Chiptuning 1.2 TDI

nog een voordeel bij JD is volgens mij dat je op elk moment kan terugkomen om de tuning opnieuw in te laten stellen (maar wat kost dat??. En je moet elk jaar dus naar JD terug);
Na een update (zou de dealer niet kunnen constateren dat er getuned is en direct problemen gaan maken m.b.t. garantie?) van de software (bij bijvoorbeeld een grote beurt), kan je de tuning kostenloos terug laten plaatsen. Hierbij worden alle updates van Skoda dus meegenomen.
@Race Eend, Correct me if a´m wrong


Zie mijn tekst in rood.
 

Hetzer

Forumguru
Nee het terugplaatsen na bijvoorbeeld een update is kostenloos en een service van JD
Elk jaar terug naar JD :icon_smile_question, ik weet niet hoor volgens mij krijg je toch niet elk jaar een software update van het motor managemant systeem :icon_smile_question, of wel, ik kan het me namelijk haast niet voorstellen. En alleeen na zo´n update heb je kans dat de tuning eraf is.

Tja de dealer kan volgens mij altijd zien dat de auto gechipt tuned is, en dan vevalt sowieso altijd de garantie op bepaalde delen van de motor, de garantie word overigens weer overgenomen door de tuner.
 

hemi24

Forumguru
(...) de garantie word overigens weer overgenomen door de tuner.

Eens goed de kleine lettertjes lezen, dan kun je lezen dat de tuner helemaal niet zoveel overneemt..!
Zo zal de tuner lekker met de schouders trekken als jij met een defecte turbo aan komt zetten; er is immers niks defect aan de software die hij gewijzigd heeft, die doet het gewoon als voorheen... :icon_smile_dead:
 

Noord26

Forumguru
Daarbij komt het dus aan of je een gerenomeerde tuner neemt of een zaak met veel beloofde prestaties en uitermate lage prijs. Er is niets mis met chip-tuning. Het zou in mijn ogen ook beter optimalisering genoemd kunnen worden. Als je grafieken bekijkt van JD tussen voor en na is de winst niet schokkend groot. Maar het verschil in lineaire afgifte van vermogen en koppel is geweldig tov originele afgiften. Let op de vroege opbouw en toename in koppel. Dat icm de lineaire afgifte is onmogelijk om niet te merken tijdens het rijden.

Alle waardes blijven ruim binnen de opgegeven grenswaardes van de fabrikant qua koppel, turbo-druk, etc. Optimalisering.
 

hemi24

Forumguru
Helemaal met het voorgaande eens: een goede tuner zal ervoor zorgen dat de motor zelfs soepeler gaat lopen, door de verbranding te optimaliseren. En dat is heel wat anders dan zo maar even enkele parameters te verhogen zoals bv. de turbodruk...
 

Hetzer

Forumguru
Daarom geniet mijn voorkeur bij een specialist zoals JD, die optimaliseert het motor managementsysteem binnen veilige marges.
 

robbiebee

Actief lid
Ik lees in dit topic wel heel vaak dat chiptuning geen gevaar is, alleen maar optomaliseerd enz enz. Maaar ga je aan de specialist vragen hoe zit het nu echt ??? Dan blijkt da het inderdaad wel kan maar zeker bij TDI dieselmotoren een grote belasting ontstaat voor de turbo en deze sneller defect zal raken, het is immers niet voor niets dat motoren op een bepaald niveau afgeregeld zijn. op korte termijn zal het geen kwaad kunnen maar ga je jaren "getuned" rondrijden dan gaan turbo en koppakking er echt wel aan. Maarja 10 mensen 10 meningen
 
@robbiebee

Het VAG-concern heeft bij de ontwikkeling van de 1.2 diesel met motor door de Research en Development afdeling natuurlijk gekeken naar de meest optimale instellingen met daarbij een ingecalculeerde reserve.

De vraag is hier, of je deze reserve wilt opofferen/ inruilen voor meer koppel/ vermogen.

Bij tuning ben je je garantie kwijt! Waarom? Omdat VAG de ingecalculeerde reserve kwijt is en dus per 100.000 auto's mogelijk meer kosten krijgt. Dit is natuurlijk allemaal doorgerekend en een eenvoudige te bepalen.
Waarom zou VAG het risico nemen!

Overname van de garantie door het tuningbedrijf, het is hier al meer gezegd, houdt niets in!
Lees vooral de kleine lettertjes maar eens.....

In de discussie lees ik ook, dat tuningbedrijven binnen de specificaties blijven van hetgeen VAG voorschrijft. Dit is klinkklare onzin, want dan zou VAG wel garantie blijven geven.

Alleen het gecertificeerde bedrijf ABT tuned auto's van het VAG-concern met behoud van garantie!
En ik moet nog zien dat ABT een tuning-optie gaat aanbieden voor de fabia greenline.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd, dat het eerder inkomen van de turbo bij lagere toeren voor dit kleine motortje zich op den duur wreekt!
En dat willen de meesten die de GL laten tunen.

Over enkele jaren zullen we zien wie er gelijk krijgt....:disc:
 

jos_br

Actief lid
Ik lees in dit topic wel heel vaak dat chiptuning geen gevaar is, alleen maar optomaliseerd enz enz. Maaar ga je aan de specialist vragen hoe zit het nu echt ??? Dan blijkt da het inderdaad wel kan maar zeker bij TDI dieselmotoren een grote belasting ontstaat voor de turbo en deze sneller defect zal raken, het is immers niet voor niets dat motoren op een bepaald niveau afgeregeld zijn. op korte termijn zal het geen kwaad kunnen maar ga je jaren "getuned" rondrijden dan gaan turbo en koppakking er echt wel aan. Maarja 10 mensen 10 meningen

Ik rijdt nu 430000km getuned met een VAG tdi product......

Ik kan me niet voorstellen dat bijv. de 3L toendertijd wèl tegen een hoog koppel onderin kan en de nieuwe generatie niet. Sterker nog, de concurentie (Fiat) kan wel degelijk een fijn rijdende motor leveren.

Jos.
 

Hetzer

Forumguru
Tuning, valt ruim binnen de normen, en dat de turbo extra slijt door het eerder door het tunen, betwijfel ik persoonlijk,
Ik bedoel de turbo van een 63 kw 1.2 TS1, gaat bijvoorbeeld toch ook niet langet mee dan dezelfde die in een 77 kw, zit. Hetzelfde geld mijns inziens voor de 1.6 TDI, de 55, 66 en 77 kw, hebben alledrie immers dezelfde turbo, alleen een andere motormangement systeem.
 
Dat hoor ik elke keer; "tuning valt binnen de normen"!

Welke normen hebben wij het dan over?
De normen van VAG of de normen van toeleverbedrijven!?

Een ding is zo helder als glas:

Bij het buiten de VAG-normen vallen t.a.v. tuning, (lees de oorspronkelijke instellingen van het motormanagement), vervalt de garantie.

Het enige bedrijf dat tot nu toe gecertificeerd is en waarbij officiële VAG-garantie behouden blijft is ABT.

Ik ben in het geheel niet tegen tuning, maar het moet wel helder zijn, dat indien er zich in de toekomst iets aan je motor voordoet, je zelf voor de kosten opdraait.

Geloof je dit niet, vraag dan zelf maar eens de algemene verkoopvoorwaarden van de diverse tuning-bedrijven op.
Wellicht heeft dit meer overtuigingskracht en helpt je een weloverwogen keuze te maken.
 

joergarms

Senior Member
Ik denk dat eventuele extra slijtage voor een groot deel aan de bestuurder ligt. Ga ja na de tuning elke keer volledig lopen trappen, al het extra vermogen gebruiken, en probeer je altijd de snelste te zijn, of, gebruik je het extra vermogen een enkel keertje voor bijv. de caravan, en heb je verder plezier van de voordelen zoals bijvoorbeeld een soepeler lopende motor die gewoon iets smeuiger is en onderin beter oppakt.
Bij dat laatste zal de motor echt niet harder slijten. De grenswaarden die een fabrikant aan een motor stelt hebben meerdere redenen, ook in landen waar slechtere omstandigheden zijn, slechtere brandstoffen e.d. wil de fabrikant dat de motor blijft functioneren. Aangezien wij in een land leven waarbij alles qua omstandigheden voor een automotor goed, tot zeer goed te noemen zijn, heeft de motor dus veel minder te lijden. Daarom kun je tuning, tot op zekere hoogte prima laten doen.
Het is aan de eigenaar hoe hij/zij, na de tuning ermee omgaat.
Wil je het extra verkregen vermogen echt continu benutten, dan heb je misschien een verkeerde motor besteld, maar wil je daar in bepaalde situaties gebruik van kunnen maken, dan is tuning een goed alternatief om zonder een extra dure uitvoering van je auto toch het extra vermogen te kunnen gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan