Toch maar geen Skoda

sitechris

Donateur
Dat is ook beleid van VAG. Modernste motoren/gadgets eerst bij Audi/VW en daarna bij Skoda/Seat. Dat vind ik overigens wel eens ergerlijk.

MarcoO2

Forumguru
Kijk, zo concreet zie je testresultaten zelden! Geeft voor wat mij betreft duidelijk de positie aan. Niet het beste van het beste, maar toch erg goed (zeker gerelateerd aan de prijs).

Want, laten we eerlijk zijn, wie hard er tien jaar geleden gedacht dat er een Skoda zou zijn die uberhaupt de handschoen op kon pakken tegen een Audi A6 3.0 TFSI en een Mercedes E350? Laat staan dat'ie ten opzichte van het puntentotaal van de testwinnaar (3373) met een score van 3287 slechts 2,55 % lager zou eindigen? Ik vind dat al een enorm compliment voor de Superb!

SweetRevenge

Actief lid
@sitechris: Dat is net wat ik zeg, het rijdt allemaal net wat beter en is ook beter afgewerkt, maar het prijsverschil is net te groot om dat goed te maken. En laten wel wezen, een A6 of Mercedes E is nu niet echt "top of the bill". In het echte "top of the bill" segment speelt Skoda ook helemaal niet mee. Daarenboven vind ik de test tussen een V6 van Skoda en een 3.0TFSI of een E350 niet echt relevant. Ten eerste, zoals michelover al zei, het vergelijkt een iets ouder concept met twee nieuwe. Ten tweede, de V6 vind ik zowiezo te duur voor wat het is, in die prijsklasse verwacht je weer wel het net ietje beter dit en dat.

MarcoO2

Forumguru
Daarenboven vind ik de test tussen een V6 van Skoda en een 3.0TFSI of een E350 niet echt relevant. Ten eerste, zoals michelover al zei, het vergelijkt een iets ouder concept met twee nieuwe. Ten tweede, de V6 vind ik zowiezo te duur voor wat het is, in die prijsklasse verwacht je weer wel het net ietje beter dit en dat.
Dat vind ik dan weer onzin. Zolang het gaat om auto's die nog nieuw geleverd worden, zijn die testen relevant. Als potentiele koper kun je immers kiezen uit alles wat er op de markt is. Hoe oud het concept is, is niet van belang. Sterker nog, kansen voor nieuwe concepten meet je toch af aan het succes van al bestaande, dus oudere, concepten? En die motorisering, tsja, die is in alle gevallen gelijk. Bij Skoda is het de topmotorisering/ uitvoering, terwijl dat bij de Audi en Mercedes niet het geval is. Dat zou dus zelfs nog een pluspunt voor de Skoda opleveren.

SweetRevenge

Actief lid
@MarcoO2: ben ik met je eens, zolang een auto nieuw verkrijgbaar is, is zo'n test in een magazine relevant. Dat wil echter niet zeggen dat "ik" het relevant moet vinden. Persoonlijk vind ik dat als een auto over de 50K moet kosten je wel het extra rijgenot en de extra afwerking moet krijgen en dus Skoda zowiezo afvalt. Mijn vergelijking op het moment ik een nieuwe auto ging kiezen, ging dan ook niet over de top motorisaties van deze merken.
De discussie hier is trouwens begonnen met een vergelijking tussen een Superb 1.8TSI en een kleine BMW X3. De test die hier wordt aangehaald gaat over auto's die zich in een heel ander segment bevinden en zegt dus (in mijn ogen) helemaal niets over de originele discussie.

jalex_h

Forumguru
Vergelijken van een auto met een oude motor (V6) met de nieuwste motoren (3.0TFSI) en andere gadgets is niet helemaal eerlijk.
Dat is denk ik anders wel één van de dingen die het verschil maken tussen premium en gewoon en waar een deel van het prijsverschil in gaat zitten.

sitechris

Donateur
Minpunten als de langere remweg, mindere veercomfort en mindere afwerking gelden ook voor de 1.8 tsi waarschijnlijk.

SweetRevenge

Actief lid
Waarschijnlijk wel, maar die kost dan ook minder. En dat is nu juist het punt.
Ik vind dat "het beetje meer van dit en dat" het prijsverschil niet verantwoordt, iemand anders vindt dat misschien wel. Dat is persoonlijk, en daar kan je niemand gelijk of ongelijk in geven, het gaat er maar om wat je in een auto zoekt. Persoonlijk word ik bijvoorbeeld niet echt emotioneel van auto's tenzij het iets exclusief is (echt premium of een mooie classic car), dus ik doen mijn aankoop op rationele gronden. Iemand anders vindt dan misschien één of andere GTI weer helemaal het einde en gaat meer een emotionele aankoop doen. Prima, moet kunnen. Gelukkig zelfs, het zou anders maar een saaie boel worden.
Mij ging het enkel om de quote van SkodaSuperb: "iedereen wil toch een BMW". Dat is dus pas echt onzin.

Als je de premium modellen ziet deze zijn mooi waar men ook naar kijkt ze zitten goed in elkaar. Dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden is ook een feit zolang er mensen geld kunnen aan geven zal dit zo blijven.
Want dat is het eigenlijk wie geld heeft zal meer naar de premium merken gaan en wie minder bij kas naar de andere. Zie hier ook in mijn omgeving dat mensen zich pijn doen om een vier ringen auto op hun oprit zien te staan en dit voor het status symbool, maar wie het kan waarom zou hij het niet doen. Als ik mij nu zie een Audi vind ik zo mooi maar bij een autosalon heb ik daar nog geen enkele keer gaan inzitten omdat hij toch niet op mijn oprit zal staan. Dus ga je zien welke wel op je oprit kan staan zonder pijn.
Ben gaan test rijden met de Skoda superb en dezelfde dag eens met een Ford Focus die zeker ook prima reed maar toch waren er enkele kleine verschillen welke de doorslag gaven waaronder ook een stukje status hij is groter ziet er zakelijker uit straalt meer klasse uit denk dat sommige mensen (die het geld hebben) daardoor ook een premium model kopen.
En waar je je zelf goed in voelt is het belangrijkste wat ook de verschillende testen mogen uitwijzen en welke merk dat het mag zijn, met een brede glimlach in en uit je wagen stappen dat is het.

Zonnekap

Nieuw lid
Ik heb ook eens een vergelijkende test gelezen in (dacht ik) Auto Motor und Sport, Duits autoblad.

Ze vergeleken de Superb combi met een Passat Variant met dezelfde motorisering.
De Superb won met de 'vingers in de neus'.

En dat was de vergelijking die ik ook maakte voordat ik de Superb kocht.
De A4 Avant was voor mij toch al afgevallen vanwege de bizarre prijs in relatie tot wat je er voor (aan ruimte) krijgt.

Een vergelijk tussen de Superb combi en de Passat Variant vind ik reëler dan een vergelijk met een A6 omdat die laatste in een wel héél andere prijsklasse zit.

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK] Deze discussie heeft niets meer met alleen de Superb te maken, het gaat nu meer om de verschillen van Skoda tov de zgn premium merken, heb hem daarom verplaatst [/MODERATORBREAK]

SkodaSuperb

Nieuw lid
Hallo,

Mijn vader heeft hem besteld! :D
Er zijn wel een paar kleine aanpassingen:

I.P.V. een Executive is het een High Executive geworden en de kleur is niet space grau maar Metallic Zwart

nu alleen nog maar 6 maanden wachten -_-"

The bone collector

Senior Member
Want dat is het eigenlijk wie geld heeft zal meer naar de premium merken gaan en wie minder bij kas naar de andere. Zie hier ook in mijn omgeving dat mensen zich pijn doen om een vier ringen auto op hun oprit zien te staan en dit voor het status symbool, maar wie het kan waarom zou hij het niet doen. Als ik mij nu zie een Audi vind ik zo mooi maar bij een autosalon heb ik daar nog geen enkele keer gaan inzitten omdat hij toch niet op mijn oprit zal staan. Dus ga je zien welke wel op je oprit kan staan zonder pijn.

Is dat niet een beetje kort door de bocht? Een statusverschil tussen BMW/Audi en Skoda, akkoord. Maar dat wil niet zeggen dat een Skoda-rijder niet het geld zou hebben voor een BMW. Hangt er er toch gewoon van af waar je prioriteiten liggen.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die geen premium merk kopen maar als ze hun prioriteiten verplaatsen dit wel zouden kunnen. maar het is dat sommige zoveel verschuiven dat ze zich op een of andere manier wat te kort doen en dit om de status en niet om het verschil van kwaliteit want zoveel verschil zie ik hier ook niet in.
Begrijp me niet verkeerd ik wil niet zeggen dat je geen geld zou hebben als je geen premium model koopt, zeker NIET.
Het is een persoonlijke smaak natuurlijk en die verschilt van mens tot mens (gelukkig) en zoals ik al eerder zei de glimlach moet er zijn (en ben zeker dat dit bij mij zo zal zijn).

SkodaSuperb

Nieuw lid
waarom krijg ik een "no permission" error als ik naar pag. 8 wil gaan?? als ik een bericht sschrijf gaat die wel!

Bovenaan Onderaan