Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

FredV

Banned
Daar sla je de spijker op zijn kop!!, daar ben ik het 100% mee eens, de zomer band is ten alle tijde de betere band!!. behalve in de sneeuw, daar verliest hij het, de verschillende test wijzen dat uit, unaniem, geen discussie over mogelijk.

@FredV
De afgelopen weken zijn veel auto's hier van de dijk afgegleden, en ja allemaal op zomerslofjes.
en ja ik ben denk ik 1 van de weinige die al van een redelijke afstand ziet of iets een zomer of een winterband is.:winkie:
We verschillen niet van mening hoor! In tegendeel.
Maar wat mij dan stoort, is dat iedereen zomaar roept dat het wel zomerbanden zijn als een auto vastzit.
En dat ligt wel genuanceerder.
Want ongetwijfeld zal er ook wel iemand zij die een auto met winterbanden ziet glijden. Het gaat mij om de obejectieve vergelijking. twee identieke auto's onder dezelfde omstandigheid en die is er zelden op de weg.

Constant

Erelid
De objectieve vergelijking bestaat al jaren en is te vinden op adac.de alwaar men drie verschillende auto's heeft getest met een tiental banden plus referentiebanden voor allseason en zomerrubber. Deze testresultaten zijn ook de basis voor de ANWB test en ik vermoed ook de Consumentenbond test.

Maar wat mij dan stoort, is dat iedereen zomaar roept dat het wel zomerbanden zijn als een auto vastzit.
Vastzitten in de sneeuw is vrijwel uitgesloten met winterbanden, tenzij de sneeuw hoger ligt dan de bodemvrijstelling (dan rijdt men de auto klem tegen de sneeuw).

zal er ook wel iemand zij die een auto met winterbanden ziet glijden.
Winterrubber krijg je alleen glijdend op glad ijs (ja, dat is een aantal leden overkomen bij een noodstop) of met (te) hoge snelheid haaks een besneeuwde kruising neemt (wat ik met zomerrubber in de zomer ook niet doe, kruisingen dient men immers ten alle tijden rustig te benaderen en goed op het overige verkeer te letten).

FredV

Banned
De objectieve vergelijking bestaat al jaren en is te vinden op adac.de alwaar men drie verschillende auto's heeft getest met een tiental banden plus referentiebanden voor allseason en zomerrubber. Deze testresultaten zijn ook de basis voor de ANWB test en ik vermoed ook de Consumentenbond test.
Precies, dat is ook wat ik met obejctief bedoel ipv alle opmerkingen van hier.

Vastzitten in de sneeuw is vrijwel uitgesloten met winterbanden, tenzij de sneeuw hoger ligt dan de bodemvrijstelling (dan rijdt men de auto klem tegen de sneeuw).
Dat is een boute bewering. Ook bij lagere sneeuwhoogte komen niet altijd winterbanden weg. Tenzij je bedoelt dat als je op sneeuw gaat glijden dat de sneeuw ijs is geworden?

Winterrubber krijg je alleen glijdend op glad ijs
daar is al eerder over gediscussieerd mbt extreme ijzel

[moderatorbreak]En toen was er weer genoeg gezeurd, woorden verdraaid en selectief buiten de context gequote. Svp alleen reageren op basis van feitelijkheden, veronderstellingen mogen achterwege blijven. Dit is een topic in de sectie "Impressies/onderdelen van derden", dus eigenlijk voor ervaringsdeskundigen van winterbanden. Ongefundeerde tegenmeningen, zeker met een onterechte stelligheid, mogen achterwege blijven.[/moderatorbreak]

piair1982

Forumguru
Ook al moest ik uit mijn parkeervak geduwd worden... ik schaf winterbanden aan als ze wettelijk verplicht worden.
Geen moment eerder.
Nogmaals, voor 20 jaar terug was de winterband geen issue....

Bakkertje

Forumguru
Hier eentje op basis van feiten, voor Nederlandse omstandigheden:

Conclusies van onderzoek door o.a. de Consumentenbond en het blad Autoweek:
• Op droog wegdek is de remweg van een zomerband ongeveer 15 % korter dan de remweg van een winterband.
• Ook op nat wegdek presteert de zomerband beter dan de winterband: een 12 % kortere remweg.
• Op een volledig besneeuwde weg is de remweg van een winterband echter 50 % korter dan de remweg van een zomerband.

Het volledige artikel is te vinden op: http://www.smilease.nl/nieuws/artikel/?id=61

Een winterband doet het absoluut beter dan een zomerband op een volledig besneeuwde weg. Die vind je hier in Nederland meestal niet zo gek veel. Ga je ook op wintersport dan lijkt het me wel handig om winterbanden te hebben. Ikzelf blijf lekker in ons kikkerland en zie het nut van winterbanden niet echt in. Ik heb er zelf ook ooit mee gereden en vond het verschil op de snelwegen minimaal.

Dan nog een ander feit: Mensen die een aankoop hebben gedaan, zoeken voor zichzelf de bevestiging dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Het is dus normaal dat je omstandigheden "zoekt" om het nut van je pas gekochte winterbanden te bevestigen.

Rosinfield

† In Memoriam
Inderdaad JC, letterlijk wat ik wilde zeggen. Of een mobieltje, een computer, of nog verder terug, een auto?
En Bakkertje, dat laatste speelt mede een rol. Het uit de sociale psychologie afkomstige principe van de cognitieve dissonantie reductie. Zeker omdat hier ook nog eens een flinke prijs betaald moet worden voor winterbanden. De cognitie: "het nut van winterbanden is betrekkelijk", is daar dan niet mee te verenigen. Dus zoekt en benadrukt men informatie die het nut van winterbanden bevestigt en veronachtzaamt/ontkent men het omgekeerde.

Voor er weer een hele discussie losbarst, dit staat dus los van het gegeven dat winterbanden onder bepaalde omstandigheden onbetwistbaar beter presteren. Het gaat (zoals altijd al, maar dat wordt voortdurend uit het oog verloren) om de afweging niet/wel aanschaffen.

___JC___

Forumguru
Citaatje van een ander artikel:

Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’

Dan had het toch een stuk rustiger moeten zijn de laatste paar weken op de weg? :winkie:

Constant

Erelid
We hebben in NL tien jaar lang een matige winter gehad met weinig of geen sneeuw, uit die tijd stamt de geciteerde tekst. Nu hebben we al weer twee keer echte winters zoals we die kennen uit onze jeugd, met meerdere weken sneeuw. Gaan we dan botsautootje spelen zoals vroeger, toen er in elke straat botsingjes waren of gaan we mee met de vooruitgang?

Een dubbele remweg, dat is nog al wat in een woonwijk waar het andere verkeer (incl fietsers en voetgangers) het ook moeilijk heeft met de gladheid.

Ook op nat wegdek presteert de zomerband beter dan de winterband: een 12 % kortere remweg.
Op koude natte wegen wint toch echt de winterband, vreemd dat de geciteerde testresultaten verschillen van de welbekende ADAC/ANWB test. Vermoedelijk wordt verwezen naar de slechte test van een paar jaar geleden waarbij op kamertemperatuur in een laboratorium is getest.

Wat betreft de psychologische discussies, er zal vast en zeker ook een duur moeilijk woord bestaan voor het goedpraten van wat je niet hebt :icon_smile_dead:

Rosinfield

† In Memoriam
Inderdaad Constant en het grappige is dat dat hetzelfde gratis woord is. Omgekeerd geldt het uiteraard ook. En dat statistisch verloop van koude/matige winters moet je echt over langere tijd bezien. Dan kun je echt nog lang niet spreken van een statistisch significante trend.
Wat jij niet lijkt te willen begrijpen, is dat hier helemaal niet het nut van winterbanden ter discussie staat. Dat die onder bepaalde omstandigheden beter presteren, staat buiten kijf.
Waar het mij en sommige anderen hier om gaat, is de stelling dat het niet overgaan tot aanschaf van winterbanden in sommige situaties heel goed te billijken valt. Zoals hiervoor ook gememoreerd, is de vraag of je de auto kunt laten staan in dezen zeer relevant. En dan denk ik persoonlijk dat dat dan nog niet hoeft te betekenen dat je dat bij het minste geringste hoeft te doen. De laatste tijd heb ik geen enkele keer de auto laten staan en geen enkel probleem of (potentieel) gevaarlijke situatie ervaren, anders dan het rijgedrag van sommige mede-verkeersdeelnemers. Toegegeven, ik zit tot nog toe ook elke keer precies aan de goede kant van het land. Maar ook daar waren kleine wegen bedekt met sneeuw en ijs.

FredV

Banned
Dat is dus wat ik voortdurend probeer te melden!
Maar er wordt niet op gereageerd!!!!

[moderatorbreak]
Ben je het niet eens met een genomen beslissing of een werkwijze door een moderator, meldt ons dit dan via email of PM. Doe dit nooit openlijk via het forum!, dit is in strijd met de forum-regels
[/moderatorbreak]

EdK

Forumguru
1514 berichten zie ik nu in dit topic
Maar is er nu eindelijk eens iemand die hier een eind conclusie kan neerzetten uit alle geuitte feiten uitspraken etc
Want ik wil nu uit die conclusie wel eens mijn conclusie kunnen trekken of ik me winterbanden er nu af moet halen of er veilig omheen kan laten zitten !
Want ik weet de weg niet meer door de draadjes !

Dus wie heeft het vermogen om objectief / onafhankelijk een conclusie te trekken uit deze 1500+ berichten !?

Constant

Erelid
Misschien toch maar eens een auto met het wonderbaarlijke winterrubber tijdens winterse omstandigheden uitproberen :grin:

FredV

Banned
Constant, mn bericht is ge-edit door de mod, maar via mail nada reactie. Hoe kan dit?
Werkt op een of andere manier de mail niet? Komen de mails niet aan?

[moderatorbreak]Laatste waarschuwing om op te houden. Het is net als bij voetbal, we gaan het spel niet stilleggen om elke beslisssing van de scheidsrechter uitgebreid te bespreken.[/moderatorbreak]

Bakkertje

Forumguru
Ik zal eens een poging wagen het geheel samen te vatten:

Over het onderstaande zal iedereen het eens zijn:
- Winterbanden hebben absoluut nut en presteren beter op besneeuwde wegen.
- Winterbanden zijn niet zaligmakend en ook de rijstijl zal aangepast moeten worden als het gesneeuwd heeft.
- Met zomerbanden loop je het risico lastiger weg te komen.
- Met zomerbanden heb je een langere remweg op een besneeuwde ondergrond

Over de volgende punten zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden ;) :
- Winterbanden presteren ongeveer gelijk aan zomerbanden op natte en droge wegen.
- Ook zonder winterbanden kun je veilig rijden in winterse omstandigheden (het vergt wel aanpassing en geduld, eerlijk is eerlijk)
- De Nederlandse snelwegen en doorgaande wegen zijn doorgaans sneeuwvrij en daarvoor is het nut van winterbanden discutabel.

Dan nog een paar om eens over na te denken:
- De term zomerband is pas gekomen toen er winterbanden geproduceerd werden, daarvoor waren er gewoon banden...
- We hebben het nu over winterbanden, maar denken mensen ook aan zaken als bandenspanning, remvloeistof, voldoende profiel, enz. allemaal zaken die net zo belangrijk zijn om veilig de weg op te gaan.
- Er zijn veel mensen die belang hebben bij het verhandelen van winterbanden.
- Wij Nederlanders zijn nou niet echt het toonbeeld van goede chauffeurs, daar komen juist de ongelukken van. (ook bij regen in de zomer zijn er vaak ongelukken te betreuren)
- Wij consumenten worden flink beïnvloed door alle media-aandacht rondom winterbanden.

Ik denk dat ik het hier maar eens bij laat, we kunnen het hier nog makkelijk 1500 posts meer over hebben, maar het is enkel een herhaling van uitingen. We zullen het hier ook niet snel over eens worden, maar laten we elkaar wel gewoon in de waarde laten en bijvoorbeeld geen termen als zondaars gebruiken. (wie de schoen past...)

Rosinfield

† In Memoriam
Goede poging, Bakkertje! Kan me er wel in vinden. Mis alleen nog het belang van de persoonlijke situatie, vooral het al dan niet kunnen laten staan van de auto, bij de afweging al dan niet tot aanschaffen over te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan