Ik zal eens een poging wagen het geheel samen te vatten:
Over het onderstaande zal iedereen het eens zijn:
- Winterbanden hebben absoluut nut en presteren beter op besneeuwde wegen.
- Winterbanden zijn niet zaligmakend en ook de rijstijl zal aangepast moeten worden als het gesneeuwd heeft.
- Met zomerbanden loop je het risico lastiger weg te komen.
- Met zomerbanden heb je een langere remweg op een besneeuwde ondergrond
Over de volgende punten zullen we het waarschijnlijk nooit eens worden

:
- Winterbanden presteren ongeveer gelijk aan zomerbanden op natte en droge wegen.
- Ook zonder winterbanden kun je veilig rijden in winterse omstandigheden (het vergt wel aanpassing en geduld, eerlijk is eerlijk)
- De Nederlandse snelwegen en doorgaande wegen zijn doorgaans sneeuwvrij en daarvoor is het nut van winterbanden discutabel.
Dan nog een paar om eens over na te denken:
- De term zomerband is pas gekomen toen er winterbanden geproduceerd werden, daarvoor waren er gewoon banden...
- We hebben het nu over winterbanden, maar denken mensen ook aan zaken als bandenspanning, remvloeistof, voldoende profiel, enz. allemaal zaken die net zo belangrijk zijn om veilig de weg op te gaan.
- Er zijn veel mensen die belang hebben bij het verhandelen van winterbanden.
- Wij Nederlanders zijn nou niet echt het toonbeeld van goede chauffeurs, daar komen juist de ongelukken van. (ook bij regen in de zomer zijn er vaak ongelukken te betreuren)
- Wij consumenten worden flink beïnvloed door alle media-aandacht rondom winterbanden.
Ik denk dat ik het hier maar eens bij laat, we kunnen het hier nog makkelijk 1500 posts meer over hebben, maar het is enkel een herhaling van uitingen. We zullen het hier ook niet snel over eens worden, maar laten we elkaar wel gewoon in de waarde laten en bijvoorbeeld geen termen als zondaars gebruiken. (wie de schoen past...)