"Zwabberend" weggedrag

SuperbCII

Nieuw lid
@NWN, ok dan hebben we niet dezelfde lease mij. En die kan er inderdaad niets aan doen. Maar wel welke dealer ze als hoofddealer kiezen. Ik had ook liever Morrenhof in Deventer gehad. Maar ik moest naar Tichelaar in Oosterhout. Die het overigens niet slecht hebben gedaan. Echter je hebt zo je voorkeuren.
 

NWN

Nieuw lid
Ik was liever naar de dealer bij mij in de buurt geweest waar ik ook testgereden had met de Superb maanden terug. Daar ben ik nu naar teruggeweest met beschaamde kaken of ik aub bij hem mocht komen voor het onderhoud. Leuk was anders:-s
 
Heb nu enkele maanden mijn Superb Combi 1.8 TSi Elegance BL .
Waar ik niet aan kan wennen en niet tevreden over ben is het stuurgedrag/besturing. Rond de middenstand is dit behoorlijk vaag en instabiel.
<...>
Iets dergelijks heb ik nog nooit bij een andere auto meegemaakt.
Iemand soortgelijke ervaringen of tips ?
Volgende week ben ik de blijde eigenaar van een Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Elegance.
Op dit soort auto's heb ik dit nog nooit meegemaakt. Op diverse auto's waarin ik proefgereden heb, wel, zoals
Honda Jazz 1.2 - 2006
Kia Rio - 2012
Het verschilt echt van merk tot merk, blijkt ook uit diverse autotesten.
Bij jouw auto zou ik het niet verwachten.
 

rosch

Nieuw lid
Terugkomend op het hoofdonderwerp van deze topic :
Inmiddels zo'n 27.000km met deze auto (SC 1.8 TSI DSG 7 Elegance Business)gereden. Mijn ervaringen :

Een auto met meerdere gezichten
1.DSG 7 valt vies tegen. Een beetje vlot wegrijden uit stilstand zonder flinke schok (b.v. bij een stoplicht) is nagenoeg onmogelijk. Schokken ook voelbaar bij opschakelen naar tweede en derde versnelling.Schijnt normaal te zijn. Ik ben een hele rustige rijder en al helemaal geen sprinter. Zie bij verbruik .Bezint eer ge begint is mijn devies ! Ik snap niet waar alle lyrische commentaren vandaan komen. Automaatbakken met een koppelomvormer schakelen misschien niet zo supersnel maar meestal wel veel comfortabeler is mijn ervaring.
2.De besturing blijft echter gewoon bagger ! Een ander woord heb ik er echt niet voor. Na het opnieuw uitlijnen en vervangen van de stuurhoeksensor (alles onder garantie) leek het een verbetering ,maar schijn bedriegt. Er bleek slechts sprake van een zeer beperkte verbetering . Te vroeg gejuicht dus in mijn eerdere reaktie.
De besturing is gewoon super gevoelloos en je dweilt gewoon over de weg en bent constant aan het corrigeren. Met een beetje zijwind of het passeren van een vrachtwagen moet je bijna twee handen aan het stuur houden. Rechtuit stabiliteit nul-komma-nul dus . Dit heb ik nog bij geen enkele andere auto meegemaakt.
Naar ik heb begrepen schijnt dit een bekend probleem te zijn bij auto's met een elektronische stuurbekrachtiging. Rond de nulstand (middenstand) wordt de bekrachtiging uitgeschakeld en voelt deze dus doods aan.Veel Audi rijders klagen ook steen en been hierover en zelfs top autobladen maken melding van de vage Audi besturing. Aangezien dit merk hetzelfde DNA heeft als Skoda lijkt er dus een erfelijk ziekte binnen de Volkswagen dynastie te heersen.
Ik kan dan ook niet begrijpen dat sommige forumleden deze auto als een "blok op de weg" vinden liggen. Zijn de diesels dan met ouderwetse hydraulische besturing uitgerust of zo ? Kan iemand hier een uitspraak over doen ?
3.Verbruik en motor :. Zeer positief. Met een 1.8 TSI kom je echt niets te kort en deze motor heeft een prachtige koppelkromme met veel trekkracht al bij een laag toerental. Bovendien is hij zeer stil. Mijn gemiddeld verbruik bij hoofdzakelijk snelweg kilometers ca. 1 : 15,5 . Ergo : bijna een diesel !
4.Afwerking en uitrusting : Zeker de Business uitvoeringen zijn natuurlijk zeer goed uitgerust. De lederen voorstoelen missen echter wat zijdelingse steun in de rugleuning. In een vlotte bocht schuif je gewoon heen en weer. En ik ben zeker niet de magerste !
Audio installatie (geluidskwaliteit) is echt onder de maat. De speakers zijn van het erg goedkope soort en dat verwacht je niet voor zo'n prijs . Met de equalizer kun je het hooguit enigszinds acceptabel afregelen ,maar verwacht er in de praktijk niet te veel van. Een gemiste kans derhalve !
Tevens heb ik al diverse malen kleine interieur onderdelen opnieuw moeten bevestigen omdat ze loslieten.
5. Ruimte: kort samen gevat : in overvloed !
6. Conclusie : Zou ik hem weer kopen ?
Zeker niet zolang de eerste twee punten niet verbeteren. Zo'n mooie auto met zoveel positieve punten en maar enkele storende zaken. Maar laten deze storende zaken nu net elke afgelegde kilometer het plezier vergallen ! Dat kunnen de uitrusting en de motor helaas niet compenseren !! Jammer !!
 

Rallye

Forumguru
Je klachten klinken serieus. Heb je al eens een andere Superb geprobeerd om te zien of het aan jouw auto ligt of een algemeen probleem is?
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik kan dan ook niet begrijpen dat sommige forumleden deze auto als een "blok op de weg" vinden liggen. Zijn de diesels dan met ouderwetse hydraulische besturing uitgerust of zo ? Kan iemand hier een uitspraak over doen ?
De mijne ligt inderdaad "als een blok" op de weg, niks vaag of zwabberen. Het betreft weliswaar een O2C, maar ook daarover zijn de meningen op dit punt hier op het forum sterk verdeeld. Misschien zit er inderdaad een verschil tussen diesel en benzineuitvoeringen? Of de toleranties bij de fabricage zijn nogal losjes, waardoor er misschien daadwerkelijk "zwabberauto's" en "blokken op de weg" van de band rollen waardoor je geluk of pech kan hebben?
 
Op Autozine - Forum Skoda Superb meldt de een dezelfde automaatklachten als jij en anderen weer helemaal niet. Ik vrees dat het dus exemplarisch is, je kan geluk of pech hebben. Maar dat geldt voor meer klachten over Skoda's.
Op de test in Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance getest | AutoWeek autotest - AutoWeek.nl wordt over het gedrag op de rechte weg weinig geklaagd. Wel in bochten, daar is sprake van onderstuur.
Deze review is in elk geval wel positief over de automaat: Skoda Superb 1.8 TSI Ambition (2009) gebruikerservaring | Autoreviews - AutoWeek.nl Hij heeft het over een sportstand in de automaat. Maakt dat nog verschil bij jou?
 

Canon-Eye

Forumguru
Een bezoekje aan de DSG-dokter brengen? Misschien zelfs in overleg met de dealer - d.w.z. als het helpt dan betaalt hij (of Pon) voor de "uitbestede garantiewerkzaamheden", als het niet helpt dan moeten ze gewoon verder zoeken naar een oplossing (bak vervangen door een goeie, of zo...).
 

mikehotel

Actief lid
In reactie op mail van rosch:

1.DSG 7 valt vies tegen.
Ook ik ben niet onder de indruk van de DSG7; de DSG6 voelt mijns inziens prettiger aan en met name het schokken bij wegrijden vond ik bij een proefrit zeer storend. Vandaar dat ik gekozen heb voor de prima schakelende handbak
2.De besturing blijft echter gewoon bagger !
Ik herken je klacht niet van die twee handen aan het stuur moeten hebben. Heb wel het standaard sportonderstel + 18" Continental SC3 en ja, rond de middenstand kan het allemaal wat scherper, maar heb er geen problemen mee en vind het ruim voldoende voor deze auto (het is geen Golf GTI). Ook dweilen en zo merk ik niet en zijwind, tsja het is een grote auto en daar had ik met mijn vorige auto (Audi A4 Avant 1.8T Quattro met sportonderstel) ook last van. Deze auto had inderdaad een beter onderstel dan de S2C en lag als een spreekwoordelijke blok op de weg en dat verschil merk je. Ik weet niet wat je referentie is van een strak sturende auto die als een blok op de weg ligt, maar ik vraag me dan af of je dat dan niet direct bij een proefrit al had gemerkt. Ik heb in verschillende Superbs gereden (met/zonder sportonderstel, 16" t/m 18") en zonder sportonderstel rijdt het gewoon minder. Vandaar dat op mijn shortlist (naast de handbak) ook een sportonderstel + 18" stond. En natuurlijk kan het nog beter met een specifieke onderstelaanpassingen (zoals hier ook door een aantal gedaan).
4.Afwerking en uitrusting :
Speakers kunnen inderdaad beter, maar weet niet of je dat en gemiste kans moet noemen. Daar zit nu net het verschil tussen Audi/VW enerzijds en Seat/Skoda anderszijds. Je hebt een hoop auto voor relatief weinig geld en voor een paar centen extra heb je het wel op het gewenste niveau. En ten aanzien van loslatende zaken: daar heb ik (nog) geen last van gehad.

Wel jammer natuurlijk dat je je zo stoort aan die twee zaken, maar de klachten omtrent de vaagheid rond de middenstand waren bekend en ik heb daare tijdens de proefritten ook specifiek op gelet. En voor wat betreft die DSG, misschien is daar softwarematig wat aan te doen.
 

michelover

Forumguru
Laat ik voorop stellen dat als je problemen met je wagen heb dat altijd rot is. Maar ik vraag mij toch wel eens af hoe en of mensen wel een proefrit maken bij de aanschaf van een wagen. Dat DSG "probleem" had je dan gelijk kunnen ontdekken. Heb zelf ook een proefrit in een Superb met en zonder DSG gedaan. En kwam er toen gelijk achter dat DSG niet naar mijn smaak is, dus de heerlijke handgeschakelde 6 bak genomen. De "vage" sturing had dan ook gelijk opgevallen. Ik kwam er ook achter na de proefrit met en zonder sportonderstel wat het beste rijd. Kan me overigens totaal niet vinden in het hele verhaal dat VAG auto's vaag sturen. Rij al sinds '89 in VW , Seat , Audi en Skoda en misschien kan ik niet rijden maar ik heb dat probleem nooit gehad. Daarin tegen heb ik dit wel gehad met een Mitsubishi en Opel waar ik in gereden heb. Als de besturing van de Superb echt zo slecht was had ik hem ook nooit boven de 200 getrapt en niet alleen op een rechte weg :).
 

rosch

Nieuw lid
Heb voor aanschaf proefgereden in een 2.0 ltr met DSG 6 bak en dat reed prima. Had hetzelfde van de DSG 7 bak verwacht maar die blijkt dus duidelijk een stuk minder geliefd zoals ik in dit topic nu lees. Heb echter nooit met een SC met sportonderstel proef gereden.Misschien was dat een oplossing geweest.
Wat betreft de vage besturing valt een oudere VW of Audi beslist niet te vergelijken met een recent model,die hadden immers allemaal nog een hydraulische stuurbekrachtiging. Heb al diverse keren in gerenomeerde Duitse autobladen kritiek over (met name Audi) elektrische stuurbekrachtiging gelezen. Als zij er zelfs al melding van maken is dat bijna vloeken in de kerk ! Dezelfde techniek wordt veelal (vertraagd) ook in Skoda's toegepast.
Zelf heb ik een Passat TDi (1998)gehad en die stuurde gewoon prima . Idem dito met mijn laatste auto een Toyota Avensis 2.2.D-4D /177 pk /400 Nm stuurde als een scheermes.Appels met peren vergelijken heet dat geloof ik. Het is maar net wat je gewend bent en in mijn geval vind ik het zeker geen vooruitgang !
Om maar even een statement te maken : het Opeltje Meriva van mijn vrouw van 8 jaar oud heeft een betere rechtuitstabiliteit dan mijn SC2 ,ook met zijwind !En dat Opeltje heeft ook een elektrische stuurbekrachtiging en is door zijn hoge bouw pas echt een windvanger..... Het kan kennelijk dus wel.
Je verwacht tegenwoordig gewoon dat elke volgende nieuwe auto een verbetering is ,maar niet het omgekeerde.Misschien heb ik wel een verkeerd verwachtingspatroon gehad ?
Iemand anders kan met een standaardonderstel echter wél gelukkig zijn,maar zoals gezegd : het zijn slechts mijn ervaringen en ik wil er zeker geen welles-nietes discussie van maken.Ieder mag er het zijne van vinden ,maar ik ben er niet zo blij mee ......
 
Hydraulische stuurbekrachtiging lijkt me beter dan elektrische stuurbekrachtiging. In auto's van de vorige eeuw nooit een probleem gemerkt, maar nu wel bij diverse merken, dankzij de elektrische stuurbekrachtiging. Ik verwacht zeker niet dat elke volgende nieuwe auto een verbetering is. Ook niet bij Skoda, waar bij de nieuwste 1.2 TSI van de Fabia gekozen is voor geen afdekplaat op de motor, om maar een voorbeeld te noemen. Bezuinigingen zullen juist maken dat aan kwaliteit wordt ingeleverd bij nieuwe modellen.
 

homey

Nieuw lid
@rosch helaas heb ik dezelfde ervaring als jij. Ik rij nu een week of zes met mijn nieuwe Superb en hij is al 3 keer terug geweest bij de dealer omdat hij sterk afbuigt naar rechts en het stuur staat ook niet recht bij rechtdoor rijden. Het is in principe een prima auto maar de rechtuit stabiliteit is, wat mij betreft, tot nu toe waardeloos. Komende maandag wordt de auto weer opgehaald en gaat de dealer voor de 4e maal aan de auto werken om dit mankement op te lossen. Ik hoop dat het dit keer wel lukt en ik nog vele jaren kan genieten van deze auto.
 

andrehj

Forumguru
1.DSG 7 valt vies tegen. Een beetje vlot wegrijden uit stilstand zonder flinke schok (b.v. bij een stoplicht) is nagenoeg onmogelijk. Schokken ook voelbaar bij opschakelen naar tweede en derde versnelling.Schijnt normaal te zijn. Ik ben een hele rustige rijder en al helemaal geen sprinter. Zie bij verbruik .Bezint eer ge begint is mijn devies ! Ik snap niet waar alle lyrische commentaren vandaan komen. Automaatbakken met een koppelomvormer schakelen misschien niet zo supersnel maar meestal wel veel comfortabeler is mijn ervaring.
Ik heb in mijn S2C (gebouwd eind juli 2011) dezelfde aandrijflijn, maar heb deze klachten in mijn DSG-7 totaal niet. Bij de mijne is een schokje alléén heel licht voelbaar bij de overgang van 1 naar 2, daarna voel je het schakelen totaal niet meer. Ik snap echter wel waar je klachten vandaan komen: In februari 2011 heb ik een proefrit gemaakt met een nieuwe 1.8 TSI DSG (geleverd in januari 2011, uit jouw eerdere berichten maak ik op dat jouw auto ook zo oud is), en die schakelde de eerste twee keer (1-2 en 2-3) precies zo beroerd als jij (en Autozine) omschrijft. Leek helemaal nergens op. Dit heeft VAG later verbeterd, want vanaf MJ2012 is het probleem er niet meer.
Maak eens een proefrit met een andere (nieuwere) 1.8 TSI met DSG-7, dan voel je het verschil wel. Daarna gewoon hard klagen en eisen dat je dealer het fixt, want het kan echt wel beter. (Ik meen ook op andere forums wel posts gelezen te hebben van mensen bij wie dit achteraf gefixt is).
2.De besturing blijft echter gewoon bagger !
Deze klachten herken ik niet. Ik vind mijn S2C gewoon hartstikke goed sturen (en rij gewoon op 16"). Precies licht genoeg. Het is natuurlijk geen kart, maar daar heb ik em ook niet voor gekocht. Ik wil gewoon comfortabel kunnen cruisen, en dat gaat prima. Heb je al eens met een andere (nieuwe demo van de dealer of zo) S2C gereden om te vergelijken of je klacht exemplarisch is?
3.Verbruik en motor :. Zeer positief. Met een 1.8 TSI kom je echt niets te kort en deze motor heeft een prachtige koppelkromme met veel trekkracht al bij een laag toerental. Bovendien is hij zeer stil. Mijn gemiddeld verbruik bij hoofdzakelijk snelweg kilometers ca. 1 : 15,5 . Ergo : bijna een diesel !
Dit verbruik vind ik buitengewoon goed. Is dat gemiddeld over alles? En zelf nagerekend of is dit de waarde van de boordcomputer? Want 1:15.5 kan ik ook wel halen, maar dan alleen op lange snelwegritten in de zomer. Gemiddeld kom ik niet verder dan 1:14.0, en daarmee sta ik dik op nr. 1 bij Spritmonitor. Heb je ook een Spritmonitor account? Want dan wordt het leuk vergelijken.
4.Afwerking en uitrusting : Zeker de Business uitvoeringen zijn natuurlijk zeer goed uitgerust. De lederen voorstoelen missen echter wat zijdelingse steun in de rugleuning. In een vlotte bocht schuif je gewoon heen en weer. En ik ben zeker niet de magerste !
Audio installatie (geluidskwaliteit) is echt onder de maat. De speakers zijn van het erg goedkope soort en dat verwacht je niet voor zo'n prijs . Met de equalizer kun je het hooguit enigszinds acceptabel afregelen ,maar verwacht er in de praktijk niet te veel van. Een gemiste kans derhalve !
Tevens heb ik al diverse malen kleine interieur onderdelen opnieuw moeten bevestigen omdat ze loslieten.
Ik heb geen leer (gewone Elegance), maar zou ook wel iets meer zijdelingse steun willen. Ik heb wel het Sound System, en dat vind ik gewoon zeer goed klinken. En losse interieurdelen heb ik ook nog niet gehad. De standaard 8-speakers vond ik ook niet zo fantastisch. Heb jij het het Sound System?
 

rosch

Nieuw lid
@ homey : Ben benieuwd naar je laatste werkplaats bezoek of dat resultaat heeft gehad.
Groet
Rosch
 

homey

Nieuw lid
@rosch Vandaag kwam de dealer de auto weer brengen en gelijk gezamenlijk een proefrit gemaakt. Na 3x uitlijnen hadden ze nu de wielen van links naar rechts verplaatst en uiteraard de wielen van rechts naar links. Nu zou het allemaal opgelost moeten zijn :smiley29: Tijdens de proefrit bleek helaas dat dit niet geholpen had..... De dealer heeft mijn auto weer meegenomen en gaat er nu voor de 5e x mee aan de slag. Voor mijn gevoel is er tot nu toe niet echt heel serieus gehandeld. Hopelijk gaan ze nu eens verder kijken dan de wielen en banden. Als ik de auto weer terug heb en het mankement is verholpen zal ik een update schrijven.
 

Volvo940

Nieuw lid
kan je hem niet beter naar de invoerder brengen? We hebben in mijn vorig bedrijf problemen gehad met een VW Tiguan, is naar 3 garages geweest maar uiteindelijk is het probleem opgelost bij D'Ieteren zelf. Daar zit een pak meer kennis. Persoonlijk had ik dit al lang geëscaleerd naar de invoerder toe...(indien dit ook bij Skoda mogelijk is).
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb zelf vorig jaar ook problemen gehad met mijn Fabia qua rechtuit sturen. Een groot verschil met jullie casuïstiek is nog wel, dat mijn Fabia altijd prima rechtuit reed, totdat na vervanging van draagarmrubbers de boel uitgelijnd moest. Dat werd een zooitje. Na in totaal 5 uitlijn pogingen en 3 keer teruggaan in een paar weken tijd, vertelde de dealer dat ik het er maar mee moest doen. De banden zouden verkeerd ingesleten zijn en dat kwam nu aan het licht door de nieuwe/betere uitlijning.

Ik ben toen uiteindelijk naar een bandenspecialist geweest, die goed bekend staat hier in de buurt (geen keten bedrijf) en voor 5 tientjes kreeg ik een perfect rechtuit sturende auto mee, inclusief uitlijn rapport. In eerder overleg met de dealer al besproken, dat ik mijn geld voor het uitlijnen terug kreeg met dat rapport.

Kortom: probeer eens een andere uitlijner; bespreek of je een second opinion mag gaan halen elders. Kennelijk had deze specialist meer kennis / betere apparatuur dan de dealer, en dan kan je wel aan de gang blijven met herhalen en opnieuw proberen....
 
Bovenaan Onderaan