Capaciteit Batterij

hemi24

Forumguru
Die 150kW (204pk) heb je op de achteras; resterende 70kW worden (afhankelijk van een hoop voorwaarden) op de voorwielen losgelaten toch?
 

ashfaqqasim

Nieuw lid
Ik heb een afspraak gemaakt met de officiële Skoda-dealer, maar ze hadden bijna een maand wachttijd. Is het in de tussentijd mogelijk om het batterijbereik terug te zetten naar de fabrieksinstelling? van entertainmentsysteem Ik heb mijn gebruikersnaam en ritgegevens gereset, maar krijg nu nog steeds 230 KM met 100% lading op IV80. Bedankt voor uw steun.
 

hemi24

Forumguru
Resetten, mocht de mogelijkheid er überhaupt al zijn om dit zelf te kunnen doen, lijkt me slechts symptoombestrijding?

Range bij 100% zegt ook niet alles, het zou veel interessanter zijn om te weten hoeveel kilometers je nu daadwerkelijk rijdt met een volle accu.
 

ashfaqqasim

Nieuw lid
Ik plaats een foto van mijn oplaadgegevens. Je kunt je voorstellen wat voor stressvolle situatie ik doormaak. Ik kan niet met één keer opladen naar Breda en terugkomen uit Amsterdam. Ik hoop dat de A-point Skoda-dealer in Amsterdam het probleem kan oplossen. elke andere begeleiding wordt zeer op prijs gesteld.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230901-162157.png
    Screenshot_20230901-162157.png
    583,7 KB · Weergaven: 32
  • PXL_20230901_143647940.jpg
    PXL_20230901_143647940.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 29
  • PXL_20230901_143613115.jpg
    PXL_20230901_143613115.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 27

ashfaqqasim

Nieuw lid
inderdaad, ik krijg maar 200 km bereik op mijn Enyaq iV80. Ik plaats een foto van batterijgegevens. misschien kan iemand het uitleggen en helpen.
 

Bijlagen

  • PXL_20230901_143516571.jpg
    PXL_20230901_143516571.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 23
  • PXL_20230901_143508999.jpg
    PXL_20230901_143508999.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 23
  • PXL_20230901_144049275.jpg
    PXL_20230901_144049275.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 17

Japanese Power

Donateur
Je gemiddeld verbruik valt heel erg mee. Daar ligt het niet aan. Ben wel benieuwd naar je gemiddeld verbruik sinds laden. Die staat net niet op de foto. Maar afgezien van dit is je range niet normaal te noemen. Zeker niet voor een 80.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik erken dat ik bij het stoplicht met volle kracht begin om naar 100 km / u te gaan
Wat is dáár nou het praktische nut van? :pieker:
Alvast geen tijdwinst van enige betekenis, zal niet meer dan enkele seconden per "start" opleveren, wat over de hele rit genomen eigenlijk te verwaarlozen is. wel een manier om de accu zo snel mogelijk leeg te stoken...
 

Rallye

Forumguru
Tja. Een boek lezen is ook energieverspilling.

Niet erg vertrouwenwekkend deze thread, overigens,
 

Japanese Power

Donateur
Met een normale rijstijl ja. Maar als je met optrekken altijd het pedaal vloert vind ik het gemiddelde verbruik nog meevallen.
 
Beste forumleden,

Ik heb een vraag met betrekking tot de gebruikte capaciteit van mijn Enyaq in relatie tot het verbruik. Ik heb dezelfde vraag al een keer bij skoda en bij de dealer neergelegd, maar daarop feitelijk geen antwoord gekregen. Skoda verwees naar de dealer en de dealer zegt geen idee te hebben. Dus ik dacht ik maak een account en probeer het hier. Wellicht dat iemand mij het op het forum wel kan uitleggen.

Ik rijd een Skoda Enyaq 60 met een batterij van 62kW, waarvan effectief 58kW bruikbaar is als range. Nu vind ik het leuk om daar ook allerlei statistieken van bij te houden, maar wat mij al nu een half jaar opvalt is dat het verbruik in relatie tot de range feitelijk nooit klopt. Hieronder een voorbeeld:
SoC bij start meten: 100%
Gemiddeld verbruik: 15,6kW/100km
Theoretisch bereik is dan: 371,8km
Totaal gereden: 256km
Resterend bereik: 69km
bereik totaal: 325km (ipv 371,8)

Als je er vanuit gaat dat de boordcomputer het juiste verbruik aangeeft betekent dat de batterij maar voor 50,7kW benut wordt (15,6/100 * 325). Ik heb hiervan meerdere berekeningen in weer en wind, maar altijd komt deze tussen de 50,1 en 51 kW uit.

Ik hoop dat hier iemand is die dit kan uitleggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je er vanuit gaat dat de boordcomputer het juiste verbruik aangeeft
Dáár zit nou juist de hoogstwaarschijnlijke denkfout: ik heb nog nooit een boordcomputer meegemaakt die in staat bleek om het actuele verbruik in een correct gemiddelde te vertalen - en dat al vele auto's over een periode van meerdere decennia. Daarbij ging het weliswaar over het brandstofverbruik van ICE-auto's, maar ik zie niet in waarom men bij EV's plotseling zou zijn afgestapt van het structureel te optimistisch weergeven van het verbruik en de daarop gebaseerde actieradius. Sterker: dat zou me ernstig verbaasd hebben.

Meten (aan de pomp c.q. laadpaal) is en blijft nu eenmaal weten!
 
Ja dat zou je inderdaad wel denken dat dit zo is. En uiteraard hou ik dit ook bij. Maar dit is echter wel wat lastiger te definiëren bij een elektrische auto aangezien je hier te maken hebt met laadverliezen en bij een ICE niet. Grofweg gezien laad mijn auto altijd iets minder dan wat het theoretisch zou moeten zijn, maar dat is marginaal en valt binnen de afronding. Dat betekent dus in mijn situatie dat het laadverlies effectief ca. 0% is. Dat is ook redelijk ongeloofwaardig.

Wel ben ik het met je eens dat dit de meest plausibele uitleg is, maar nog steeds rijmt dat niet helemaal met het in achtnemen van laadverlies
 
Hoi Peter. aangezien ik over het algemeen thuis laadt zou ik dus ook een verlies van ongeveer 10% verwachten. dat zie ik echter niet terug. Nu zie ik dat ik grofweg 0% laadverlies heb.
Als ik uitga dat ik conform het verbruik van de boordcomputer op een batterijcapaciteit van 51kW uit kom en in mijn laadverbruik zou ik 10% verlies moeten hebben dan kom ik op ongeveer 57kW batterij en dat zou dan moeten kloppen.

Dat betekent echter dat mijn auto dus niet de volledige 58kW benut
 
Bovenaan Onderaan