'zoekerig' weggedrag O3C

Renkie

Forumguru
Je kunt 100 keer laten uitlijnen, maar als de basis niet goed is dan zal het nooit goed rijden, maar het moet wel aan het eind nog een keer na die aanpassingen.
Je hebt nu 2 sportieve dempers die nieuw zijn en 2 oude dempers gericht op comfort. Dat zal echt nooit goed rijden. Zie het als lopen met 2 verschillende schoenen: met 1 hardloopschoen en 1 pantoffel loop je zelf ook beroerd, zo staat je auto er nu ook bij.

En let ook op het testen qua onbalans. Ik heb dus al een keer gezien dat een aandrijfas (of eigenlijk de homokineet) niet soepel kon bewegen waardoor je dit gedrag kon krijgen.

Je kunt nu wel focussen op de wielnaaf, maar dat lost het verschil in dempers niet op.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hallo @Renkie

De onbalans is ongewijzigd voor en na vervangen schokbrekers. Dus misschien zat daar de oorzaak niet, maar het is ook niet de oorzaak.

Vanavond bij verkopende partij geweest en met 2 personen (los van elkaar) gereden.

Bij 1e kwam het resoneren een paar keer voor en hij gaf aan dat dat idd niet normaal was. Bij 2e was het druk op de weg en konden we niet constant rijden, waardoor resonantie niet of nauwelijks voorkwam.

Ik ben weer in gesprek voor laatste kans verkopende partij, alvorens ik overga tot anders stappen.
 

tim_j

Senior Member
Doet me denken aan mijn golf 2 periode. Zocht me lam naar instabiel rijgedrag. De grote verbeteraars waren nieuwe draagarm rubbers voorzijde en nieuwe achterasrubbers.
De schokbrekers waren nieuw, stuurhuis nieuw, stuurhuisrubbers en stuurkogels nieuw maar rijden was nog niet zo strak als je zou verwachten. Na het vervangen van de bovengenoemde rubbers reed het als een kart.
 

PizzaPieter

Forumguru
Rubbers etc zijn gecontroleerd door de dealer, maar ik heb echt geen idee hoe ze dat gedaan hebben en of dat goed was.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hi Corné, volgens de info die ik kreeg bij verkoop én die ik in een schaderapport opvroeg op.internet paar weken terug, niet.

Maar vorige bestuurder kan natuurlijk vlot een stoeprandje geraakt hebben.

Denk dat het de meesten niet zou opvallen met een kort ritje (bij inname leaseauto) dan kun je al snel aannemen dat het de weg is ofzo. Maar bij sommige snelheden resoneert hij en als hij zwaarbeladen voel je het echt bij lage snelheden ook en dan constant bij alle snelheden.

Gisteren met 4 gasten van ca 16 naar de voetbal gereden, dus 5 man in de auto. Auto trilt dan continue alsof je over zo'n rimpelrand rijdt die naast een landweggetje ligt. Voelbaar vanaf stapvoets rijden, maar bij 120-130 is het ook gewoon daar. Niet normaal.
 

hemi24

Forumguru
Bevestigingssteunen van motor en versnellingsbak al eens goed gecontroleerd?
Volgens mij is er bij jouw auto veel meer loos, dan alleen een paar schokbrekertjes..!
 

Renkie

Forumguru
De bak was toch ooit los geweest?
Als die steunen en/of motorsteunen niet goed of niet in de juiste volgorde zijn vastgezet kan er ook spanning op komen te staan wat raar gedrag kan veroorzaken.

Maar als je ziet wat voor gezeik je er mee gehad hebt moet je misschien gaan overwegen de auto voor de deur van de verkoper neer te zetten en kijken of je de verkoop ongedaan kan laten maken.
 

PizzaPieter

Forumguru
Tja, weet je, ik heb niet véél gezeik met de auto (tis vooral 1 probleem met 2 specifieke kenmerken) maar met het niet vinden vd oplossing/oorzaak.

Ik ga in ieder geval niet meer zelf fysiek op zoek naar de oplossing, maar ben wel benieuwd naar mogelijkheden.

Gelet op t rijgedrag met veel belading, paar pubers, bij ook lage snelheden (ook stapvoets), kan het bijna niet meer iets anders zijn dan een kromme naaf. Maar goed....ik ben geen technicus.

Terugbrengen is laatste optie en staat op de.shortlist van mogelijkheden.

Deze week méér duidelijkheid!

Bedankt in ieder geval.voor.alle.input, heren, wordt bijzonder gewaardeerd!
 

prosier

Forumguru
Wellicht eens een paar mensen laten rijden erin die vaker met een o3 rijden. Bij garages of specialisten maar bv ook meeting en gewone lui zoals ons en wij
 

Renkie

Forumguru
Ik denk dat je je niet moet blind staren op die naaf
Sterker nog: volgens mij wordt die niet echt veel zwaarder belast of de auto nu vol of leeg is, rollen moet de auto toch. Als het bij zware belasting echt heel anders is zou ik eerder aan iets van de aandrijflijn denken.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hallo Renkie,

Ik kan me voorstellen dat een 'slag' beter voelbaar is bij zware druk op de wielen.

Ik lijk het te voelen bij elke omwenteling van een wiel en het gevoel gaat niet weg als ik de koppeling in druk.

Het lijkt van rechtsachter te komen.

Ik staar me overigens nergens meer blind op. Dat mag de garage doen.
 

prosier

Forumguru
Weet niet of het al voorbij is gekomen, maar je hebt vast ook al de 4 banden bekeken op rare slijtage?

Ik had voor de banden zeer maf afgesleten, was ook net of de wiellagers eruit lagen... van binnen naar buiten over de band was het: profiel, geen profiel, profiel, geen profiel.
 

PizzaPieter

Forumguru
Op gebruikte banden geleverd (kwamen niet van deze auto). Die waren gecupt en zijn vervangen. Klachten waren er al.

Nieuwe zomerbanden: klachten bleven, ook na talloze keren balanceren.

Winterbanden die van auto kwamen: klachten bleven.

Winterset (banden en velgen van een andere auto): klachten bleven.
 

prosier

Forumguru
Als je de auto op de brug zet met de wielen vrij, en je gaat rijden, koppelen, schakelen, sturen, heb je het dan nog?
 

hemi24

Forumguru
@prosier : wat je omschrijft wordt ook wel “cuppen” genoemd, een soort slijtage op de buitenste (of binnenste) rand van de band waarbij de nokken als een zaagtand zijn weggesleten. Meestal op de wielen op de niet-aangedreven as.

Op de foto die je hebt gepost is dit niet echt te zien; sterker nog, ik schat zo in dat de foto van een voorwiel is...
Sporing heeft in elk geval verkeerd gestaan!
 

prosier

Forumguru
@prosier : wat je omschrijft wordt ook wel “cuppen” genoemd, een soort slijtage op de buitenste (of binnenste) rand van de band waarbij de nokken als een zaagtand zijn weggesleten. Meestal op de wielen op de niet-aangedreven as.

Op de foto die je hebt gepost is dit niet echt te zien; sterker nog, ik schat zo in dat de foto van een voorwiel is...
Sporing heeft in elk geval verkeerd gestaan!

Wielen inderdaad vooras. Slijtage is niet echt wat je aangeeft. Profiel is er wel, niet, wel niet.

Auto is vorig jaar verlaagd en uitgelijnd, sporing etc was ok...
 
Bovenaan Onderaan