Problemen O3 Greenline

peterbaarlo

Senior Member
iemand hier al gebeld voor de terug roep actie van de stuurkolom schakelaars?

ik heb in augustus de 30.000km beurt gepland staan en dan zou uit voorzorg de stuurkolom schakelaar vervangen gaan worden.
 

Remakil

Forumguru
Nope... maar de mijne moet ook voor de 30K beurt. Hoor het wel bij de afspraak maken...

Meteen andere dempers eisen!
 

MartijnW

Actief lid
Klopt FE lag er standaard onder. En het gekke is dat deze bij de dealer totaal onbekend zijn.
Volgens de "onderdelenlijst" hoort er een DK onder de greenline met sportonderstel te liggen.
Op het duitse forum wordt ook gesproken over de EA, maar die zijn van het normale onderstel.


Ik ervaar zelf geen bonken van de auto, maar mijn collega heeft nu een paar dagen er in gereden en die ervaart wel het probleem. Nu gaat mijn auto komende week voor zijn 30.000 km beurt naar de dealer (geen skoda dealer) en vroeg ik mij af of het verstandig is de schokbrekers toch te laten vervangen. Het serienummer is 5QO512Ø13FQ en productiedatum 10-12-2013.

De LM zegt van geen problemen te weten met schokbrekers.
 

vanturenhout

Senior Member
Even voor mijn beeldvorming... Wordt er hier gepraat over resonantie wanneer je in lage toeren rijdt? (Net te veel om terug te gaan naar 1 maar te weinig voor 2) ?? Ik heb dat zelf ook behoorlijk maar weet niet of ik over hetzelfde praat??
 

henriz

Forumguru
@MartijnW
Als de LM niet bekend is met een probleem en Skoda roept de auto ook niet terug, dan gaat het vervangen van de schokbrekers jou geld kosten wanneer je dat vraagt.
Waarom zou je er geld aan besteden als je zelf geen probleem ervaart?
 

MartijnW

Actief lid
@henriz Het bedrijf waar ik voor werk streeft ernaar dat we 125% tevreden klanten hebben en dat we producten leveren die voor 100% in orde zijn. Ik verwacht van onze leveranciers (en dat is de LM mijn inziens ook) dezelfde instelling. Een product moet gewoon goed zijn en 100% aan de gestelde specificaties voldoen. Zitten er onderdelen aan die af-fabriek niet kloppen dient men dit op te lossen of ik er nu wel of geen last van heb.
 

lada44

Lid
Ik heb ook in mei jl. proefgereden in een GL HB en viel me meteen op dat je die druk op je oren had. Heb er melding van gemaakt bij de verkoper. Ben er vooralsnog van uit gegaan dat het in de nieuwere modeljaren opgelost zou zijn.... Auto is inmiddels geproduceerd. Zal binnenkort wel bij de dealer aankomen. Moet alleen wachten tot half september....
 
Vandaag is de mijne naar de dealer gegaan voor de nieuwe schokbrekers en het RS-sierstuk (de oplossing van @peterbaarlo). Ben erg benieuwd naar de oplossing. Enkele opvallende zaken:
- Dealer ontkent niet meer dat er een probleem in de auto zit. Medewerker gaf aan dat hem bekend was dat het inderdaad voor mensen die dit ervaren zeer vervelend is.
- Ik heb als leenauto een Octavia GL uit dezelfde serie als de mijne. Dus ook een model 2013. Zeer bijzonder, deze heeft niet de aangepaste kofferbaksteunen en toch is de druk binnen deze auto minimaal in vergelijk met de initiële situatie in mijn auto. Dit terwijl ik een tijdje geleden een GL als leenauto had waar de druk wel volop aanwezig was. Kortom, het is echt exemplarisch.

Als de mijn terug is laat ik de bevindingen weten.
 
Hierbij mijn ervaringen.

Wat is gedaan:
- Andere schokbrekers. Achter zitten nu de 513 049 EA schokbrekers met productiedatum 30-06-2014. Voor zitten de 413 023 FL.
- Afstellen van de kofferbak. De laatste keer dat mijn auto binnen was, is de kofferbak zo los afgesteld dat hij constant rammelde alsof er een ladder achterin lag.

Wat is niet gedaan:
- Er zou in navolging van de ervaring van @peterbaarlo een RS sierstuk worden geplaatst tegen druk op de oren. Dit is niet gedaan. Volgens de dealer was het onmogelijk om een dergelijk sierstuk op een mooie manier op de greenline te plaatsen. Teveel gezaag in de bestaande onderdelen zoals uitlaatpijp en bumper. Ik vraag me dan af of ze deze dan wel op andere Octavia's kunnen krijgen, maar dat terzijde.

Mijn ervaring na ongeveer 40 proefkilometers:
- Bonken is zeer sterk afgenomen, tot niet meer aanwezig. Als je hier last van hebt, vraag om de EA en FL schokbrekers. Deze problemen zijn dan in mijn beleving helemaal over.
- Druk op de oren lijkt weer iets toegenomen. De kofferbak zit nu weer iets meer gesloten, dus daar zal het toch vandaan moeten komen. Druk is echter veel minder aanwezig dan in het begin en ik verwacht dat dit wel acceptabel zal zijn. Moet ik nog wel even een tijdje ervaren voordat ik daar echt beeld bij heb.

Kortom, als de druk acceptabel blijkt, ben ik tevreden.
 
@Remcon
Hebben ze bij jou de schokbrekers aan de voorzijde ook vervangen? Of zijn de 413 023 FL de originele?

Mijn ervaring is soortgelijk. Bonken zeer sterk afgenomen. Echter het gedreun (druk) blijft een probleem.
 
Aan de voorzijde zijn ook nieuwe schokbrekers. Comfort en weggedrag zijn van een ander niveau met deze set schokbrekers voor en achter. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het drukprobleem echt uit de achterklep komt. Volgens mij komt de afstelling daar heel nauw en kan je daarmee bereiken dat je veel, weinig of slechts heel af en toe druk ervaart.

Bij mij is de druk in de auto nu in geen vergelijking met hoe het was toen ik'm net kreeg, maar is-ie wel weer iets meer dan voor de aanpassing aan de kofferbakafstelling van vorige week. Vanochtend had ik er niet echt veel last van (is mede afhankelijk van de wind), dus ik ga het nog een tijdje aankijken.
 

lada44

Lid
Aan de voorzijde zijn ook nieuwe schokbrekers. Comfort en weggedrag zijn van een ander niveau met deze set schokbrekers voor en achter. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het drukprobleem echt uit de achterklep komt. Volgens mij komt de afstelling daar heel nauw en kan je daarmee bereiken dat je veel, weinig of slechts heel af en toe druk ervaart.

Bij mij is de druk in de auto nu in geen vergelijking met hoe het was toen ik'm net kreeg, maar is-ie wel weer iets meer dan voor de aanpassing aan de kofferbakafstelling van vorige week. Vanochtend had ik er niet echt veel last van (is mede afhankelijk van de wind), dus ik ga het nog een tijdje aankijken.

Heb jij tus toch ook andere voordempers? Ik begreep dat er alleen achter EA dempers geplaatst werden. Maar wel een verbetering dus! Dat is goed nieuws.
 
Yep, mijn auto is van 2013 en dempers voor een achter hebben een productiedatum in 2014 (volgens mij juni, maar ik heb de foto niet bij de hand)
 
Ik heb afgelopen maandag mijn O3C Greenline opgehaald bij de dealer. Ik heb, tot op heden, nog geen druk op mijn oren ervaren. Wel dat het onderstel aan de achterzijde wat rumoeriger is dan mijn 2009 Ford Focus (onafhankelijk geveerd). Maar geen last van stuiteren, hobbelen of soortgelijk.

Ter informatie heb ik de typen dempers bekeken. Aan de voorzijde heb ik 5Q3 412014B en aan de achterzijde 5Q0 512 013 HE dempers. Beide productiedatum 27-07-2014.

Ik houd dit draadje in de gaten..
 
Gisteren heb ik de klacht bij Skoda en de leasemaatschappij afgesloten. Ik heb na de laatste aanpassingen van voor en achterdempers en de kofferbak het gevoel dat mijn auto nu goed genoeg is. De bonk is helemaal weg, de druk bijna. Ik heb de dealer gevraagd om me op de hoogte te houden als er nog betere oplossingen vanuit Skoda komen, maar daar verwacht ik niet veel van.

Kortom, als je af wilt van de bonk in je auto, andere dempers. Als je dan nog steeds druk ervaart; dempingsmateriaal in de kofferbak en een betere afstelling van de kofferbaksteunen.

Voor mij is het goed zo. Nu nog een reservevoorraad van 5 ipv 10 liter en dan is-ie klaar ;)
 
Bovenaan Onderaan