"Zwabberend" weggedrag

rosch

Nieuw lid
Heb nu enkele maanden mijn Superb Combi 1.8 TSi Elegance BL .
Waar ik niet aan kan wennen en niet tevreden over ben is het stuurgedrag/besturing. Rond de middenstand is dit behoorlijk vaag en instabiel.
Ik zal dit even proberen verduidelijken:

De gemonteerde banden zijn Pirelli P7 ,225 R 17 op de standaard geleverde Skoda LM velgen.Bandenspanning is volgens instruktieboekje.
Tijdens het rijden moet je konstant kleine correcties maken. De auto lijkt zeg maar gewoon een beetje aan het zwabberen of aan het "schaatsen".Denk daarbij echter niet aan grote uitslagen,maar genoeg om op termijn te gaan irriteren. Bovendien maakt het vermoeiend op langere ritten.De besturing zelf lijkt wel het alsof er een elastiekje ergens in de overbrenging zit. Je blijft voortdurend aan het corrigeren. Dit instabiele gedrag is versterkt merkbaar als er al meer dan een héél klein beetje wind staat of als je op de snelweg b.v. een andere auto inhaalt.
Iets dergelijks heb ik nog nooit bij een andere auto meegemaakt.
Iemand soortgelijke ervaringen of tips ?
 

SkodaSuperb

Nieuw lid
Dit is vaker geweest dacht ik, toen was het (dacht ik) iets met de transportblokken. Anders moet je even googelen...
 

Ronnie

Forumguru
Even terug naar de dealer, de electromechanische stuurbekrachtiging incl. stuurhoeksensor zal opnieuw ingeleerd/gecalibreerd moeten worden.
Het stuurhuis is nu als het ware steeds het middelpunt aan het "zoeken".
 

Octavarium

Actief lid
Calibreren van de electromechanische stuurbekrachtiging kun je ook zelf doen door de accu even los te koppelen. Bij het starten zul je zien dat het oranje stuur-lampje gaat branden op je dashboard. Vervolgens kun je de controller opnieuw inleren door 2 max. wieluitslag te geven (1x links, 1x rechts), lampje gaat uit en voila!

De controller van je electrische ramen zul je dan ook opnieuw moeten inleren door alle 4 de ramen eerst volledig te openenen en dan volledig te sluiten. Dit doe je door de knoppen vast te houden.

Ik weet niet wat voor vormen het bij jou aanneemt, maar wat je beschrijft klinkt herkenbaar en kan ook een kwestie zijn van wennen aan de vage electromechanische zwabber-stuurbekrachtiging van VAG, wat nou niet bepaald de meest briljante en preciese is in mijn ogen. Ik heb al 4 van dit soort auto's gehad en ze hadden allemaal hetzelfde vage stuurgedrag ;) En uiteraard dragen de vrij brede banden ook bij aan het zoekerige wat je beschrijft..

Succes!
 

Pollewop

Forumguru
Je klacht lezend heb ik het vermoeden dat er iets mis zou kunnen zijn met de uitlijning van je voorwielen. Een kleine afwijking hierin zorgt voor een verminderde "rechtuit"-stabiliteit. Ik zou een bezoekje aan de garage of bandenspecialist adviseren...:bye:
 
Als ik het zo lees is het eerste dat in mij op komt de breedte van de banden.
Brede banden zoeken wat sneller, ook in lichte spoorvorming.
En uit laten lijnen kan nooit kwaad.
Als dat niet helpt zou ik naar de elektronica laten kijken.
 

Constant

Erelid
@EdRaT: ik rijd nu drie jaar op 225 brede banden, ik kan mijn stuur loslaten en de auto rijdt gewoon rechtdoor. Er is duidelijk iets mis met de auto, zeker aangezien de topic starter aangeeft dat de banden op de juiste spanning zijn. Terug naar de dealer zou ik zeggen.
 
Klopt, maar de superb heeft een grotere spoorbreedte en kan er dus meer last van hebben.
Als je met de buitenkant van de band tegen de opstaande rand van de spoorvorming aan rijd bedoel ik.
Met mijn passat op sommige wegen heb ik daar ook last van.
 

rosch

Nieuw lid
Inmiddels terug geweest naar de dealer. Testkast aan de auto gehangen ,maar gaf geen fouten aan. Met monteur wezen rijden en deze constateerde ook de onstabiliteit.
Daarop de stuurbekrachtiging/stuurhoeksensor opnieuw gecalibreerd of ingelezen. Nadien stuurt de auto een stuk beter.Is echter nog steeds geen echt toonbeeld van een strakke besturing,maar acceptabel,daarvoor blijft het allemaal toch wat te vaag rond de middenstand. Kennelijk een VAG eigenschap met elektro-mechanische bekrachtiging. Zal er mee moeten leren leven vrees ik. Iedereen bedankt voor het meedenken !
 

jos_br

Actief lid
Ik zou hem toch eens opnieuw uit laten lijnen. Vooral wanneer de boel achter niet goed staat stuurt de auto wazig, hier valt vaak veel te verbeteren. Overigens staat de uitlijning van de fabriek uit vaak niet goed is me opgevallen.

Jos.
 

rosch

Nieuw lid
Toch maar een afspraak gemaakt voor maandag a.s. bij de dealer om hem eens even helemaal goed uit te lijnen. Heb inmiddels al meer gelezen over foutieve uitlijning af fabriek en dan met name de achterwielen. Wordt vervolgd.....
 

rosch

Nieuw lid
Afgelopen maandag de auto weggebracht naar Boekeler in Oss voor het controleren van de uitlijning.
"s Middag de auto opgehaald en wat bleek ? De uitlijning van de achterwielen stond van af de fabriek ruim buiten de opgegeven toleranties.
Ook nog even met de chef monteur wezen rijden en de auto bleek stukken beter en stabierer te sturen.Kan het stuur nu gewoon loslaten en de auto loopt mooi recht door.
Kennelijk worden de auto's vanaf fabriek soms niet goed uitgelijnd en dat resulteert dan in een duidelijk waarneembare onstabiliteit in de besturing.
Misschien is dit een aandachtspunt voor de fabriek.....

Iedereen bedankt voor het meedenken !
 

NWN

Nieuw lid
Verleden weekend mijn nieuwe Superb in ontvangst mogen nemen. Moest er iemand willen weten hoe die transportblokken eruit zien.....ze zaten er bij mij ook nog tussen :s
IMAG0070.jpg
 

Constant

Erelid
Als een consumenten organisatie vragen stelt over de hoogte van de afleverkosten van een nieuwe auto, verwijzen de dealers altijd naar de vele werkzaamheden die men nog moet doen als de auto uit de fabriek komt. De uitlijning controleren bij aflevering, dat lijkt me zeer voor de hand liggend. En die vergeten transportblokken, wat is dat voor dealer? Iedereen maakt wel eens een fout, maar naar zo'n dealer zou ik nooit meer teruggaan.
 

NWN

Nieuw lid
Het stopt niet bij de vergeten transportblokken: de wagen was niet mooi gekuist ( overal vette plekken), er zijn geen tapijtjes bij geleverd ook al was het duidelijk besteld in een optie pack, de dvd van de Columbus gps zit er niet bij ( zou moeten volgens een andere dealer), de banden waren te hard geblazen en de verkoper had me ook op de mouw gespeld dat de i-pod kabel voor de mdi optie standaard erbij zat...ofc not! Ik heb jammer genoeg deze dealer niet uitgekozen, het is een verplichte dealer waar mijn bedrijf al zijn Skoda's besteld. Ik ga toch es een woordje doen met de fleetowner:mad:
 

NWN

Nieuw lid
Het gaat over KBCLease, maar die treft volgens mij geen schuld, het is de dealer die de bal mis heeft geslaan. ( een hoofddealer uit brussel trouwens...)
 
Bovenaan Onderaan