Het grote Superb iV topic

Bakkertje

Forumguru
Ik denk niet dat ik het met je eens ben @hemi24 alle auto’s op het mqb platform zijn er wel heel veel. Met mijn Passat 1.6tdi heb ik nooit problemen gehad met de koeling. Met de touran wel ( ook maar 1x) met de huidige Passat gte ook (nog) niet. In mijn geval gaat er een 1500 kg Will aan de haak, 5 mensen in de auto en alles wat er mee moet op vakantie. De auto moet dan echt serieus aan de bak..

De zwaardere koeling is er niet voor niets natuurlijk. Er zijn ook mensen geweest hier op het forum waarbij het er achteraf op gebouwd is.
 
Wel raar dat er op de de auto standaard trekhaak voorbereiding zit maar dat de koeling dan niet aangepast is. Tenminste daarna ik nu nog even vanuit. 1712307088845.png
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, er zijn ook mensen die hun trekhaak alleen gebruiken voor een fietsdrager en die vinden de (eventuele) extrakosten voor verzwaarde koeling wellicht overbodig, althans voor zover die afzonderlijk als optie wordt aangeboden.
Als dat laatste niet uitdrukkelijk het geval is, dan lijkt het logisch dat de koeling (toch al) voldoende gedimensioneerd is om het maximale geremde trekgewicht aan te kunnen. Maar mogelijk zegt het instructieboekje hier nog iets over?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Wel raar dat er op de de auto standaard trekhaak voorbereiding zit maar dat de koeling dan niet aangepast is. Tenminste daarna ik nu nog even vanuit.
Dat is maar even de vraag (of de koeling wel of niet aangepast is). Even de optiecodes opsnorren dan weet je of de optie ook op de lopende band geïnstalleerd is.

Wat verder nog kan schelen is dat de DSG standaard vroeg opschakelt waardoor de auto laag in de toeren zit. Als je dan laag in de toeren de berg beklimt zal de elektromotor best bijspringen, maar de benzine motor draait dan laag in de toeren en minder koelen. Handmatig terugschakelen en in een hoger toerental rijden helpt ook om de temperatuur te bedwingen. Verder het tempo naar beneden.
Persoonlijk zou ik er in ieder geval geen punt van proberen te maken bij de dealer (tenzij de optie vergeten is), die kunnen er niets mee en geeft je alleen maar een hoop ergernis.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je dan laag in de toeren de berg beklimt zal de elektromotor best bijspringen, maar de benzine motor draait dan laag in de toeren en minder koelen.
Vergeet niet dat de DSG ook wel uit zichzelf zal terugschakelen indien de belasting van de motor bij een bepaald toerental te hoog wordt. Gewoon op een vlakke weg, met of zonder caravan doet hij dat ook al - bij het klimmen met aanhanger is dat niet anders, weet ik inmiddels uit ervaring. En vertrouw jet het (toch) niet helemaal, dan kan de sportstand nog helpen.
Handmatig schakelen doe ik eigenlijk alleen bij het afdalen - en dit voorzichtigheidshalve dan wel bij een vrij laag tempo omdat mijn 1.0TSI nu eenmaal niet zo best afremt op de motor.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar het terugschakelen is dan mede afhankelijk van de 'hulp' die de elektromotor aan de branstofmotor biedt.
 

Bakkertje

Forumguru
Eens @Canon-Eye mijn ervaring met het klimmen met DSG is dat ie toch lager in de toeren rijdt dan ik zou willen om de temperatuur laag te houden (DSG-7 icm 1.5 TSI en nu DSG-6 in de GTE). En ja hij schakelt terug daar is ie voor aangenomen ;)

Dat klopt @Peter-036 de elektromotor zal eerst meehelpen om de snelheid vast te houden..
 

Canon-Eye

Forumguru
Klinkt logisch allemaal. Terugschakelen wordt geïnitieerd door de toenemende belasting van de ICE, en die belasting wordt uiteraard mede beïnvloed door de hoeveelheid assistentie van de elektromotor. Bij mij is die laatste uiteraard afwezig dus moet de motor het allemaal in z'n eentje opknappen, waarbij de DSG tot taak heeft om overbelasting te voorkomen. Klimmen gaat dus best goed, afdalen vergt wat meer attentie en soms ingrijpen.

Ik vraag me trouwens af of de elektromotor ook effectief een nevenfunctie heeft als retarder, waarbij tevens stroom wordt opgewekt?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat zou wel moeten, maar of het echt zo werkt?
Wellicht zijn er gebruikers hier die dat willen laten weten?
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye niet echt als een retarder als bij een vrachtwagen. Hij gebruikt de elektromotor om stroom op te wekken en remt daardoor af.
Dus als je een berg afgaat dan laadt ie de accu op door de elektromotor als generator te gebruiken en remt dan ook.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dank @Bakkertje , maar dan werkt 'ie wel een beetje (maar zoveel kun je ook niet verwachten) als een retarder.
Een echte retarder zou de bewegingsenergie, net als je gewone remmen, omzetten in warmte (maar zonder wrijving).
Overigens is de 'remwerking' van de elektromotor 'weg' wanneer de accu 'vol' is.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt helemaal @Peter-036 als de accu vol is dan regenereert ie niet zo bar veel. Als je met een caravan combinatie de berg afgaat is het regenereren alleen ook niet afdoende om de combinatie te remmen. Hij laadt dan wel lekker bij.
 

ESL

Actief lid
Hoi,
Ben je er ook al mee in de bergen geweest?
Ik reed naar Spanje, daar een kleine berg/flinke heuvel op en kreeg gelijk melding koelvloeistof temperatuur te hoog.
Moet zeggen dat ik iet in sportstand reed, accu was leeg.
Had hem net een maand dus moest even wennen aan alles.

Ja hoor! De auto is niet ontzien. We zijn met forse caravan naar Slovenië, Kroatië, Italië, Oostenrijk, Zweden en Noorwegen geweest. Ik ken je koel vloeistof probleem helemaal niet. Ik heb geen idee of mijn auto met extra koeling is uitgerust. Ik vermoed van niet want de trekhaak is later gemonteerd.

Overigens heb ik het probleem in sport stand nooit gemerkt, maar ook niet in de normale stand.
 
Laten we dan maar hopen dat het een eenmalige actie was en misschien een luchtbel.
Had er na het voorval wat koelvloeistof bijgegooid en sindsdien staat hij op max.
Ik ga het zien deze zomer, voor de zekerheid zorgen dat ik de accu bij aankomst in de heuvels/bergen op 80% heb staan en dan in de sportstand.
 

Airbus

Nieuw lid
Ik heb sinds een week elke rit tientallen keer de melding:

'acculaadklep controleren alstublieft'

Het klepje zit wel gewoon goed dicht, maar blijkbaar detecteert de sensor dit niet meer goed. Bij de passat/golf GTE kan ik wel wat vinden over dit onderdeel. 5GE810773 schijnt dit te moeten zijn. Nu is er wel meer info over beschikbaar voor de VW's over hoe de grille te verwijderen en dit onderdeel te vervangen.

mensen die dit gedaan hebben bij de Superb IV en tips om deze makkelijk te benaderen?
 

ESL

Actief lid
Hij sluit verder wel gewoon goed? Het sluit mechanisme van mijn laadklep is nu na twee jaar al 2x vervangen omdat de klep niet goed sloot. Met precies hetzelfde resultaat als bij jou. Bij mij heeft de dealer het prima opgelost
 

Airbus

Nieuw lid
Wat was je kwijt voor vervanging?

Mijn klep sluit gewoon goed verder. Alleen heb ik niet getest of deze ook lockt als ik de auto vergrendel. Dan moet dit klepje ook niet open te krijgen zijn toch?

Ik vind persoonlijk dit soort sensoren echt overbodig. Kan alleen maar kapot. Keep it simple and stupid.
 

Airbus

Nieuw lid
net even getest. Als het acculaadklepje dicht zit en de auto vergrendeld dan kan ik de acculaadklep gewoon nog openklikken.

de lock van de laadkabel werkt overigens wel gewoon goed, maar dat is een losstaand systeem.
 
Bovenaan Onderaan