Het grote Superb iV topic

Op dit forum kwam ik 1 zoekresultaat tegen, namelijk Octavia iv met 0w20.

(0w20 zal sneller vloeibaar worden tov 0w30)

Als ik op op de websites van o.a. kroonolie en Castrol kijk, dan is het advies ook 0w20.
Laatste sticker onder de motorkap (12.000km geleden) is echter 0w30.

Sorry, maar ben er niet wijzer van geworden.
Geen IV eigenaar die specifiek iets kan vertellen?
 

Bakkertje

Forumguru
Net even gekeken, de laatste dealer waar ie geweest is (Den Bosch) heeft er volgens de bon Helix HX 7 5w40 in gedaan.
Zijm (nijmegen) heeft er VW 505.01 olie in gedaan (dat zegt dus weinig)
De bon met de magnatec kan ik niet meer vinden, maar die beurt is destijds bij Thoonen in Gassel gedaan.

Edit: bon digitaal gevonden...
De magnatec was ook 5w-40 C3 (geen idee waar die C3 voor staat)
 

hemi24

Forumguru
Olie volgens specificatie VW 505.01 kan, afhankelijk van het merk zowel een 5W30 als een 5W40 zijn.

C3, of beter gezegd ACEA C3 is een specificatie van ACEA: European Automobile Manufacturers Association.

Waar een Passat GTE van vóór 2019 nog een 5W30 of 5W40 mag hebben, wordt voor de Superb iV de 0W20 voorgeschreven, volgens de VW 508.00/509.00…
(Waarschijnlijk gedicteerd met het oog op uitstoot)
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : ik verwacht dat het niet aan de motor ligt, maar meer aan het feit dat VAG op een gegeven moment de specificaties VW 508.00/509.00 geïntroduceerd heeft.
 
Ik heb vanmiddag toch even Skoda gebeld. Uiteraard genoemd dat laatste oliewissel 0w30 was.
Het advies van deze meneer obv check is 0w20.
Op mijn vraag welke merk Skoda hanteert, kreeg ik te horen: Shell.

Mijn keuze zal nu 0W20 worden.

Edit.
Zojuist besteld Castrol Edge 0w20 LL, in de omschrijving staat ook dat het geschikt is voor hybride.
 
Laatst bewerkt:

Superb iV

Actief lid
Hoe kan ik uitschakelen dat de kofferbak na +/- 1 minuut automatisch dichtgaat? Al 2x meegemaakt dat mijn dochter zittend in de bak haar schoenen aantrekt en opeens piep piep piep, koffer gaat dicht.

En hoe kan ik de voice bediening uitzetten? Al een paar keer gehad dat deze aanspringt tijdens een gesprek.
 

Superb iV

Actief lid
En hoe kan ik deze melding uitzetten? Elke keer als ik de auto start, komt dit.

Ik heb de instelling al eens gezet op “positie niet delen” maar dan komt de melding met die tekst weer in beeld….
 

Bijlagen

  • IMG_6512.jpeg
    IMG_6512.jpeg
    67,2 KB · Weergaven: 43

StijnJ

Lid
Afgelopen maand met de Superb Combi 1.4 TSI iV Edition Plus uit 2020 beladen met een bagagewagen, dakkoffer en gezin van vier op vakantie geweest in Frankrijk.
Het viel op dat wanneer ik op benzine modus tussen 110-130 reed er een soort cadans te horen was (in de motor, in de ventilator?). 5 seconden blaasgeluid…. 5 seconden niet… 5 seconden blaasgeluid…. 5 seconden niet…
Weet iemand wat dit is en of het kwaad kan?
 
En hoe kan ik deze melding uitzetten? Elke keer als ik de auto start, komt dit.

Ik heb de instelling al eens gezet op “positie niet delen” maar dan komt de melding met die tekst weer in beeld….
Hier heb ik ook last van. Ben benieuwd naar een oplossing.

Even delen. Mijn Superb IV heb ik afgelopen februari gehaald en deze zomer ruim 5.000km met 5 personen op vakantie geweest.
Ging heel goed. Ipv koffers, heb ik de bagageruimte met sporttassen vol geladen. Iedereen tevreden, lekker ruim, comfort ook met DCC. Krachtig, snelle optrek en tijdens file stil.
Erg tevreden.

(Olie Castrol 0w/20)
 

Tman0961

Forumguru
Wat is de olietemperatuur wanneer jullie gebruik maken van de brandstofmotor voor langer dan 20minuten?

Ik kom met veel moeite niet hoger dan 80 graden. Is dit normaal voor dit type voertuig?Ik ben gewend dat de olietemperatuur tenminste 90 graden of meer is. Dit lijkt me wat aan de lage kant. Ook duurt het lang voor mijn gevoel voordat het voertuig op deze temperatuur uitkomt.
Ik zat te denken aan wellicht een kapotte klep of sensor.
 

sietse235

Actief lid
Mijne gaat met deze temperaturen wel naar 90° op autostraderitten aan 120. Op kleine wegen met lagere snelheden blijft hij iets onder de 90. Doet er soms wel lang over( zeker als de electromotor veel inschakelt)
 

Bakkertje

Forumguru
@Tman0961 bij mij duurt dat ook echt serieus lang tenzij je de motor wat zwaarder belast (wat je niet wilt met een koude motor natuurlijk).
Ik kan het bij mijn GTE wel wat forceren door de auto op accu laden te zetten. De auto wordt dan wel sneller warm.
 

Tman0961

Forumguru
hmm bedankt voor de reacties, wellicht dan toch een “producteigenschap” ik had gehoopt gezien dit type voertuig en gebruik, dat de olie juist snel warm zou worden om de motor meer te ontzien.

Ik heb vannacht over de snelweg een ritje van 45min voor de boeg. Ik zal de 2e helft eens wat doorrijden en kijken waar ik op uit kom.
 

Tman0961

Forumguru
Ok, heenweg zit de olietemperatuur tussen 75 en 80 graden en helpt de elektromotor een beetje mee. Op CC 110km/u.

Terugweg was de accu leeg en werd deze bijgeladen (irritant dat je accu bij laadt als deze leeg is trouwens en je dit niet uit kan zetten. Neemt vrij veel brandstof terwijl het van mij niet hoefde. Maar goed dat terzijde.)
Op CC 150km/u gereden en olietemperatuur van tussen 98 en 90 graden.

Dus het lijkt erop als de accu een beetje meehelpt de olie niet echt lekker op bedrijfstemperatuur komt. En het lijkt erop dat dit “normaal” is voor dit type voertuig. Wat ik op zich jammer vind. Ik zou juist verwachten dat bij een Phev men ervoor zorgt dat de olie snel op bedrijfstemperatuur komt teneinde behoud van de motor te bewerkstelligen.
 

Tman0961

Forumguru
Kan iemand mij bevestigen dat er geen mogelijkheid is om alleen gebruik te maken van de brandstofmotor zonder dat deze zo nu en dan stroom pakt van de elektromotor of deze bijlaadt. Zoals ik het nu begrepen heb zijn er 2 modi:

1. Zuiver elektrisch rijden
2. Hybride rijden waarbij men de optie heeft een niveau voor behoud accu te selecteren of automatisch waarbij de accu uiteindelijk geheel ontlaadt.

Is er ook een derde modus waarbij alleen de brandstofmotor gebruikt voor het rijden? Dus bijvoorbeeld je hebt de accu met hybride stand op automatisch leeg gereden.
Ik zou dan willen switchen naar zuiver brandstof waarbij de accu leeg blijft zodat ik thuis de accu weer kan opladen en alle brandstof alleen voor het vervoer wordt gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan