Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wijnand850

Forumguru
Laten we geen sprookjes vertellen, er zijn veel meldingen van zomerbandliefhebberts die al stapvoets rijdend toch betrokken waren bij eenzijdige aanrijdingen.

En datzelfde geldt ook voor mensen op winterbanden. Ik heb de laatste dagen bewust niet meer op dit topic gereageerd, maar de ophemeling van winterbanden begint hier zolangzamerhand irritant mytische vormen aan te nemen, dat werkelijk nergens op gebaseerd is. De testen van diverse instanties laten duidelijk de opkomst van de kwaliteiten van zomerbanden zien, zeker onder natte omstandigheden, zoals die de laatste dagen meer het geval zijn op straat, dan dat je nog zoveel in sneeuw rijdt, en de zogenaamde statistische onderbouwing van Centraal Beheer bleek ook al een wassen neus. Waarbij toch echt duidelijk is dat je met aangepast rijgedrag pas echt het verschil maakt tussen veilig en niet veilig.

Groet,
Wijnand.

Constant

Erelid
Vreemd genoeg lees ik bij alle winterbandliefhebberts dat zij voorzichtig zijn tijdens de gladde omstandigheden. Het helpt de discussie niet om mensen woorden in de mond te leggen, die niet zijn uitgesproken. Dat lukt niet op een forum, alwaar men altijd terug kan lezen wat werkelijk is geschreven.

Voor alle duidelijkheid, dit is een topic over winterbanden, het is vreselijk irritant dat er continu zomerbandliefhebberts zijn die werkelijk alles uit de kast halen om het winterbandbezit onderuit te halen.

___JC___

Forumguru
Ik heb de laatste dagen bewust niet meer op dit topic gereageerd, maar de ophemeling van winterbanden begint hier zolangzamerhand irritant mytische vormen aan te nemen, dat werkelijk nergens op gebaseerd is.

Niet dat ik de winterband op wil hemelen, maar heb je zelf al eens met dezelfde auto onder deze omstandigheden met winter- en zomerbanden gereden?
Dat vind ik namelijk een goede onderbouwing.

Wijnand850

Forumguru
Jazeker, ik rijd al diverse jaren op zomer- en winterbanden, ik weet echt waar ik het over heb. Daarnaast hebben wij twee auto's waarvan er één op winterbanden staat (vanwege de wintersport) en de andere op zomerbanden. Met beide komen we prima op de plek van bestemming. Tuurlijk doen de winterbanden het in de sneeuw en op ijs beter, maar de zomerbanden zijn onder alle andere omstandigheden de betere band. Dat is simpelweg ruim 5 jaar ervaring (tussen 35 en 40k km per jaar) en de testen onderschrijven het. Zoals ook al door andere winterbandenrijders is aangegeven hebben ook winterbanden hun grenzen en dat is zeker ook mijn ervaring. Ik glij met de winterbanden ook weleens een kant op waar ik niet heen wil. Er is echt maar één ding dat echt verschil maakt, en dat is rijgedrag. Gisteren werd ik bijna van de snelweg gedrukt door een O2 FL rijder, waarvan ik werkelijk hoop dat 'ie hier niet rond hangt, die ondanks de mogelijke gladheid er geen enkele moeiite mee had om mijn trekhaak er bijna af te rijden. Ondanks dat ik ruim de normaal toegestane snelheid reed. Helaas is dat geen incident, maar aan de orde van de dag. Dàt is echt gevaarlijk, winterbanden of niet.

Groet,
Wijnand, die niets tegen winterbanden heeft, maar wel tegen ongenuanceerde discussies waarin een tegengeluid, hoe onderbouwd ook, totaal wordt gebagatelliseerd.

___JC___

Forumguru
Tuurlijk doen de winterbanden het in de sneeuw en op ijs beter, maar de zomerbanden zijn onder alle andere omstandigheden de betere band.

Dan ben ik het grotendeels met je eens. Ik heb mn winterbanden er ook pas onder laten zetten en zodra de vors weg is ga ik gewoon weer terug naar mn zomerbandjes. Maar nu ben ik er superblij mee en merk je het verschil duidelijk. Mafketels heb je altijd op de weg, wat voor een banden ze ook hebben.

Rosinfield

† In Memoriam
Lees net weer de hele discussie en moet zeggen dat ik nu eindelijk echt volledig overtuigd ben. En wel door de in vitro vergelijkende test van een stukje terug. Dat de ene auto een Panda en de andere een Superb was, is slechts een minor detail.

FredV

Banned
Winterbanden verliezen niet al hun voordelen bij 4 mm, waar haal je dit vandaan?
de bron: Consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/test/...den/extra/profiel-winterbanden-niet-oprijden/

"Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af en de remweg op droge weg is altijd langer dan die van een zomerband."

Constant

Erelid
Ja, dat klopt, maar je plaatst de tekst in de verkeerde context. De door jou genoemde vergelijking (winter laag profiel versus zomer diep profiel op sneeuw) ontbreekt.

Er wordt in de eerste twee zinnen een vergelijking gemaakt tussen winterbanden boven de 4 mm en winterbanden beneden de 4 mm. Dus niet tussen winter en zomerbanden.

Zomerbanden kun je trouwens beter ook niet oprijden tot de wettelijke diepte, een Duitse test liet zien dat vanaf 3 mm vervanging verstandig wordt (onder zomerse omstandigheden :grin: ).

Regel 3 gaat over het oprijden in de zomer, een veelvoorkomende gedachte als de winterband te weinig profiel heeft voor de volgende winter. Oprijden in de zomer is wat mij betreft altijd af te raden, want het zachte winterrubber leidt altijd tot langere remwegen. Dat ontbreekt vreemd genoeg in de tekst :grin:

De remweg op droog wegdek is inderdaad altijd beter voor zomerbanden, ook beneden de 7 graden, maar in de herfst en winterperiode is het Nederlands wegdek ruim 70% van de tijd nat.

FredV

Banned
Oke Constant, differentieren dus naar elke weersomstandigheid.. per seizoen:)
De duitse , oostenrijkse maar zeker ook de aNWB onderschrijft je conclusie dat je banden nooit tot t wettelijk toegestane minimum moet oprijden.
Maar feit is, dat alles wel genuanceerder ligt dan zonder meer de stelling dat winterbanden altijd beter zijn.
En dat heeft niets te maken met een bentley tegenover een mini.

van_der_P

Senior Member
Voor mijn werk gisteren met een Sprinter onderweg, met goede zomerbanden.(inclusief achterwiel aandrijving)
Als je even stilstaat en je wil weer weg rijden gaat dat bijna niet. Blijft gewoon staan op de plek waar die staat midden op de weg. Gelukkig hebben die Sprinters ESP, en met een beetje hulp van de plaatselijke jeugd kom je weer vooruit. Wat ben ik dan blij als ik na mijn werk weer in mijn GL stap met winterslofjes, heb je (bijna) geen problemen meer met de sneeuw.

Constant

Erelid
@FredV: Nogmaals! Kunnen we alsjeblieft heel erg snel ophouden met de vreemde discussiemethode om mensen woorden in de mond te leggen die ze nooit hebben uitgesproken? Op die manier is het erg makkelijk om altijd gelijk te hebben :icon_smile_dead:. Er is niemand geweest in deze 150 pagina tellende discussie (en ik zeker niet) die heeft gezegd dat winterbanden altijd beter zijn.

Graag op de quote button drukken als je reageert op iemands stelling die uit het zicht is verdwenen. Dat scheelt een hoop wellus-nietus discussie over wat er gezegd is en vergroot de kans op een inhoudelijke en opbouwende discussie.

FredV

Banned
@Constant, ik quote niemand, en schreeuwen heeft geen zin.
Ik geef alleen mn mening, oke?
En als mod, dan graag via pm reageren!

Hetzer

Forumguru
Tuurlijk doen de winterbanden het in de sneeuw en op ijs beter, maar de zomerbanden zijn onder alle andere omstandigheden de betere band. .

Daar sla je de spijker op zijn kop!!, daar ben ik het 100% mee eens, de zomer band is ten alle tijde de betere band!!. behalve in de sneeuw, daar verliest hij het, de verschillende test wijzen dat uit, unaniem, geen discussie over mogelijk.
Al helemaal tijdens het remmen of tijdens eventuele uitwijk manoeuvres.
Een voorbeeld: een auto met winterbanden die 80 km/u rijdt, heeft een remweg van 70 meter. Bij dezelfde snelheid zou deze auto op zomerbanden meer dan 110 meter remweg nodig hebben - dat is 40 meter meer dan op winterbanden. Vergelijkbare tests bij temperaturen onder het vriespunt op een natte weg laten soortgelijke voordelen zien voor de auto met winterbanden.
Wij hebben thuis daarom, onze beide auto's op winterbanden staan

@FredV
De afgelopen weken zijn veel auto's hier van de dijk afgegleden, en ja allemaal op zomerslofjes.
en ja ik ben denk ik 1 van de weinige die al van een redelijke afstand ziet of iets een zomer of een winterband is.:winkie:

Constant

Erelid
Op koude natte oppervlaktes (min 7 en lager) wint de winterband ook. En tijdens aquaplaning wint menig winterband het van de sportieve zomerband.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan