Chiptuning 1.2 TDI

Multi1100

Actief lid
@ Andre. als je me quote moet je het helemaal doen anders wordt het verhaal uit de context gehaald en dat doen hedendaagse journalisten en sommige kranten al genoeg, laten we het hier niet doen...
Waar ik op reageerde was het 100 vs 200 pk verhaal, met iets van 1000 kg erachter aan..
Ook reeds gezegd dat het geredeneerd was vanuit de basis gedachte van een motor, dus zonder allerlei innovaties van de laatste jaren want dan zou je niet eens een 1.2 diesel kunnen hebben met huidig vermogen.
Mooie grafiek, en klopt ook natuurlijk, maar zoek maar eens op indicateur diagrammen van motoren die belast worden..m.a.w. als je een caravan trekt en je wil je motor op 30% belasten omdat ie dan het meest zuinig is (is wat anders dan effectief in dit voorbeeld) kom je niet van je plaats..

joergarms

Senior Member
Gisteren een uur of 2 a 3 in de Greenline van mijn vader gereden, het betreft een gechipte auto.
Sowieso was dat de eerste keer dat ik een redelijke afstand in de nieuwe Fabia combi heb gereden.
Conclusie, echt een fijne auto die duidelijk weer verbeterd is t.o.v. zijn voorganger. Het voelt allemaal net weer iets beter en strakker aan.
Maar genoeg daarover, want anders ga ik teveel :ot:

Ik heb al redelijk wat diesels gereden, de laatste waar ik behoorlijk wat in gereden heb, was de VW polo 1,9 tdi 130pk van mijn ouders.
Maar nu dan een Greenline 1.2, ik was benieuwd. De chiptuning is door/bij Ventura gedaan, mijn vader is zeer te spreken over de firma, netjes, duidelijk en op de volgende tuning, hun nieuwe camper, krijgen ze nog een leuke korting.

Het rijden; net gestart hoor je duidelijk de 3 cilinder roffel, niet storend, maar juist kenmerkend.
Bij het wegrijden had ik gedacht onderin veel minder koppel te hebben, maar dat is verbazingwekkend toch meer dan genoeg.
Gelijk viel me op dat de versnellingen lekker lang zijn, zodat er maar weinig toeren gedraaid hoeven te worden, maar de schakelindicator is wel wat erg snel, qua vermogen kan het prima, maar er komt al snel een soort van zachte dreun als je op die lage toerentallen rijdt.
Verder acceleert de auto in alle versnelling prima, ook bij 120 km/h in z'n 5, hoef je echt niet terug te schakelen om in te halen, helemaal geen stumper.
Aangezien er pas 2300km op de teller staat, heb ik de top nog niet uitgeprobeerd, dat laat ik aan mijn vader over:grin:
Maar de 150km/h is snel bereikt, en dan merk je dat er nog ruim voldoende pit inzit om voor Nederland hoogst illegale snelheden te halen.

Het verbruik, inclusief rijden op winterbanden, met dus meer weerstand, behoorlijk veel binnendoor, snelweg, kortom alles, 1 op 23. En dat is dan echt zonder er op te letten, ik weet zeker dat als je er goed op let, dat je zomaar 1 op 25 a 26 kan halen, maar daar zie ik het nut niet van in. Autorijden moet ontspannend zijn en dat is het voor mij niet als ik continu op verbruik, snelheid en toerental moet letten, maar das persoonlijk.

Conclusie, een gechipte 1.2 Greenline is een heerlijk actieve motor, die absoluut niet onderdoet voor andere auto's. Je hebt geen moment het idee met een ondergemotoriseerde auto rond te rijden. En daarnaast rij je nog steeds lekker zuinig.

jos_br

Actief lid
@Rosinfield, zelfs al zou een testbank uitwijzen dat de Greenline geen koppel en pk's extra krijgt kan het rijgedrag nog wel verbetert zijn. als het koppel al bij lagere toerentallen vrijkomt rijd de Greenline stukken prettiger, het lijkt wel alsof de motor meer lucht krijgt.

p.s. je hebt overigens wel smaak voor kleuren.:winkie:

Een koppel dat bij een lager toerental vrijkomt is juist ook meetbaar op de testbank.........

Jos.

FredV

Banned
Maar nu dan een Greenline 1.2, ik was benieuwd. De chiptuning is door/bij Ventura gedaan, mijn vader is zeer te spreken over de firma, .
Hele leuke rijtest.
Ik kan dit geheel bevestigen. Goede trekkracht en zuinig.
Alleen, ik heb geen chiptuning en uit je test blijkt dat je er ook niet zonder tuning in hebt gereden.
Jammer. Dat verzwakt totaal je verhaal .

joergarms

Senior Member
@FredV, ik heb meer dan genoeg ervaring om te kunnen weten hoe deze auto zonder tuning zou rijden. En heel eerlijk gezegd; ik had deze reactie al van je verwacht.

FredV

Banned
Wil je dat uitleggen en welke ervaring je hebt?
Hoeveel jaar ervaring met wat?
Zou ik erg op prijs stellen.

Of probeer op een objectieve manier de verschillen te presenteren, voor en na de tuning,
Er zijn hier velen op t forum die nu juist dat graag willen weten.
Dan kunnen we vergelijken en kun je ons overtuigen.
Maar je bent het met me eens dat wat je nu schrijft, puur gevoelservaring is, niet gebaseerd op objectieve gegevens.
En dat willen we nu zooo graag weten.

Multi1100

Actief lid
@ joergrams..Erg knap. ik kan het niet...lees hier iedere keer allerlei stellingen die vervolgens gewoon niet onderbouwd zijn! Zoals m'n avatar aangeeft ben ook ook een motorfiets liefhebber en in die wereld is het heel normaal om bewijs te hebben voor je geïnvesteerde euro's..
Elk SF member met enig technisch inzicht zal het met me eens zijn dat hoe de gevoeligheid van de voetjes, oortjes of andere spirituele eigenschappen ook zijn, meten is weten in dit geval (koppel en vermogen) en dat is geen kwestie van ongeloof, maar rationaliteit, wat techniek, de hardware, in ieder geval nog is. Anders zou een watertje van Jomanda ook kunnen helpen...

joergarms

Senior Member
@FredV, ik ben hier niet om wie dan ook te overtuigen. Ik zet hier mijn ervaring neer. Wat iemand anders daarmee doet, dat is geheel aan die andere persoon.
Als ik zou willen dat iedereen zou gaan chippen, dan zou ik een heel ander verhaal neerzetten. Een verhaal dat juist veel ongeloofwaardiger is.
Dat doe ik niet, ik zet hier neer hoe mijn ervaring is met een gechipte GL.
Wat mijn vergelijkingsmateriaal is? Een VW polo 1,9tdi 130 pk, een Seat Cordoba 1,9tdi topsport 130 pk, een Audi A6 1,9tdi met 130 pk, een VW Touareg 2,5 tdi met 250 pk. Naar mijn idee toch een redelijk lijstje tdi diesels, en in al die auto's heb ik aardig wat km;s gemaakt.
Daarnaast ben ik van origine automonteur en kan ik aardig goed aanvoelen wat voor vermogen er in een bepaalde auto zit. Ik heb inderdaad niet in de -niet-gechipte GL gereden, mijn vader wel. Hij kan dus sowieso beoordelen en beamen dat zijn gechipte auto een stuk vlotter rijdt dan de standaard GL.
Het was namelijk zelfs zo, dat nadat mijn vader de eerste proefrit had gemaakt, hij de GL niet eerder wilde kopen voordat hij zeker wist dat de GL te chippen was.

Maar nogmaals, ik ben geen verkoper, ik heb geen aandelen, anders had ik hier een veel mooier verhaal kunnen neerzetten. Er werd gevraagd naar ervaring met het chippen, die ervaring heb ik neergezet. Aan jullie nu de keus hoe deze te interpreteren. Maar ga mijn ervaring niet vergelijken met een glaasje water van jomanda o.i.d.,

Op één of andere manier, lijken de prestaties van een gechipte GL veel meer in twijfel te worden getrokken dan bij een gewone Octavia tdi of vergelijkbaar. Ik ben eigenlijk wel klaar met dit topic, ik heb geplaatst waar om gevraagd werd, doe er je eventuele voordeel mee.

hemi24

Forumguru
met aller respect, een PD-TDI mag domweg niet met de CR-TDI's vergeleken worden...

Een TSI lijkt qua karakter nog meer op de PD-TDI dan de CR..!

Multi1100

Actief lid
vandaar..meten is weten! (omdat elk blok van hetzelfde type/soort ook nog niet eens hetzelfde hoeft te presteren..)

edit: @joergarms Daarnaast ben ik van origine automonteur

Heb in mijn opleiding en praktijk nog eens iets te maken gehad met ontwerp en modificaties van o.a. (diesel)motoren..

jos_br

Actief lid
Beste Joergarms,

zoals je misschien ergens gelezen hebt is juist de Ventura box gemeten op een testbank. Hier kwam jammer genoeg uit dat er geen noemenswaardige vermogens of koppel toename aanwezig waren. Stiekum ben ik ook benieuwd naar de gehaalde waardes die je bij de 2.5tdi in een Touraeq die 250pk levert, wat is hier mee gedaan??

Jos.

FredV

Banned
Joegarms
Dank voor je toelichting.
Mijn reactie komt voort uit je ervaringen over trkekkracht enzovoort, waarover je dus opmekrt dat die je dus meevallen.
Vandaar mn opmerking, weet jij hoe de trekkracht ZONDER tuning was?
Vandaar, meten is weten.
En ik zal t rijtje auto's niet opnoemen waarin ik im mn 45 jarige rij-eravring in heb gereden . Maar goed, dit statement is gelukkig geen bewijs, omdat dit simpelweg niet relevant is.

dsteensma

Nieuw lid
Zijn er ondertussen nog meer mensen die ervaringen hier neer kunnen zetten over hun gechiptunede Fabia Greenline? Ik zit er ook over te denken om dit na een half jaartje te doen (ik krijg mijn Fabia Greenline in februari geleverd als het goed is)!

Graag lees ik meer over hoe mensen het ervaren...

Noord26

Forumguru
Ik heb er wel over na gedacht. Maar na 7000km weg getikt te hebben totaal geen behoefte meer aan een chip. Ik zou zeggen rijdt de auto eerst maar eens een beetje los.

Fabia greenline II

Ik ben in dubio een fabia greenline II (Hatchbak) of een fiat punto evo multijet.

Wegens mijn werkzaamheden zal ik minimaal 1500 km per maand gaan rijden. Mijn vader heeft een skoda octavia (1-8-2010) 1.4 tsi alles erop en eraan, alleen geen xenon. Hij is zeer tevreden over de auto, ik ook als ik hem van hem leen!

Hoe zit het met het motorgeluid van de fabia? heb er nog geen proefrit in gemaakt, ben ik wel van plan. Wel al in de fiat, motorgeluid blijft redelijk op de achtergrond.

Als het de fabia wordt ga ik hem waarschijnlijk wel laten tunen (lees ziptuning) gaat ie naar 95 pk en 234 NM, LEKKER! Ook ben ik van plan om hem dan redelijk 'aangekleed' te bestellen. Zoals maxidot, amundsen enz. alleen geen bluetooth en MDI.

Voor de prijs maakt het niet veel verschil. Fiat alles erop 19305 en Fabia alles erop 19000

Ben alleen echt heel erg benieuwd naar de motor van de fabia.

Dennis

Greenliner

Senior Member
@Dennishvm,

De 3-pitter uit de Fabia haalt het niet bij de 4-pitter van de Fiat. Deze motor zit ook in de Opel Corsa(ook belastingvrij). Daar heb ik in proefgereden omdat ik een Corsa sport heb ingeruild op mijn Fabia en nieuwsgierig was hoe de Fiat-motor in de Corsa zou zijn. Vanaf 1300 tpm accelereert hij al heel vlot waar dat bij de Fabia pas vanaf 1700 tpm gebeurt. Ik ben heel happy met mijn Fabia-combi maar als ik zoals jij een hatchback zou kiezen zou ik zeker de 4-pitter nemen.

Noord26

Forumguru
Als het de fabia wordt ga ik hem waarschijnlijk wel laten tunen (lees ziptuning) gaat ie naar 95 pk en 234 NM, LEKKER!
Dennis

De ervaring is dat Ziptuning veel winst beloofd op papier, maar niet veel hard kan maken op een rollenbank- dat is wel een optie. Maar ook een rollenbank is gekoppeld aan software en ik zou opteren voor een vermogen en koppel na tuning op een onafhankelijke rollenbank. Hebben ze al digitale uitdraaien dan van de 95pk en koppelkromme met 234Nm? Dat antwoord kan ik je zo wel geven..

Bovenaan Onderaan