Problemen O3 Greenline

O3-Rider

Senior Member
Effe onder de auto gaan liggen en je leest de sticker zo af.

De reden is dat er verschillende in omloop zijn en de een blijkbaar miner last heeft dan de andere.
 

Rodo

Lid
Mag ik vragen bij welke dealer jij komt?
Ik zit bij de dealer in Barendrecht en daar hebben ze me wel serieus genomen betreffende het bonkende geluid.
De schokbrekers achter zijn vervangen wat het probleem nog niet opgelost heeft en nu is het afwachten wat de volgende stap van de dealer is. Zij hebben het ook bij PON neergelegd.
Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en wordt er nu al gek van. Ze lossen het maar op desnoods met een Eibach setje er onder op hun kosten.
Dealer in Tilburg.

Vandaag een Tweet de deur uitgedaan, meteen bericht terug van Skoda_NL dat een klachtenspecialist kontakt gaat opnemen met me. We zijn benieuwd.
 
Net even onder de auto fototje gemaakt. Er staat 513 in het typenr. met datum 15-11-2013.
Ik vraag me dan af of de dealer de schokbrekers wel vervangen heeft aangezien deze datum ongeveer de fabricagedatum van de auto is.

schokbreker.JPG
 

Frank

Forumguru
Volgens het Duitse forum zijn de nieuwe (513) dempers een heel pak beter dan de oude (512). Maar bij jou dus niet :(
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb ook nieuwe dempers achter sinds 2 weken, bij mij heeft het wel geholpen, onderstaand foto van de sticker op de nieuwe dempers.

Bwc.jpg
 

Remakil

Forumguru
Net even onder de auto fototje gemaakt. Er staat 513 in het typenr. met datum 15-11-2013.
Ik vraag me dan af of de dealer de schokbrekers wel vervangen heeft aangezien deze datum ongeveer de fabricagedatum van de auto is.

Bekijk bijlage 24572
De originele dempers hadden een letteraanduiding FE en zeker geen DK. Dus dit zijn andere dempers...
 

O3-Rider

Senior Member
Klopt FE lag er standaard onder. En het gekke is dat deze bij de dealer totaal onbekend zijn.
Volgens de "onderdelenlijst" hoort er een DK onder de greenline met sportonderstel te liggen.
Op het duitse forum wordt ook gesproken over de EA, maar die zijn van het normale onderstel.
 

Remakil

Forumguru
Zo, weer even updaten dit topic...

Ik maakte gister even een kwinkslag op social media over de vering en meteen hing Skoda NL aan de lijn...

Vandaag gesproken met iemand van Skoda NL en mijn klacht is bekend bij ze. Ze gaven hetzelfde aan als wat de dealer vertelde, namelijk dat de fabriek het vooralsnog afdoet met een "constructieve eigenschap"...

Skoda NL is de klacht aan het onderzoeken qua oplossing, andere dempers blijken niet afdoende. Men verzamelt de klachten om daar bij de fabriek mee terug te komen. Dus het is van belang je klacht via de dealer of zelf bij Skoda NL te deponeren...

De conclusie is dat de vering niet afdoende werkt bij korte oneffenheden en vooral bij herhaalde korte oneffenheden en dat daar nog geen oplossing voor is die afdoende werkt. En op dit moment houdt de fabriek de boel simpelweg af met het verhaal dat een verlaagd onderstel dit probleem nou eenmaal oplevert..

Dus wie nog geen officiële klacht heeft ingediend, raad ik aan dit alsnog te doen. Ook voor de mensen die dat al wel hebben gedaan. Hoe meer, hoe dikker de stok wordt om mee te slaan... ;)
 
Zo, de officiële klacht is de deur uit. Mijn dealer heeft zich niet beziggehouden met vervanging van schokbrekers of andere onderdelen. 2 dagen spelen met de achterklepafstelling was voor hun voldoende om hun handen er vanaf te trekken en af te wachten op Skoda NL. Met hun "nauwkeurige" afstelling zou het gebonk voor 60% gereduceerd zijn. Ik houd het op 20% en inmiddels is het gebonk weer op z'n minst zo erg als voor het bezoek aan de garage (1 maand geleden). Geen constructieve oplossing dus.

Inmiddels zelf aanslagrubbers zowat volledig uitgedraaid. Kost wat moeite om de klep dicht te gooien maar hiermee is het "te overleven".
Reed van de week mee met de Auris TS van mijn zwager. Ongelooflijk hoe heerlijk het is als een auto "niet" bonkt!
 

jellemeer79

Actief lid
Vandaag mijn nieuwe auto gekregen, pas 40km gereden, maar tot op heden nog nergens last van.
Zou dit een 2013 Greenline probleem kunnen zijn wat voor de 2014 Greenline opgelost is misschien deels door het nieuwe "Dynamische" onderstel ipv sportonderstel?
 
Zou dit een 2013 Greenline probleem kunnen zijn wat voor de 2014 Greenline opgelost is misschien deels door het nieuwe "Dynamische" onderstel ipv sportonderstel?

ja, voor zover ik begrepen heb wel. Ik zou haast zeggen. Schroef die 2014 ophanging maar onder de mijne, hoewel met het huidige onderstel en de Teron velgen met Dunlop-banden de auto wel heel verdienstelijk door een bocht gejaagd kan worden:D.
 

MartijnW

Actief lid
Vandaag mijn nieuwe auto gekregen, pas 40km gereden, maar tot op heden nog nergens last van.
Zou dit een 2013 Greenline probleem kunnen zijn wat voor de 2014 Greenline opgelost is misschien deels door het nieuwe "Dynamische" onderstel ipv sportonderstel?

Ik heb een 2013 Greenline en kan mij totaal niet vinden in de genoemde klachten. Hier geen gebonk enz enz
 

Remakil

Forumguru
Dat kan, dan hoorje bij de lucky few... ;)

Overigens, ik hoor geen bonken, ik voel ze! Het geluid valt mee (al is het hoorbaar), maar het gevoel niet... te harde klappen en te springerig...

In het begin viel het niet zo op, maar nu 12.000 km verder is het echt te veel... en dat is jammer, want de O3 voldoet verder echt aan alle wensen. Het is alleen te gek voor woorden dat je ruim 28K uitgeeft, aan een auto met een beroerder veercomfort dan dan een Panda uit 1984...
 
Nou, voelen doe ik ze ook, maar horen des te meer. Irriteert mij op het moment het meest. Maar ik ben het van harte met je eens... Dat het onderstel niet capabel is om (korte) oneffenheden (met name meerdere na elkaar) te verwerken is schandalig. Alsof ze zijn vergeten testrondjes te rijden alvorens de greenlines uit te rusten met dit onderstel.
 

Pornosnor

Nieuw lid
Ik vind het een super auto om te rijden! Had de eerste km's ook last van druk in de oren, maar na een paar keer de koffer open en dicht gedaan te hebben, lijkt dit verholpen. 2 opmerkingen echter:
- De gewone stoelen van de ambition zijn echt niet goed, zit er helemaal niet gemakkelijk in
- De turbo slaat mi iets te laat aan, zodanig dat je echt moet schakelen rond de 3000, om niet in het turbogat te vallen. Onder de 2000 toeren loopt hij voor geen meter. Erboven is er meer dan voldoende power.
Voor de rest, helemaal blij mee!
 
Mijn auto staat sinds gisteren in Leusden. Ik heb van de dealer een andere greenline uit 2013 meegekregen als vervangende auto. Mijn klachten zijn enerzijds het bonken en anderzijds druk op de oren. Wat opvalt is dat beide auto's druk genereren en bonken. Toch zit er echt een verschil in deze twee wagens.
  • de afstelling van portieren en achterklep lijkt anders te zijn. Als ik met mijn auto de deur dichtsla, voelt het of ik in een vacuümruimte zit. De leenauto heeft dit duidelijk minder.
  • De motor maakt een minder diepe brom/tril. Als ik mijn auto start en de koppeling zachtjes laat opkomen, geeft dit veel meer interieurtrilling (en geluid/druk) dan bij de leenwagen.
  • De dempers lijken beter om te gaan met oneffenheden in de weg. Dit ondanks dat er onder mijn eigen greenline nu ook al type 513 dempers zijn geschroefd.
Kortom, volgens mij is er een ontwerpprobleem in de auto, maar verschilt het echt per wagen hoe erg het uitpakt.
 

Oogje

Senior Member
- De gewone stoelen van de ambition zijn echt niet goed, zit er helemaal niet gemakkelijk in
Daar heb je toch proefritten voor? Dan had je dat toen kunnen ontdekken en een andere versie kunnen bestellen (EBL of Dynamic)
- De turbo slaat mi iets te laat aan, zodanig dat je echt moet schakelen rond de 3000, om niet in het turbogat te vallen. Onder de 2000 toeren loopt hij voor geen meter. Erboven is er meer dan voldoende power.
Voor de rest, helemaal blij mee!
Eveneens: proefrit. Verder is dat inherent aan een geknepen motor.
 
Bovenaan Onderaan