Chiptuning 1.2 TDI

FredV

Banned
Feit is ook mbt de garantie, dat Pon in geval van claims, altijd kan achterhalen dat er is getuned.
Weliswaar kan de dealer dat niet altijd uitlezen, maar als eea naar Pon gaat voor garantieclaim, wordt het hoe dan ook geconstateerd.
 

jos_br

Actief lid
SGL49, je hebt gelijk voor wat betreft het certificeren van tuning van bijv. ABT. Vreemd eigenlijk wanneer je ziet hoe deze tuning er vaak (niet) uitziet. Dit is ook een reden voor sommige dealers ook met andere tuners in zee te gaan, met behoud van garantie overigens. De garantie die door tuners "overgenomen" wordt, betreft de garantie op de software en eventueel gratis overnieuw programmeren wanneer de boel overschreven is. Tenzij de boel verzekerd is, ben altijd benieuwd hoe e.e.a. dan uitgevochten wordt. Heb hier een partij voorwaarden liggen om dit soort acties te verzekeren. Ik heb hier wel degelijk meegemaakt dat er een turbo stuk ging in de garantietermijn, dit is steeds zonder problemen verholpen door de dealer. Wel is het zo dat wanneer er getuned wordt zonder een fatsoenlijke controle tijdens de tuning, vaak ook zonder de mogelijkheid deze dan aan te passen, het i.m.o. meteen waardeloos is. Juist deze controle is belangrijk omdat bepaalde waardes niet overschreden mogen worden i.v.m. de levensduur van de motor. Mooi voorbeeld is de laatste 115pk tdi die bij een normale tuning veilig 145pk levert, echter ook tot 160pk getuned kan worden. Hier kun je wel bedenkingen hebben voor wat betreft de levensduur van bijv. de turbo. Toch geeft het wel degelijk aan dat er behoorlijke toleranties vanuit de fabriek zijn.

Jos.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb twee keer meegemaakt bij vrienden dat hun leaseauto met chip motorisch helemaal kapot gingen. Turbo die kapot ging en daarbij andere onderdelen beschadigd had. In beide gevallen werd er door de leasemaatschappij een nieuwe motor ingelepeld. Er waren ook experts geweest. Beide auto's waren stiekem getuned. Een Leon 150pktdi van Wettauer en een A3 2.0TDI van Fasttech (chiptuning van 300euro). Mijn leaseauto had 3 keer een nieuwe turbo nodig (preventief vervangen wegens fluiten, was niet kapot) werd ook zonder problemen vervangen door de leasemaatschappij.

Mijn huidige PRIVE auto is hardware en softwarematig getuned door samenwerking van deskundigen met een goede reputatie en het heeft dus ook wat gekost. Als er iets stuk gaat laat ik het vervangen en rij weer verder met een big smile.

Overigens rijdt mijn auto nog steeds als een zonnetje 150.000 kilometer waarvan 30.000 met chip en nog eens 30.000 met chip op maat. Als er nu iets stukgaat zal het echt niet door de tuning komen IMHO.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heel verstandig dat je de passage over niets zeggen tegen werkgever, lease maatschappij of hier op SF, weer snel verwijderd hebt. Ik wou net zeggen, dat doe jij wel!
 

FredV

Banned
Ik heb dan altijd bedenkingen als ik op de site van de tuner dit lees:
"U kunt wanneer u naar de garage moet snel en simpel zelf de Chip module in circa 3
minuten verwijderen en na uw garage bezoek weer terug plaatsen. Zo kan de
garage de tuning tijdens het onderhoudt niet constateren.
Dus ook zeer ideaal voor leaserijders."
 
@jos_br

Interessant om eens een briefje te schrijven naar PON met de volgende strekking:

Geachte.....

Ik wil graag mij Fabia Combi Greenline 1.2 laten tunen bij een tuning-specialist XXX.
De tuning zal worden uitgevoerd binnen daarvoor geldende veilige marges, waarbij ik aanneem dat de garantie welke vanuit de fabriek/importeur gegeven wordt normaal zal blijven gelden.

Ik verzoek u dit schriftelijk aan mij te willen bevestigen.

Met vriendelijke groet,

Pietje Puk



Ik kan met 100% zekerheid zeggen wat voor soort response ik terugkrijg!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar wie zegt dat ik niet wil dat een ieder kan zien hoe hier door sommigen blijkbaar tegenaan wordt gekeken?
 
@Rosinfield

oke..., dan weet ik tenminste dat het een bewuste actie was en geen vergissing dat door het posten van jouw opmerking er een directe link ontstond.

Ik zal mijn post weghalen.
 

jos_br

Actief lid
@jos_br

Interessant om eens een briefje te schrijven naar PON met de volgende strekking:

Geachte.....

Ik wil graag mij Fabia Combi Greenline 1.2 laten tunen bij een tuning-specialist XXX.
De tuning zal worden uitgevoerd binnen daarvoor geldende veilige marges, waarbij ik aanneem dat de garantie welke vanuit de fabriek/importeur gegeven wordt normaal zal blijven gelden.

Ik verzoek u dit schriftelijk aan mij te willen bevestigen.

Met vriendelijke groet,

Pietje Puk



Ik kan met 100% zekerheid zeggen wat voor soort response ik terugkrijg!


???

Jos.
 
Het briefje spreekt toch voor zich Jos...

Ik wil klip en klaar duidelijk maken, dat tuningbedrijven geen garantie geven op motor en/of turbo schade, terwijl het voor de hand ligt dat tuning daar de oorzaak van is.

Zie ook de door jou aangehaalde garantie van tuningbedrijven die bestaan uit garantie van programmeren en software!!

Citaat uit jouw post...:
"....Vreemd eigenlijk wanneer je ziet hoe deze tuning er vaak (niet) uitziet. Dit is ook een reden voor sommige dealers ook met andere tuners in zee te gaan, met behoud van garantie overigens. De garantie die door tuners "overgenomen" wordt, betreft de garantie op de software en eventueel gratis overnieuw programmeren wanneer de boel overschreven is."
Einde citaat.
 

jos_br

Actief lid
Ik probeer ermee duidelijk te maken dat niet alle software van ABT er goed uitziet, dus vindt ik het vreemd dat hier dan getuned wordt met behoud van juist die garantie. Ook geef ik aan dat steeds meer dealers met andere softwareschrijvers werken, ook met behoud van totale garantie. Feit is dat wanneer een fabriek tuning aanbied er wel degelijk een behoorlijke tolerantie op het materiaal zit lijkt mij.

Jos.
 
@jos_br >>> "Ook geef ik aan dat steeds meer dealers met andere softwareschrijvers werken, ook met behoud van totale garantie."

Bedoel je hiermee, dat ook garantie op motor, gehele aandrijflijn en turbo wordt gegeven gedurende de fabrieksgarantie van het betreffende merk?

Kun je voorbeelden noemen welke dealers met welke merken dit doen??
 

Hetzer

Forumguru
Ik wil klip en klaar duidelijk maken, dat tuningbedrijven geen garantie geven op motor en/of turbo schade,
Is dat zo :icon_smile_question

Ik weet toevallig VW-seat dealer Van der Velden in Zoetermeer werkt met SKN software en zij nemen als dealer dan ook de volledige fabrieksgarantie over. Ik ga daar persoonlijk ook een keer langs om te kijken. Van der Velden levrt overigens ook de software vaan JD

maar ook na wat speuren op het net kom ik het volgende tegen

Bij digicar.nl, word ook af en toe de garantie overgenomen, verschilt per merk/deale

citaat.

Bij nieuwe auto’s wordt fabrieks- of importeursgarantie gegeven. De termijn van deze garantie is vaak een periode van twee of drie jaar. Indien uw auto buiten de garantieperiode valt verandert er dus ook niets wanneer u chiptuning uit laat voeren.
Digicar voert vaak chiptuning uit voor auto’s die nog wel in de gagarantieperiode vallen. Sterker nog we werken veel in opdracht van een groot aantal merkdealers die nieuwe auto’s laten voorzien van Digicar tuningsoftware. Hierbij blijft de normale garantie gewoon van kracht en ook hier verandert er dus niets.


of die lui van ziptuning, ik heb geen hoge pet van hun op maar goed, dit zeggen zij op hun site,

citaat,

Omdat Ziptuning alle software zelf ontwikkelt, weten zij exact wat zij aanpassen en kunnen zij de instellingen zonodig eenvoudig (en gratis) weer terugbrengen naar de fabrieksinstellingen. Omdat zij overtuigd zijn van de kwaliteit, nemen zij zelfs standaard de motorgarantie over, dus er is geen sprake van vervallende fabrieksgarantie.
 

FredV

Banned
Tsja Hetzer, ik moet nog zien dat de dealer die garantie uit eigen zak gaat betalen!
Want garantieclamims gaan naar Pon en verrekent dat met de dealer.
En bij twijfel zoekt PON het uit; komen ze erachter dat er sprake is van tuning , helaas pindakaas.
Het is ook niet voor niets dat tuners extra garantie bijleveren:

Tekst afkomstig van een tuner:

Sommige klanten willen ondanks de kwaliteit van onze xxxxxxx tuning toch graag
de motor van hun auto soms i.c.m. de aandrijflijn en transmissie extra verzekeren.
xxxxxxxx levert voor xxxxxxx Tuning de mogelijkheid hiertoe via een externe
verzekeringsmaatschappij.

Overname fabrieksgarantie
Een leuke term maar laat u niet foppen, stel u krijgt kortsluiting in de bedrading van uw auto en u gaat naar uw tuner toe (uw fabrieksgarantie bij de dealer bent u immers kwijt) dan zal uw tuner dat moeten vergoeden via zijn overname fabrieksgarantie "verzekering".

Bij Trosradar staat inmiddels hoe zoiets in de praktijk kan uitpakken.
wees gewaarschuwd ! http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=71459
 

VEEJAY

Forumguru
Als PON bij elke turbo, koppelingsplaat etc. het 'gaan uitzoeken' gaan ze het erg druk krijgen. Zoals eerder gezegd het loopt wel los allemaal, maak je niet druk om garantie.
 

Noord26

Forumguru
Vertel Fred,

Welke tuner?
Welke dealer?
Op wat voor auto, motor, leeftijd, etc.?
Beloofde winst koppel/vermogen?
Dyno voor en na tuning gedaan?
Soort defect?
Hoe lang na tuning tot defect?
Kostenplaatje tuning en reparatie?
 

FredV

Banned
@noord26, het ging over garantie. Dat Pon garantieclaims afwijst omdat er getuned blijkt te zijn. Dat heb ik meegemaakt.
 
Bovenaan Onderaan