Het grote VAG #Dieselgate topic

Spierings

Forumguru
Ik neem aan dat een importeur schade kan verhalen bij VAG zelf. Die terugroepactie bijvoorbeeld zou dealers en importeur niets hoeven kosten als VAG vanuit Duitsland die kosten op zich neemt. Natuurlijk kost het een importeur wel verkoopaantallen indien de vraag naar VAG producten daalt.
Kost een dealer altijd geld, deze krijgen meestal alleen de tijd vergoed welke op het rapport van de testkast staat.. De tijd dat ze bezig zijn met het aannemen en het naar binnen en buiten rijden is meestal voor eigen rekening
 

Ligflits

Senior Member
In NL is natuurlijk wel een stijging in de verkoop om nog dit jaar een nieuwe 7% auto te kopen. (Bij alle merken)
'T zal begin volgend jaar wel inzakken.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Kost een dealer altijd geld, deze krijgen meestal alleen de tijd vergoed welke op het rapport van de testkast staat.. De tijd dat ze bezig zijn met het aannemen en het naar binnen en buiten rijden is meestal voor eigen rekening
Tevens is het garantie uurloon ook nog behoorlijk lager als het normale uurloon en moet de dealer ook nog eens claimadministratie voeren.
 

peterrapid

Forumguru
Juist ter informatie heb net gelezen op nieuwssite dat Nederland een pact heeft ondertekend om alle benzine- en dieselwagens tegen 2050 te bannen (bron : de telegraaf) dus geen gesjoemel meer met uitstootnormen meer zal nu gesjoemel zijn met batterijen :deuk:
 

floyd2

Forumguru
Ik zat op Vox naar automobil te kijken en daar hadden ze een test van 8 auto's waaronder ook een VAG-vehikel met sjoemelware.
Net zoals de verbruikswaarden nooit gehaald worden ging dat nu ook niet gebeuren met de uitstoot.
Alle auto's stoten teveel uit waarbij een fiat500 het meest negatief opviel.(meer als 10x overschrijding)
De sjoemelbolide viel dan nog mee.
De beste was uiteindelijk.............. een golf met de nieuwere dieselmotor dan de EA189!!
Hier kan je de video nog eens nazien.
http://www.auto-motor-und-sport.de/video/neun-autos-im-abgastest-10249790.html
 

ElScorpione

Forumguru
Ik ben me aan het oriënteren voor een opvolger van mijn Octavia en kwam een zwarte 1.6 TDI tegen (105PK) uit 2013. Het chassisnummer ingevoerd op Skoda.nl en wat blijkt: geen sjoemelsoftware. Zijn dan niet alle 1.6 TDI blokken betrokken?
 

Spierings

Forumguru
Leuk stukje, maar op sommige stukken niet echt geloofwaardig. Vermoeden dat er maar liefst 66.000 wagens waarbij het roetfilter softwarematig aangepast is? ?

In Nederland rijden ongeveer 1,1 miljoen personenauto's en bestelwagens met een roetfilter. Uit een steekproef van TNO bleek vorig jaar dat bij 6 procent het filter niet werkte, terwijl de software geen foutmelding gaf. Hierdoor kon de fout tijdens de APK niet worden opgespoord. Het vermoeden is dat bij deze auto's de software bewust is aangepast.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Leuk stukje, maar op sommige stukken niet echt geloofwaardig. Vermoeden dat er maar liefst 66.000 wagens waarbij het roetfilter softwarematig aangepast is?

Lijkt mij niet zo'n gekke schatting, roetfilters en hun narigheid zijn er als behoorlijk lang.
Als ik alleen al hier op het forum lees van uitgeschreven filters en EGR kleppen dan kan ik me voorstellen dat er buiten het forum en bij de andere merken net zoveel aan de hand is.
Sommige garages bieden het aan om "die aardige klant te helpen de onkosten te beperken.
Wat te denken van louche autohandelaar enzovoorts
 

Tassin

Forumguru
Vandaag in De Standaard:


Het dieselschandaal dreigt in het gezicht van de Belgische VW-dealers te ontploffen. Al zeker elf gedupeerden eisen via de rechtbank elk duizenden euro’s terug van hun garagist. De eerste rechtszaken beginnen al volgende maand, melden Het Laatste Nieuws en De Morgen dinsdag.

Invoerder D’Ieteren zal op vrijdag 8 januari als eerste voor de rechtbank van koophandel in Brussel moeten verschijnen. 'Niet als invoerder, maar als dealer. Het bedrijf brengt via enkele garages zelf wagens aan de man', zegt Herman Van Maldeghem, advocaat van de gedupeerden. 'Alle dealers moeten zich houden aan het burgerlijk wetboek. Bijgevolg staan ze in voor verborgen gebreken.'

Advocaat Van Maldeghem mag nog niet veel kwijt over zijn zaken, zegt hij. Hij bevestigt wel dat het gaat om cliënten van over heel Vlaanderen. Ze eisen elk enkele duizenden euro’s.

Groepsvordering

Het Gentse advocatenkantoor Cassier & Van Maldeghem heeft intussen ook strafklachten ingediend tegen de fabrikant Volkswagen. Zo’n 3.000 Belgische VW-rijders hopen binnenkort via het kantoor een groepsvordering in te stellen tegen de autobouwer. Ze vrezen onder meer dat hun wagen bij doorverkoop minder waard zal zijn door het dieselschandaal, en willen een tegemoetkoming.

Volgens De Morgen laat D'Ieteren intussen weten dat de Volkswagen-groep in maart begint met het herstellen van de 320.000 Belgische wagens met sjoemelsoftware.

Drie golven reparatie

'De reparaties gebeuren in drie golven', zegt woordvoerder Thomas De Meûter. 'De circa 128.000 eigenaars van een wagen met een 2.0 liter-dieselmotor komen eerst aan de beurt. Hun auto krijgt een eenvoudige software-update. Die ingreep duurt minder dan een half uur. In juni nodigen we vervolgens alle 32.000 eigenaars van een VW, Skoda, Seat of Audi met een 1.2 liter-dieselmotor uit. Hun wagen krijgt dan eveneens een software-update. Vanaf juli zijn de 160.000 klanten met een getroffen 1.6 liter-dieselmotor welkom in garage voor herstelling. Die neemt niet langer dan een uur in beslag.'
 

Canon-Eye

Forumguru
Vind ik op z'n allerzachtst gezegd een béétje voorbarig.

Er rijdt immers nog niemand rond met een hard- en/of softwarematig aangepaste auto in welke motorisering dan ook, dus er valt m.i. nog geen verschil - laat staan nadeel - aan te tonen. Een claim van "enkele duizenden euro's" is dan ook een slag in de lucht.
Los daarvan: dit bericht werpt ook wel weer een wat ander licht op het idee dat juist die Ollanders zo op geld uit zijn... :D
 
Bovenaan Onderaan