"De milieuaspecten", ik vind dat eerlijk gezegd altijd een beetje een vreemd. Als je je beslissingen daadwerkelijk baseert op de "milieuaspecten" zou je wel naar het totale plaatje moeten kijken, iets wat vrijwel nooit gebeurt. En misschien ook wel niet mogelijk is. Altijd worden er een paar aspecten gepakt waar de diesels slecht scoren, maar het is zeker niet zo dat benzine en ook elektrisch over de gehele levensduur, inclusief bouw en sloop/afvoer van je auto, op alle milieuaspecten "beter" scoren. Ik heb nog nooit ergens een serieus en kompleet onderzoek gezien, altijd alleen maar delen. "Diesel is slecht vanwege de fijnstof-uitstoot". "Elektrisch is slecht vanwege kinderarbeid bij de productie van de accus", "benzine stoot meer uit dan een moderne diesel met goede filters", "elektrisch is slecht vanwege het feit dat er meer fijnstof optreedt vanwege bandenslijtage door het hogere gewicht en koppel", etc. Wie het weet mag het zeggen, maar ik heb nog nooit een artikel gelezen van iemand die het echt weet.
Maar, als koper heb je wel met dat diesel-bashen te maken, en het zorgt wel degelijk voor angst in de markt en dus lagere prijzen. Is dat erg, hangt van je situatie af. Als je een tweedehands wilt kopen die je (vrijwel) op wilt rijden, nee, dan lijkt het me helemaal niet erg, misschien zelfs wel gunstig. Aanschaf iets goedkoper, inruil boeit in zo'n geval niet. Maar misschien moet je je dan wel een beetje zorgen maken over milieuzones. Wil je iets nieuws of vrijwel nieuws kopen en na een klein aantal jaren weer inruilen, dan boeit het wel, inruil zal beroerder zijn dan bij benzine.
Ondanks dat ik zelf geen diesel-basher ben heb ik toch voor benzine gekozen, puur om financiele redenen op lange termijn. Dat is vooral ingegeven door een beetje angst voor de gevolgen van het diesel-bashen door anderen, ik koop nieuw, en doe dan relatief lang met een auto, plan is minstens 250.000km, een jaar of 7). Terecht, dat weet ik niet, dat zie ik over een paar jaar wel als ik 'm wil verkopen. Voorlopig ben ik wel blij met m'n keuze, betaal minder belasting en nu met Corona en thuiswerken boeit is het prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp voor mij ook niet meer relevant.