Octavia III

Rick

Senior Member
En hoe zit dat dan bij een dsg? Wanneer gaat hij dan 'resumen'? Of is dat een domme vraag? *gaat voor het eerst automatisch rijden*

Eh nou daar is dit niet van toepassing. Als je remt slaat de cruise control hoe dan ook af en gaat niet meer automatisch resumen. Dan moet je dus een knop indrukken om te resumen.
 

Rallye

Forumguru
Bij een DSG kun je immers geen koppeling intrappen. Daar kun je alleen de cc stoppen door te remmen of het knopje te gebruiken.
 

Rallye

Forumguru
Ja, als hij dat überhaupt zou kunnen halen tenminste - maar dat gaat-ie wel proberen... :jaja:

Als ik bv. rustig zo'n 50-55 in 4 rij en reden zie om terug te schakelen, dan pakt hij ook weer gewoon de memory-snelheid.

Dus de Fabia doet dat wel, maar een Octi II niet? Vreemd, hoewel ik wel blij ben dat ik deze "feature" nog níet heb........
 

Canon-Eye

Forumguru
En hoe zit dat dan bij een dsg? Wanneer gaat hij dan 'resumen'?
Normaal gesproken als je op de resumeknop drukt (gewoon, zoals het hoort dus...). Topje van de linker middelvinger even uitstrekken.

Zo'n bewuste handeling zou ook de enige mogelijkheid moeten zijn om te resumen (even afgezien van een adaptieve cc), want het automatisch resumen bij opkomen van de koppeling voegt m.i. niks toe en is voornamelijk lastig. Immers, terugschakelen hangt vaak samen met een verandering in de verkeerssituatie en het is helemaal niet vanzelfsprekend dat je direkt erna weer naar de oorspronkelijke snelheid wilt of kunt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus de Fabia doet dat wel, maar een Octi II niet?
Ik heb mij niet goed 'uitelkaargedrukt', merk ik nu.:bloos:

Er is een cruciaal stukje tekst weggevallen c.q. in mijn hoofd blijven steken:
dan pakt hij ook weer gewoon de memory-snelheid mits ik het knopje indruk.

Was in gedachten blijkbaar al bij deel 2 (over de minimumsnelheid waarbij de cc het doet); soms zijn de gedachten sneller dan de vingers.
 

Rallye

Forumguru
Zo'n bewuste handeling zou ook de enige mogelijkheid moeten zijn om te resumen (even afgezien van een adaptieve cc), want het automatisch resumen bij opkomen van de koppeling voegt m.i. niks toe en is voornamelijk lastig.

Dat was ook de reden waarom het mij zo opviel. En degene die voor mij reed ook......

Bij een adaptieve cc kan ik mij dit gedrag voorstellen, omdat die zich vervolgens onmiddellijk aanpast. Bij een niet-adaptieve cc is het onzin, dan bepaal ik liever zelf wanneer ik de cc aanzet. Het intrappen van de koppeling was nu juist mijn methode om de rust in het verkeersbeeld te laten (omdat ik niet rem) en tevens mijn hand niet van het stuur te moeten halen.

Hebben overigens meer mensen problemen met hun knie en de tunnel in de Octi III? Dat zo voor mij echt een breekpunt kunnen zijn.
 

Altos

Banned
Dat was ook de reden waarom het mij zo opviel. En degene die voor mij reed ook......

Bij een adaptieve cc kan ik mij dit gedrag voorstellen, omdat die zich vervolgens onmiddellijk aanpast. Bij een niet-adaptieve cc is het onzin, dan bepaal ik liever zelf wanneer ik de cc aanzet. Het intrappen van de koppeling was nu juist mijn methode om de rust in het verkeersbeeld te laten (omdat ik niet rem) en tevens mijn hand niet van het stuur te moeten halen.

Hebben overigens meer mensen problemen met hun knie en de tunnel in de Octi III? Dat zo voor mij echt een breekpunt kunnen zijn.

Nope, heb in elke auto dat ik met mijn been/knie tegen de tunnel aan rust, deze is tenminste zacht :D
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb inmiddels te horen gekregen dat het sportonderstel in NL (in ieder geval voorlopig) alleen op de 14% versie zit en niet leverbaar is op andere Octavias :nono:, blijkbaar iets met geven en nemen in onderhandelingen tussen de fabrikant en de importeur. . Heel erg jammer want ik had deze optie graag toegevoegd aan mijn bestelling., maar dat zal dus helaas niet mogelijk zijn. :wavecry:
 

CoesDoes

Forumguru
Zou kunnen, alleen zou het sportonderstel ergens rond de €200 kosten, zo'n schroefsetje is toch een heel andere prijsklasse.
En de bodem van de portemonnee begint enigszins in zicht te komen als ik de Octavia af heb mogen rekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
dat kan ik me voorstellen, maar een setje veren is niet zo heel duur, dus misschien is dat wel een optie voor je? Antera is goedkoper als je dealer, misschien een tip? ;)
 

Rallye

Forumguru
Ik lees net in de Auto Motor und Sport dat één van de kritiekpunten op de Octavia, de harde vering, zo snel mogelijk wordt aangepakt. Wel grappig dat is het zelfde patroon als bij de SuperbII: eerst een model met te harde vering uitleveren en dat daarna wijzigen. In alle tests (die vooral in de eerste periode na introductie worden geschreven) wordt dan dus geklaagd over die harde vering...... Niet handig. In de AMS is de harde vering zelfs een van de belangrijkste punten die de Octavia Combi de vergelijking met de Golf Variant doet verliezen.
 
Bovenaan Onderaan