Ik denk dat eventuele extra slijtage voor een groot deel aan de bestuurder ligt. Ga ja na de tuning elke keer volledig lopen trappen, al het extra vermogen gebruiken, en probeer je altijd de snelste te zijn, of, gebruik je het extra vermogen een enkel keertje voor bijv. de caravan, en heb je verder plezier van de voordelen zoals bijvoorbeeld een soepeler lopende motor die gewoon iets smeuiger is en onderin beter oppakt.
Bij dat laatste zal de motor echt niet harder slijten. De grenswaarden die een fabrikant aan een motor stelt hebben meerdere redenen, ook in landen waar slechtere omstandigheden zijn, slechtere brandstoffen e.d. wil de fabrikant dat de motor blijft functioneren. Aangezien wij in een land leven waarbij alles qua omstandigheden voor een automotor goed, tot zeer goed te noemen zijn, heeft de motor dus veel minder te lijden. Daarom kun je tuning, tot op zekere hoogte prima laten doen.
Het is aan de eigenaar hoe hij/zij, na de tuning ermee omgaat.
Wil je het extra verkregen vermogen echt continu benutten, dan heb je misschien een verkeerde motor besteld, maar wil je daar in bepaalde situaties gebruik van kunnen maken, dan is tuning een goed alternatief om zonder een extra dure uitvoering van je auto toch het extra vermogen te kunnen gebruiken.