Xenon defect

Ik heb een setje in de auto liggen wat ik op ebay heb gekocht. Ik weet niet meer wat ze gekost hebben ze liggen gelukkig alweer 60k km achterin.
 

VEEJAY

Forumguru
En Marco, had jij nog kleurverschil ontdekt in die verschrikkelijk mooie O2 die je helaas weg moest doen?
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, dat moet je nu vragen... heb hem net gistermiddag ingeleverd! ;)

Maar nee, ik heb nooit kleurverschil ontdekt. Valt mee dus!
 

VEEJAY

Forumguru
Ben benieuwd wat ze gaan vragen voor die schoonheid, op zich geen gekke deal met de nieuwe motor die derin zit... Zat er nog Lays in of heb je die weg laten halen?

Misschien kan ik je onderschrift wel overnemen, behoeft maar een paar kleine aanpassingen ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik moest er 12000 euro voor betalen, heb ik maar niet gedaan. Heb de K&N-luchtfilter er weer uit gehaald en het originele filter terug laten plaatsen. De chips heb ik lekker laten zitten (geen zin om naar Lochem te rijden), kadootje voor de volgende eigenaar! ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Haha zou het gezicht van de nieuwe berijder weleens willen zien alstie gaat proefrijden. Priceless.

Ik zie geen (C) dingetje op je foto, jij als forumjurist zou beter moeten weten... ;)
 

Wild Chocolate

Senior Member
Zelf vervangen / aanschaf vervangende lampen

Ik wilde aan deze discussie nog even het volgende toevoegen:

Gisteren zelf mijn Xenon's vervangen. Is heel gemakkelijk:
- Koplampunit uit de auto halen (1 witte kunststof duimschroef, 1 beugel, 1 geklemde stekker, zie handleiding (RTFM;))),
*de klem gaat best zwaar, je moet hem helemaal uittrekken voordat de lamp loskomt. voor het vervangen van bv een richtingaanwijzer geldt deze procedure ook, vandaar dat dit deel in de handleiding staat.
- 2 beugeltjes van het glazen deksel verwijderen,
- 2 torxschroefjes van het glazen deksel losschroeven,
- 2 torxschroefjes van de bevestigingsbeugel van de xenonlamp losschroeven,
- bevestigingsbeugeltje van de oude xenonlamp schuiven (gaat wat zwaar, maar zit nergens aan vast, gewoon duwen),
- Vervolgens in omgekeerde volgorde alles weer in elkaar zetten (in mijn Haynes boek voor de motor zeggen ze dan: "Installation is the reverse of removal").

Uiteraard even goed opletten dat de koplamp weer goed op zijn plek zit (beugel helemaal inschuiven), en dan de duimschroef weer vastdraaien. Ik heb ook de accu losgekoppeld, omdat ik niet weet of de boordcomputer anders misschien moeilijk gaat doen, kan sowieso geen kwaad om de stroom af te koppelen als je aan elektriek gaat werken.

Lampen heb ik gekocht bij Superskoda.com, omdat ik daar ook nog wat andere zaken wilde hebben. De originele Skoda lampen kosten bij hen €50,-/st. Zelf wil ik weleens zien of de Osram Silverstars echt zoveel beter zijn, dus heb ik ongeveer €100,- per lamp betaald.
Ook via Ebay is er goed aan lampen te komen. Vooral in Duitsland worden ze veelvuldig aangeboden. Ik zag ze voor onder 80 euro per paar inclusief verzendkosten. En dan heb ik het over Osram lampen, dus geen imitatie.

Ik heb de lampen overigens uit voorzorg vervangen, men zegt tenslotte dat ze na 100.000 km behoorlijk aan kracht verloren zouden hebben. De oude lampen heb ik nu in de auto liggen als reserve.

Groet,

Remco
 

Cyrus

Actief lid
Vorige week de beide Xenons vervangen, zaten er 5 jaar / 110.000km in. Is een heel simpel klusje, in nog geen half uur had ik beide lampen vervangen. Lampen komen bij CarNJoy in Huizen vandaan; 2 stuks 6000K voor € 75 inclusief verzenden.

Afgelopen dinsdag ging de auto voor VOI-service, dus voor de zekerheid beide lampen nog goed laten stellen.

Het is echt een wereld van verschil, zo veel meer licht!
 

andrehj

Forumguru
100.000 km schijnt voor Xenon's een normale vervangingstermijn te zijn, daarna is de lichtopbrengst zover teruggelopen dat vervanging dik lonend is. Overigens zou ik altijd voor 4300 K kiezen. Deze kleur wordt ook af-fabriek geleverd, en heeft het hoogste rendement. Bovendien rij je dan niet met van die irritante blauwe lampen.
Kosten vallen inderdaad wel mee. Op Ebay(.de) zijn top-kwaliteit Osram setjes te koop voor inderdaad rond de 75 euro. Welk merk heb jij bij CarNJoy gekocht?
 

Cyrus

Actief lid
Ik had voor 6000K gekozen omdat ik begreep dat dit juist de meest optimale kleur zou zijn en standaard steeds meer wordt toegepast. De lampen zijn toch behoorlijk wit, slechts een wat blauwe gloed en vind ik ook wel mooi, maar dat is smaak. "Blauwer" dan 6000K (8000K of zelfs 10.000K is mogelijk) zou ik niet doen. Behalve dat het overdone is, is dan inderdaad de lichtopbrengst weer minder.

In ieder geval is de lichtopbengst meer dan prima. Verkeersborden en reflectoren worden ook heel goed aangelicht.

Weet zo niet meer welk merk het is, geen Osram in ieder geval (dat had ik wel onthouden ;) )
 

ceid

Lid
Als je via ebay gaat bestellen; hoe kan je zien wat de originele Osram zijn? Zie ze met sticker erop met Osram opdruk, witte verpakking, zwarte letters op het metalen huisje achterop Osram gedrukt. Er is natuurlijk veel Chinese meuk, dus lijkt het me handig als iemand hier ervaring reeds mee heeft dit te delen met mij (ons)
De prijsverschillen zijn te mooi om waar te zijn...

Gr Charles
 

Cyrus

Actief lid
Als je via eBay gaat kopen, loop je veel risico op nep-spul (in de zin van no-name met stickers van een gerenommeerd merk) wat kwalitatief overigens niet slecht hoeft te zijn. Maar wellicht betaal je extra voor iets dat je niet krijgt: bewezen kwaliteit en merkgarantie.

Kwestie van goed opletten dus.

Via Superskoda.com (betrouwbaar adres) kun je de originele lampen van Skoda bestellen - inclusief ballast € 99 ex verzenden. Ik zou dat zelf zonder meer gedaan hebben, ware het niet dat de lampen dan net na mijn VOI-service zouden binnenkomen (mijn eigen slechte timing, bedacht te laat om de lampen te vervangen). Dan had ik nog eens apart naar de garage gemoeten voor het afstellen van de koplampen. Daar heb ik zelf niet de juiste apparatuur voor.

Zodoende bij CarNJoy in NL besteld,

In Nederland zijn voldoende leveranciers te vinden die een set Xenon-lampen inclusief ballast kunnen leveren onder de € 100. Dan weet je bijna zeker dat er geen Osram (of een ander merk) op staat, als dat het niet is. En je bent beschermd door de wet Koop op Afstand.

Het is overigens verstandig om altijd de ballasten te vervangen als je de Xenon-lampen wisselt.
 

Antera

Donateur
lever je ook een setje lampjes incl evrzending voor € 65 en een canbus geschikt setje met ballasten € 139
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik hoor graag hoe de nieuwe xenons bevallen!

Ik heb ze er nu een tijdje in zitten. Ze geven prima licht, maar of ze nou echt zoveel meer licht geven dan origineel?! Ik weet het eerlijk gezegd niet. Best kans dat ik volgende keer gewoon de standaard lampen bestel.
 

motomarz

Senior Member
...

Het is overigens verstandig om altijd de ballasten te vervangen als je de Xenon-lampen wisselt.

En wat is daar de reden dan voor?
(Afgezien van het feit dat een complete set waarschijnlijk in verhouding maar een beetje meer kost dan 2 losse lampen...)
 

Cyrus

Actief lid
Wat mij verteld is: de ballasten slijten mee (verouderen) en vaak gaan ze stuk zodra je er een nieuwe Xenon-lamp in doet. Vermoedelijk dat garages daarom ook altijd de lamp inclusief ballast vervangen. Dat is niet alleen bij VAG standaard, ook bij andere merken, zo leert wat rondvraag.

Het zeer beperkte prijsverschil tussen een losse Xenon-lamp en een setje van lamp met ballast is klein, in ieder geval bij de D1S die in de Octavia gaat. Daarom heb ik zelf maar het zekere voor het onzekere genomen en de lamp inclusief ballast vervangen.
 

motomarz

Senior Member
Duidelijk.
Aan de ene kant verwacht ik een beetje dat het gewoon extra verkoop is,
maar als "iedereen" dat hanteert, en het prijsverschil niet al te groot,
dan zal het ook wel kloppen.
 
Bovenaan Onderaan