ff een korte update, we zijn twee maanden verder sinds de laatste.
Auto bevalt nog steeds uitstekend. Inmiddels bijna 8000 km achter de wielen. Twee zaken die opvallen / lichtjes irriteren:
1. De gasrespons blijft een issue.
Als je een klein beetje gas geeft gebeurt er hoegenaamd niets, trap je iets verder dan spuit je ineens weg, zeker in S, met soms wielspin. Hopelijk lukt het om binnenkort enige VCDS aanpassingen te laten doen, dan laat ik de gasrespons laten aanpassen naar lineair, kijken wat het dan wordt.
2. Verbruik in D versus in S.
In D vind ik de auto gezapig van karakter. Je moet flink gasgeven om de DSG tot handelen aan te sporen en als je dat niet doet rijdt hij al bij 60 in 6 of 7. Veel te weinig toeren, en in combinatie met de gasrepons gebeurt het dus regelmatig bij gas bijgeven dat de automaat niet reageert. Je trekt dan op vanuit een veel te laag toerengebied en dat is weer bepaald niet zuinig te noemen... Dus, na enig speur en leeswerk op dit prachtige forum maar eens een tijdje consequent in S gaan rijden. Dat scheelt! Nu na twee keer tanken al op 5,8 liter per 100 km t.o.v. 6,5 en de auto rijdt ook nog eens veel prettiger, uitgezonderd wegrijden uit stilstand dus (zie punt 1). Ik lees dit bij anderen ook terug en het is is dus blijkbaar echt zo... Ik ga de DSG dus definitief laten aanpassen, zoals
@Rosinfield ook meerdere malen heeft gezegd op dit forum. Versnellingen langer vasthouden in D en iets sneller opschakelen juist in S. Ook bij 50-60 km in 5 rijden in plaats van 6 of zelfs 7. Ik verwacht dat het in combinatie met de aanpassing gasrepons niet meer nodig zal blijken om continue in S te rijden. Waarschijnlijk kom ik dan definitief tot de slotsom om geen chiptuning te laten uitvoeren. Ik vind de motor pittig genoeg voor het dagelijkse verkeer hier in in Nederland èn voor mijn overwegend vrij rustige rijstijl.
Verder kan ik er niet zoveel aan toevoegen:
De ACC in combinatie met Lane Assist werkt vlekkeloos, behalve als je afgezakt bent achter een vrachtwagen en een gaatje naar links krijgt. Je moet dan even gas bijgeven want het duurt even voor de auto weer snelheid opbouwt als de weg vrij is. Als er in de verte weer nieuwe achterliggers aankomen moet je dat goed timen...
Apple Carplay helemaal goed, bediening via Siri en Flitsmeister op de achtergrond actief. Navigeren doe ik uiteindelijk vrijwel alleen via de Columbus, de verkeersinfo is zeer accuraat en de route wordt snel aangepast als het nodig is.
De verkeersbordherkenning ziet vaak zelfs de matrixborden maar mist de aanduiding op de hectometerpaaltjes, hierdoor wordt toch niet altijd de juiste snelheid aangegeven. Vooral als een bord Einde alle verboden er wel staat maar slecht gezien wordt door de camera.
Leuk gadget: als je stilstaat achter een voorganger en de start-stop heeft de motor uitgeschakeld, dan start de auto al als de radar ziet dat je voorganger gaat rijden! Cool!
Momenteel veel rijden met dak open, heerlijk frisse lucht maar na enige tijd gaat het gebulder wel ergeren. Het is veel minder dan bij bijvoorbeeld een Tiguan, dus ik hou het langer vol, maar na 20-30 minuten gaat het dak echt dicht. Als ik alleen maar provinciaal rijd valt dat wel weer mee, het lijkt met name boven de 100 km/u flink toe te nemen.
Binnenkort de inparkeerhulp maar eens uitproberen. Wel al ervaren dat de auto opzij 'kijkt' bij achteruit uit een parkeervak rijden, de sensoren van de Side Assist zien dan ook een voetganger of een andere auto merkte ik laatst. Gelukkig maar...
Combinatie kleur - bekleding - velgen nog steeds super. De lichte stof is wel wat besmettelijk, donkerblauwe spijkerbroek geeft af en dat vind ik minder. Binnenkort maar eens een reiniger er overheen.
Nog niet door de wasstraat geweest en ben ik ook niet van plan. Geen swirls deze keer om te polijsten. Over een maandje een goede waslaag aanbrengen nadat ik de lak heb gekleid (insecten) en de ramen insmeren met RainX.
Tot zover ff, KYP!!!