'zoekerig' weggedrag O3C

innocenti

Forumguru
Auto is inmiddels uitgelijnd en zijn netjes binnen de fabrieksspecs gezet. Auto spoort beter en acceptabel genoeg tot einde leasecontract.
En op de bandenvraag te reageren. Continental sportcontact, continental ts860 winterbanden en de nieuwe Michelin pilotsport 4, het maakt allemaal geen verschil in het weggedrag.

Daarnaast heb ik drive mode en staat de stuurbekrachting op sport.
 

PizzaPieter

Forumguru
Auto inmiddels aangepast naar 'Dynamic' zonder noemenswaardig verschil.

Volgende week weer terug naar Skoda....
Nu ook naar uitlijnen van de Skoda garage geweest.
Uitlijning stond goed (binnen marge) maar ze hebben iets iets scherper afgesteld (binnen marge).
Ik merk een heel ietsiepietsie verbeting bij rechtuit rijden, maar in de bochten (bijvoorbeeld lange afrit op snelweg) is ie echt niet stabiel.
Ik weet t niet meer.
 

ertromp

Forumguru
Die uitlijning heeft Pouw Apeldoorn die gecontroleerd / afgesteld?
Mijn advies is om toch echt eens bij Steverink in Apeldoorn langs te gaan en hen een check op het complete onderstel te laten doen
 

PizzaPieter

Forumguru
Die uitlijning heeft Pouw Apeldoorn die gecontroleerd / afgesteld?
Mijn advies is om toch echt eens bij Steverink in Apeldoorn langs te gaan en hen een check op het complete onderstel te laten doen
Pouw doet zelf geen uitlijning en hebben t bij Steverink laten doen (als ik de naam goed onthouden heb).

'alles' zou binnen marges zijn geweest en iets hebben ze ligt aangepast.

Ik zal wel gek zijn

Als ik van de A1 (vanuit Apeldoorn Zuid) de lange bocht richting Arnhem de A50 doorrijdt, heb ik het idee dat er een band slap is, net als bij je fiets, dat de fiets steeds van richting verandert. Als ie achter een klein stukje wegglijdt.

Vanmiddag naar Swifterband gereden en terug, steeds beetje corrigeren. Mensen achter me zullen denken dat ik dronken ben. Ik zit ook geen moment stil, lijkt alsof er iets trilt.

Bij thuiskomst overigens door een bout heen gereden (da's behoorlijk bout) dus morgen m'n band laten fixen. Zal bij Buitenhuis eens vragen of ze wat raars zien.

Maf idee, maar zou een slag in een velg die gedrag kunnen verklaren? Gedrag had ie bij oude en nieuwe banden, maar als het in de velg zit...? Slag in velg? Velg niet rond?
 

Highway

Forumguru
Kan je geen andere velg/banden lenen bij iemand anders (forum lid / familie / garage) om de velg/band combinatie uit te sluiten?

Na meerdere keren te hebben laten uitlijnen, is het wel handig wat dingen te gaan uitsluiten. Mogelijk zit het probleem niet in de ophanging maar elders.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dirkie996

Forumguru
Misschien een rare gedachte, maar is er al ooit eens gekeken naar de bevestigingsbouten van de motorsteunen?
Heb ooit eens iets gelezen, over glijkaardige problemen, die pas na aanspannen van de motosteunen, opgelost werden.
Ik weet het, klinkt gek, maar je weet maar nooit?
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Reactie van uitlijnen:

"Auto is hier geweest voor uitlijnen. Alles stond binnen tolerantie. Het subframe hebben we iets rechter gezet.
De auto heeft een vaste achteras dus kunnen we niets mee. Maar staat goed. We maken een korte proefrit na het uitlijnen en dan voelt de auto normaal aan."

Met een korte proefrit merk je t alleen als je t weet. Oost-Veluweweg sowieso een hobbelweg. Bij langere stukken rechte weg merk ik het in ieder geval wel.
 

Highway

Forumguru
Ik weet zo niet of een O3 hier ook last van kan hebben: op mijn S2 weet ik kan een loszittend subframe last veroorzaken.

Je subframe zit met bouten vast aan de rest van de wagen. Echter zit de bout er niet strak in, waardoor het subframe kan verschuiven. Rijdt je bijv. een omhoog lopende oprit op of af, hoor je mogelijk een bonk onder de auto.

De bouten die het subframe vast houden zijn rekbouten. Blijkbaar verliezen deze na tijd hun kracht. Het meerdere malen los en vast maken doet ze ook niet veel goed (bij uitlijnen). Bouten behoren iedere keer dat ze los gehaald worden vervangen te worden.

Als de bouten het subframe niet meer goed vast zetten, dan kan je subframe verschuiven. Resultaat is dat je uitlijning niet meer klopt en alle gevolgen hiervan.

Je hebt hiervoor een collar set (bijv. http://www.tyrolsport.com/suspensio...-kit-for-all-mk5/6-jetta-gli-and-mk2-audi-tt/). Google op "vw collar subframe".

ik zeg niet dat dit je probleem is, maar wel iets om op het lijstje te zetten (als die nog niet lang genoeg was :bloos: ).
 

PizzaPieter

Forumguru
Vandaag onze 'nieuwe' caravan opgehaald.

Voelde in Octavia alsof ik continue werd ingehaald door vrachtwagens. Echt behoorlijk instabiel aan de achterkant.

Ik reed vroeger met een stabiele combinatie zonder angst met 130kmu naar Zfrankrijk, maar het stukje A1 vanaf Ede naar Apeldoorn durfde ik niet harder dan 90kmu.

Instabiel en onvoorspelbaar.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ikzelf de disseldruk niet gecheckt heb, maar degene die hem eraan zette wel (op gevoel). Maar dit rijgedrag was echt slecht.

Zou het kunnen liggen aan schokbrekers?
@EdK heb jij goede ervaringen en of connecties met Steverink? Is dat Dé partij in Apeldoorn die het zou moeten kunnen vinden?
 

CDK

Forumguru
@PizzaPieter, Steverink gaat je zeker kunnen helpen. Veel caravanbezitters kiezen voor hulpveren(MAD) of verlagingsveren (Eibach) Het laatste ziet er beter uit en de kont voelt door de progressieve veren veel steviger aan. Skoda’s hebben een veel te week onderstel, dit is zo goed als in elke autotest te lezen, bij rijden met een caravan of aanhanger sta je hierdoor helaas meteen met 2-0 achter. Gelukkig is het wel eenvoudig op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@EdK heb jij goede ervaringen en of connecties met Steverink? Is dat Dé partij in Apeldoorn die het zou moeten kunnen vinden?
Zelf geen persoonlijke ervaringen, maar weet dat @Rosinfield er met zijn voormalige Fabia 3 is geweest en was zeer te spreken over hun
Die was er volgens mij terecht gekomen nadat hij bijeen verenspecialist één en ander had aangeschaft maar zelf niet monteerd. En die partij heeft hem daar naartoe verwezen..
 

ertromp

Forumguru
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Steverink. Mijn vorige O2 zelf verlaagd en daar laten uitlijnen. Ook onze Fiat vorig jaar nog nieuwe banden laten zetten. Doen hun werk super secuur en veel probleem gevallen aan onderstel worden door hun opgelost.
Ook mijn spacers van Eibach voor de Seat daar gekocht voor een goede prijs. Dus inderdaad DE partij in Apeldoorn e.o.
 

PizzaPieter

Forumguru
Oké. Toch maar s langsgaan.
Vrijdag van Apeldoorn naar Voorthuizen gereden met caravan.
Kont zwabbert met caravan erachter erger dan zonder, maar het gevoel is hetzelfde. Maar dan sterker.
Ben benieuwd waar dat aan kan liggen.
Kapotte/versleten schokbrekers?

Heb helaas geen vrienden die privé een Octavia rijden van wie ik ff een andere set wielen kan wisselen, omdat uit te sluiten.

Maar goed, eerst maar eens Alphabet bellen vanwege de garantie.
 

brepus13

Forumguru
Oké. Toch maar s langsgaan.
Vrijdag van Apeldoorn naar Voorthuizen gereden met caravan.
Kont zwabbert met caravan erachter erger dan zonder, maar het gevoel is hetzelfde. Maar dan sterker.
Ben benieuwd waar dat aan kan liggen.
Kapotte/versleten schokbrekers?

Heb helaas geen vrienden die privé een Octavia rijden van wie ik ff een andere set wielen kan wisselen, omdat uit te sluiten.

Maar goed, eerst maar eens Alphabet bellen vanwege de garantie.


Je mag mijn winterset wel even onder je Octavia hangen? Heb ze zelf onder een S2 maar past volgens mij ook gewoon op de O3
 
Bovenaan Onderaan