Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

___JC___

Forumguru
Dit gaat over winterbanden jongens. Het nut van 4x4 daar moeten we dan een apart draadje over opstarten.
Ik eindig met het motto van bandenfirma Pirelli 'Power is nothing without control...' :grin:

Constant

Erelid
Daar ben ik het mee eens, dit draadje gaat over winterbanden. 4x4 liefhebberts en zomerbandgebruikers kunnen hun sneeuwervaringen ook elders delen. Het is een beetje vreemd dat winterband-ervaringen "ondergesneeuwd" raken door tegengas van mensen zonder winterband-ervaring.

deusjevo

Forumguru
ik vind het knap van degenen die reageren over auto's die gestrand zijn dat je al rijdend zomaar kunt zien dat anderen op zomerbanden staan...

Is niet zo moeilijk hoor, als het hele profiel vol zit met sneeuw zijn het zomerbanden.
Winterbanden "lossen" de sneeuw door de lamellen in het loopvlak en dat is nu juist het sterke punt van die winterbanden.
Als je ervaring met winterbanden hebt zou je dat toch moeten weten....

deusjevo

Forumguru
Het is een beetje vreemd dat winterband-ervaringen "ondergesneeuwd" raken door tegengas van mensen zonder winterband-ervaring.

Op de een of andere vreemde manier eisen de berijders zonder winterbanden hun gelijk op onder het mom van het gaat prima zo terwijl die ervaringen totaal weer niet stroken met die van winterbanden rijders.... :icon_smile_question

Ik denk dat die zomerbandrijders dan ook nog wel eens op de brommer of motor zitten zonder helm op omdat dat vroegûh toch ook prima ging zonder gevaar? :koffie:

van_der_P

Senior Member
Je merkt toch ook met de hefige sneeuwval van de afgelopen dagen dat winterbanden ook hun grens hebben.
Zeker als de weg geschuift is en je moet door die bijelkaar geschoven rommel heen. Dan is de grip maar minimaal.

FredV

Banned
@deusjevo, precies, daarom is het zo knap om dat verschil te herkennen:)
Maar niet iedereen die ervaring heeft met winterbanden kent dit onderscheid. vandaar mn opmerking, weinigen weten en zien dit verschil:)

RogerS

Forumguru
In Limburg zie nu niet meer het verschil tussen de weg en de berm. Vandaag moet mijn vrouw nog werken dus ipv de Panda (zomerbanden) is ze met de SuperB weggegaan. Helaas had ze haar lunchpakket vergeten... Dus toen heb ik maar de Panda uitgegraven (stond al vanaf dinsdag stil) en haar het lunchpakket met de kinderen gebracht. Het is tenslotte bijna kerst en je bent een goede stemming...

Tjonge wat een verschil in grip tussen zomerbanden en winterbanden. Om niet met slippende voorbanden weg te rijden moet je in 2e versnelling wegrijden. Ook bij het afremmen merk je duidelijk de verminderde grip. Ook mijn vrouw vond de SuperB veel beter op de weg liggen dan de Panda.. Als de Panda nieuwe banden nodig heeft gaan er beslist goede 4 seizoenen banden op die ook in de sneeuw redelijke grip hebben...

deusjevo

Forumguru
Als de Panda nieuwe banden nodig heeft gaan er beslist goede 4 seizoenen banden op die ook in de sneeuw redelijke grip hebben...

Been there, hebben ook Nuovo Panda als ongeveer 3e auto thuis.
Net voor de winter zomerbanden hiervan vervangen voor Vredestein Quatrac 3 (4-seizoenen) banden.
Wat een wereld van verschil vergeleken met vorige winter toen er nog Michelin Fuel Savers (zomerbanden) onder zaten. :2133:

Bakkertje

Forumguru
Respect voor mensen met zomerbanden die met deze omstandigheden rond rijden. Al vind ik het niet verantwoord.

Dank! Al vind ik het met de juiste aanpassing in de rijstijl wel verantwoord.

Wel leuk die verhalen van mensen met winterbanden die voor 1x nu met zomerbanden de weg op gaan en erachter komen dat ze hun rijstijl aan moeten passen. Kun je nagaan hoe er op de winterbanden gereden wordt.

En, ook niet onbelangrijk, die mensen zijn allemaal, door het aanpassen van hun rijstijl, veilig op hun bestemming aangekomen!

deusjevo

Forumguru
Wel leuk die verhalen van mensen met winterbanden die voor 1x nu met zomerbanden de weg op gaan en erachter komen dat ze hun rijstijl aan moeten passen. Kun je nagaan hoe er op de winterbanden gereden wordt.

Je kunt dit natuurlijk ook vertalen als:

Kun je zien hoeveel winterbanden het beter doen en dus veiliger zijn in winterse omstandigheden :aangenaam:

Jij brengt het weer alsof winterbanden rijders veel harder rijden dan zomerband rijders. :winkie:

Dat je je rijstijl aan moet passen lijkt mij onoverkomelijk maar op een gegeven moment houdt 't op met zomerbanden, dan kom je dus echt die oprit van de snelweg niet meer op of sta je met je zomerbanden gewoon stil maar dan achterop een auto die wel op tijd kon remmen met z'n winterbanden omdat z'n remweg de helft korter is.

Constant

Erelid
die mensen zijn allemaal, door het aanpassen van hun rijstijl, veilig op hun bestemming aangekomen!
Laten we geen sprookjes vertellen, er zijn veel meldingen van zomerbandliefhebberts die al stapvoets rijdend toch betrokken waren bij eenzijdige aanrijdingen.

FredV

Banned
En vergeet niet de winterbandrijders die ook bij eenzijdige aanrijdingen betrokken zijn geraakt.
Je kunt nu nog beter met een zomerband met 6-8 mm profiel rijden dan met een winterband met 3 mm.
Maar goed, eea is al vaak genoeg gezegd.

Constant

Erelid
Bij de Duitse winterbandplicht geldt dat een winterband met minimaal 2 mm profiel wel mag, waar een zomerband (ongeacht profieldiepte) niet is toegestaan.

Ik heb een Audi met zomerbanden gezien (redelijk veel profiel) die een makkelijke besneeuwde helling niet op kwam, zelfs niet met sneeuwkettingen.

Heb je een onderbouwing voor je stelling? Je brengt het als een feit. Is dit een weetje of gewoon een veronderstelling?

FredV

Banned
Wat denk je zelf Constant???
Oke, 8 mm zomerband is beter dan 2 mm winterband, zo duidelijker? En dat is geen veronderstelling.
Winterbanden verliezen hun voordeel bij minder dan 4 mm profiel.
Dus.
En hier in NL gelden de Duitse voorschriften niet, dus vergelijken met Duitsland is niet relevant.
En ik heb het niet over wat wettelijk is toegestaan.
En ik weet niet of het aan de Audichauffeur lag ? Enig idee waarom hij de helling niet opkwam? Misschien teveel gassen?
Want sneeuwkettingen zijn altijd effectiever dan winterbanden. Kijk maar nu in Limburg waar de politie nu met sneeuwkettingen gaat rijden.
Dit zijn stellingen die je natuurlijk altijd wel als tegenbewijs kunt opsommen.

Constant

Erelid
Winterbanden verliezen niet al hun voordelen bij 4 mm, waar haal je dit vandaan?

Beneden de 4 mm verdwijnen de sneeuwlamellen, maar hebben winterbanden nog steeds het voordeel van meer weerstand op sneeuw dankzij het winterrubber. Groeven van een nieuwe zomerband zitten net zo snel verstopt met sneeuw als van een oude zomerband, dus gripverlies, kan ik je als ervaren zomerbandzondaar vertellen die met nieuwe zomerbanden in de sneeuw in de problemen kwam.

dus vergelijken met Duitsland is niet relevant.
Omdat de Duitsers nu eenmaal meer nagedacht hebben over aanpassingen tijdens winterse omstandigheden.

Want sneeuwkettingen zijn altijd effectiever dan winterbanden.
Nee! Waar komt deze informatie vandaan? Zomerband met sneeuwkettingen hebben nog altijd de helft van de tractie van winterbanden zonder sneeuwkettingen (zie ADAC testen). Toen ik als zomerbandzondaar met sneeuwkettingen rondreed in de Franse Alpen (want begin april zou je veilig op zomerbanden naar de Alpen kunnen volgens kennissen, niet dus), kwam ik met kettingen niet de helling op waar winterbandrijderts probleemloos de helling opgingen.

FredV

Banned
ik zei ook niet ALLE voordelen Constant.
En ook Duitsers maken fouten.
Verder, je kunt moeilijk in de wetgeving vastleggen bij minder dan x mm profliel is zomerband wel toegestaan...
Maar oke, dit gaat naar een welles/nietes verhaal toe en naar een vergelijk als Slicks zijn ook beter dan zomerbanden, maar niet toegestaan, omdat... vul maar in.

Wijnand850

Forumguru
Je merkt toch ook met de hefige sneeuwval van de afgelopen dagen dat winterbanden ook hun grens hebben.
Zeker als de weg geschuift is en je moet door die bijelkaar geschoven rommel heen. Dan is de grip maar minimaal.

Sssssst, niet te hard roepen hier, met dit soort nuances strijk je de winterbandenadepten tegen de haren in....:winkie:

Groet,
Wijnand.

___JC___

Forumguru
Zo autootje weer terug. Winterbanden en 4x4. Heerlijk weer gewoon grip, maar goed ik kan ook niet rijden en rij veel te hard. ;)
Ow en mijn winterbanden zijn net nieuw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan