Xenon defect

Je leent je auto aan je vrouw uit en ze komt terug met de melding dat er wel een erg vreemde melding in de maxidot staat. Wat blijkt, de rechter xenon lamp blijkt defect te zijn :mad: binnen de 30.000 km.

Gelijk maar even door gereden naar de garage en daar blijkt helaas geen reserve exemplaar te liggen maar deze komt de maandag erop binnen. Maandag's vol frisse moed naar de garage waar men de lamp vervangt en we kunnen we op weg. De volgende dag krijg ik een telefoontje van de dealer dat de lamp helaas niet onder de (verlengde, 2 jaar extra) garantie valt. Ik val bijna van mijn stoel als ik het totaal bedrag hoor: € 250 voor een lampje. :407:

Na een heftige discussie bij de dealer heb ik de factuur uiteindelijk € 100 lager weten te krijgen maar ik voel me nog steeds gen....!

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een defecte xenon lamp, ik kan het me bijna niet voorstellen want zelfs de garage was het met me eens dat het wel erg snel was....

Zo de frustratie weer een beetje kwijt geraakt.

P.S. de cruise control blijkt ook defect te zijn en nu maar hopen dat die wel onder de garantie valt.
 
Je leent je auto aan je vrouw uit en ze komt terug met de melding dat er wel een erg vreemde melding in de maxidot staat. Wat blijkt, de rechter xenon lamp blijkt defect te zijn :mad: binnen de 30.000 km.

Gelijk maar even door gereden naar de garage en daar blijkt helaas geen reserve exemplaar te liggen maar deze komt de maandag erop binnen. Maandag's vol frisse moed naar de garage waar men de lamp vervangt en we kunnen we op weg. De volgende dag krijg ik een telefoontje van de dealer dat de lamp helaas niet onder de (verlengde, 2 jaar extra) garantie valt. Ik val bijna van mijn stoel als ik het totaal bedrag hoor: € 250 voor een lampje. :407:

Na een heftige discussie bij de dealer heb ik de factuur uiteindelijk € 100 lager weten te krijgen maar ik voel me nog steeds gen....!

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een defecte xenon lamp, ik kan het me bijna niet voorstellen want zelfs de garage was het met me eens dat het wel erg snel was....

Zo de frustratie weer een beetje kwijt geraakt.

P.S. de cruise control blijkt ook defect te zijn en nu maar hopen dat die wel onder de garantie valt.

Tja.. een lampje is eenmaal een slijtagedeel, dus geen garantie, net zomin dat er garantie op een band zit als deze versleten is.
Ik jou geval, kost ie iets meer als een H7 lamp, maar € 250,= voor een xenonllamp????, even € 100,= lijkt mij meer op z'n plaats.
 

octofreak

Actief lid
Xenon lampen horen echt jarenlang mee te gaan. Dit lijkt me zo'n typisch geval van een wasmachine die na 15 maanden stuk gaat. Ik moet eerlijk zeggen: ik had het niet (direct) betaald .

Ik heb inmiddels nu 6 jaar Xenon lampen gehad in 2 auto's waar ik drie jaar in heb gereden en nog nooit iets mee gehad. Lampen zijn ook vaak versteld eruit geweest etc. ivm linksrijden. En ik heb ze altijd maar dan ook altijd aan.
 
Ik heb hier de factuur voor me: artikelnummer N 10566103 met een bedrag van € 168,00 (Exclusief BTW) voor het lampje alleen.
 

Stylist

Senior Member
Xenon lampen moeten zo'n 10 jaar langer meegaan dan halogeen. De afgelopen jaren fikte mijn halogeen lampen steeds na zo'n 50.000 km af (altijd mijn lampen aan). Xenon moet dus zeker 500.000 km meegaan. Als je na 30.000 al een lamp moet laten vervangen heb je RECHT op vervanging waarbij je maar voor slijtage van 30.000 hoeft te betalen.
GARANTIE heeft er niks mee te naken. Dat is 'coulance'. Daarna mag je een handelaar aanspreken op wat hij had moeten leveren: namelijk een zeer lange levensduur bij Xenon-lampen.
Niet laten afschepen met gezeur over wat de fabriek of de importeur zegt: jij hebt alleen een overeenkomst met de dealer en die moet deugdelijke waar leveren.

Dit is bijvoorbeeld de reden dat ik nergens 'extra garantie' bij koop. Dat heb je feitelijk al. Maar ik ben jurist dus ik hou wel van een potje heen en weer schrijven.
Maar je kent vast dat spotje wel van dat jochie met de kapotte speelgoed auto in de winkel. Volgens mij verwijzen zij naar consuwijzer.nl o.i.d. Daar staan deze zaken vast ook beschreven.
 

van inkel

Forumguru
Dit is ruim binnen de te verwachten levensduur, dus heb je recht op nieuwe (consumenten bescherming) mits je een consument bent en geen bedrijf of instelling.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Ik heb hier de factuur voor me: artikelnummer N 10566103 met een bedrag van € 168,00 (Exclusief BTW) voor het lampje alleen.
Via een zoekmachine kwam ik deze prijs tegen bij een garage in Amsterdam:

Aanvullende informatie (van artikel N 10566103)

Onderdeelnummer:N 10566103
Omschrijving:Xenonlampen, Lamp
Type:Originele onderdelen
Prijs incl. BTW:€ 199,92
Actuele voorraad:1
Afmeting:LxBxH :50x43x82
Gewicht:0.064 kg.
Voorraadcode:00

Da's echt een pittg prijsje voor een lampje.............

De andere kant ook gelijk vervangen, zoals aanbevolen?
 

Blacky

Forumguru
Kreeg ca 2weken geleden ook een melding van verlichting niet in orde, rechter xenon lamp deed het niet. Rij altijd met verlichting aan. Moest de hond uitlaten en reed met de hond naar het bos zonder licht. Kom terug bij de auto en schakel de verlichting weer aan en de lamp doet het weer. Waarschijlijk een los contactje en hij brand nu nog steedsen dat na bijna 90.000km
 
Dat de Xenon lampen duur zijn weten we allemaal.
Ik heb er toevallig afgelopen maandag ook 1 laten vervangen.
Wat het kost weet ik niet, het is een lease auto.
Maar dat het veel te vroeg is weet ik ook.
Hij moet inderdaad een km of 500.000 meegaan, gemiddeld 50km/h is dus 10.000 uur.
Gedeeld door 700 uur (gemmiddeld 2 uur per dag aan is al veel) is du ruim 14jaar.
De mijne is 2 jaar oud, dus ook erg jong
 
Xenon lampen moeten zo'n 10 jaar langer meegaan dan halogeen. De afgelopen jaren fikte mijn halogeen lampen steeds na zo'n 50.000 km af (altijd mijn lampen aan). Xenon moet dus zeker 500.000 km meegaan. Als je na 30.000 al een lamp moet laten vervangen heb je RECHT op vervanging waarbij je maar voor slijtage van 30.000 hoeft te betalen.
GARANTIE heeft er niks mee te naken. Dat is 'coulance'. Daarna mag je een handelaar aanspreken op wat hij had moeten leveren: namelijk een zeer lange levensduur bij Xenon-lampen.
Niet laten afschepen met gezeur over wat de fabriek of de importeur zegt: jij hebt alleen een overeenkomst met de dealer en die moet deugdelijke waar leveren.

Dit is bijvoorbeeld de reden dat ik nergens 'extra garantie' bij koop. Dat heb je feitelijk al. Maar ik ben jurist dus ik hou wel van een potje heen en weer schrijven.
Maar je kent vast dat spotje wel van dat jochie met de kapotte speelgoed auto in de winkel. Volgens mij verwijzen zij naar consuwijzer.nl o.i.d. Daar staan deze zaken vast ook beschreven.

Onzin en onzin, en schrijf maar een eind weg, een lamp is, en blijft een slijtagedeel..... en voor het "hekje" trek je echt aan het kortste eind, en ook ik spreek uit ervaring, maar dan aan de kant van de dealer en dan gaat het bovendien ook nog over een gebruikte auto en geen nieuwe.
 
Ach de teleurstelling is inmiddels al weer redelijk achter de rug en ik ga er voor de rest niets meer aan doen dan de factuur betalen.

Wel wil ik nog even een compliment geven aan mijn dealer (Martin Schilder Schagen) want ze hebben de lamp voor de helft betaald en dat hadden ze helemaal niet hoeven doen. € 150 voor een lamp blijft een hoop geld maar is nog altijd beter dan € 250.
 
Kreeg ca 2weken geleden ook een melding van verlichting niet in orde, rechter xenon lamp deed het niet. Rij altijd met verlichting aan. Moest de hond uitlaten en reed met de hond naar het bos zonder licht. Kom terug bij de auto en schakel de verlichting weer aan en de lamp doet het weer. Waarschijlijk een los contactje en hij brand nu nog steedsen dat na bijna 90.000km

Ik had precies dezelfde symptomen, nadat mij vrouw thuis kwam ben ik gelijk door gereden naar de garage en daar deed de lamp het spontaan maar na het uitlezen van de VAS konden ze wel diverse foutmeldingen zien.

Thuis gekomen deed de lamp het weer niet en dit bleef het hele weekend het geval waarop we maandags de lamp hebben vervangen.
 

octofreak

Actief lid
Onzin en onzin, en schrijf maar een eind weg, een lamp is, en blijft een slijtagedeel..... en voor het "hekje" trek je echt aan het kortste eind, en ook ik spreek uit ervaring, maar dan aan de kant van de dealer en dan gaat het bovendien ook nog over een gebruikte auto en geen nieuwe.

Dus als een distrubutieriem na 30.000 km kapot gaat is het ook ' slijtage'???
 

MarcoO2

Forumguru
Onzin en onzin, en schrijf maar een eind weg, een lamp is, en blijft een slijtagedeel..... en voor het "hekje" trek je echt aan het kortste eind, en ook ik spreek uit ervaring, maar dan aan de kant van de dealer en dan gaat het bovendien ook nog over een gebruikte auto en geen nieuwe.

Ik heb een heel aantal procedures voor een groot autobedrijf bij de rechter gevoerd. En ik kan dit standpunt van TopSport (in zijn algemeenheid) onderschrijven. In de folder en op de website wordt, voor zover ik in een snelle blik zag, nergens een "zeer lange levensduur" gegarandeerd.

Voordat je de dealer aan wilt spreken op nonconformiteit (het niet voldoen van een product aan de verwachtingen die je daar redelijkerwijs aan mocht stellen) moet er wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn.

De wet zegt letterlijk dat "een afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten".

Vervolgens legt de wet nog uit dat "een zaak niet aan de verwachtingen voldoet indien de zaak niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn".

Kortom: als je zou gaan procederen zul je aan moeten tonen dat je Xenon-lampen niet datgene doen wat je mocht verwachten en wat voor een normaal gebruik nodig is. Je zult dan aan moeten tonen (want jij hebt als eiser de bewijslast) dat je lampen langer mee hadden moeten gaan.

Het ligt natuurlijk anders als Skoda in haar (reclame)uitingen zou garanderen dat de lampen minimaal een x aantal jaren meegaan. Maar voorzover ik kan zien is daar geen sprake van. Mocht een verkoper je tijdens het verkoopgesprek uitdrukkelijk hebben verzekerd dat die lampen zo lang meegaan sta je ook sterker, maar dat moet je dan weer wel kunnen bewijzen.

Conclusie: probeer in overleg met de dealer tot een compromis (coulance) te komen, want juridisch gezien is het sop de kool niet waard.

Zo, dat was het weer even. En nu aub geen discussie beginnen over de normale levensduur van de lampjes :D, want ik stel me voor dat dat van zoveel factoren afhankelijk is dat je niet een harde ondergrens qua leeftijd of kilometers of pranduren kunt stellen.
 

Stylist

Senior Member
Nou is het 15 jaar geleden dat ik ben afgestudeerd, dus de jurisprudentie kan veranderd zijn...(not, consumentenrecht is alleen maar verder ontwikkeld ensterker geworden) maar ik heb toch meerdere van dit soort zaakjes gewonnen door de formulering: "....niet datgene doet wat ik als consument op basis van algemene kenmerken van dit product mag verwachten."

Xenon lampen hebben als algemeen kenmerk dat ze véél langer meegaan als normale lampen. Anders zou niemand die krengen kiezen. Meer lichtopbrengst is niemand 100+ euro per 50.000 km waard. Dus dat argument is snel gewonnen.
Want elke dealer dient te weten hoe ik me als 'consument' bij de keuzes voor dit soort zaken laat leiden door algemene kenmerken. Als zijn producten niet aan die algemene kenmerken voldoet dan had hij mij moeten waarschuwen. En bij het bedrag dat je voor een auto betaalt is er toch echt wel een zorgplicht ! Het is geen zakje snoep...

Vraag is dan hoelang ze wel mee mogen gaan. Lastiger, maar een aanmemelijke ondergrens is met wat zoeken op Internet snel te bepalen.

Kortom, je haalt wellicht niet het maximale eruit, maar je haalt iig wat van de kosten terug. En of het waard is om voor dit bedrag te procederen of een middag aan een goede brief te gaan zitten. Tja...dat is nou net het idee achter de lawine aan belachelijke snelheidsboetes. De meeste mensen zijn het er niet mee eens, maar nemen de moeite niet om wat terug te doen. Als makke schapen.... Het is dus een keuze.
 

FredvW

Lid
Toevallig gevraagd aan de dealer toen ik mijn O2 ophaalde bij de dealer hoe lang de xenons mee zoullen gaan.
Antwoord: reken op 5 jaar.
Vond het wel een rekbaar begrip!
 

MarcoO2

Forumguru
Xenon lampen hebben als algemeen kenmerk dat ze véél langer meegaan als normale lampen. Anders zou niemand die krengen kiezen. Meer lichtopbrengst is niemand 100+ euro per 50.000 km waard. Dus dat argument is snel gewonnen.

Pardon? Meer lichtopbrengst = meer veiligheid (en het verschil tussen Xenon en normaal is groot...) en is mij (ook als ik particulier zou kopen) dat geld zeer zeker waard! Dat is voor mij in ieder geval een veel sterkere aanschafreden dan de langere levensduur (al is die natuurlijk mooi meegenomen).
 

Stylist

Senior Member
Werkelijk. Tot nu toe lijkt me Xenon niet zo veel schelen. 1 keer mee gereden, vond het niet spectaculair. Dus ik zou er geen 200 euro per jaar voor over hebben (2 pitjes, en ruim 50K per jaar).

Maar in de volgende Octi krijg ik ze wel (deel van Elegance Business Line), dus ik ben benieuwd. Wellicht vind ik het na wat langer gebruik wel de moeite waard. Ik baal er nu in ieder geval van dat ik geen los dimmende buitenspiegels kan bestellen...vanwege die felle Xenons achter je :grin:
 
Bovenaan Onderaan