Toch maar geen Skoda

SkodaSuperb

Nieuw lid
Hangt er er toch gewoon van af waar je prioriteiten liggen.

helemaal mee eens!
-dit is een voorbeeld - de ene koopt een skoda en gaat de volgende 5 jaar op vakantie naar azië en amerika, de andere koopt een bmw en gaat op vakantie naar zeeland, het is maar net waar je prioriteiten liggen!

E

Ex-lid 2926

Ik beperk me in deze discussie even tot de Skoda modellen Octavia en Superb. Ik zag kort geleden een keer een staatje voorbijkomen waaruit bleek dat de Octavia op grond van de verkoopcijfers de op 4 na meest populaire leaseauto was. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de percentages particulier - lease zijn van de nieuw verkochte Octavia's en Superbs.
Ik denk namelijk dat ook in deze klasse de auto's voor de particulier al te duur worden om ze nieuw aan te schaffen.
De particuliere aankopen zitten volgens mij toch het meest in het A (Aygo/Twingo/Picanto) en B (Corsa, Fabia, 207) segment.
De particuliere kopers die zo goed in de slappe was zitten dat zij een nieuwe auto uit het C of D segment kunnen aanschaffen zullen misschien wat makkerlijker die paar duizend euro extra voor een "premiummerk" op tafel kunnen leggen. Dan koop je dus toch die C klasse of 3 serie i.p.v. een Superb of Mondeo.

Geloof me, ik heb als opvolger van mijn leaseauto een Octavia gekocht. Ik zou deze trouwens ook als lease-auto genomen hebben omdat de premiummerken met een vergelijkbaar formaat / uitrusting gewoon een stuk duurder zijn in de lease (ik ben 25 jaar lang leaserijder geweest). Ik heb daarbij geen enkel moment overwogen om een paar duizend euro extra te betalen voor een zogenaamd "premiummerk".

Klopt: er zijn daar auto's die ik mooier vind dan een Skoda, maar de Skoda is op "value for money" niet te kloppen.... ook de leasemaatschappijen weten dat.

michelover

Forumguru
Even een kleine gedachte wie ik zo had. Ik vraag me af is een 1 of 3 serie, A1/A3/A4 en meer van dit soort premium modellen wel zo premium. Ze zijn misschien beter afgewerkt dan een Skoda/VW/Toyota en noem maar op. Maar als er zoveel van verkocht worden dat je er in de file meer van ziet dan van bijvoorbeeld een Superb is het dan nog wel zo premium/exclusief ?? En als ze echt zo duur zijn dat ze alleen maar door lease rijders worden bestuurd heeft tegenwoordig zeker heel nederland een lease contract. Begrijp me niet verkeerd maar de lagere modellen van Audi/BMW/Mercedes zijn ondanks dat het stuk voor stuk mooie wagens zijn niet meer of minder dan concurenten voor de afdeling Golf en zijn maatjes. En alleen bedoeld om meer volume en dus geld op te brengen voor de merken. Echt premium ga dan in een 5/6/7 serie rijden of een A5/6/8 en ga zo maar door en als je dan echt status wil hebben koop je een Bentley of Maserati bijvoorbeeld. Maar dat is puur mijn mening.

EdK

Forumguru
@Michelover: Als maandag het hele leasegebeuren afgeschaft zou worden dan rijden alle NU leaserijders allemaal in een Panda privé omdat ze simpelweg dan hun levensstijl kwa wagen niet meer kunnen betalen !

Hetzer

Forumguru
Van mij mogen ze de dikste "premium" bak leasen die er is !!!!
Bij mij in het dorp zijn er ook een aantal die stoer doen met hun kale A-4, of instap 3-serie (altijd in dat mooie zwart of donker grijs ;) )
Nee het heeft ongetwijfeld z'n voordeeltjes, maar een lease auto blijft als een huur huis , het word nooit van je zelf..
en ik weet het wel zeker leasend Nederland word aangepakt ziet het straatbeeld er aanzienlijk ander uit, in ieder geval een stuk minder instap 3-series en A-4/3tjes.
misschien dan wel nog meer Priusssen of Civic Hybrids.......................................... of Panda's idd ;)

TL@

Forumguru
Ik begrijp die algemene jaloezie naar leasewagens eigenlijk niet. Zowel in Belgie (waar nog meer leasewagens rondrijden dan in Nederland) als in Nederland. De leasewagens (eigenlijk de fiscale voordelen voor de werkgever) zijn lang geleden aangeboden door werkgevers om de concurrentie op loon gebied wat te verhogen omdat het simpelweg niet mogelijk is in Belgie en Nederland om het nettoloon concurrentieel te houden met de buurlanden.

Ik zou in de buurlanden een veel hoger netto loon hebben dan nu in Belgie, mijn werkgever probeert dit dus een beetje te compenseren door de leasewagen die ik privé ook mag gebruiken. Zelf wordt hij er ook (veel) beter van. Als ze mij een kilometer vergoeding moeten geven voor elke meter dat ik voor het werk rij, wordt dit ook kostelijk (doe 60.000km per jaar waarvan 40.000 voor het werk)

EdK

Forumguru
Ik begrijp die algemene jaloezie naar leasewagens eigenlijk niet.

Algemene jaloezie ?? wel mijn werkgever ziet graag dat ik dat formulier teken dat ik officieel een leasebak rij van hem !
Maar ik geef hem al jaren te kennen dat ik die leasebak niet voor de deur wil hebben.
Dus kom bij mij aub niet aan met de term jalouzie.

Had mijn tekst neergezet als een algemeen feit !
want een groot deel van leaserijders heeft een bak onder zijn kont die men privé bij lange na niet zou kunnen bekostigen simpelweg omdat ze dan geen geld over zouden houden om wc papier te kunnen kopen.

En het van mijn kant en ik denk ook niet van Hetzer zo dat we jullie dit misgunnen, maar wees dan ook zo reeel dat je privé gezien een wagen ( lease) onder de kont hebt die menig gezin niet privé zou kunnen bekostigen.

Canon-Eye

Forumguru
want een groot deel van leaserijders heeft een bak onder zijn kont die men privé bij lange na niet zou kunnen bekostigen simpelweg omdat ze dan geen geld over zouden houden om wc papier te kunnen kopen.

Het is een groot misverstand, te denken dat "een leasebak" voor de berijder hetzelfde is als "gratis" of zelfs "goedkoop" autorijden. Dat is allerminst het geval: via de bijtelling betaal je nog best een aardig bedrag per maand. En, afhankelijk van het privégebruik, kan dat nog best een redelijk flinke prijs per privé-kilometer betekenen.
Wel is het zo, dat je doorgaans voor datzelfde bedrag in de privésector niet zo'n zelfde auto zult kunnen rijden. Dié meerwaarde vormt dan in feite een stukje (extra) beloning in natura, zogezegd.

Hoe groot of klein je inkomen ook is, uiteindelijk kun je elke euro maar één keer uitgeven, en het is dus gewoon een kwestie van prioriteiten stellen bij de keuzes die je maakt. En dat is ieders eigen goeie recht natuurlijk - voor mij geen reden om laatdunkend over te doen of te veronderstellen "dat ze het anders niet zouden kunnen betalen". Willen speelt hier ook een rol.

michelover

Forumguru
Voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen leaserijders. Kom alleen op een punt van Harrie D deze zegt "Ik denk namelijk dat ook in deze klasse de auto's voor de particulier al te duur worden om ze nieuw aan te schaffen." Is het echt zo slecht met nederland gesteld dat alle duurdere nieuwe auto's lease auto's zijn?

Fabia

† In Memoriam
Denk inderdaad dat het grootste deel van de duurdere auto's leasbakken zijn. Is m.i. niks mee.

Canon-Eye

Forumguru
Opmerking van moderator:

Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Fabia. Bedankt voor jullie begrip.

Het houdt in elk geval de verkoopcijfers in de duurdere klassen (*) op peil, zodat ze daar niet kopje onder gaan (en dus ook nog andere/kleinere modellen kunnen blijven maken).

(*)...en niet te vergeten: ook de BPM- en verder gerelateerde belastingopbrengsten.
Was dat niet het geval, dan moeten ze de rest van de mensheid toch weer ergens anders gaan pakken!

The bone collector

Senior Member
Wel mijn werkgever ziet graag dat ik dat formulier teken dat ik officieel een leasebak rij van hem !
Maar ik geef hem al jaren te kennen dat ik die leasebak niet voor de deur wil hebben.
Dus kom bij mij aub niet aan met de term jalouzie.

Waarom ben je daar zo tegen? Bij ons in het bedrijf krijgt enkel het "hoogste" kader een leasewagen (tenzij het voor je functie nodig is), wat neerkomt op 5 man op 6000 :-). Maar als ze nu morgen de bedrijfswagenpolitiek omgooien zeg ik toch misschien niet nee, afhankelijk van hoeveel loon je inlevert natuurlijk.

EdK

Forumguru
alleen maar plichten erdoor en een tax aan het aantal privé km
dan verplicht collega's ophalen van huis of afgesproken punt
dan een max aantal privé km's mogen rijden en dan per Km betalen !?
En dan is het ook nog eens een bedrijfswagenhondehok waar je collega's met vuile werkkleding inzitten.
En dan denk jij dat moeders de vrouw of vriendin dan in de weekenden met haar witte jurkje daar gaat zitten ?

Neuhhh, rij nu prive me Yeti die ik kan bekostigen zonder een bank als de fortis/abn etc
krijg een woonwerk vergoeding
Dan staat de wagen gewoon op bedrijf en vandaar wordt er vertrokken en ben hierdoor zelfde tijd van huis en thuis als de andere collega's ( geen taxichaffeur meer)
geen belastingvragen want op papier heb ik geen bedrijfswagen.
en belangrijkst, geen kwaad gezicht naast me omdat haar witte jurkje onder de prut of smeer zit vanwege een collega ! en dat is heellllllllll belangrijk zoals ook jij moet weten.

Canon-Eye

Forumguru
Ook dit geldt natuurlijk lang niet voor iedereen: hangt af van de aard van het bedrijf / het werk.
Salesmensen, consultant-achtigen, middle of hoger management etc. zullen hier allemaal weinig last van hebben.

En inderdaad, als de voorwaarden van de baas je niet aanstaan, dan doe je het gewoon niet - óf je gebruikt hem uitsluitend voor woon/werkverkeer. Het kost alleen wat moeite (km-administratie), maar daarmee loop je dan in elk geval niet het risico dat je eigen auto onderweg van huis naar zaak v.v. in elkaar wordt gereden.
Vrijheid blijheid...

[MODERATORBREAK]
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat.[/MODERATORBREAK]

sitechris

Donateur
financieel is leaseauto gunstiger als je een gelijkwaardige auto wilt kopen. Ik heb het berekend, maar privé een nieuwe auto kopen betekent ook afschrijvingskosten. En dat kan oplopen. Een kilometervergoeding is voor mij geen optie, ik rijd 45000 zakelijke kilometers. Dan gaat het uiteindelijk te duur worden, of ik moet in een oudere auto gaan rijden, maar dat wil ik niet. Ik heb er dus voor gekozen om zakelijk te leasen zonder bijtelling (dus ook geen privé kilometers) en ik rijd privé in de auto die ik volledig naar wens kan samenstellen. En dat vind ik een voordeel. Ik kan kopen wat ik wil (of iig wat binnen budget valt), wanneer ik wil (ik ruil altijd eerder in als gepland) en als ik mijn auto op enige wijze wil modificeren (chip, uitlaat oid) dan hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen. Alleen.....het kost wel wat knaken.

E

Ex-lid 2926

Ik kan me nog heel goed de tijd herinneren dat een leaseauto nog een onbekend fenomeen was. Een "auto van de zaak" was er natuurlijk altijd wel, die werd dus gewoon gekocht door de werkgever en terbeschikking gesteld aan de werknemer.
Wat mij uit die tijd wel heel erg opviel: De meest verkochte modellen waren de kale basismodellen. Als je een "luxe, GL, GLS, GTXLR (Ford was de koning van de toevoegingen) of Ti" uitvoering kon kopen dan had je het goed gedaan. Meestal zag je die aangeklede uitvoeringen alleen in de folder.
Er waren trouwens wel regionale verschillen. In het noorden bleek het percentage verkochte basisuitvoeringen groter dan in de randstad.
Met de komst van de leaseauto zijn de volledig uitgeruste modellen ook weer populair. Een particulier legt volgens mij niet snel enige duizenden euro's neer voor accessoires bij aankoop van een nieuwe auto. Ik ben trouwens wel voorstander van de rijk uitgeruste business modellen. Als "jong gebruikt" voor mij extra aantrekkelijk.

Canon-Eye

Forumguru
Een "auto van de zaak" was er natuurlijk altijd wel, die werd dus gewoon gekocht door de werkgever en terbeschikking gesteld aan de werknemer.
Komt nog steeds voor. Maar omdat het belastingtechnisch niet uitmaakt (voor de berijder), is de kreet "leaseauto" inmiddels een begrip geworden dat elke auto van de zaak omvat, ongeacht wie de eigenaar ervan is.
Net zoals in het spraakgebruik niet elke 'jeep' een Jeep is, maar elke Jeep wel een 'jeep'...

TL@

Forumguru
Mijn eerste auto van het werk was ook een aangekochte door het werk, dit was een 'kale' Astra (nu ja, wat heet kaal, er zat airco op, elektrisch ramen, radio-CD-MP3 en stuurbediening), heb er 100.000km mee gereden (eigenlijk een beetje tegen mijn zin omdat die stoelen zo verschrikkelijk slecht waren). Wij hadden toen inderdaad niet de mogelijkheid om een tweede zelf te betalen, dus die Astra was meer dan welkom.
Nu rijd ik met een auto die ik zelf mocht kiezen. Indien ik nu zelf een nieuwe moest kopen, werd het inderdaad ook geen nieuwe maar een jonge tweedehands, niet omdat ik deze niet nieuw kan betalen (we zijn weer wat jaren verder dan met de Astra en de inkomsten zijn serieus omhoog gegaan, gelukkig) maar omdat ik die afschrijving niet WIL betalen.
Feit blijft wel dat ik privé minstens even groot zou rijden dan nu (zij het dan niet nieuw)

Ik heb in elk geval geen nadelen van de leasewagen en geen extra verplichtingen die ik niet zou hebben zonder wagen. Ik zou zelfs dom zijn om hem niet te nemen, de standaard wagen (een 1.6TDI dus) kost amper 140€ en dat zijn dan nog enkel de belastingen, voor de rest kost hij niets, daar kun je privé niet voor rijden.

En zoals gezegd, de reden dat de leasewagen bij ons zo goedkoop is, is om het concurrentieel te kunnen houden. Ik verdien bruto namelijk meer dan een Duitse collega met dezelfde job en hou er netto een stuk minder van over. De Duitse collega krijgt trouwens geen firma wagen, dat komt daar ook heel weinig voor.

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]zouden de heren on topic willen blijven? Het gaat erom dat de topic starter voor een bmw x3 is gegaan in plaats van een superb[/MODERATORBREAK]

Bovenaan Onderaan