Tesla model Y SR+

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Denk dat het nu een paar graden boven 0 is hier. Niet vriezen maar wel best koud.

Geen idee of het veel of weinig is. Wou gewoon eens testen wat het gevolg was. In principe is dat voor het laden wel beter hé?

Vandaag de eerste persoon die zei “amai , knappe bak , jouw nieuwe wagen” :deuk:
Anders is het altijd “mwaaa, niet echt mijn ding”. Niet dat ik het mij aantrek. Koop een wagen voor mijn eigen :arghh:
Je merkt wel minder “jaloezie”. Met de M2 en de Porsche ging het de eerste dagen volledig rond in het bedrijf “daar, den diene met zijne porsche”, nu kijkt er niemand van op. Ergens ook wel gemakkelijk.
 

leon-cupra

Forumguru
Net de batterij tot de 100% geladen. Geeft een range aan van 409km. Niet slecht als er wltp 450km wordt opgegeven. Daarnaast ook al opgemerkt dat 1km range effectief een gereden km is. Bekeken tijdens het autostrade-ritje naar mijn ouders. Is 80km en er ging +|- 80km van de range. Als ik naar huis ga, gaat er effectief maar max 2km van de range.

Qua kostenbesparing kan het ook serieus tellen met de tesla. 63kw geladen, (nieuw) tarief thuis dat we onlangs ontvangen hebben is aan 0.44 (kan nog lager maar was een voorstel van onze huidige leverancier). Dat is voor 400km 28€. Met de Porsche (en M2) was dit 1.7 maal tanken @ +|- 85€ per bak (totaal 144€). Besparing van 116€. Momenteel hebben we elektriciteit over van de zonnepanelen. Dus kost ons nu helemaal niets. Daarnaast betaal ik ook geen taksen meer ipv 700-800€ per jaar voor de Porsche. Als je dan nog eens rekent dat ik een mooi belastingsvoordeel heb met de Tesla, smoorrijk kom je van EV-rijden :deuk::deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
En de Model Y is ingeruild :pardon:
FC9C6E3D-2BA6-4A21-8247-3266D5FB8976.jpeg


Neen, absoluut niet. Mijn zusje was op bezoek met hun ID.4. Even een kort blokje omgereden met de ID.4 … laat de Tesla maar staan. Wat stuurt de ID.4 enorm licht. Moest redelijk draaien aan het stuur om een 90 graden bocht te nemen. In de tesla heb je genoeg met ene korte draai. De Tesla stuurt ook zwaarder, wat ik prettiger vind. Interieur is ook een stuk drukker. Daarna mijn zusje eens met de model Y laten rijden, wat een verademing. De rust die de model Y uitstraalt. Head-Up display in de ID.4 … nope, mss nog een kwestie van gewoonte maar kwam er slecht van (van zusje vindt dat ook een vervelend iets). Wel ook een bak aan ruimte. Vond het vertrekken in de ID.4 iets vinniger dan in de model Y maar de model Y is daardoor wel comfortabeler. One-pedal drive niet zo efficiënt zoals in de model Y. Remt niet zo hard af waardoor je nog veel moet bijremmen. Remmen op zich was ook aanpassen. Model Y remt iets steviger.

Mooie bak zo een ID.4 maar ga het toch houden bij de Tesla.
 

leon-cupra

Forumguru
Thx @Tuner111 .

Zeg nooit nooit ;) als de overheid brandstofmotors verbiedt , met wat ga je dan rijden?

Heb mij de overstap alles behalve al beklaagd. Rijdt enorm leuk. Het is anders rijden dan een Porsche maar op 1 of andere manier is het wel aangenaam rijden. Bouwkwaliteit van de Tesla ook, zeker niets op aan te merken. Alles zit goed in elkaar , toont mooi, geen rammeltje … absoluut niet zoals de horrorverhalen van vroeger.
Enige waar ik mij aan stoor is de lakkwaliteit. Je ziet dat daar veel minder zorg wordt aan gegeven dan bij de gewone constructeurs. Met een polier/wax-beurt zal het wel een stuk verbeteren maja , denk eraan om tegen de zomer de model Y te wrappen.
 

Tuner111

Forumguru
Neen Tesla zal het nooit worden, trouwens ik zie geen toekomst in EV. leuk als tussenoplossing maar het zal nooit DE oplossing worden.
Maar dat is mijn geloof & idee natuurlijk. ik geloof veel meer in waterstof / synthetisch brandstof...
 

JeSko

Forumguru
@Tuner111

Helemaal eens met je, denk ook niet da het EV verhaal überhaupt mogelijk is om aan alle man te brengen, zowel niet qua infrastructuur als financiële haalbaarheid. Las laatst dat ze al volop met synthetische brandstoffen bezig zijn waardoor verbrandingsmotoren co neutraal zouden gaan draaien, maar weet nie hoever ze daarmee staan, grote troost is dat enkele van de grote Japanse merken blijven geloven in de verbrandingsmotoren en die dus ook blijven doorontwikkelen. Dat verbod komen ze nog wel op terug, dat zal denk ik van moeten zijn. Maar goed ik ben dan ook niet helemaal objectief, aangezien ik het echt niet op EV's heb door de bedreiging die ze vormen voor mijn passie, daarom hoop ik dat de EV iets voor de elite word, en de gewone man op synthetisch brandstoffen mag verder rijden en er sportieve en goed klinkende auto's gemaakt blijven worden.

 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Tja , wat het gaat worden zullen wijzelf toch niet bepalen. Dat zal de lobby-wereld en de overheid bepalen. Ik denk dat er voor EVs toch nog steeds een toekomst zal zijn , mss naast een andere “brandstof”. Uiteindelijk is het nog steeds een “jonge” technologie met nog veel potentieel. Moesten ze vb van jouw wagen een rijdende zonnepaneel van maken en dat overdag jouw wagen continue oplaadt .. dan heb je heel die infrastructuur niet nodig.

Ach, het maakt voor mij weinig uit. Rij graag met de Tesla, maandelijkse kosten liggen veel lager dan de Porsche en zakelijk is het een verschrikkelijk interessante wagen ifv belastingsaftrek.
 

JeSko

Forumguru
Van mij mogen EV's gerust blijven bestaan, ik heb niets tegen de EV zelf maar wel tegen de eventuele gevolgen die ze hebben op hoe ik graag mijn auto's rijd en bezit. Ik denk dan ook dat de toekomst, althans dat hoop ik, gaat zijn dat EV's en synthetische brandstof auto's naast elkaar bestaan.
 

Kanerr

Forumguru
"Dat zal de lobby-wereld en de overheid bepalen."

Klopt als een bus.

In Nederland hebben we jaren de zuinige diesels gepromoot door ze een lage bijtelling te geven in de lease en werden ze zelfs belastingvrij. +/-5 jaar later is de diesel de boosdoener en worden ze juist extra belast.

Lobby en overheid bepalen toch echt waar de markt naartoe gaat. Ookal is het maar tijdelijk.
 

Tees

Donateur
Ik zal jullie uit de droom helpen jongens: het is en blijft voorlopig EVs voor personenauto's.

Een waterstofbrandstofcel is een prachtige techniek, en ik zou willen dat t haalbaar was, maar qua duurzaamheid valt die echt af t.o.v. EVs. Waterstof kost simpelweg teveel energie om op te wekken.
Synthetische brandstoffen gaat m ook niet worden om diezelfde reden. Die 2 hebben alleen toegevoegde waarde voor specifieke toepassingen, bijvoorbeeld luchtvaart en eventueel lange-afstand-transport, waar gewicht en ruimte cruciale factoren zijn.

Er moet echt een grootse technologiedoorbraak in dit gebied plaatsvinden wil dit plaatje (op termijn!) veranderen.
 

leon-cupra

Forumguru
Hoeft ook nog niet onmiddellijk te veranderen. Zolang er geen andere technologie is blijft mijn Telsa een mooie restwaarde hebben :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 we doen er meestal toch wel een jaar mee :tongue:
We kunnen binnen 6 maanden de Taycan al bestellen die er dan binnen 1,5j zal zijn … hebben we toch 2j mee gereden met de Tesla. :D

@Rallye geef mijn wagens geen namen. De lijst met namen zou te snel op zijn :D
Autocorrect :nono:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan