"Zwabberend" weggedrag

homey

Nieuw lid
Uiteindelijk heb ik van de week zelf ook op internet rond gekeken en tot de ontdekking gekomen dat de elektro magnetische stuurbekrachtiging wel eens problemen geeft. Deze moet dan gereset worden en hierna de auto uitlijnen. Dit aangegeven bij de monteur. Gisteren de auto weer terug gekregen en tijdens de proefrit bleek dat de auto eindelijk rechtdoor rijdt. Hij voelt ook gelijk heerlijk stabiel en niet meer zweverig bij rechtuit. Wel jammer dat een klant aan moet geven wat het kan zijn, je verwacht van een dealer toch wat meer kennis en betrokkenheid bij zijn vak. Na 2,5 maand en veel ergernis nu eindelijk de auto die ik verwachte.
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad, dat valt wel tegen van de dealer. En dan zegt mijn dealer ook nog doodleuk: "Op het internet?! Dáár wordt zoveel geroepen! Geloof dat allemaal maar niet". Puntje bij paaltje had ook in mijn geval 'het internet' gelijk en niet die wijsneuzen achter de balie.
Je moet soms ongeveer een flinke 'zeur' zijn om e.e.a. goed voor elkaar te krijgen.

Wat dan wel weer positief is, is dat men in jouw geval wel heeft geluisterd (dat maak ik niet helemaal op uit je post?) waarna het probleem eindelijk opgelost is. Moge zij daar van geleerd hebben... :santa:
 

homey

Nieuw lid
Inderdaad, dat valt wel tegen van de dealer. En dan zegt mijn dealer ook nog doodleuk: "Op het internet?! Dáár wordt zoveel geroepen! Geloof dat allemaal maar niet". Puntje bij paaltje had ook in mijn geval 'het internet' gelijk en niet die wijsneuzen achter de balie.
Je moet soms ongeveer een flinke 'zeur' zijn om e.e.a. goed voor elkaar te krijgen.

Wat dan wel weer positief is, is dat men in jouw geval wel heeft geluisterd (dat maak ik niet helemaal op uit je post?) waarna het probleem eindelijk opgelost is. Moge zij daar van geleerd hebben... :santa:

Alleen jammer dat de dealer mij niet heeft bedankt en excuus voor al het ongemak aangeboden heeft. Kreeg alleen een standaard telefoontje van een "nabel-dame": "Afgelopen maandag heeft u de auto gebracht voor onderhoud en wij zijn benieuwd of u geheel tevreden bent" :crazy: Ze hebben geen flauw idee hoe de klant dit meemaakt, al vanaf de aflevering in juni bezig geweest met dit gedonder en dan krijg je dit telefoontje. Heb dus wel heel duidelijk gemaakt wat ik ervan vindt en als enige reactie krijg je dan "Ik hoop dat wij hiervan geleerd hebben en dit in de toekomst beter doen" Als mijn Superb het eerste onderhoud nodig heeft ga ik hoogst waarschijnlijk niet terug naar deze dealer.
 

homey

Nieuw lid
@sitechris ik ben niet van het modder gooien maar mijn ervaring is niet goed. Er zullen ook genoeg mensen wel tevreden zijn bij deze dealer en het personeel bij de dealer zal er waarschijnlijk een heel ander idee betreft de afhandeling aan over houden. Ik heb aangegeven hoe ik het heb beleefd. Uit mijn locatie kun je wel opmaken bij welke dealer ik deze ervaringen heb opgedaan.
 

homey

Nieuw lid
En begrijp me niet verkeerd: nu mijn Superb als een blok op de weg ligt is het echt een dijk van een auto. Hier ga ik absoluut nog vele jaren plezier aan beleven!
 

OpperNoE

Nieuw lid
Bij deze mijn eerste post.

Na lange tijd een skoda superb gereden te hebben via mijn werk, ga ik morgen over op aanschaf van een gebruikte superb (geen lease regeling meer via mijn huidige baan). Ook mij viel het "lichte" sturen weer op, na een poos in een Mondeo te hebben gereden. Ik dacht het tussen mijn oren zat totdat ik deze forum tread tegen kwam.

Kan het niet ingesteld worden dat dit wat zwaarder wordt? software?
 

MichaelRR

Nieuw lid
Hallo,
Heb 2,5 jaar in een S2C 2.0TDI Business line wekelijks 1250 kilometer gereden gewoon heerlijk. :yeah:
Had dezelfde wagen weer besteld (lease) maar ze hebben mij de nieuwe S2 sedan geleverd en er was geen mogelijkheid om deze te ruilen voor een combi. :(
Nu ondervind ik hetzelfde probleem als hier in de topic.
Ik rij veel over de Duitse autobahn en het is werken bij hogere snelheden als 120kmh. (wat ik in de combi niet had).
Ben aan het overwegen er een sportonderstel eronder te zetten want dat waren ze ook vergeten wat ik op mijn oude S2C wel had. Hopelijk is dan het vage weggedrag opgelost.
Als iemand meer tips heeft hoor ik het graag.
 

arjahoekstra

Actief lid
Misschien aan te raden om je auto eerst eens goed uit te laten lijnen. 9 van de 10 keer klopt de uitlijning af-fabriek niet helemaal.
 

the godfather

Nieuw lid
In mijn geval klopte de uitlijning van mijn SuberB combi elegance bsn dsg 2010 totaal niet. Al 2 sets banden versleten in 38.000km. Dealer geeft geen garantie omdat zij de garantie niet kunnen claimen bij Importeur. 3x Uitgelijnd en 3 x second opinion heeft aangetoond dat de auto niet goed stond. 1e maal achterbrug opnieuw goed gemonteerd en daarna 2x slecht werk afgeleverd.Hulp ingeroepen. Wordt vervolgd.:mad: Dus uitlijnen kan helpen.
 

sitechris

Donateur
Heb 4 nieuwe banden (Conti) onder mijn Octi inc uitlijning, maar de rechtuitstabiliteit blijft matig. Bij wat hardere wind (zoals vandaag) is het boven de 150 echt wel werken geblazen achter het stuur.
 

rosch

Nieuw lid
Inmiddels is mijn SC2 aan z'n eerste beurt (30.000km) toe. Ben daar vandaag voor langs geweest bij mijn dealer om een afspraak te maken.Tevens de chef werkplaats eens laten kijken naar de abnormale slijtage van mijn beide achterbanden n.a.v. blijvende klachten over het weggedrag. Bij b.v. rijbaanwissel met langsrichels, lichte spoorvorming in het asfalt (maar ook weg belijning ) begint de auto steeds meer te schudden en heb je af en toe echt 2 handen nodig aan het stuur om de auto onder controle te houden.
Historie : de stuurhoeksensor was al eerder vervangen en opnieuw gecalibreerd, de auto heeft kort daarna opnieuw een 4-wiel uitlijning ondergaan .Zie eerdere posts.
De chef werkplaats schrok zichtbaar van wat hij zag : beide achterbanden tot de draad toe (scheef) versleten van binnenzijde naar buitenzijde (nul mm profiel !)
En dat binnen 30.000 km terwijl hij in de winter ook nog eens op winterbanden staat ! De bande zijn ook niet van voor naar achter verwisseld geweest.Liefst wilde hij ons niet meer laten rijden met de auto. Hier moest méér aan de hand zijn ! Om praktisch redenen wordt de auto in de komende dagen weggebracht.
Zou dan toch de ware oorzaak van de vage besturing nu boven water gaan komen ?
Wordt vervolgd.
 

the godfather

Nieuw lid
Ondanks rechtshulp, die niets voor mij heeft betekent, wijst de dealer garantieclaim (extreme slijtage alle 4 banden) af.
Nu recht streek met importeur contact opgenomen.Deze buigt zich nu over de kwestie. Wordt vervolgt.
 

arjahoekstra

Actief lid
Maak je dan alsvast maar op voor de volgende teleurstelling.
PON doet dit waarschijnlijk af met de uitspraak:"Het is een producteigenschap, wij kunnen niets voor U betekenen"
 

the godfather

Nieuw lid
Zo juist contact gehad met PON. Zij willen bemiddelen in een gesprek met de dealer. Neem geen standpunt in daar het een kwestie is tussen dealer en cliënt. Zal wel weer niets worden.
 

rosch

Nieuw lid
Na mijn post van 4 oktober ( en divers garagebezoek) even een update :
Wat is er tussentijds allemaal gebeurd ?
Bij de 30.000 km beurt is de extreme bandenslijtage van de achterbanden gemeld als claim bij Pon .
De achterbanden zijn deels onder garantie vervangen en de achteras schijnt losgehaald te zijn en opnieuw bevestigd.Ook alles natuurlijk opnieuw uitgelijnd.
Ook blijkt dat de draagarmrubbers achter veel te slap kunnen zijn bij bepaalde series ,waardoor de achterkant van de auto onstabiel wordt.Dit schijnt al langer bekend te zijn bij Skoda/Pon.Een nieuw type draagarm bleek al enige tijd in ontwikkeling te zijn.
Vandaag de auto weggebracht naar Boekeler /Oss voor deze nieuwe draagarmen.
Gelukkig niet voor niets....
Heb hierna slechts zo'n 15 km naar huis gereden maar merk een duidelijk stabieler weggedrag en het "schommelen" van de auto lijkt ook grotendeels verdwenen.
Het ei van Columbus ? Zou zo maar eens kunnen zijn . Nu het effect maar eens over langere tijd beoordelen als de rubbers wat meer km er op hebben zitten.
Overigens de complimenten voor Boekeler/Oss. Zij hebben al het mogelijke gedaan om dit langslepende probleem op te lossen.
 

rosch

Nieuw lid
Update oktober 2013:
Afgelopen voorjaar winterbanden verwisseld voor zomerbanden. En wat bleek ? Weer extreme (scheve) bandenslijtage op de achterwielen (3.5 mm verschil tussen binnen en buitenzijde van de winterbanden na ca. 10.000km).Foto's van gemaakt als bewijsmateriaal en de dealer een termijn gegeven om de problemen (na 2 jaar aanmodderen !!) op te lossen of de auto terug te nemen en mijn aankoopbedrag te retourneren.De auto zou telkenmale goed uitgelijnd zijn geweest volgens de uitlijnrapporten van de dealer maar de oorzaak van de extreme scheve slijtage bleef ook een raadsel voor hun.Ik was het echter spuugzat.
Na een indringend gesprek is de auto toen uitgelijnd bij een extern bedrijf en afgesproken om de uitlijning na enige duizenden kilometers daar nogmaals in mijn aanwezigheid te laten controleren. Dat is inmiddels gebeurd. De banden slijten weer keurig recht af zoals het hoort. Terug bij de dealer kwam de aap uit de mouw :
De leverancier van hun uitlijnapparatuur had deze bij een onderhoudsbeurt verkeerd gecalibreerd /afgesteld.
De dealer was altijd in volle overtuiging dat de auto telkens goed was uitgelijnd maar daar klopte dus niet veel van, met een extreme achterbandenslijtage als gevolg.Probleem opgelost en de dealer heeft mij een nieuwe set banden gegeven. Dat er iets niet klopte was allang duidelijk maar helaas heeft het allemaal lang geduurd om het lek boven water te krijgen. De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Het stuurgedrag is echter na de meest recente uitlijning niet of nauwelijks verbeterd. Vooral bij een beetje zijwind al blijf je telkens correcties maken en wordt het rechtuit stuurgedrag ronduit nerveus.Daar ben ik na bijna 3 jaar nog steeds niet tevreden over, samen met vele andere VAG rijders.
 
Bovenaan Onderaan