Vandaag in De Standaard:
Het dieselschandaal dreigt in het gezicht van de Belgische VW-dealers te ontploffen. Al zeker elf gedupeerden eisen via de rechtbank elk duizenden euro’s terug van hun garagist. De eerste rechtszaken beginnen al volgende maand, melden Het Laatste Nieuws en De Morgen dinsdag.
Invoerder D’Ieteren zal op vrijdag 8 januari als eerste voor de rechtbank van koophandel in Brussel moeten verschijnen. 'Niet als invoerder, maar als dealer. Het bedrijf brengt via enkele garages zelf wagens aan de man', zegt Herman Van Maldeghem, advocaat van de gedupeerden. 'Alle dealers moeten zich houden aan het burgerlijk wetboek. Bijgevolg staan ze in voor verborgen gebreken.'
Advocaat Van Maldeghem mag nog niet veel kwijt over zijn zaken, zegt hij. Hij bevestigt wel dat het gaat om cliënten van over heel Vlaanderen. Ze eisen elk enkele duizenden euro’s.
Groepsvordering
Het Gentse advocatenkantoor Cassier & Van Maldeghem heeft intussen ook strafklachten ingediend tegen de fabrikant Volkswagen. Zo’n 3.000 Belgische VW-rijders hopen binnenkort via het kantoor een groepsvordering in te stellen tegen de autobouwer. Ze vrezen onder meer dat hun wagen bij doorverkoop minder waard zal zijn door het dieselschandaal, en willen een tegemoetkoming.
Volgens De Morgen laat D'Ieteren intussen weten dat de Volkswagen-groep in maart begint met het herstellen van de 320.000 Belgische wagens met sjoemelsoftware.
Drie golven reparatie
'De reparaties gebeuren in drie golven', zegt woordvoerder Thomas De Meûter. 'De circa 128.000 eigenaars van een wagen met een 2.0 liter-dieselmotor komen eerst aan de beurt. Hun auto krijgt een eenvoudige software-update. Die ingreep duurt minder dan een half uur. In juni nodigen we vervolgens alle 32.000 eigenaars van een VW, Skoda, Seat of Audi met een 1.2 liter-dieselmotor uit. Hun wagen krijgt dan eveneens een software-update. Vanaf juli zijn de 160.000 klanten met een getroffen 1.6 liter-dieselmotor welkom in garage voor herstelling. Die neemt niet langer dan een uur in beslag.'