Het grote Superb iV topic

Bakkertje

Forumguru
Ik denk ook dat het koppel begrensd wordt om de boel heel te houden. Vergeet ook niet dat er ruim 1700 kg in beweging gebracht moet worden door een 115 pk motor..
0-100 tijden zou je ook alleen in de sportstand moeten meten :D

Topsnelheid heb ik al ens onderzocht, zie:
1709727233076.png \
De auto reed toen overigens in z'n 5 en ging na het opschakelen naar 6 nog iets verder, heb nog even 240 op de klok gehad. Maar het verkeer maakte dat ik niet verder heb kunnen testen (en ik vond dit al meer dan voldoende). Ik denk dat als je echt de ruimte en tijd hebt je de 250 op de klok kunt krijgen.
 

ESL

Actief lid
Zijn er ook berijders die ervaring hebben met het rijden met de caravan?
Ben benieuwd hoe zij het ervaren.

Ja hier! Prima hoor! Koppel van alleen de 1.4tsi is al voldoende voor een caravan van 1600kg. De elektromotor er bij gebruikt hij alleen in sport stand en de 400nm die je dan krijgt zijn lekker bij inhalen ofzo. Die elektromotor erbij gebruikt hij alleen in de sport stand en alleen bij zelf gas geven. Via cruise control gebruikt hij die twee aandrijflijnen nooit tegelijk.

Hij zakt bij mij wel best wel door, wordt wat verminderd door de DCC in sport te zetten. Ik wil geen hulpveren omdat ik dat zonde vind van het lekkere rijcomfort zónder caravan.

8df0152a976bdf47d836c416e31222d9.jpg
 
Mijn iV is inmiddels gearriveerd! Wat een fijne en mooie auto. Lucky me. :LOL:
Van harte gefeliciteerd mooie configuratie en daar zul je bij elke rit heel veel plezier aan gaan beleven. Exact dezelfde uitvoering verwacht ik over 2 weken in ontvangst te mogen nemen. Na 5 jaar met de 2.0TDI met super(b) veel plezier nu verplicht naar de IV Sportline uitvoering. Kijk er echt enorm naar uit.
 
Klopt avatar is van mijn huidige super(b) sportline 2.0TDI en de niet gefacelifte versie. Inmiddels 5 jaar oud. De nieuwe wordt exact dezelfde zwarte kleur met supernova velgen enkel in de IV uitvoering. Mooie match maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik zal wel moeten wennen aan de chrome gril bij de IV die nu nog volledig zwart is uitgevoerd. Zo is de configuratie van de auto maar als ik had mogen kiezen had ik die ook liever weer in het volledig zwart gezien. Het zal de pret allemaal niet drukken. Ik wens je veel veilige en plezierige kilometers toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij is de grille zwart zilver.

Krijg je de geheel nieuwe superb of de superb iV als in hybride?
 

Bijlagen

  • IMG_0700.jpeg
    IMG_0700.jpeg
    336,5 KB · Weergaven: 21
Identiek aan de foto dus in hybride IV, bij mijn huidige model is die volledig zwart, dat is het nuance verschil waar ik op doel.
 
Onderweg op vakantie in Duitsland, de eerste lange rit met mijn superb iV.

Heerlijke auto. Wat een rust, fijne stoelen, goede wegligging - ook op hoge snelheid. En wat een ander auto land. Zoveel mensen die met 150-160 lekker onderweg zijn. Af en toe eentje die nog veel sneller rijdt. Maar ook 100 op bochtige binnenwegen, de limiet aldaar. Ook valt op hoeveel octavia’s en superbs in Duitsland rondrijden.

Wat me nog opviel is dat de temperatuur binnen nogal schommelt. Met 20 graden ingesteld, lijkt het soms wel 24 en soms weer 18?

Herkent iemand dat? Komt dit misschien door afwisselen tussen benzinemotor en elektromotor? Of zou er iets kapot zijn?
 
Ja hier! Prima hoor! Koppel van alleen de 1.4tsi is al voldoende voor een caravan van 1600kg. De elektromotor er bij gebruikt hij alleen in sport stand en de 400nm die je dan krijgt zijn lekker bij inhalen ofzo. Die elektromotor erbij gebruikt hij alleen in de sport stand en alleen bij zelf gas geven. Via cruise control gebruikt hij die twee aandrijflijnen nooit tegelijk................
Hoi,
Ben je er ook al mee in de bergen geweest?
Ik reed naar Spanje, daar een kleine berg/flinke heuvel op en kreeg gelijk melding koelvloeistof temperatuur te hoog.
Moet zeggen dat ik iet in sportstand reed, accu was leeg.
Had hem net een maand dus moest even wennen aan alles.
 

Bakkertje

Forumguru
@ESL voor dat doorhangen onder belasting zou je eens kunnen informeren bij @Antera die monteert volgens mij progressieve veren (die worden stugger naarmate de belading toeneemt) dan heb je daar minder last van. Kun je hem ook gelijk een klein beetje verlagen, smoelt mooi :D
Ik had dat bij beide Skoda's die ik heb gehad, is echt een product eigenschap. Bij de VW broers heb ik daar geen / minder last van, die lijken standaard al progressieve veren te hebben.

@Wampie hier nog geen temperatuur issues gehad, mijn auto heeft geen water temperatuur meter dus kan dat niet echt in de gaten houden. Olie temperatuur wel en die blijft onder de 110 graden. Is jouw trekhaak achteraf gemonteerd? Bij auto's met een af fabriek trekhaak is er een andere koeling toegepast. Daar is ook al het nodige over geschreven hier op het forum.
 
Laatst bewerkt:
@Bakkertje Klopt ik heb mijn trekhaak achteraf laten monteren, gelijk bij aflevering. Wel originele Skoda trekaak en bij Skoda dealer.
Raar verhaal van die koeling, ik heb bij bestelling aangegeven dat ik gelijk een trekhaak zou laten monteren bij aflevering.
Zou netjes zijn als de dealer je dan even op het het punt van de koeling wijst.
Hoe zou ik kunnen zien welke koeling ik heb?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Wampie volgens mij was er een optie in de prijslijst voorbereiding trekhaak. Maar zeker weten doe ik het niet, dat zou je wellicht kunnen herleiden op basis van alle optienummers die er in je auto zijn toegepast.

Snel gevonden:
1M0AHVTrailer hitch with hitch ball increased towing capacity
1M1AHVTrailer hitch preparation
1M2AHVTrailer hitch with pintle hitch, increased towing capacity
1M3AHVTrailer hitch
1M4AHVTrailer hitch with hitch ball increased towing capacity
1M5AHVTrailer hitch preparation
1M6AHVTrailer hitch mechanically swiveling andpower-detachable
1M7AHVTrailer hitch preparation
1M8AHVTrailer hitch mechanically swiveling a. power-detachable w/ trailer draw bar weight detection and mass detection
gevonden op: https://www.vdveer-engineering.nl/en/information/vag-option-pr-codes
Dus op de sticker met opties zou de code 1M1, 1M5 of 1M7 moeten staan.
 
Waar kan ik die sticker met opties vinden. Heb dealer gebeld en deed een beetje schimmig over zwaardere koeling.
Vertelde wel dat hij iet eerder klachten had gehad over het warmlopen met caravan in de bergen, voor eat het waard is.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij zit de sticker in het instructieboekje. Bij vorige auto’s in de bak van het reserve wiel.
Maar de dealer (en wellicht iemand hier) zou dat ook terug moeten kunnen vinden lijkt me.

Ik weet wel dat het bij de configurator van bijvoorbeeld direct lease als optie in de prijslijst stond.

Wat ik ook weet is dat ik hetzelfde probleem heb gehad met mijn Touran (1.5 tsi) waar achteraf een trekhaak gemonteerd is. Destijds heb ik de airco uitgezet verwarming aan (met 30 graden buiten) en het tempo verlaagd van 90 naar 80. Na de berg beklimming zakte de temp weer en kon de airco weer gewoon aan.
 

hemi24

Forumguru
Uiteindelijk gaat ook de zwaardere koeling je niet geheel helpen…
Feit is dat de auto’s op het MQB-platform de warmte niet voldoende kwijt kunnen bij gebruik met caravan in de bergen!
 
Bovenaan Onderaan