Xenon defect

Werkelijk. Tot nu toe lijkt me Xenon niet zo veel schelen. 1 keer mee gereden, vond het niet spectaculair. Dus ik zou er geen 200 euro per jaar voor over hebben (2 pitjes, en ruim 50K per jaar).


€ 0.004 ct per km waar gaat het over brandstof is duurder.
 

Stylist

Senior Member
Huh....brandstof ? Daar heb ik een passie voor.

Joh, je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik had pas een boete. De eerste in jaren. Ik heb even uitgerekend dat het eigenlijk maar tienden van centen snelheidsbelasting was over de afgelopen jaren. Maar het deed toch pijn !
 

octofreak

Actief lid
Nee, want voor een distributieriem staat een vervangingstermijn van (door de bank genomen) 120000 km, en als deze voor de vervangingstermijn breekt is dit garantie.

Helder, evenzo voor Xenon staat geen vervangingstermijn van 30.000 km of minder. :crazy:
 

Captain Hook

Forumguru
Helder, evenzo voor Xenon staat geen vervangingstermijn van 30.000 km of minder. :crazy:
Maar bij gewone halogeenlampjes staat ook geen standaard vervangingstermijn...

Hooguit als je in de technische specificaties van de fabrikant van de lampen gaat zoeken, dan zul je zien dat lampje X zoveel branduren heeft en lampje Y zoveel branduren.
Maar altijd onder bepaalde omgevingscondities.

Het is net zoiets als met harddisken in computers. De gemiddelde levensduur staat vaak op absurde getallen als 200.000uur en veel hoger. En toch gaan er iedere dag harde schijven kapot die amper een paar maanden oud zijn...;)
 

Stylist

Senior Member
Dus als jouw harde schijf kapot gaat na een paar maanden dan haal je gewoon je schouders op en dan koop je een nieuwe ? :shocked:
 
Dus als jouw harde schijf kapot gaat na een paar maanden dan haal je gewoon je schouders op en dan koop je een nieuwe ? :shocked:

Harde schijven hebben over het algemeen een garantie van een aantal jaar. Ik heb zelf een aantal schijven in gebruik waar 5 jaar garantie op zit.
 

Captain Hook

Forumguru
Dus als jouw harde schijf kapot gaat na een paar maanden dan haal je gewoon je schouders op en dan koop je een nieuwe ? :shocked:
Nee, dan dien ik een ingewikkelde RMA procedure van de leverancier te volgen en hopen dat ik binnen enkele weken een vervangend exemplaar terugkrijg.
Ja, ik weet 't, consumentenrecht. Maar gelijk hebben, is heel wat anders dan gelijk krijgen (helaas) :crazy:

Dus als Xenon zo snel al kapot gaat, zou ik het zeker claimen. Maar wat is redelijk voor Xenon? Ik zie regelmatig een nieuwe auto rijden (< 3 jaar of jonger) waarvan maar 1 Xenonpitje brandt. Vraag me af of al die bestuurders dat claimen bij hun garage en dat zondermeer Xenon dan onder garantie vervangen wordt?

Als ik ga googlen op levensduur van Xenon dan vind je zulk soort dingen:
"Xenon heeft een 5 tot 8x langere levensduur dan de standaard autoverlichting. De lichtopbrengst is niet continue, na ongeveer 2500 branduren is de opbrengst nog zo,n 70%, dat is nog altijd meer dan een goede halogeenlamp."
Er staat alleen niet bij HOELANG dan die levensduur is...
Alleen de duitstalige wiki geeft een levensduur van slechts 2000 uur aan (en gewoon halogeen maar zo'n 500 uur)
http://de.wikipedia.org/wiki/Xenonlicht
Als je dan gaat rekenen, zou dit betekenen bij 2-3 uur branden op een dag je Xenon zo'n drie jaar mee zou moeten gaan.

BTW: die levensduurverwachting is trouwens wel beroerd. Een gewone huis-tuin-en-keuken gloeilamp brandt zo'n 1000 uur. Een goede kwaliteit spaarlamp 10.000-15.000 uur en een LED > 50.000uur.
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik dat zo zie komt het erop neer dat Xenon blijkbaar in onze beleving een langere levensduur heeft dan terug te vinden is. Dat maakt een eventuele discussie (laat staan procedure) helaas niet sterker!
 
Nee, dan dien ik een ingewikkelde RMA procedure van de leverancier te volgen en hopen dat ik binnen enkele weken een vervangend exemplaar terugkrijg.
Ja, ik weet 't, consumentenrecht. Maar gelijk hebben, is heel wat anders dan gelijk krijgen (helaas) :crazy:

Dus als Xenon zo snel al kapot gaat, zou ik het zeker claimen. Maar wat is redelijk voor Xenon? Ik zie regelmatig een nieuwe auto rijden (< 3 jaar of jonger) waarvan maar 1 Xenonpitje brandt. Vraag me af of al die bestuurders dat claimen bij hun garage en dat zondermeer Xenon dan onder garantie vervangen wordt?

Als ik ga googlen op levensduur van Xenon dan vind je zulk soort dingen:
"Xenon heeft een 5 tot 8x langere levensduur dan de standaard autoverlichting. De lichtopbrengst is niet continue, na ongeveer 2500 branduren is de opbrengst nog zo,n 70%, dat is nog altijd meer dan een goede halogeenlamp."
Er staat alleen niet bij HOELANG dan die levensduur is...
Alleen de duitstalige wiki geeft een levensduur van slechts 2000 uur aan (en gewoon halogeen maar zo'n 500 uur)
http://de.wikipedia.org/wiki/Xenonlicht
Als je dan gaat rekenen, zou dit betekenen bij 2-3 uur branden op een dag je Xenon zo'n drie jaar mee zou moeten gaan.

BTW: die levensduurverwachting is trouwens wel beroerd. Een gewone huis-tuin-en-keuken gloeilamp brandt zo'n 1000 uur. Een goede kwaliteit spaarlamp 10.000-15.000 uur en een LED > 50.000uur.

Volgens mij vergeten wij allemaal iets...... een Xenon lamp is eigenlijk een veredelde TL buis, en ook deze gaan zeer lang mee, maar iedere keer dat deze opgestart wordt gaat de levensduur achteruit, een Xenonlamp zal best een X aantal branduren hebben, maar ga er dan vanuit dat ze constant branden, en niet zoals in een auto starten en stoppen, en dan ook nog in combinatie met comming home en leaving home.
Met andere woorden iedere start verkort de levensduur, en het bewijs is er, wij hebben taxi's rondrijden met 350000 km zonder dat er maar ook één X lamp vervangen is
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij vergeten wij allemaal iets...... een Xenon lamp is eigenlijk een veredelde TL buis, en ook deze gaan zeer lang mee, maar iedere keer dat deze opgestart wordt gaat de levensduur achteruit
Dat veelvuldig aan- en uitschakelen de levensduur van gasontladingslampen ernstig zou bekorten, is een al lang achterhaald misverstand.
Vroegah, was dat idd zo. Maar de gebruikte startelektronika stuurt een gasontladingslamp heel anders aan dan de ouderwetse bi-metaal starters. Een huidige (A-merk) spaarlamp kun je rustig een paar honderdduizend keer aan en uitschakelen voordat de lamp het begeeft.
 

MarcoO2

Forumguru
zojuist postte ik in dit draadje deze reactie. Gezien de inhoud van dit topic heb ik 'm hier ook even geplaatst.
Het valt mij uberhaupt mee dat mijn beide xenons nog nooit kapot zijn gegaan... ze zijn in een jaar tijd toch al gauw zo'n 10.000 keer aan en uit gegaan...
Anderhalf jaar na deze uitspraak kan ik melden dat één van mijn Xenon-lampen de geest heeft gegeven. Na dik 30.000 keer aan- en uitgaan niet vreemd. Ik vind het een hele prestatie dat ze zo lang meegaan.

Had gister ineens de melding "check front right dipped beam", even gecheckt, en jawel, de lamp deed niets meer. Gelukkig krijg ik er over een uurtje alweer een nieuwe in, wel zo prettig! Ben benieuwd of er nu kleurverschil te zien is tussen de twee lampen.
 

VEEJAY

Forumguru
Inderdaad, ik hoor nog niemand over kleurverschil hier. Op andere fora wordt daarover gesproken. Lijkt me niet fraai, dus dat worden 2 lampen vervangen mocht het bij mij misgaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo, de nieuwe zit erin. Zo bij daglicht is er geen kleurverschil te zien, ben benieuwd hoe dat in het donker van iets grotere afstand is.
 

Ronnie

Forumguru
Marco, ik neem aan dat je de lampen niet zelf hoeft te betalen? Want bij deze prijzen zou mij het kleurverschil niet opvallen!

N 105 661 03 Gasontladingslamp D1S-12V-35W € 159,95
 

MarcoO2

Forumguru
Nee, het is een leasewagen. Of ik de 2e lamp ook gelijk zou vervangen (voor de goede orde: dat heb ik nu dus niet gedaan), zou van de mate van kleurverschil afhangen. Als het me stoort, ja, dan zou ik dat geld er voor over hebben. Met in mijn achterhoofd de gedachte dat de 2e lamp langzamerhand toch ook wel aan het einde van de levensduur zal zijn, en dus waarschijnlijk toch op korte termijn vervangen moet worden. Ik haal dan alleen het moment iets naar voren.
 

Rallye

Forumguru
Was er ook niet een draadje waarin werd gesteld dat vervangende xenons minder wit licht zouden geven dan de originele?
 
Bovenaan Onderaan