Chiptuning 1.2 TDI

FredV

Banned
Ik denk als je nooit onder de 5l/100 komt, dat je altijd aan t planken bent.
Met wat meer vermogen, is het logisch dat je iets zuiniger rijdt.
Of je 1000kg met 100 pk of met 200 pk versleept, dan is het logisch dat 200 pk minder nodig heeft.
Maar in dit geval 0,2-03 minder verbruik, dat is marginaal en veel eerder te wijten/danken aan externe invloeden.
Als een tuning nu duidelijk ONDER het verbruik van de standaardwaarden duikt, dan is het wat anders.
 
FredV zei:
Of je 1000kg met 100 pk of met 200 pk versleept, dan is het logisch dat 200 pk minder nodig heeft.
Mam man man wat een complete onzin weer zeg, sorry dat ik er nu iets van zeg. Het aantal PK's aan het verbruik koppelen is echt totale onzin. Ooit de waardes van een 5,7 liter dodge moteor bekeken met +/- 170 pk's??????

Ik haak af hier op de forum met alle wizkidz die hun mening als waarheid voorkopen op een onaangename en dwingende manier, en mods die niet kunnen typen en tig uitroeptekens gebruiken.

Het gaat jullie goed........
 

Wasmachineman

Forumguru
Mam man man wat een complete onzin weer zeg, sorry dat ik er nu iets van zeg. Het aantal PK's aan het verbruik koppelen is echt totale onzin. Ooit de waardes van een 5,7 liter dodge moteor bekeken met +/- 170 pk's??????

Ik haak af hier op de forum met alle wizkidz die hun mening als waarheid voorkopen op een onaangename en dwingende manier, en mods die niet kunnen typen en tig uitroeptekens gebruiken.

Het gaat jullie goed........

Over tikfouten gesproken of extra uitroeptekens of in jouw geval vraagtekens? Beter is het om aan te geven hoe het volgens jou in elkaar steekt toch? Fijn weekend nog.
 

EdK

Forumguru
Kun je je tekst nog eens typen maar dan zonder al die fouten , want we begrijpen er nu niets van ?
Bij voorbaat dank
 

Multi1100

Actief lid
@ Frieteboer; Ik denk (en ga ervan uit) dat FredV het volgende bedoelt;
als je met 200 pk zeg 1000 kg trekt ipv met 100 pk is dat de 200 pk variant minder hard hoeft te werken om die 1000 kg weg te krijgen. Benodigde trekkracht blijft hetzelfde maar de 200pk versie hoeft minder toeren te maken om dat te halen. Verbruik en PK's zit natuurlijk een relatie in, de kracht moet ergens vandaan komen, en dat is brandstof in 1e instantie (motorontwerp zoals compressie, hoge/lage nokken, kleptijden en klepoverlapping etc. even daargelaten).
Elke zuigermotor snort het fijnste (effectief) rond de 70/80 % van max vermogen, en verbruik van een motor stijgt bijna exponentieel in de laatste 20/30 % van gevraagd vermogen. Voor de puristen onder ons..dit zijn "vuistgetallen"...want er is nog zoveel meer over te vertellen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk overigens dat je echt nog geen conclusies mag trekken op grond van 1 meting. Bovendien verschilt die helemaal niet zo veel van die daarvoor (zonder de tuning). Pas als na een aantal tankbeurten dit effect zich handhaaft, kun je denk ik een conclusie trekken.

Frietenboer, aan het lidmaatschap van dit forum is geen minimum tijd gebonden hoor, dus voel je vrij te vertrekken. Als je je zo snel ergert aan wat er zoal wordt gedebiteerd, is dat wellicht een goede beslissing. Het is nu eenmaal geen forum voor (technisch) specialisten en ook overigens zal iedereen er wel regelmatig dingen aantreffen waarvan hij denkt: wat een onzin. Maakt het juist interessant, vind ik en zo is er voor iedereen wat te leren, zij het op verschillende vlakken.
 

FredV

Banned
@Multi1100, dat is precies wat ik bedoel en de kenner begrijpt het direct.
Ben het met Rosinfield ook eens dat je op basis van een enkele keer meten geen conclusie kunt trekken.
Bovendien is het verschil marginaal.
En off topic: dit is geen gebakken lucht.
 

Multi1100

Actief lid
Fred je hebt gelijk..overigens is er maar 1 manier in mijn ogen om het verschil aantoonbaar te maken..dat is de rollenbank..eerste keer zonder..daarna met volgens precies hetzelfde programma (daar wel op letten, zie bij motormeetings wel eens andere dingen gebeuren, ook een rollenbank is te manipuleren..).

En die gebakken lucht heb ik in de banden..maar dat is een ander draadje geloof ik :winkie:
 

FredV

Banned
inderdaad, onder gelijke omstandigheden gemeten. objectief, volgens eenzelfde cyclus. En das lastig, zoveel seconden accelereren naar x snelheid, vast houden etc...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt, want ook al zou je het effect blijven vinden, dan kun je niet uitsluiten dat het rijgedrag ook is veranderd
 
Over tikfouten gesproken of extra uitroeptekens of in jouw geval vraagtekens? Beter is het om aan te geven hoe het volgens jou in elkaar steekt toch? Fijn weekend nog.

Heel goed opgemerkt, precies de dingen die ik omschreef. Nou moet je zelf nog even opzoeken welke vorm van vermaak dat dit is!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik krijg nu de indruk dat vriend frieteboer een orakel is. Waarschijnlijk gehuld in dampen van frituurvet, ik begrijp er althans niets van.
 

Noord26

Forumguru
Heb je ook rollenbanken tests van voor en na de modificatie? Anders kan men hier niets zinnigs over zeggen.

:icon_smile_dead:

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

andrehj

Forumguru
Elke zuigermotor snort het fijnste (effectief) rond de 70/80 % van max vermogen
Hoi Multi1100,
Ik weet niet wie je dit vertelt heeft, maar daar klopt dus echt niets van. De meeste motoren hebben namelijk hun hoogste rendement rond de 30% (voor benzine), tot 50% (voor sommige TDI's) van hun maximaal vermogen. Dit is bovendien maar goed ook, want zelfs die 30% wordt door de meeste motoren maar zelden aangesproken. Ik heb even op het web zitten zoeken naar een aardig grafiekje en kwam deze
xbzlgg.jpg

tegen op een Australisch forum. Hier zie je duidelijk dat het gebied met het laagste specifieke brandstofverbruik (= dus het hoogste rendement) ligt in de cirkel met 250 gr/kWh. De vermogenslijn die hier doorheen loopt is die van 40 kW, en dat bij een 120 kW motor. Bij 75% van het max vermogen (dus zo'n 90 kW) zit je al op zo'n 280 gr/kWh.
 

FabiaGL

Actief lid
Er worden hier continu dezelfde riedels herhaald, maar een feit is dat alle mensen die met de goed functionerende tuning gereden hebben wel degelijk zeer positief zijn over de verbeterde prestaties. De negatieve verhalen komen allemaal van mensen die er nooit mee kennis gemaakt hebben. Als dan ook nog blijkt dat je verbruik ondanks de toegenomen prestaties niet toeneemt is het volgens mij een degelijk product. Iedereen moet natuurlijk wel zijn eigen afweging maken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Uiteraard moet iedereen dat helemaal zelf weten. Mensen zijn ook wel vaker tevreden over produkten zonder enig empirisch aantoonbaar effect (bepaalde "medicijnen" b.v.). Dus dat zegt niets. De enige riedel die ik hier aantref is dat de enige manier om dit te testen erin bestaat dat je beide experimentele condities, met en zonder tuning, op objectieve wijze test. Ik vind dat geen onredelijke eis, sterker nog eerder een conditio sine qua non. Dat de gebruiker tevreden is of de overtuiging heeft dat er een positief effect optreedt, zegt helemaal niets. Hij is immers op de hoogte van de tuning, verwacht een positief effect en past dus mogelijk zijn rijgedrag (onbewust) hierop aan.
Nee, waar ik een beetje moe van word, zijn riedels van een ander kaliber. Het voortdurend uit de weg gaan van elke inhoudelijke discussie op basis van feiten onder het mom van "iedereen heeft recht op zijn mening", "de gebruiker is tevreden", enz.
 

FabiaGL

Actief lid
@Rosinfield, zelfs al zou een testbank uitwijzen dat de Greenline geen koppel en pk's extra krijgt kan het rijgedrag nog wel verbetert zijn. als het koppel al bij lagere toerentallen vrijkomt rijd de Greenline stukken prettiger, het lijkt wel alsof de motor meer lucht krijgt.

p.s. je hebt overigens wel smaak voor kleuren.:winkie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat is zo, maar het ging hier om claims over het verbruik, toch?
En die smaak voor kleuren delen wij, ja. Alleen w; een beetje snel vies, maar dat zal ook aan het jaargetijde liggen.
 
Bovenaan Onderaan