Xenon defect

delta

Actief lid
Zo net voor het duister invald mijn beide xenon koplampen kunnen vervangen.
Wisselen viel er mee opgeveer met een 3 kwartier beide lampen verwisseld, eigelijk vond ik de koplamp stekker aan de linkerzijde nog het lastigst.
Ik had al langer last van het spontaan uitgaan van mijn rechter xenon dus vervanging was nodig, set besteld op Ebay schijnt orgineel osram te zijn.
Morgenochtend maar eens kijken of het meer licht geeft, zowiezo hebben de lampen qwa blauw hetzelfde als orgineel is mij al opgevallen.
Adres waar ik ze vandaan had is www.xenonstore.de en het waren de: 1 x 2erPack 2x OSRAM D1S 35W Xenarc 66144 OEM Standard Xenon Brenner 4150K.
We zullen de komend tijd zien.
 

andrehj

Forumguru
Dat is inderdaad het juiste type (ook voor de S2). Goede kwaliteit van Osram, en voor rond de 80 euro totaal heb je ze thuis. Kun je niet voor naar de dealer!
 

delta

Actief lid
Nee wisselen bij de dealer is niet alleen erg duur (220eur) maar ook onnodig aangezien dit zeer goed zelf te doen is!!!
 

guitar_billy

Senior Member
Heb onlangs ook maar eens de originele 6+ jaar Osram Xenarc D1S xenon lampen vervangen door Osram Silverstar.
Vervangen is goed zelf te doen met het instructieboekje en de aanwijzingen in dit draadje; de lampunit zit degelijk in elkaar.

En er is weer veel meer licht, ook niet zo raar als je de oude lampen bekijkt!
Het midden van de lampen waar de ontbranding plaatsvindt bevat nogal een waas van neergeslagen "iets" >>>
smRIMG0483.jpg smRIMG0484.jpg
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik denk dat dat niet zozeer neerslag van "iets" is. De buitenste mantel komt tenslotte alleen met de buitenlucht in contact.
Ik vermoed dat het gewoon een soort glascorrosie is (zoals in de vaatwasser). Is natuurlijk een super intens licht wat er continu een mm naast brandt. En dat dan duizend uur lang ofzo... En volgens mij kan er aan beide kanten gewoon vrijelijk zuurstof komen (buitenste buisje is aan de bovenkant open).

Een nieuwe lamp zal altijd meer licht geven dan een wat oudere, daardoor vind ik het ook moeilijk in te schatten of de Silverstars nu echt veel beter zijn dan de originele Osram/Skoda lampen.
 

Michelv.

Forumguru
Nog niet echt duidelijk, volgens mij 2 boutjes los en dan het rvs plaatje wegschuiven, dan kan je de lamp eruithalen(als ik het me goed herinner).
 

Wild Chocolate

Senior Member
Zoals Michelv zegt. De 2 boutjes in het onderste tekeningetje eruit draaien. Waar die schroefjes doorheen zitten, is het beugeltje wat je van de lamp schuift, en overzet op de nieuwe lamp.

Stekkertje inderdaad gewoon lostrekken, makkelijkst te doen voordat je de schroefjes losdraait.

Mijn auto gaf bij de beurten erna overigens wel een melding over de hoogteverstelling. Verbaast me als de auto doorheeft dat de lampen vervangen zijn, aangezien de accu los is geweest tijdens de gehele procedure. Hoogteverstelling werkt ook nog gewoon (beweegt bij contact aanzetten), en afstelling lampen is nog in orde. Heb daarom nog niet laten kijken of die melding een andere oorzaak heeft.
 

Noord26

Forumguru
Een nieuwe lamp zal pas na 25+ uur het meeste licht en bedoelde kleur geven! Vooral bij de SVS merk je dat duidelijk als je maar aan 1 kant een nieuwe hebt gestoken (gaat in een S2 binnen 5 min). Daarnaast komen SVS bij echt herfstweer zoals vandaag goed tot hun recht tov 5500K+ lampen.

Osram is afgelopen maand met de xnb gekomen. Nicht breaker unlimited. Hiervan nog geen test kunnen ontdekken helaas.
 
Laatst bewerkt:

aiva tco adoks

Forumguru
Vandaag de lampen vervangen, nu wachten tot het donker wordt:)
Ook even een beschrijving met foto's in het downloadcentrum gezet
 

andrehj

Forumguru
Dat is een goeie prijs voor de standaard Osram lampen. Scheelt een flink stuk met de dealer!
 

Harold

Lid
Dat is een goeie prijs voor de standaard Osram lampen. Scheelt een flink stuk met de dealer!

Viel me alleen op dat het een blanko doosje die op de site wordt afgebeeld. Begin je toch weer aan imitatie te denken. Maar vraag me af of zo'n site zich daar aan waagt. Of ze kopen de 66140 in het groot in, en verpakken die zelf?
 

Michelv.

Forumguru
Ik zou zelf geen Xenon in een wit doosje kopen, komt op mij nep over. Met een originele doos zou ik een beter gevoel hebben. Maar zekerheid heb je bijna nooit. Te goedkoop is meestal Nep.
 

Harold

Lid
Ze hebben nog veel meer Xenon lampen van Osram en Philips op de site staan, die staan wel weer afgebeeld in originele verpakking. Ik wacht de levering wel even af, dan meldt ik wel even in wat voor verpakking het zit.
 

Harold

Lid
Viel me alleen op dat het een blanko doosje die op de site wordt afgebeeld. Begin je toch weer aan imitatie te denken. Maar vraag me af of zo'n site zich daar aan waagt. Of ze kopen de 66140 in het groot in, en verpakken die zelf?


Vandaag de zending uit Duitsland binnen: de lampen zitten in een blanko doosje, met als codering 66144, alleen onder op de lamp zit een sticker van Osram met 66140. Dus lijkt me er op dat ze de 66140 in het groot inkopen en die zelf verpakken.


ook nog even een quote uit een ander topic:

66140 is een OEM lamp, welke er in de fabriek in grote getallen wordt toegepast. Dat is zonder overbodige verpakkingen. De 66144 is de consumenten-versie met een doosje er omheen. Verder zit er fysiek geen verschil tussen de lampjes.
 

Joske

Forumguru
Wat ik ook bizar vind is het feit dat er bij het zoekertje van xenonbrenner de naam van de site ook in de omschrijving van de lamp staat. En dat de lichtsterkte aangegeven 4150K is terwijl ik hetzelfde type lamp zie staan met een lichtsterkte van 4300K?

Op de site van Osram zelf wordt over een sterkte van 4100K gesproken. Ik zie de spreekwoordelijke bomen niet meer door het bos nu :)
 
Bovenaan Onderaan