Chiptuning 1.2 TDI

Dan kun je beter wachten tot ABT een tuning aanbiedt.
Zit nl. importeur/VAG garantie op en ik verwacht ook een prijskaartje rond de 1000 euro.
Dan is ABT concurrerend!

FabiaGL

Actief lid
Een Greenline haalt zoals die in Nederland afgelevert word volgens de officiele test nooit meer een score van gemiddelt 89 gram per kilometer. Waarom moet een gechiptuned model dit dan wel halen?
Een in Nederland afgeleverde Greenline is al getuned:
-open grill voor.
-geen lage rolweerstandsbanden.
-airco
-radio
-trekhaak
-dakrailing
-verlichting
-reservewiel
-misschien een ander motormanagement?

Spiritmonitor:
Erik2907: 107 gram/km
Boer96: 109 gram/km
FredV: 109 gram/km
Heisterkamp: 113 gram/km
Peperskoda: 115 gram/km
Stradje: 116 gram/km
GJS: 117 gram/km
Claudiajeroen: 118 gram/km
Rgalesloot: 158 gram/km

Moeten jullie dan met terugwerkende kracht ineens wel BPM en wegenbelasting gaan betalen?
Met een goede tuning kan de co2-uitstoot bij gelijkwaardig rijgedrag zeker afnemen, maar de 89 gram/km haal je nooit!

@FabiaGL

De cijfers die je noemt onder Spiritmonitor zijn irrelevant!
Elke BPM-vrije auto komt boven de 'op testbank uitgevoerde waarde" uit.

Zelfs, of ik moet eigenlijk zeggen, vooral de hybride auto's zoals de Prius.

FredV

Banned
Wat gek FabiaGL. En vergelijking met de SM is onzin. Dat geldt dan eveneens voor de 14 en 20% bijtelling. Dus niet alleen voor de GL.
En t is flauw een dergelijke appels-met-peren-vergelijking te maken.
Heb ook geen zin om de hele discussie over meten en appels en peren opnieuw op te rakelen.
Dan stel ik voor dat je det draadje maar eerst eens goed doorleest.

FabiaGL

Actief lid
Waarom moet een getunde auto wel de 89 gram/km halen en een origineel exemplaar niet meer?
Als jullie in de praktijk 117 gram/km halen en een ander rijd in de praktijk 117 gram/km met een beter rijdende getunde versie, is het dan niet enorm hypocriet om te stellen dat de getunde auto een naheffing bpm, aanslag wegenbelasting, hogere bijtelling en een boete verdient?
Deze discussie is volgens mij een beetje doorgeslagen.

FredV

Banned
Dat antwoord kun je zelf wel raden.
Dat heet belastingfraude of belastingontduiking,
En dit geldt dus niet alleen voor de GL, maar voor alle autos met vrijstelling of verlaagde bijtelling.

FabiaGL

Actief lid
@fredV, de hoogte van BPM word ook door co2-uitstoot beinvloed. ook als je niet van bijtellingskorting kan profiteren zou je dus een naheffing BPM moeten krijgen als je auto meer gaat uitstoten

FredV

Banned
FabiaGL, als de tuner op dezelfde manier de testen uitvoert als bij de toelating, dan is er niet aan de hand.
Maar je kunt geen vergelijking maken met een praktijkcijfer met een cijfer dat in het laboratorium is gemeten.
Daar gaat het dus om. En als je dat zo blijft vergelijken, dan is dat niet correct.

En dit geldt voor alle merken (dus niet alleen Skoda) maar ook Fiat en noem maar op die een vrijstelling of verlaagde bijtelling hebben. ( dus niet 'jullie; )
Dus nogmaals, vergelijk geen appels met peren.

FredV

Banned
Onzin, BPM wordt door laboratoruium testcyclus bepaald.
jij vergelijkt met praktijkcijfers.
En of die testmethode nu reeel of niet reeel is, is niet aan ons.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

FabiaGL

Actief lid
@FredV, je mag toch wel praktijkcijfers met praktijkcijfers vergelijken?
Als jullie in de praktijk 117 gram/km uitstoten met een standaard en Greenline en iemand anders 117 gram.km met een getuned exemplaar wat is dan het verschil?

FredV

Banned
Nog één opmerking hierover.
Het gaat er niet om of het reeel of niet reeel is.
Het gaat erom of het toegestaan is of niet. En dat is niet aan ons of we het daarmee eens of oneens zijn.
De regeling is er onder die vastgestelde condities.

En dit geldt dus ook voor bijv een Octa Greenline met 20 % bijtelling (om het even breder te trekken dan alleesn de FabiaGreenline.

Hetzer heeft het heel mooi samengevat:
Het mag pas na 3 jaar

FabiaGL

Actief lid
Wat ik wilde duidelijk maken is dat als je een bezineslurpende sportauto met een labaratoriumverbruik van 253 gram co2/km je dan evengoed een BPM-naheffing zou moeten krijgen als je hem tuned. dit geld dus niet alleen voor lage bijtellingsauto's.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

FredV

Banned
Ja dat mag je, maar de bepaling voor de vrijstelling is helaas op een andere manier vastgesteld, dus zul je het op die manier moeten vergelijken.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

FredV

Banned
Nee, lees maar welke grenzen er voor vrijstelling of verlaagde bijtelling gelden, daar hebben we het toch over?

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten.[/MODERATORBREAK]

FabiaGL

Actief lid
Dit zal ik ook nooit ontkennen. Maar sommige medeforummers verdedigen deze regel terwijl het volgens mij niet reeel is als het praktijkverbruik gelijk blijft.

We moeten ons aan deze wet houden maar ik kan er niet tegen dat sommigen het kromme recht proberen te praten.:24:

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

FabiaGL

Actief lid
De BPM van alle auto's word wel degelijk medebepaald door de hoogte van de co2-uitstoot in de labaratoriumtest, dus je zou de eerste 3 jaar geen enkele (sport)auto mogen tunen.

Rosinfield

† In Memoriam
In zaken van de wet is recht soms krom. Ik ken daar meer voorbeelden van, ook uit persoonlijke ervaring. Twee dingen zijn dus van belang:

- men dient zich aan de wet te houden
- de wet is niet altijd (voor iedereen) fair, redelijk

FabiaGL

Actief lid
Dit begrijp ik wel, maar waar ik mij aan stoor is dat sommigen dit nog gaan verdedigen ook.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'.[/MODERATORBREAK]

Noord26

Forumguru
De BPM van alle auto's word wel degelijk medebepaald door de hoogte van de co2-uitstoot in de labaratoriumtest, dus je zou de eerste 3 jaar geen enkele (sport)auto mogen tunen.

Wat ik ook vaak hoor is dat een auto zuiniger wordt. Zou je dan ook extra BPM terug krijgen als je auto een klasse gunstiger uit zal vallen?

:smiley29:

Bovenaan Onderaan