Yeti vraagjes

Frup

Forumguru
Iemand ervaring met wegzakkend pedaal koppeling ? Kon hem met de hand weer naar boven krijgen en heeft het een uur gewoon gedaan, maar na uur weer hetzelfde probleem ?
Snel laten nakijken. Ik had dat eens op terugreis van vakantie in Duitsland. Op gegeven moment wekte de koppelingspedaal helemaal niet meer. Kon met moeite NL bereiken (neem maar eens een afslag in 5e versnelling).
Lang verhaal kort. Koppeling cilinder laten vervangen en daarna bleek speling vliegwiel en zwetende lager. Ook laten vervangen. Dure grap, maar het rijdt weer als een zonnetje.

MarcoO2

Forumguru
Of gewoon niet te spastisch over doen?
Ik ben aan mijn vijfde turbomotor bezig, van 1.0TSI tot 1.8TSI, getuned en ongetuned, en ik heb letterlijk nog nooit een minuut laten nadraaien om af te koelen. Als ik van de snelweg afkom, heb ik nog 5 minuten binnen de bebouwde kom en da's meer dan voldoende.

Jorus

Donateur
Oké dat is duidelijk allemaal, maar is het nu wel of niet beter dat als die na een zware rit wel even moet koelen en je het vergeet, je hem opnieuw start en even laat lopen of beter van niet?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Jorus Dat 'nadraaien' is omdat het draaiend deel van de turbo op een oliefilm ligt (oliegelagerd, of een glijlager, noemen ze dat ook wel) en wanneer die turbo nog erg snel draait wanneer je de motor afzet, brandt die olie ertussenuit.
Als je normaal een parking oprijdt, en de motor pas afzet wanneer je stil staat, is dat risico nagenoeg nul.
Als je de motor vaak afzet bij een toerental dat beduidend hoger is dan stationair, gaat het op den duur wel mis.
En wanneer je dat wel gedaan hebt, heeft opnieuw starten voor die smering geen zin.
Het 'koelen' na een 'zware rit' is ook niet echt nodig, maar voor wie er zich beter bij voelt.......doe wat jij vindt dat nodig is.

Laatst bewerkt:

Jorus

Donateur
@hemi24 Ja dat dacht ik dus ook.

En daarnaast @Peter-036 :

"Als je normaal een parking oprijdt, en de motor pas afzet wanneer je stil staat, is dat risico nagenoeg nul."

Ik mag hopen dat iedereen de motor afzet als die stil staat en normaal de parking oprijdt :maakmegek:

Bovenaan Onderaan