'zoekerig' weggedrag O3C

PizzaPieter

Forumguru
Dat vroeg ik me ook af. Volgens een rapport dat ik op internet op vroeg was dat niet het geval.

Enige 'vreemde' in de onderhoudshistorie is dat hij bij 92k een nieuwe versnellingsbak heeft gehad.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik ben overigens wel benieuwd ook naar de mening van anderen. Mocht iemand in Apeldoorn komen....dan hou ik me aanbevolen.
 

Antera

Donateur
Wilde de leasemij niet vervangen...is allemaal nog binnen garantie en ze willen kosten drukken.

Verschil is nu wel merkbaar, trouwens. Voorkant deint nog ff na, achterkant staat gelijk stil.

Ik begin er aardig klaar mee te raken.

Nadeinen? dat is apart voor oem schokkers of ze moeten toch versleten blijken te zijn
 

PizzaPieter

Forumguru
Nadeinen? dat is apart voor oem schokkers of ze moeten toch versleten blijken te zijn
Nadeinen doet ie nog vóór. Die schokdempers zijn niét vervangen.

Zojuist met behulp van, op de oprit van en met gereedschap van @brepus13 zijn winterset gemonteerd. (Waarvoor nogmaals enorm bedankt!)

Na een paar meter rijden had ik goeie hoop, maar bij iets hogere snelheden dan woonwijktempo verdampte die hoop.

Het gehobbel bleef, maar iets minder voelbaar bij lage snelheden en vooral voelbaar bij 40-50kmu ipv 50-60kmu bij mijn eigen set. Bandenspanning had hij gelijk gezet.

Met deze set was de wegligging op snelweg gelijk aan mijn eigen set (vwb 'zoekerige'); na schokbrekers verminderd, maar niet weg.

Als het de banden en velgen niet (lijken) te zijn, de uitlijning gedaan is en ook de schokbrekers achter vervangen zijn..... Waar kan het dan nog meer aan liggen....?

 

hemi24

Forumguru
Je zegt dat de auto hobbelt, ongeacht de band+velg combi.
Volgens mij blijft er dan uiteindelijk de wielnaaf over...
En daar is in het verleden wel eens wat vaker iets mee geweest.
 

PizzaPieter

Forumguru
Bedoel je daar dan mee dat (het mogelijk is dat) het gedeelte waarop het wiel gemonteerd wordt scheef op de as staat?
 

Renkie

Forumguru
Hoe zit het nu precies met die auto.

- Er is sprake van een leasemaatschappij, ik neem dus aan dat het een leaseauto is.
- Je hebt de historie opgevraagd, dus blijkbaar ben je niet de 1e eigenaar / berijder
- Je hebt de auto blijkbaar ook nog niet heel lang (5500km in begin)

En de tellerstand is rond de 160.000 toch? Maar als dit een leasebak is: hoe lang moet je nog met deze auto doen?

Is dit een auto uit een leasepool waar eerder anderen in gereden hebben, en valt dan niet bij een eerdere bestuurder/eigenaar dit na te vragen?

Verder wordt er nu gesproken over hobbelen/irritant weggedrag.

- Mbt de wielnaaf: dat kun je meten met een "meetklok"

Maar nu je het als gehobbel omschrijft: Ik heb bij een S3 problemen gehad met de aandrijfassen en homokineten, normaal hoort de homokineet bij een bocht of hoogteverschil mee te bewegen en soepel te zijn. Bij mijn S3 ging dat niet goed en bleef er spanning op staan wat voor irritant gehobbel zorgde.
Ook zijn toen uit voorzorg de wiellagers vervangen.

En wat ik mij nog afvraag: hoe slecht waren de schokdempers achter? Heeft men dat nog kunnen beoordelen? Want als die echt af waren dan zou ik het niet raar vinden dat de voorkant ook af is. Tegelijkertijd heb je nu achter 2 nieuwe schokdempers, die ook nog sportiever zijn dan standaard, en voor heb je spul wat zeker niet nieuw is en ook nog eens zachter is dan de achterkant.
Heb je nu niet een auto die sowieso niet goed zal rijden omdat de voor en achterkant nooit in balans zullen zijn nu?
 

PizzaPieter

Forumguru
Rienke,

Ik kocht deze auto als ex-lease auto bij een leasemij-occassion-centrum. Gekocht in maart met 144.000 en staat nu op 162.000 (vanaf juli werk ik in Apeldoorn en rij beduidend minder).

Garantie via leasemij 6 maanden standaard + 6 maanden bijgekocht.

Staat van de oude schokbrekers ken ik niet maar ik merk aan het drempel rijden dat de demping stukken beter is. De negatieve kenmerken tijdens het rijden die ik had zijn niet verholpen, alleen 'wiebelen' ietsiepietsie afgenomen

Het 'hobbelen' (voelt verticaal) en 'wiebelen' (voelt horizontaal) doet ie ook op rechte stukken. Ik merk een lichte verbetering in het 'wiebelen' op rechte stukken na vervanging van de schokbrekers.

'Hobbelen' merk je ook bij langzaam rijden, maar hij lijkt versterkt voelbaar bij 50-60kmu(resoneren?).
Vandeweek m'n auto op krik gezet en banden achter rondgedraaid (hangende wielophanging dus) (met de hand) en dan zie ik niks (maar ik heb dan ook een kantoorbaan en ben niet echt heel technisch, dus het wil niet per se war zeggen)
 

PizzaPieter

Forumguru
Enige wat ik 'anders' vond was dat tijdens het ronddraaien van het wiel de rem op sommige plekken leek aan te lopen. Op sommige plekken hoorde ik een 'wrijvings'geluid, alsof de remschijf tegen de blokken aanliep.

Bij m'n wielrenfiets of mountainbike stel ik dan wat spaken af....dat werkt bij een auto wat anders.
 

Renkie

Forumguru
Die naven meten kan iedere garage in een kwartiertje volgens mij, mits men maar even wil meedenken. Maar de vraag is of dat het is.

Als je deze auto hebt gekocht zul je er denk ik ook nog lang plezier van willen hebben. Wat ik zou doen:
- Naven controleren.
- Voor ook die B6 dempers. Even heel simpel: Bij een schokdemper is bij 150.000/200.000 het mooie er wel af. Die 2 aan de voorzijde gaan echt niet nog 100.000 mee, daarnaast heb je achter nu compleet andere schokdempers dan voor. Zorg dat het gelijk is.
- Wat je kunt doen: zet de auto op een brug met iemand er in en laat de wielen vrij hangen. Laat de auto 50-60 rijden en kijk onder/vanaf de zijkant of je ook iets ziet trillen/bewegen. Draai ook zeker het stuur een aantal keer heen en weer en kijk of je verschil ziet.
- Laat de auto uitlijnen bij een specialist die niet alleen kijkt of de vakjes groen zijn maar echt weet wat hij doet.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hallo Rienke,

Dank voor je bericht.

Hij is inmiddels 4x uitgelijnd. 2x Profile (mei) en 2x Steverink, waarvan laatste keer afgelopen vrijdag bij monteren schokdempers. Steverink zou de specialist in Apeldoorn en omstreken moeten zijn.

Ik heb de leasemij gezegd nog één keer de auto weg te willen brengen. Ik heb hem inmiddels 9x gebracht voor analyse/onderzoek/reparatie/nieuwe banden/uitlijnen.

Ben er klaar mee eigenlijk. Heb hem 8 maanden en nog steeds geen normaal rijgedrag. Het zou me zeer doen als ie weg moet, maar ik ga niet eindeloos door.
 
Bovenaan Onderaan