Het grote VAG #Dieselgate topic

Bakkertje

Forumguru
Het heeft mij er in ieder geval niet van weerhouden om weer een Skoda aan te schaffen.

Ik stap ook nog steeds met veel genoegen in m'n VW met sjoemelsoftware.
Daarentegen heb ik wel een andere reden om hierna eens wat anders te gaan rijden, de service van de VAG dealers is namelijk, wat mij betreft, om te janken. Ik heb in de regio Nijmegen geen fatsoenlijke dealer kunnen vinden die in staat is om problemen ook echt op te lossen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het heeft mij er in ieder geval niet van weerhouden om weer een Skoda aan te schaffen.
Mij ook niet, we hebben er ook eentje in bestelling staan :)

Wat dat gehele gesjoemel betreft, als lid van de maatschappij en specifiek als belastingbetaler voel ik me wel bij de neus genomen (laat ik het netjes houden), zowel door het VW management alsmede door de verantwoordelijke engineers (management is never nooit niet in staat om sjoemelsoftware te maken). Als eigenaar van een auto uitgerust met sjoemelsoftware eigenlijk niet, ik ondervind daar helemaal geen nadeel van. Dat kan nog veranderen op het moment dat de fix die er gaat komen inderdaad nare bijwerkingen blijkt te hebben, zoals vermogensverlies, mindere inruil, maar of ik dan eventueel iets ga claimen zie ik dan wel weer. Nu is zowiezo prematuur, claims gebaseerd op speculaties vallen bij ook wel onder sjoemelen.

Verder ben ik het eens met wat hier op het forum ook al door anderen geroepen is, de hele zaak toont het failliet aan van de regelneverij, leuke ideeen, maar vanwege het feit dat de huidige testen hooguit interessant zijn als onderling vergelijkingsmateriaal in de praktijk gewoon niet goed. Ik kan me hier nog een post herinneren van @sitechris die het werkelijke verbruik van een Golf GTE eens bekeken had, leek in niks op het getestte verbruik waarop die 7% bijtelling gebaseerd was. Door het feit dat er een knop in zo'n auto zit waarmee je flinke prestaties haalt, ten koste van een stevig brandstofverbruik, diskwalificeert zo'n auto zich per definitie als milieuvriendelijk.

Dus regelneven, terug naar de tekentafel, en deze keer advies inwinnen bij mensen die echt weten waar ze het over hebben, en verder geen belangen hebben in hetzij de autoindustrie hetzij de milieuindustrie. Totdan zal er gesjoemeld worden, hetzij legaal (GTE-achtigen), hetzij op/over het randje.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ja, misschien wel, maar als ik als engineer iets verknoei voel ik me toch echt zelf wel verantwoordelijk. En als mijn baas iets van mij vraagt wat ik moreel verwerpelijk vind of gewoon illegaal is (dat heeft ie me overigens nog nooit gevraagd) vertel ik hem ook dat ik het niet ga doen, en waarom niet. Dus als zoiets wel gebeurt zijn in mijn ogen beiden verantwoordelijk. Maar juridisch gesproken heb je waarschijnlijk wel gelijk, en zijn het "betrokken" engineers. Persoonlijk beschouw ik ze echter toch als verantwoordelijk :)
 

Tassin

Forumguru
... voel ik me wel bij de neus genomen (laat ik het netjes houden), zowel door het VW management alsmede door de verantwoordelijke engineers (management is never nooit niet in staat om sjoemelsoftware te maken). ...

  1. Je mag er zeker van zijn dat de sjoemeloplossing tot stand is gekomen onder druk van het hoogste management (bedrijfscultuur: boek resultaat of je kop rolt).
  2. In een Duits concern zoals VW is het totaal ondenkbaar dat een medewerker een beslissing neemt of een oplossing toepast zonder medeweten van z'n meerdere. En die meerdere laat dat niet toe zonder medeweten van zijn meerdere. En zo verder tot aan de top.
Bron: inside information uit 1ste hand.
 

EdK

Forumguru
  • Je mag er zeker van zijn dat de sjoemeloplossing tot stand is gekomen onder druk van het hoogste management (bedrijfscultuur: boek resultaat of je kop rolt).
  • In een Duits concern zoals VW is het totaal ondenkbaar dat een medewerker een beslissing neemt of een oplossing toepast zonder medeweten van z'n meerdere. En die meerdere laat dat niet toe zonder medeweten van zijn meerdere. En zo verder tot aan de top.
Maar goed die zogenaamde top probeert nu wel de schuld kwestie naar zijn personeel te schuiven en dat doet men dan ook nog publiekelijk.......
Hoe erg kan het wezen.....
In mijn bedrijsftak is het zo dat als een hulpmonteur met mij op pad gaat , ik de eindverantwoording over hem heb.
Doet hij wat fout dan kan ik hem daarop wijzen maar ik ben de verantwoordelijke dus ik heb het fout gedaan naar de klant toe gezien.

Dus VAG directie neem je verantwoording en beschuldig niet publiekelijk je personeel hierin !!
 

Canon-Eye

Forumguru
@CharlesTucker , feitelijk uitvoerend personeel is hoogstens verantwoordelijk voor zijn/haar eigen doen of nalaten, waarbij die verantwoordelijkheid ook nog voor een groter of kleiner deel (maar nooit 100%) kan worden teruggelegd bij zijn/haar meerdere. Het is maar niet hoe hiërarchisch de betreffende instelling 9het bedrijf) is georganiseerd.
Elke leidinggevende is verantwoordelijk voor hetgeen de mensen onder zijn leiding doen of nalaten en kan zich niet zo makkelijk verschuilen achter "ik wist dat niet". Als hij het echt niet wist, dan deugde zijn toezicht niet

Dus de eindbaas is ook eindverantwoordelijk, simpeler kan ik het niet maken - even afgezien van aantoonbare kwade opzet in de lagere regionen, maar ook dan moet je op z'n minst vraagtekens zetten bij de interne toezichtmechanismen. En die vallen ook onder de verantwoordelijkheid van de eindbaas...
 

martijn v o

Forumguru
Ideetje: Bijtelling achteraf per jaar bepalen op uitstoot berekend op gereden kilometers gedeeld door de getankte brandstof.
Ben bang dat we dan alleen 25% hebben.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Maar eehe het opperhoofd is toch gevallen, Herr Winterkorn, die nu met een schamele vergoeding van slechts 23 miljoen voor het komende jaar thuis moet zitten en een zielige vergoeding van 1,6 miljoen onkosten vergoeding.
Hier kan enig medelijden wel op zijn plaats zijn eventueel een inzamelingsactie.:maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ideetje: Bijtelling achteraf per jaar bepalen op uitstoot berekend op gereden kilometers gedeeld door de getankte brandstof.
Het kan nog véél simpeler: bijtelling van een forfaitair bedrag per gram op basis van de CO2-uitstoot in gram/km, waarbij deze waarde wel volgens een meer realistische meetmethode moet worden vastgesteld dan nu nog gebeurt.

Voordelen:
  • de waarde van de auto (met of zonder opties) speelt in het hele verhaal geen enkele rol meer;
  • je bent af van die grote verschillen tussen de verschillende bijtellingsklassen, die fabrikanten ertoe drijven om met alle mogelijke en onmogelijke middelen er toch nog net dat ene grammetje af te krijgen;
  • tarief per gram is wel zodanig te berekenen dat de totale belastingopbrengst over het hele leasewagenpark gezien hetzelfde is als in de huidige gecompliceerde regeling - al zal dit wellicht wat verschuivingen teweeg brengen waarbij sommigen erop vooruit gaan en anderen juist niet;
  • administratief eenvoudig en overzichtelijk in de uitvoering - hier zit m.i zelfs winst voor de overheid in.
Maar ja, dit zal wel weer veel te eenvoudig zijn voor onze Haagse broeders en zusters... :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Kersvers (14:30u) uit een mail van Skoda geplukt :

Nieuwsbrief van SKODA

Volkswagen start aanpassingsprocedure voor TDI motoren


Volkswagen AG heeft aangekondigd dat er een technische oplossing is ontwikkeld voor de bij de NOx-situatie betrokken TDI motoren. Bij de 1.2 en 2.0 TDI kunnen de onregelmatigheden worden verholpen door middel van een software-update. Bij de 1.6 TDI motor bestaat de oplossing uit een software-update en het aanbrengen van een zogenaamd stromingsrooster.

Door deze aanpassingen kunnen de onregelmatigheden op adequate wijze worden verholpen, zonder dat de rijeigenschappen en het brandstofverbruik van de auto merkbaar worden beïnvloed.

Deze aanpassingen zijn goedgekeurd door de daartoe bevoegde instanties en zullen in Nederland onder toezicht van de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) worden uitgevoerd.

De aanpassingen kunnen door de ŠKODA dealer binnen maximaal een uur worden uitgevoerd en zijn uiteraard geheel kosteloos.

Er zal binnenkort contact worden opgenomen met de betrokken klanten betreffende de planning van de herstelactie.


De link "aanpassingen" verwijst naar het YouTube filmpje dd. 27/11 over de aanpassingen.
 
Kersvers (14:30u) uit een mail van Skoda geplukt :
Door deze aanpassingen kunnen de onregelmatigheden op adequate wijze worden verholpen, zonder dat de rijeigenschappen en het brandstofverbruik van de auto merkbaar worden beïnvloed.

.​

Het kan aan mij liggen hé, maar als het toch geen verschil uitmaakt... waarom is de sjoemelsoftware er dan ooit ingestoken?
 

Tassin

Forumguru
Let op de subtiele aanwezigheid van het woordje "merkbaar". Er zal een verschil zijn, vooral voor de meetapparatuur, maar niet merkbaar voor de bestuurder. Mss een paar pk's en Nm minder, maar dat merk je echt niet.
 

EdK

Forumguru
Hier kan enig medelijden wel op zijn plaats zijn eventueel een inzamelingsactie.:maakmegek:
mmm ik heb nog een rotte wijting in de kliko liggen voor hem...

Hij zal nu zeker zelf ze gras moeten maaien ???
En ze vrouw gaat zeker ook van hem scheiden omdat er niets meer te halen is sinds ze der creditcard heeft moeten inleveren ??
 

oco1979

Forumguru
VAG-groep wilde de grootste worden van de wereld,met MAN over te nemen wilden ze een weg in de trucks ook bekomen.
De amerikanen vonden dat niet zo leuk.
Zelfde met toyota,die te groot werd in amerika.
Eens een test doen op amerikaanse wagens......
 
Bovenaan Onderaan