Het grote VAG #Dieselgate topic

oco1979

Forumguru
Je oppervlakte is kleiner,minder debiet kan er door.
Mogelijks zal deze beter geregeld zijn voor de uitstoot,waarbij de LMM beter kan opnemen.
Prestatie zal minder zijn.
Maar let wel op,dat de motoren in de meeste gevallen MEER dan de fabriekswaarde hebben.
Dus wettelijk gezien hebben ze nog wat marge.
Zolang deze niet onder het vermogen komt die ze opgegeven hebben,zal dat weinig tegen te doen zijn.
Verbruik zal idem blijven,omdat er minder vermogen is.
Vermogen vragen is ook verbruik omhoog(PK's)
Das mijn theorie hier over.
Nu deze zal er toch uitvliegen als ik stage 1 of 2 of 3 (mmmm) laat doen. :D.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik dacht eerst aan versnelde turbo schade doen hoger oplopend toerental en daardoor het eerder overschrijden van de maximale omtreksnelheid van de schoepenwielen van 520m/sec. (=1800km/h)
Denk aan een werkende stofzuiger waar je met de hand de zuigmond afsluit, dan loopt het toerental sterk op.
Bij een sterk vervuild luchtfilter is schade aan de turbo ook mogelijk.
 

ElScorpione

Forumguru
Vermogen vragen is verbruik omhoog? Daar ben ik niet mee eens. Sinds mijn auto onder handen is genomen door VAG Techniek is hij niet minder zuinig. Kijk maar naar mijn verbruiksmonitor sinds juni. En nog iets opvallends wat nu aan het licht komt. Ik tankte voorheen altijd bij een merkloze pomp en voor mijn gevoel lag het verbruik dan hoger. Dat is nu goed te zien. Zodra ik weer bij die pomp ga tanken, loopt het verbruik gestaag op (na 3 keer tanken is het aanmerkelijk hoger). Als ik dan weer bij de Texaco ga tanken, daalt het verbruik weer. Gisteren een rit van Utrecht naar mijn woonplaats (200+ kilometer). Het was donker, regenachtig en ik heb 130/140 gereden op de wegen waar 130 is toegestaan. Lekker vermogen gevraagd bij optrekken (ik had zelfs forse wielspin bij optrekken vanuit stilstand). Resultaat: 5,7 over de hele rit. Dat haalde ik met mijn onaangepaste TDI bij lange na niet.

Wat ik me nu nog steeds afvraag: is het verplicht om deel te nemen aan de terugroep actie? zo nee, dan laat ik die ingreep dus mooi niet uitvoeren. Zo ja, kan het dan bijvoorbeeld ook bij een niet SKODA dealer?
 

Joske

Forumguru
Wat ik me nu nog steeds afvraag: is het verplicht om deel te nemen aan de terugroep actie? zo nee, dan laat ik die ingreep dus mooi niet uitvoeren. Zo ja, kan het dan bijvoorbeeld ook bij een niet SKODA dealer?
dat zal moeten blijken.. je kan er prat op gaan dat als je je auto voor onderhoud bij een officiële dealer doet je automatisch de terugroepactie aan je broek hebt. Ze zullen nu eenmaal verplicht worden door de overheden. Ga je niet langs omdat je je onderhoud elders laat doen (of zelf) zul je naar alle waarschijnlijkheid alsnog een brief in de bus ontvangen waarin je vriendelijk verzocht wordt om langs te komen. Maar dit alles is voorlopig nog speculeren, er is nog niets concreets..
 

punicajack

Actief lid
Ik sta er wel van te kijken dat het een relatief simpele ingreep is, maar goed, ik heb er best vertrouwen in. Ik bedoel, het is goedgekeurd door de duitse RDW en dan zal het ook wel gedemonstreerd zijn. Deze zaak wordt door de hele wereld gevolgd daar kunnen echt geen foutjes meer in slippen. Er zat vast een beetje vermogen ingeleverd worden, maar ik vraag me echt af of dat merkbaar zal zijn. Als het fors zou zijn dan zal dat echt niet goed gekeurd worden. Ik vroeg me nog steeds af wat dan wel niet het grote verschil is tussen de EA189 en de EA288 (Euro6) motor is en of ze dan niet deze techniek gebruikt hebben, maar deze motors zijn echt totaal anders.
http://www.greencarcongress.com/2015/09/20150921-vw2l.html
background on the 2.0L diesel engines at the core of the Volkswagen emissions testing debacle

@ElScorpione is het niet gewoon dat jouw auto meer NOx produceert nu? Ik heb begrepen dat er bij diesels theoretisch altijd een compromis moet worden bereikt tussen CO2 en NOx uitstoot, omdat meer lucht in het mengsel, meer NOx produceert. Als je em efficienter maakt voor CO2 uitstoot dat produceer je meer NOx en vice versa. Het is de truc om de NOx daarna met een behandeling weer kwijt te raken.
Ik denk dat je niet onder de terugroep uit komt. Ik kan me zo voorstellen dat daarna de belasting op je deur klopt, VW gaat immers de misgelopen belasting van de fiscus terug betalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
On topic, maar geheel terzijde: sjoemelsofware, of zelfs gewoon 'sofware' (dus zonder t) lijkt me nog een iets betere term...
:pardon:
 

Spierings

Forumguru
dat zal moeten blijken.. je kan er prat op gaan dat als je je auto voor onderhoud bij een officiële dealer doet je automatisch de terugroepactie aan je broek hebt..
Vermeld er bij het brengen bij dat je wagen getuned is en ze zullen al iets terughoudender zijn om hier de software overheen te draaien...
 

OctaviaWest

Actief lid
Stukje uit de krant De Standaard:

Geen schadevergoeding voor Europese klanten Volkswagen
Gisteren om 17:54 door wver | Bron: BELGA

3d5aeba8-9395-11e5-bcab-82c91903eb0b_web_scale_0.075_0.075__.jpg

Foto: AFP
Europese eigenaars van een Volkswagen-auto hoeven, in tegenstelling tot hun Amerikaanse lotgenoten, niet te rekenen op een schadevergoeding van het Duitse autobedrijf. Dat heeft Enrico Beltz, woordvoerder van de groep, woensdag gezegd. Volkswagen installeerde sjoemelsoftware in zijn wagens waardoor de uitstoot veel hoger lag dan werd aangenomen.

Volkswagen heeft woensdag meer uitleg gegeven over de maatregelen die het bedrijf zal nemen om de wagens uitgerust met sjoemelsoftware te herstellen. Deze maatregelen, die werden goedgekeurd door de Duitse autoriteiten, zullen worden toegepast op alle Europese markten.

Begin november maakte de autoreus nog bekend dat Amerikaanse consumenten konden rekenen op een compensatie van 1.000 dollar. In de VS gaat het om 480.000 automobilisten waarvan de wagen met deze sjoemelsoftware is uitgerust. Daar bovenop krijgen ze drie jaar garantie in geval van panne.

Volgens de constructeur zijn de Europese en Amerikaanse markt “niet te vergelijken”. Een van die verschillen is dat Amerikaanse dieselrijders veel meer moeten betalen aan de pomp dan Duitse automobilisten, zegt Beltz. Bovendien maken dieselwagens meer dan de helft van de Duitse automarkt uit, in tegenstelling tot de VS waar dieselwagens slechts een minderheid zijn.

Beltz herinnerde eraan dat het Volkswagens doel is om de getroffen wagens in orde te brengen zonder dat hun prestaties daaronder lijden. Maar de autobouwer kan niet garanderen dat dit doel gehaald kan worden.
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151125_01989188

--------------------------------------------

Wat een ongelooflijk liegebeest, die Enrico Beltz van VW! Europese rijders krijgen geen schadevergoeding, en de Amerikaanse wel. Waarom? Omdat de markt in de USA helemaal anders is, zegt hij. "Een van die verschillen is dat Amerikaanse dieselrijders veel meer moeten betalen aan de pomp dan Duitse automobilisten, zegt Beltz." Wat bliefteru? Ik heb het juist eens opgezocht. In Californië, niet de goedkoopste Amerikaanse staat, kost diesel aan de pomp omgerekend 0.72 dollar per liter = vandaag 0,6801 euro (2,733 dollar per gallon, 1 gallon = 3,78541178 liter) Bron:https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx… Gaan we het zo spelen, Enrico?
 

Canon-Eye

Forumguru
2,733 dollar per gallon
Dieselprijs is in US aanmerkelijk hoger dan benzineprijs, in Duitsland is dat andersom.
In die zin is de US markt dus wel degelijk anders: je zult de klant met heel andere argumenten moeten overtuigen om toch die dure diesel te gaan stoken. Bijvoorbeeld: "clean diesel"... En uitgerekend dát argument is nu de grond in geboord met die 'sofware'.

Ik vraag me dan ook ernstig af of die krant de woorden van meneer Beltz wel goed heeft begrepen c.q. vertaald en weergegeven. Zou daarom zijn oorspronkelijke tekst wel eens willen lezen voordat ik hem van liegen beticht... :)
 

oco1979

Forumguru
Vermogen vragen is verbruik omhoog? Daar ben ik niet mee eens. Sinds mijn auto onder handen is genomen door VAG Techniek is hij niet minder zuinig. Kijk maar naar mijn verbruiksmonitor sinds juni. En nog iets opvallends wat nu aan het licht komt. Ik tankte voorheen altijd bij een merkloze pomp en voor mijn gevoel lag het verbruik dan hoger. Dat is nu goed te zien. Zodra ik weer bij die pomp ga tanken, loopt het verbruik gestaag op (na 3 keer tanken is het aanmerkelijk hoger). Als ik dan weer bij de Texaco ga tanken, daalt het verbruik weer. Gisteren een rit van Utrecht naar mijn woonplaats (200+ kilometer). Het was donker, regenachtig en ik heb 130/140 gereden op de wegen waar 130 is toegestaan. Lekker vermogen gevraagd bij optrekken (ik had zelfs forse wielspin bij optrekken vanuit stilstand). Resultaat: 5,7 over de hele rit. Dat haalde ik met mijn onaangepaste TDI bij lange na niet.

Wat ik me nu nog steeds afvraag: is het verplicht om deel te nemen aan de terugroep actie? zo nee, dan laat ik die ingreep dus mooi niet uitvoeren. Zo ja, kan het dan bijvoorbeeld ook bij een niet SKODA dealer?

Had wel op de PK's niet koppel!

Als je de toegenomen PK's zal aanspreken,in hoge toeren ,zal die meer verbruiken,kan ook niet anders.

Als je in het middengebied rij met meer koppel zal die minder verbruiken.
 

oco1979

Forumguru
Ik dacht eerst aan versnelde turbo schade doen hoger oplopend toerental en daardoor het eerder overschrijden van de maximale omtreksnelheid van de schoepenwielen van 520m/sec. (=1800km/h)
Denk aan een werkende stofzuiger waar je met de hand de zuigmond afsluit, dan loopt het toerental sterk op.
Bij een sterk vervuild luchtfilter is schade aan de turbo ook mogelijk.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Terechte opmerking.

:thumbsup:
 

punicajack

Actief lid
Dieselprijs is in US aanmerkelijk hoger dan benzineprijs, in Duitsland is dat andersom.
In die zin is de US markt dus wel degelijk anders: je zult de klant met heel andere argumenten moeten overtuigen om toch die dure diesel te gaan stoken. Bijvoorbeeld: "clean diesel"... En uitgerekend dát argument is nu de grond in geboord met die 'sofware'.

Ik vraag me dan ook ernstig af of die krant de woorden van meneer Beltz wel goed heeft begrepen c.q. vertaald en weergegeven. Zou daarom zijn oorspronkelijke tekst wel eens willen lezen voordat ik hem van liegen beticht... :)
Maar dat is toch ook flauw? In NL betaal ik zo'n 800 euro per jaar meer belasting om deze schone diesel te rijden...

Ik pleit niet voor een schadeclaim(ik heb per slot van rekening de auto pas een half jaar), maar dat argument van die Beltz klopt gewoon niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
In NL betaal ik zo'n 800 euro per jaar meer belasting om deze schone diesel te rijden...
Dat kan zijn, maar dan ben je één van de weinigen. Volgens mij betalen de meeste dieselrijders in NL vooral die extra belasting om de goedkopere diesel te rijden - in elk geval zolang ze genoeg kilometers maken om per saldo goedkoper uit te zijn.
Dus de vergelijking gaat gewoon een beetje mank.
 

punicajack

Actief lid
Naja, het was grappend, alhoewel ik toen ik moest besluiten wel in acht heb genomen dat diesels minder CO2 uitstoten omdat ze nou eenmaal minder liters per km nodig hebben. En als ik netto hetzelfde kwijt ben heb ik het het gedeelte wat ik niet verstookt heb aan de belasting gegeven, nou, kan die er ook wat leuks mee doen.

Maar in de states verbruiken de diesels ook minder per mile, dus aan de pomp na een bepaalde afstand zijn ze ook in de states goedkoper uit. Het argument, in de states is diesel rijden duurder dan benzine (dus we moeten het aantrekkelijker maken) en in europa goedkoper dan benzine klopt gewoon niet, er zijn gewoon andere omslagpunten.
 

Mistraller

Senior Member
Ik heb nu 340 km gereden, de indicator meldt dat ik nog 620km doorkan op deze tank. Dat is nog altijd wat ik ervan verwacht. Ik merk verder nog altijd niets in gedrag qua performance oid.

Ik zie ook niet echt iets aan de luchtinlaat, de schroeven lijken onaangeroerd, en ik zie ook geen strepen in het stof wat erop zit, wat duidt op werkplaatshanden oid.
 
Laatst bewerkt:
@Mistraller,

Dat doe ik dus nooit, aan mijn auto laten werken zonder dat ik erbij sta. Ik stuur ook nooit mijn vrouw met de wagen naar de garage, want dan kost het het dubbele. Ik spreek van ondervinding. En als er ooit aan die sjoemelsoftware gaat gewerkt worden of aan die luchtfilter, dan sta ik erbij, zo simpel is het. Niet akkoord, even goede vrienden, maar dan gaan we op een ander. En ik hoef de koffie met het koekje in de toonzaal echt niet te hebben.
 

floyd2

Forumguru
Misschien is het hier al ter sprake gekomen maar 58 pagina's doorlezen is me wat te gortig.
Is het de tuners nooit opgevallen dat er programmering in zat wat gunstig was voor diverse tests?
Er leg me iets bij over kenvelden waarin je prima kon zien dat bij 90 en 120 km/h de motor net een klein tikje schraler stond afgesteld.(en op die snelheden deden ze vroeger het verbruik vaak meten in tests)

En nog een dingetje, als een tuner dit nooit opgevallen is dat dit er in gebakken zit hoe gaat het dan met de aangepaste software???
Ik bedoel, men veranderd wat kenvelden en andere instellingen maar dat stukje sjoemelware blijft er mijns inziens gewoon instaan.
Dit kan op zich weinig kwaad behalve als men ooit een controle zou uitvoeren.
 
Bovenaan Onderaan