Chiptuning 1.2 TDI

EdK

Forumguru
Dennishvm: rode diesel mag ook niet maar bij aanhouding kun je daar ook op gecontroleerd worden !
Dus wie zegt mij dat dit niet kan en gaat gebeuren met A label wagens ?
Regering geeft dat geld en kortingen niet zomaar dus een controle actie hierin , wel zou me niets verbazen als dat gebeurt als men vermoedt dat er gefraudeerd wordt
En vandaar ook mijn vraagstelling met opgave van de tunings bedrijven naar de RDW toe.
Met gas installatie's is het ook de normaalste zaak dat dit gebeurd !

Hetzer

Forumguru
Tuningparts is overigens een onderdeel van Van der Velden, waar ik eerder van berichten. Van der Velden leveren onder fabrieks garante, mits de auto daar in onderhoud gaat , dacht ik.
Tja bepaalde zaken krijg je nooit zwart op wit, hoeveel mensen rijden er niet op aftermarket stalen of lichtmetalen velgen. Kijk maar eens je instructie boekje ,dan zie je dat dar ook niet mag, het is alleen toegestaan om met de officile skoda wielen op je auto te rijden, bij al het ander verloopt ook de volledige garantie, tenminste zwart op wit gezien.
Maar zal de soep zo heet gegeten worden in het echt :icon_smile_question. Ik denk het niet, ik heb heb dat nog nooit meegemaakt.

Welke tuner?
Welke dealer?
Op wat voor auto, motor, leeftijd, etc.?
@FredV, ii ben toch ook wel benieuwt naar jouw negeatieve ervaring met chiptuning, kun je geen concretere info geven :icon_smile_question

FredV

Banned
Hetzer, ik heb zelf niet gechipt, ik werk bij een VAG-dealer en heb die garantiegevallen gezien.
Pon heeft de claims afgewezen en de klant bleef met de gebakken peren zitten.
Ons bedrijf werkt daarom nooit en te nimmer mee aan (chip)tuning buiten het officiële circuit.
We hebben onze naam hoog te houden.

Hetzer

Forumguru
Fred, aha dan is het begrijpelijk ,en vaak blijven de negatieve eravringen hangen, een gwaarschuwd man telt immer voor ........

:ot:
ik dacht rouwens dat je met de VUT was, en uhhhhhhhhh, ik zie NU pas dat je een ander auto hebt :icon_smile_question

Lees dit stukje: Staat op de site van JD.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bij het tunen worden deze tabellen/ kenvelden geoptimaliseerd en aangepast om bijvoorbeeld een hogere turbodruk te verkrijgen. Vervolgens moeten o.a. de brandstof hoeveelheid en het ontstekingstijdstip hier weer op worden aangepast.
Zodoende stijgt het koppel en het vermogen, zonder hierbij concessies te doen aan driveability en de geldende emissie-eisen. De aangepaste kenvelden worden opnieuw opgeslagen, dit kan door het vervangen van de chip/eprom of d.m.v. OBD-tuning.
[/FONT]

Wat ik hieruit opmaak: de auto moet dus niet opnieuw gekeurd te worden bij de RDW of wat dan ook.

FredV

Banned
dat klopt ook Hetzer, als ik off topic doormag gaan:)
We hebben 2 auto's en... werk nog steeds voor dat bedrijf als Vut-er:) ervaring he:)

Hetzer

Forumguru
Ja, dat had ik ook al van andere tuners gehoord, dat de emissie uitstoot NIET verhoogt of aangepast word!!
Maar ja volgens mij kun je daar geen bewijs van krijgen!!!

:ot:
@FredV, vandaar ik dacht al, heb je de fabia nu al weer weggedaan.

hemi24

Forumguru
Dat staat er dus juist NIET!

Er staat "zonder hierbij concessies te doen aan driveability en de geldende emissie-eisen"

Of simpel gezegd, je auto zal nog (net) door de roettest gaan of een viergastest...

Het is makkelijk genoeg, meer vermogen haal je uit meer energie en dus ook meer uitstoot..!

Anfin maar TO THE POINT!

Moet hij nu WEL of NIET opnieuw door de RDW worden gekeurd op uitstoot/A-Label/geen BPM/Wegenbelasting en alles?

nee toch?

FredV

Banned
Ja, dat moet dus wel officieel, wil je je vrijsatellinf behouden, Bij snappen, volgt een giga navordering.

Als er aan de motor is ingegrepen (lees (chip)tuning en de RDW constateert dat, dan geldt dus dat je moet aantonen dat je aan de emissewaardes voldoet die voor de vrijstelling gelden.
Als de tuner dus aan de laboratoriummeting overeenkomstig de homologatie/toelatingskeuring/meting van je auto voldoet, zou er niets loos moeten zijn.
Tot nu te heeft geen enkele tuner deze gegevens op kunnen leveren. Terwijl ze toch m.i. goud in handen hebben om voor auto's belastingvrijstelling te krijgen.

hemi24

Forumguru
Nee, keuren hoeft niet, maar formeel bega je een (financieel) misdrijf, omdat je de belasting ontduikt in het geval van een lager bijtelling of belastingvrijstelling.
Vergelijk het met het rijden op rode diesel of het opvoeren van een brommer; je weet gewoon dat je iets doet wat niet mag!

EdK

Forumguru
Maw hetzer als ik je uitspraak goed lees, dan geven ze geen garantie zwart op wit dat je nog voldoet aan de emisie eis zoals deze bij een A label wagen wordt opgegeven.
En maw als je overgaat op het chippen van je GL dan ben je maw aan de goden overgeleverd en als je in een contolefuik terecht zou komen ben je dan dus zwaar het haasje
want meestal is het zo dat de blauwe brivenbrigade met boete's van 100% werkt.
En zoals ik het nu zie is het feitelijk belastingfraude dan, met alle gevolgen van dien als je in een controle fuik terecht komt en men gaat tot metingen over !?

hemi24

Forumguru
Ja, maar hoe kan men vaststellen of een auto getuned is bij een algemene controle..?!? Dus het aantonen is van beide kanten erg lastig..!
Leuke is dat overheden altijd gewoon zeggen dat je fout zit en dat je zelf maar even moet aantonen dat het niet zo is! :mad:

Mijn dank heer/heren.

Alleen, volgens mij heeft de RDW nog nooit iets geconstateerd (bij een auto/iets of iemand) dat een auto gechipt is en hij opnieuw moet worden gekeurd. Of iets dergelijks!?

Hetzer

Forumguru
Ik geloof ook niet dat ze dat bij kunnen controleren ter plaatse, nog nooit gehoord of meegemaakt dat de Dounene - rdw zoiets doet, dat is niet haalbaar, en dan zou het niet om alleen a-label auto´s gaan maar ook ook om b-label en c-label auto´s gaan, die na tuning eventueel een hogere emissie eis hebben.

nee dat verhaal zaagt geen planken!!!!

maar goed , ik vind veel interssanter wat JD zegt

Lees dit stukje: Staat op de site van JD.
zonder hierbij concessies te doen aan driveability en de geldende emissie-eisen. .

Bedoel als dit waar, en vooral voor de consument controleerbaar, dan is er ook geen sprake van mogelijke belastingontduiking.

EdK

Forumguru
door aan te nemen wat een tuner zegt in deze komt erop neer dat je ook door rood zou kunnen rijden want de buurman heeft dat gezegd
Een tuner is in mijn ogen bezig met zaken en kijkt in deze alleen naar zijn handel.
En tunen is op zich niet verboden mits het binnen de wettelijke regelgeving blijft.
Een mes kan ik ook kopen in de winkel maar als ik er mee op straat loop en gesnapt wordt ben ik ook het haasje, maar de winkel is gewoon legaal bezig

En nu ben ik geen A label rijder dus de BPM ben ik al kwijt aan de regering, maar gek zijn ze niet daar, en er wordt of er is er al lang één wakker daar en indien dat het geval is dan kun je in dit land de klok er op gelijk zetten dat er op één of andere wijze een controle komt in deze !

Dus als het moment zou komen dat ik A label rijdt en dus alle voordelen er van heb en ik zou aan tuning gaan denken dan zou ik me zeker eerst gaan informeren bij de juiste instantie's ( en dus niet leveranciers van ) om er zeker van te wezen dat ik naderhand niet al me voordelen moet inleveren incl een boete van 100% !
Want dat zou me die paar procent vermogen / trekkracht en snelheid me zeker niet waard wezen dan !

FredV

Banned
oke, dus t is niet toegestaan, i rest my case...

Het gaat er niet om wat anderen zeggen of t wel/niet te controleren is.
De vraag was of het mag of niet mag.
En Hetzer, je geeft dus het goede antwoord!
De rest is niet meer relevant.

Met betrekking tot de garantie is in dit draadje in oktober al dit antwoord gegeven:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Skoda Nederland.

In antwoord op uw vraag kunnen wij u als volgt informeren:

Het is niet mogelijk om uw Fabia Greenline te laten tunen met behoud van de fabrieksgarantie.

De Skoda-dealer kan u precies vertellen wat de mogelijkheden zijn om, met behoud van de geldende fabrieksgarantie,
een Skoda door ABT te laten tunen.

Alle overige soorten tuning zijn niet door Skoda gehomologeerd. Hierdoor kunnen garantieafspraken afgewezen worden,
terwijl uw auto nog fabrieksgarantie heeft.

Wij vertrouwen erop u vooralsnog voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Pon's Automobielhandel B.V.
Škoda Klantenservice

Hetzer

Forumguru
in het belasting plan van het vorig jaar staat overigens, dat de regering alleen optreed als de chiptuning plaatsvind binnen 3 jaar, na op kenteken stelling.
Ook geeft de BOVAG daarin al aan dat dit zo goed als niet hanteerbaar is,

citaat

Ook wil het kabinet automobilisten aanpakken die door auto's te chiptunen bpm en bijtelling ontduiken. Zij kopen een auto met zeer lage CO2-uitstoot waarover geen of minder bpm hoeft te worden betaald. Voor zakelijke rijders geldt een lager bijtellingstarief. Door middel van chiptunen wordt vervolgens het motorvermogen opgevoerd waardoor hij veel minder zuinig wordt. Als dit binnen drie jaar na registratie gebeurt, zal de overheid bpm naheffen en een boete opleggen.
De Bovag noemt deze maatregel symboolpolitiek. "De omvang van het probleem is onduidelijk, maar waarschijnlijk zeer gering. Het handhaven van deze wet is welhaast ondoenlijk en in elk geval zeer kostbaar. Bovendien zou er dan ook een regeling moeten komen voor auto’s die zuiniger getuned worden. Die kunnen immers in een lagere bpm en bijtellingsklasse terechtkomen", laat de branchevereniging weten.

FredV

Banned
hee wat vreemd, ik gaf mn reactie om 21:11 en Hetzer om 21:16.
Maar t gekke is dat ik zijn reactie al las (vandaar mn tekst "Hetzer, je geeft zelf het antwoord, etc"toen ik mn reactie plaatste en toch komt zijn reactie na de mijne?

Bovenaan Onderaan