Capaciteit Batterij

hemi24

Forumguru
Faulty cells in your battery package, maybe?

I would recommend a trip to the local dealership..!

Apart from the range, what does, how's your energy consumption (kWh/100km)?
 

ashfaqqasim

Nieuw lid
I went to garage and they told me thats what I should get after one an half year. I have to check my software but it was updated in May this year.
 

Jdbigg

Senior Member
Your garage talks nonsense. Degradation of my car after 2,5 years and 40.000 km is negligible. You may expect around 1% degradation maximum per year. Do you have any non-standard behavior, such as starting at every traffic light with full power and driving 130-150 km per hour continuously ;)?
 

hemi24

Forumguru
I find it hard to believe that your energy consumption is 33,5 kWh/100km, so there is most probably something wrong with either your battery, or else the energy-monitoring system...
 

ashfaqqasim

Nieuw lid
Many thanks for your support I just checked and indeed my software version is 3.0, I do acknowledge that on stop light I do start with full power to go to 100km/h but then stop at 100 and usually drive alwary at 100-110. until last year I was only charging my car to 80% but because of now low range I am forced to charge 100%. I am sharing print screen of my range and software version. Is there anyway i can hard reset to get at least 300-350KM range or do I need to replace battery. PXL_20230814_163111996.jpg
 

Bijlagen

  • softtware version.jpg
    softtware version.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 12

ashfaqqasim

Nieuw lid
Hartelijk dank voor uw steun. Ik heb het net gecontroleerd en inderdaad, mijn softwareversie is 3.0. Ik erken dat ik bij het stoplicht met volle kracht begin om naar 100 km / u te gaan, maar dan stop bij 100 en meestal doorrijd bij 100-110. tot vorig jaar laadde ik mijn auto slechts tot 80% op, maar vanwege nu een lage actieradius ben ik genoodzaakt om 100% op te laden. Ik deel een printscreen van mijn assortiment en softwareversie. Kan ik hoe dan ook een harde reset uitvoeren om een bereik van ten minste 300-350 km te krijgen of moet ik de batterij vervangen. Ik ben echt teleurgesteld dat ik slechts 230 actieradius krijg op 100% lading.
 

Jdbigg

Senior Member
Er is absoluut iets echt mis met je auto. Nu je dealer onzin vertelt, zou ik naar een andere dealer gaan. Dit is het bereik van mijn iV60 vorige week. De auto is van april 2021.

IMG_1704.jpeg
 

ashfaqqasim

Nieuw lid
Als mijn dealer me niet de juiste dingen vertelt, welke opties heb ik dan, want ik heb geprobeerd contact op te nemen met VW en ze vragen me om naar mijn dealer te gaan.
 
@Jdbigg welke software draait jouw auto op?

Ik kom, met SW3.0 volgens de BC, bij 100% lading niet veel verder dan 330km. De laatste weken, na een roadtrip door half Europa en 6000km levert 100% mij 280 km bereik op. Wel "echte km's" Gemiddeld 18,7kWh/100km. De tripmeter had ik voor de reis gereset. Dan heb ik mij aan de snelheidslimieten gehouden, en een gemiddelde snelheid over die 6000km van 75km/h behaald.

Export van mijn laadpas geeft aan 1076,5 kWh, wat mij een verbruik oplevert van 17,9 kWh/100km. hoewel die dingen ook bij een brandstofauto niet de juiste waarde weergeven. Grootste geladen kWh is 48,1

Auto, iV60, is in aug '22 geleverd, nu 45k km gereden.

Foute accu? Normale degradatie?
 
Laatst bewerkt:

Jdbigg

Senior Member
@Jdbigg welke software draait jouw auto op?

Ik kom, met SW3.0 volgens de BC, bij 100% lading niet veel verder dan 330km. De laatste weken, na een roadtrip door half Europa en 6000km levert 100% mij 280 km bereik op. Wel "echte km's" Gemiddeld 18,7kWh/100km. De tripmeter had ik voor de reis gereset. Dan heb ik mij aan de snelheidslimieten gehouden, en een gemiddelde snelheid over die 6000km van 75km/h behaald.

Export van mijn laadpas geeft aan 1076,5 kWh, wat mij een verbruik oplevert van 17,9 kWh/100km. hoewel die dingen ook bij een brandstofauto niet de juiste waarde weergeven. Grootste geladen kWh is 48,1

Auto, iV60, is in aug '22 geleverd, nu 45k km gereden.

Foute accu? Normale degradatie?
Niks aan de hand denk ik, gewoon relatief veel snel gereden. Dan zakt je actieradius, die wordt bepaald aan de hand van je laatste ritten.
 
Dat snap ik inderdaad, ging mij om het vergelijk met jouw actieradius, 100% -> 400km. Die is hoog. En heb ik niet meer gezien sinds de update naar SW3.0. Ik kom het laatste half jaar echt niet boven de 330km bij volle lading. Zal de BC weer eens resetten, kijken wat dat doet.
 

KeesW

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Na lang wikken en wegen toch maar gekozen voor een EV.
Het is de Coupé RS geworden ...
Dus lid geworden van dit forum.

Vrijdag de afspraak gemaakt om hem op te halen.
Nu zie ik hier en daar iets over de accu laden tot max. 80% om de accu 'te sparen'
Gaat het de levensduur van de accu significant verkorten als je hem aan een 'gewone' laadpaal tot 100% laat laden ?

Kees
 

Speedhunter

Forumguru
Bij Skoda zeggen ze zelf dat je hem gerust tot 100% mag laden als je een langere rit voor de boeg hebt. Denk dat je dit bij snelladers best niet doet.
 

Jdbigg

Senior Member
Volgens accuspecialisten kun je gerust laden tot 100%, mits je kort daarna gaat rijden. De accu met 100% vol laten staan leidt tot versnelde degeneratie. Ik laad altijd tot 80% thuis op AC en alleen tot 100% als ik een lange rit voor de boeg heb. Bij snelladers onderweg ook max 80-90%, omdat de laadsnelheid boven de 80% flink afneemt. Zie de laadcurven van de Enyaq, bijvoorbeeld bij Fastned.
 

KeesW

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties !!
In de meeste gevallen is 80 % wel voldoende, maar er zijn regelmatig weken/maanden dat ik op 125 km enkele reis op een project zit. Dus is het wel prettig om gewoon 'vol' weg te gaan.
 
Bovenaan Onderaan