Mijn eerste auto van het werk was ook een aangekochte door het werk, dit was een 'kale' Astra (nu ja, wat heet kaal, er zat airco op, elektrisch ramen, radio-CD-MP3 en stuurbediening), heb er 100.000km mee gereden (eigenlijk een beetje tegen mijn zin omdat die stoelen zo verschrikkelijk slecht waren). Wij hadden toen inderdaad niet de mogelijkheid om een tweede zelf te betalen, dus die Astra was meer dan welkom.
Nu rijd ik met een auto die ik zelf mocht kiezen. Indien ik nu zelf een nieuwe moest kopen, werd het inderdaad ook geen nieuwe maar een jonge tweedehands, niet omdat ik deze niet nieuw kan betalen (we zijn weer wat jaren verder dan met de Astra en de inkomsten zijn serieus omhoog gegaan, gelukkig) maar omdat ik die afschrijving niet WIL betalen.
Feit blijft wel dat ik privé minstens even groot zou rijden dan nu (zij het dan niet nieuw)
Ik heb in elk geval geen nadelen van de leasewagen en geen extra verplichtingen die ik niet zou hebben zonder wagen. Ik zou zelfs dom zijn om hem niet te nemen, de standaard wagen (een 1.6TDI dus) kost amper 140€ en dat zijn dan nog enkel de belastingen, voor de rest kost hij niets, daar kun je privé niet voor rijden.
En zoals gezegd, de reden dat de leasewagen bij ons zo goedkoop is, is om het concurrentieel te kunnen houden. Ik verdien bruto namelijk meer dan een Duitse collega met dezelfde job en hou er netto een stuk minder van over. De Duitse collega krijgt trouwens geen firma wagen, dat komt daar ook heel weinig voor.