Het grote VAG #Dieselgate topic

Spierings

Forumguru
Denk dat de rechter ook wel zal zeggen dat ze de oplossing af moeten wachten... Zo werkt de wet tenslotte --> je moet altijd een kans krijgen om het op te lossen...

Waardevermindering kunnen ze denk ik ook niet aan tonen.. Vag auto's worden momenteel zeer goed verkocht, ongeacht al het negatieve nieuws... Dus zal de vraag voor gebruikt wagens zal waarschijnlijk ook goed zijn...
 

Tassin

Forumguru
ach ja die duistere no pay no cure zaakjes denken weer geld te kunnen verdienen......
hammer-and-nail-768x1024.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Vooruitlopend op mogelijke impact (wat als deze juist positief is??) al een claim neer leggen gaat mij te ver.
Eenieder moet dat natuurlijk zelf weten (er zullen er hier ook vast bijzitten die zich aangemeld hebben), maar ik vraag me dan af dat wanneer de rijeigenschappen juist beter worden, die mensen dan ook extra gaan betalen voor auto?
(zeg maar een soort chiptuning...)

Gewoon rustig adem blijven halen en afwachten wat er gaat gebeuren.
 
Het stockholmsyndroom is het psychologisch verschijnsel dat soms optreedt tijdens een gijzeling. Het verschijnsel houdt in dat de gegijzelde sympathie voor de gijzelnemer krijgt.

In dit geval is Volkswagen de gijzelnemer en zijn de eigenaars van de wagen met sjoemelsoftware de gijzelaars.
Het fenomeen is duidelijk merkbaar op dit forum.
 

Tassin

Forumguru
@fyedi Je rijdt wat kort door de bocht en komt daardoor een brug te ver uit.

VW gijzelt ons niet. Ze beroven ons niet van onze vrijheid en dreigen niet met geweld. Ze hebben ons en de overheid in het slechtste geval misleid over verbruik en Co2-uitstoot. Maar zeg nu zelf: hoeveel mensen zouden een VW-wagen niet kopen omdat die een half litertje meer verbruikt? De meesten kopen een wagen om andere redenen: emotionele redenen (bvb. smaak) of budgettaire bij aanschaf. Ik geef er alvast geen moer om. Zeker niet als ik de rookpluimen zie die worden uitgespuwd door fiscaalvriendelijke modellen (want lagere CO2-uitstoot) die plankgas geven om toch maar zo snel mogelijk te kunnen optrekken. Deze verbruiken uiteindelijk meer dan een 190pk-motor en stoten dus ook meer CO2 uit.

We zouden eerder de EU verwijten dat ze slechte en nefaste regelgeving produceert. Er zijn geen strikte richtlijnen, autoproducenten zijn vrij te kiezen door welke niet-overheidsinstantie ze hun wagens laten testen op hun uitstoot. Bovendien is CO2 niet giftig voor de mens. NOx is dat wel, maar daar zijn geen richtlijnen of regels voor. De belasting gebaseerd op CO2-uitstoot is ondoeltreffend en het resultaat van een dogma gecreëerd door de groene jongens.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het fenomeen is duidelijk merkbaar op dit forum.
Gaat niet echt op, al was het maar omdat bij de meesten op dit forum de volgorde juist andersom is: de sympathie voor een bepaald VAG-merk, in casu Skoda, was er namelijk eerst. Anders hadden we er geen gekocht c.q. uitgezocht, toch?

En of er überhaupt sprake is van een vorm van gijzeling moet ook nog maar blijken: als - en ik herhaal: ALS - de uiteindelijke oplossing tot merkbaar mindere prestaties zou leiden én je blijkt daardoor niet voor een redelijke prijs van je VAG-auto af te kunnen tenzij je opnieuw een VAG-auto kiest, dan en alléén dan zou er mogelijk sprake kunnen zijn van een soort "gijzeling".
En ook dan nog slechts voor die privérijders die financieel niet bij machte zijn om in dat geval een lagere inruilprijs bij een andere keuze te accepteren. Leaserijders kunnen aan het einde van hun contract altijd straffeloos overstappen naar een ander merk.

Trouwens, ook dan gaat de vergelijking nog steeds mank - het is immers best vaak zo dat merkentrouw wordt beloond met een beter inruilbod, tenzij de concurrentie een speciale actie heeft gelanceerd. En daar roepen we toch ook geen "schande!" over?

Kortom: ook dit is op z'n minst wat voorbarig.
 

B@s0302

Senior Member
Het hele dieselgate bewijst naar mijn idee eerder het failliet van de wijze van testen. Alle testen hebben op geen enkele manier te maken met gebruik ( en verbruik! ) in de praktijk maar heeft veel te veel waarde gekregen door alle financiele gevolgen, milieuzones etc. Zeker met het nederlandse systeem van bijtelling heeft uitstoot je merk kunnen maken of breken denk aan 14% Octavia's, Megane's, V40's, Outlander PHEV's.
Op dit moment is nog niet duidelijk of de benodigde software update gevolgen heeft qua de prestaties en daardoor rijeigenschappen van je auto. Het lijkt mij dan ook dat de Belgische advocatenfirma's op zn minst te vroeg zijn maar goed.
 

Bakkertje

Forumguru
Het zijn niet alleen Belgische advocaten die de claim al in voorbereiding hebben. In Nederland bijvoorbeeld ook al.

De tests zijn ter onderscheid bedacht. De ene auto is schoner dan de andere, het is nooit bedoeld als absolute werkelijkheid tijdens dagelijks gebruik. Dat kan ook helemaal nooit. Mijn dagelijks verbruik is van dermate veel factoren afhankelijk dat een test nooit gerepeteerd kan worden en er dus ook nooit vergeleken kan worden.
 

EdK

Forumguru
Mijn dagelijks verbruik is van dermate veel factoren afhankelijk dat een test nooit gerepeteerd kan worden en er dus ook nooit vergeleken kan worden.
Kijk maar eens in spritmonitor , pak daar een willekeurig merk en model met zelfde specs en kijk dan naar het verbruik van de auto's.
Andere rijder is ander verbruik, soms minimaal maar soms ook met grote verschillen

En dat laatste zit dus echt tussen de oren die de rechtervoet aansturen.....
 

EdK

Forumguru
En de antisjoemelsoftware made by VAG ook niet meer hoor @Bakkertje

Wat mij veel meer stoort in het hele sjoemelverhaal van VAG is dat de heren (directie) hun handen in onschuld proberen te wassen en de uitvoerende arbeiders hier de schuld van krijgen.....
Duhhhhh de directie behoort zich te laten informeren door zijn personeel en niet alleen aan zijn bonussen te denken ....
 
@Tassin, Canon-eye

"Aangenomen wordt dat het stockholmsyndroom tot ontwikkeling kan komen in een omstandigheid waar de gijzelnemer absolute controle over de gijzelaar(s) kan uitoefenen (U bent totaal afhankelijk van de goodwill van VW) en binnen die absolute controle voorziet in de basisbehoeften van het slachtoffer, bijvoorbeeld door het geven van voedsel of beschutting (Uw wagen is 100% rijvaardig en veilig). Voor buitenstaanders is dit een paradoxale situatie, omdat het ook bij de gegijzelde bekend is dat hij zich slechts in een afhankelijke situatie bevindt als gevolg van de acties van de gijzelnemer."

Bron Wikipedia, wat tussen haakjes staat heb ik er zelf bijgevoegd

Persoonlijk vind ik het gewoon leuke psychologie, maar ik voel me toch ook een beetje zoals een gijzelaar in dit geval. VW heeft mij in deze vervelende, irritante situatie gebracht en ik ben volledig overgeleverd aan VW om er uit te geraken.:banghead:
 

Skoda-MAN

Forumguru
VW heeft mij in deze vervelende, irritante situatie gebracht en ik ben volledig overgeleverd aan VW om er uit te geraken
Het is jammer als je de controle over je eigen leven laat beïnvloeden door de eerste de slechtste fabrikant.
Niemand mag dit laten gebeuren en anders heb je psychische hulp nodig.
 

Canon-Eye

Forumguru
en ik ben volledig overgeleverd aan VW om er uit te geraken
En dat is dus gewoon niet waar: je hebt nog steeds zelf de uiteindelijke keuze. Het kan (misschien) wat geld kosten in de vorm van een lagere inruilopbrengst - maar je zult niet door of namens VAG (al dan niet gewapenderhand) worden gedwongen om in je huidige auto te blijven rijden c.q. opnieuw een VAG-product te kiezen.
VAG heeft géén absolute controle over je, je bent dan ook absoluut niet "totaal afhankelijk van de goodwill van VAG".
Als je echt weg wilt, kún je ook weg.

Kop op, kerel - verman je! :troost: ;)
 
Daar geloof ik dus niets van dat in die VW-curryworst 20% minder vet zit, de kans dat met die worst gesjoemeld is is groot, zeer groot Volkswagen kennende.:deuk:
 
Bovenaan Onderaan