Het grote VAG #Dieselgate topic

andrehj

Forumguru
De BBC heeft nu met een uitgebreide test (incl filmpje) aangetoond dat VW met sjoemelsoftware ook de Europese tests detecteert en daar de motorstrategie op aanpast. Als de auto niet "weet" dat er gemeten wordt ligt de emissie van NOx 2.5 maal hoger...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me af of, zo ja hoe én in welke mate de tijdens tunerrollenbanktestsessies gemeten pk- en Nm-waarden beïnvloed zijn door de "sjoemelstand" van het motormanagement.

Enerzijds is daar de zo vaak gerapporteerde (en geroemde!) hogere-dan-standaard output van de VAG-motoren voordat tuning heeft plaatsgevonden (de nulmeting), anderzijds de in dit topic ook al vaak genoeg uitgesproken vrees dat na aanpassing van de software het opgegeven vermogen etc. niet meer zal worden gehaald - "en daar heb ik toch @#$% voor betaald".

Als tijdens zo'n rollenbanktest de sjoemelstand ook aanstaat, houdt dit automatisch in dat al die uitdraaien in zoverre waardeloos zijn dat ze niet de werkelijke aantallen pk en Nm geven. Dan weet dus niemand wat z'n auto nu echt op de weg doet.

En dat heeft ook weer een interessante consequentie, namelijk dat bij een hernieuwde rollenbanktest - na uitschakeling van de automatische sjoemelmogelijkheid - de daaruit resulterende gegevens niet meer te vergelijken zijn met de voorgaande (nul)situatie, simpelweg omdat laatstgenoemde niet met voldoende zekerheid bekend is.

Hieraan zit nog een aspect om over na te denken:
Als je standaard al meer pk/Nm had dan waar je volgens de prijslijst op mocht rekenen terwijl na de software-update blijkt dat er iets minder uitkomt, maar nu wel (vrijwel) in overeenstemming met de gepubliceerde belofte, hoe sterk sta je dan bij een eis tot compensatie of zelfs "schade"vergoeding?
Niet zo héél sterk, lijkt me...

Ik ben in elk geval nog steeds blij dat ik mij verre heb gehouden van die claimclubs. Opgezet door slimme jongens die snel hebben ingespeeld op de na de eerste berichten ontstane commotie, maar wat mij betreft vooral een loterij met nog aanmerkelijk minder kans op een prijs dan bij Postcode-, Vrienden- of Staatsloterij... (en bij de Postcodeloterij steun je tenminste nog wat goede doelen!)
 

spaarder

Nieuw lid
Als je standaard al meer pk/Nm had dan waar je volgens de prijslijst op mocht rekenen terwijl na de software-update blijkt dat er iets minder uitkomt, maar nu wel (vrijwel) in overeenstemming met de gepubliceerde belofte, hoe sterk sta je dan bij een eis tot compensatie of zelfs "schade"vergoeding?
Niet zo héél sterk, lijkt me...

Als je een auto koopt op basis van de specificaties, dan heb je gelijk. Maar mij zegt persoonlijk "x pK" of "y Nm" niks; ik maak gewoon een proefrit en bekijk of de wagen qua rijeigenschappen aan mijn eisen voldoet. Ik koop mijn auto dus op gedrag in "niet-sjoemel mode", dus als daar na de software-update iets in verandert heb ik wel degelijk een punt...
 

Canon-Eye

Forumguru
dus als daar na de software-update iets in verandert heb ik wel degelijk een punt
Moet je dat om te beginnen wel écht voelen natuurlijk (en probeer dat maar eens objectief te doen, met in je achterhoofd toch de gedachte "ze hebben d'ran gezeten dus het zal wel anders/minder zijn").

En als je al iets zou willen claimen, dan zul je toch ook nog een vorm van objectief bewijs moeten leveren. "Jamaar het voelt écht anders" is daarvoor vermoedelijk toch niet voldoende; er zullen objectieve metingen aan ten grondslag moeten liggen.
Juist dát wordt een lastig verhaal - zie #1117... ;)
 

spaarder

Nieuw lid
Ja inderdaad, dat enigszins objectief te voelen zal niet meevallen, dat ben ik met je eens.

Maar dáár kunnen de metingen dan weer bij helpen. Dan moet je dus meetwaarden hebben bij presteren in niet sjoemel-mode (ben geen meet-expert maar het moet niet moeilijk zijn de sjoemel software te misleiden, door bijv. een achterwiel een tikje te draaien -- mijn skoda greenline 1.2tdi gaat dan ogenblikkelijk uit sjoemelmode -- of ergens anders in de meetcyclus iets te doen dat afwijkt van de standaard cyclus maar de meetwaarden niet noemenswaardig beïnvloedt).

En als dat een significante wijziging oplevert heb je volgens mij wel degelijk een case; los daarvan ben ik met je eens dat nu al inschrijven op een claim-collectief vrij onzinnig is omdat nog niet duidelijk is wat de software-update ons gaat brengen.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van degenen die de 23Q5 update al aan de broek gehad hebben ...
 
Een mogelijkheid is dat ze met de 23q5 alleen de sjoemelsoftware weghalen, vooruitlopend op de echte fix.

Over die discussie met Spaarder over de aantoonbaarheid van iets subjectiefs zoals optrekken/pit, volgens mij is rollerbank voor/na best hard bewijs.

Vond nog dit op http://www.autocar.co.uk/car-news/i...y-admits-30-litre-diesel-engines-are-affected :



It has since been confirmed that fixes for the EA189 2.0-litre engine will be approved in January/February next year before being rolled out in March. Fixes for the EA189 1.2-litre engines will be approved in April/May next year and will be rolled out in June, and fixes for the EA189 1.6-litre engine will be approved in July/August/September before being rolled out in October.

Ofwel het lijkt erop dat we in ieder geval al data hebben. Ik heb al op verschillende plaatsen gehoord dat men goedkeuring heeft voor de fix dmv software voor de 1.6. Dacht dat juist voor de 1.6 geen optie was. Ben benieuwd.
 

spaarder

Nieuw lid
Het echte hoe staat hier ook niet echt uitgelegd, maar in ieder geval wel dat de doelstelling is om geen achteruitgang in performance en verbruik te bereiken; er staat ook bij dat ze 't nog niet bij alle modellen hebben kunnen meten .... beetje vaag, ze hadden de meest gebruikte varianten kunnen doormeten?!?

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/Massnahmen_KBA.html

Weet niet hoe geloofwaardig dit is:
Thanks to advances in engine development and improved simulation of currents inside complex air intake systems, in combination with software optimisation geared towards this, it has been possible to produce a relatively simple and customer-friendly measure.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Bron: www.autoextrem.de
  • NewsRatgeberTestsForum

    Artikelansicht

    Gunter Amonn
    Veröffentlicht: 25.11.2015 17:11 Uhr
    0 Kommentare
    Bei mehreren Millionen Fahrzeugen hat Volkswagen dafür gesorgt, dass die Grenzwerte beim Schadstoffausstoß zwar auf dem Prüfstand eingehalten werden, nicht jedoch auf der Straße. Nun wurden für zwei Motorvarianten erste Maßnahmen vorgestellt, die für eine Korrektur sorgen sollen. Laut aktuellen Meldungen soll die Nachbesserung Anfang kommenden Jahres starten




    Die jetzt vorgestellten Maßnahmen gelten für den Motor EA 189, und zwar in den Versionen mit 1,6 und 2,0 Liter Hubraum. Für den größeren Motor ist dabei ein Software-Update ausreichend, der kleinere benötigt ein zusätzliches Bauteil. Laut Volkswagen stand bei der Entwicklung im Vordergrund, dass die Fahrzeuge nach der Nachbesserung die jeweils gültigen Abgasnormen einhalten, während es gleichzeitig keine Auswirkungen auf die Motorleistung, den Verbrauch und die Fahrleistungen gibt. Allerdings wird zu den letzten drei Punkten eingeschränkt, dass "zunächst alle Modellvarianten gemessen werden müssen", weswegen "die Erreichung dieser Ziele zum jetzigen Zeitpunkt noch nicht final bestätigt werden" kann.


    Folgende Maßnahmen sind konkret angekündigt:
    • Beim 1,6-Liter EA 189-Motor wird direkt vor dem Luftmassenmesser ein sogenannter Strömungstransformator befestigt [siehe Grafik unten]. Das ist ein Gitternetz, das den verwirbelten Luftstrom vor dem Luftmassenmesser beruhigt und so die Messgenauigkeit des Luftmassenmessers entscheidend verbessert. Der Luftmassenmesser ermittelt die aktuell durchgesetzte Luftmasse; ein für das Motormanagement sehr wichtiger Parameter für einen optimalen Verbrennungsvorgang. Zudem wird an diesem Motor noch ein Software-Update durchgeführt. Die reine Umsetzung der technischen Maßnahmen wird voraussichtlich weniger als eine Stunde in Anspruch nehmen.
    • Die 2,0-Liter-Aggregate bekommen ein Software-Update. Die reine Arbeitszeit für diese Maßnahme wird rund eine halbe Stunde betragen.


    Die Maßnahmen wurden vom Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) nach intensiver Begutachtung bestätigt. Ab Januar sollen die ersten Fahrzeuge von VW nachgebessert werden. Eine Entschädigung für die Kunden wird es nicht geben, doch Volkswagen ist bemüht, doch Volkswagen will zumindest für guten Service und geringen Zeitaufwand sorgen. Die Konzernschwesteren Audi, Seat, Skoda und VW Nutzfahrzeuge sollen in Kürze ähnliche Maßnahmen vorstellen. Die Maßnahmen für den 1,2-Liter-Dreizylinder-Dieselmotor werden noch in diesem Monat dem KBA vorgestellt und nach Abschluss der Überprüfung vorgestellt.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 11

ertromp

Forumguru
Wel weer een hele weerstand er bij in het aanzuigkanaal zo'n lucht "gelijkrichter" als je die plaatjes zo ziet :nailbiting:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
volgens mij is rollerbank voor/na best hard bewijs
Moet je toch #1117 nog eens nauwkeurig doorlezen: dat spreekt dus niet vanzelf.
Alleen als je kunt aantonen dat bij de run vóór de update ook al de sjoemelstand was uitgeschakeld, dus dat er een niet-beïnvloed resultaat is vastgelegd. En als dan blijkt dat je wel minder pk's en zo hebt dan eerst, maar niet significant minder dan in de folder en prijslijst vermeld, heb je nog hoegenaamd geen poot om op te staan.
Gevoel telt niet - alleen harde cijfers, en die moeten op basis van overigens vergelijkbare omstandigheden tot stand zijn gekomen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Wel weer een hele weerstand er bij in het aanzuigkanaal zo'n lucht "gelijkrichter" als je die plaatjes zo ziet
Beperking van de flow zal zeer waarschijnlijk resulteren in minder vermogen.

Dat pijpje zit in de lijn voor de turbo en daar zal je niets van merken omdat die turbo de gevraagde druk toch makkelijk kan leveren anders zou er ook geen wastegate nodig zijn denk ik zomaar met mijn boerenverstand:sterretjes:
 

Joske

Forumguru
dus nu gaan ze ipv met een overschot aan lucht, met een meer exact gemeten hoeveelheid lucht werken. Dat zal volgens mij toch resulteren in een lager vermogen, of toch een vermogen dat dichter bij het opgegeven vermogen fabrieksaf zal liggen?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan