Zo wordt 'ie! Nieuwe O3 FL uitgezocht...

Smeeuwis

Donateur
Morgen ga ik wat persoonlijke noten aanbrengen en prutsen met de instellingen. Ik zal dan wat foto's maken en proberen een filmpje te schieten van de virtual cockpit.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Smeeuwis

Donateur
Foto's en filmpje volgen nog, maar wel tijd om de eerste ervaringen te delen.

Allereerst de motor. Er is al heel wat gezegd over de 1,0, al dan niet in combinatie met DSG. Ik ben in ieder geval zeer positief verrast. Er zit een lekkere roffel in, hij trekt goed over het toerenbereik tot 4000 (hoger nog niet gegaan...) en de DSG schakelt alert en vlot. Alles in D tot nu toe, S nog niet gebruikt. Prima combinatie! Wel valt op dat de DSG in D inderdaad de gewoonte heeft om in 2 op te trekken vanuit stilstand, en ik merk soms een dip bij wegrijden vanuit stilstand. De motor lijkt dan even stil te vallen om dan ineens op te pakken. In hogere versnellingen bij plotselinge acceleratie nog niet gemerkt, maar het lijkt op het bekende gasrespons-issue. Ik had dat op mijn vorige laten aanpassen, en dat ga ik weer laten doen. Chippen vooralsnog niet nodig, ik denk wel dat ik de DSG programmering laat aanpassen bij JD of VAG techniek. In D wat later opschakelen met name, en mogelijk ook optrekken in 1 i.p.v. 2 als de bak in D staat. Maar, niets dan lof verder, die 115 pk zitten er echt wel in en ik vind hem weinig onderdoen voor de 1.5 die ik laatst reed. Het is een fel kikkertje!

Het onderstel is duidelijk comfortabeler dan op mijn vorige. Maar dat was natuurlijk een Greenline en die hadden standaard het sportonderstel. Wel een gemis, want daardoor staat de nieuwe ook hoger op de poten en ik ben er nog niet over uit of ik dat ga aanpassen. minimale verlaging is 3 cm en ik vind dat eigenlijk weer teveel... De 18 inch velgen zorgen wel voor een wat stugger gedrag dan met de standaard 17 inch, plattere banden natuurlijk, maar het mocht iets lager van mij. Nog maar eens zien.

Dan de toeters en bellen. De combinatie kleur, bekleding en velgen is nog steeds helemaal goed. Veel positieve reacties op gehad. En als je er dan in zit heb je een heerlijk gevoel van ruimte en rust om je heen. Wordt nog versterkt door het panoramadak, veel extra licht binnen. Wel even afwachten hoe besmettelijk het interieur nu is, maar ik ben wel een poetser dus regelmatig schoonmaken gebeurt vanzelf wel. Hopelijk niet te snel vlekken...

Adaptive cruise control en lane assist: in één woord zalig. Je zet de cc op x km/h en afstand houden en tussen de lijntjes blijven gaat vanzelf. Wel moet je iets meer anticiperen bij opschuiven naar links, de ACC remt al eerder af voor een voorligger dan je zelf zou doen en om de snelheid constant te houden moet je eerder naar links verkassen. Ik heb de volgafstand zo klein mogelijk staan, maar dan nog is het een best eindje. Je kan ook instellen met welk tempo je weer terug wil naar de ingestelde snelheid, die heb ik op Sport gezet zodat de auto duidelijk sneller en eerder oppakt als de weg weer vrij is. In Normal vond ik hem daarin te traag. Eco stand maar niet geprobeerd...

Automatisch grootlicht werkt prima hier in de polder, en wat komt er een bak licht van die LED lampen af zeg, ik vind het een best verschil met de xenon's op de vorige. Wel jammer dat het niet de echte LED plus is zoals bij VW, maar het prijsverschil moet ergens zitten. Dat adaptieve is nog beter heb ik ervaren op een Tiguan 2, maar dit is heel erg close hoor.

Travel assist, de lampjes van de side assist in de spiegel zitten vrij ver naar buiten en die zie je in je ooghoek dus lastig, ik las dat ze voor modeljaar 2020 zijn verplaatst naar de binnenzijde van de spiegels en dat snap ik wel. Ze zijn niet hyperactief, er wordt goed rekening gehouden met snelheidsverschil, alleen als dat klein is gaan ze aan. Dus niet bij elke inhaler of ingehaalde auto. Verkeersborden herkenning is niet altijd even accuraat, inhaalverbod donderdagavond werd niet opgemerkt maar dat was bij werkzaamheden dus wellicht dat de kwaliteit van de borden een rol speelt. Nog wat nader onderzoeken. Max. snelheids aanduidingen zijn tot nu toe correct, maar worden ook op de navigatiekaart gebaseerd.

Park assist nog niet geprobeerd. Daar moet ik nog mee oefenen. Bleek er standaard op te zitten, wist ik veel, leuke extra gadget!

Columbus 3 is een geweldig systeem, wat een vooruitgang in gemak, snelheid, groter scherm en mogelijkheden. Ja, vingers op het scherm, heb een microvezeldoekje in de auto gelegd... Online diensten nog niet geactiveerd, komt nog. Apple Carplay werkt prima, telefoon aan draadje en klaar. Bediening via Siri, voorlezen van Whatsappjes, deze beantwoorden via dicteren: vlekkeloos. Spotify, iTunes, allemaal kinderlijk eenvoudig. Flitsmeister is nog in ontwikkeling, dat is jammer, want je kan nu de route niet instellen. Ook niet op de telefoon zelf. Dus anticiperen op verkeer via FM, wat ik wel altijd deed, gaat nu niet. Wel moet ik nog ervaren of de verkeersinfo via het standaard systeem beter is, als dat is gekoppeld met internet.

Canton: geluid is super, instelbaarheid beperkt. De equalizer heeft alleen drie schuifjes voor laag, midden en hoog, ik was in de veronderstelling meerdere kanalen te kunnen beinvloeden. Misschien heb ik iets gemist. Maar het geluid, zeker met de Surround aan is echt heel erg goed.

Panoramadak: heerlijk. Vrijdag al even goed open gereden en dat ging prima qua geluid. Ervaring met dak in Tiguan 2 was wat minder, ik vind deze beter. Stiller en minder lucht die het interieur in 'valt', precies in je nek, dus sneller en langer open te rijden. Dat zal ik de komende maanden vaak doen schat ik zo in. Bediening is top.

En dan de virtual cockpit. Wat een mooi speeltje is dat. Vijf of zes verschillende standaard weergaves, en dan kan je op basis van de Classic weergave (die lijkt het meeste op standaard tellers en maxidot) nog drie varianten zelf instellen. Ik heb nu een rij variant ingesteld met de verkeersborden en de hulpsystemen, een verbruiks variant met verbruik en actieradius en een navigatie variant met route info en kompas. Eenvoudig switchen via knop op stuur. De 'oude' functies van de Maxidot zijn er ook nog steeds, in de Classic weergave kan je kiezen wat je tussen de tellers ziet en dat is precies als 'vroeger'. Daar switch ik vooral tussen olietemperatuur en navigatie. Helderheid verandert met het scherm van de Columbus mee, kan je ook instellen, maar reageert ook op lichtinval. Nooit onleesbaar dus, zoals bij de oude Columbus ook al het geval was. Twee minpuntjes tot nu toe: als de Columbus op de nachtstand gaat geldt dat niet voor de virtual cockpit, die blijft dan vrij fel zeker als je de kaart fullscreen zet, ik heb nog niet kunnen ontdekken of dat anders kan. Verder is een minpuntje dat de olietemperatuur niet in alle schermen eenvoudig zichtbaar is te maken. Ik gebruik dat heel veel en moet ik nu actief opzoeken. Of ff wennen dat kan ook.

Kortom, heerlijke fijne auto. Ik kan aan heel veel zaken merken dat er met de facelift dingen veranderd cq. verbeterd zijn. De Style Business is natuurlijk de meest complete van het stel als je voor luxe gaat, dat scheelt, maar het is echt een stap vooruit. Uiteraard verlies je ook zaken, maar dat zijn relatief kleine dingen die eenvoudig worden gecompenseerd. Ik ben er heel erg blij mij in ieder geval. Op de to-do lijst staan nog wel een aantal zaken:

- Bestuurdersstoel achterover kantelen, had ik in de GL BL ook gedaan en gaf duidelijk meer steun aan de bovenbenen.
- LED's interieur en kofferbak.
- DSG aanpassing bij JD of VAG techniek.
- VCDS tweaks, ik heb een hele lijst klaar liggen.

Verder komen er misschien nog wel wat wensen naar voren de komende maanden. KYP!
 

Smeeuwis

Donateur
Hierbij wat foto's van de 'oude':
 

Bijlagen

  • IMG_8453.JPEG
    IMG_8453.JPEG
    1,1 MB · Weergaven: 98
  • IMG_8454.JPEG
    IMG_8454.JPEG
    1 MB · Weergaven: 107
  • IMG_8455.JPEG
    IMG_8455.JPEG
    1.021,5 KB · Weergaven: 99
  • IMG_8456.JPEG
    IMG_8456.JPEG
    1 MB · Weergaven: 86

Smeeuwis

Donateur
En van de nieuwe:
 

Bijlagen

  • IMG_8459.JPEG
    IMG_8459.JPEG
    592,3 KB · Weergaven: 144
  • IMG_8463.JPEG
    IMG_8463.JPEG
    774,5 KB · Weergaven: 160
  • IMG_8466.JPEG
    IMG_8466.JPEG
    933,6 KB · Weergaven: 150
  • IMG_8467.JPEG
    IMG_8467.JPEG
    1 MB · Weergaven: 152
  • IMG_8468.JPEG
    IMG_8468.JPEG
    970,7 KB · Weergaven: 127

HarrieSkoda

Forumguru
Leuk stukje leesvoer @Smeeuwis !
Zo te lezen heb je een zogenaamde ‘bomvolle’, alle toeters en bellen erop en eraan.

Travel assist is dus de dodehoek assistent? Nooit geweten dat Skoda dit ‘al’ had..
 

Rallye

Forumguru
Leuke review. Ik zou inderdaad nadenken over verlaging. Ik vond de Octavia met normaal onderstel (OK, die had geen 18”) veel te zepig en vind mijn standaard RS niet oncomfortabel.

Waar het je opmerking over de ACC betreft; je kunt de ACC overrulen door zelf gas te geven. OK, niet wat je wilt bij een ACC, maar eerder dan nodig naar links gaan omdat de ACC niet dichter bij je voorganger wil komen (omdat de ACC niet weet dat je gaat inhalen) kan vervelend zijn voor achteropkomend verkeer: je maakt dan pas echt vaart op de linkerbaan. De ACC versnelt overigens wel iets als je je richtingaanwijzer uit doet.

Je opmerking over Flitsmeister begrijp ik niet. Hoezo kun je je route niet instellen? Of bedoel je “geen pontjes” en “geen tolwegen”, dat soort dingen? Blijft jammer dat Smartlink (CarPlay/Android Auto) geen toegang krijgt tot de virtual cockpit. Dat doet toch af aan de beleving.
 

Smeeuwis

Donateur
Leuk stukje leesvoer @Smeeuwis !
Zo te lezen heb je een zogenaamde ‘bomvolle’, alle toeters en bellen erop en eraan.

Travel assist is dus de dodehoek assistent? Nooit geweten dat Skoda dit ‘al’ had..

@HarrieSkoda Travel assist is een pakket wat je alleen met Lane assist samen kunt bestellen. Travel assist bevat dodehoekassistent, verkeersbordenherkenning en automatisch grootlicht. Te herkennen aan het grote blok met regensensor, lichtsensor en camera achter de binnenspiegel.

Het is inderdaad een bomvolle, ik was in de gelukkige omstandigheid om nog ruim 4000 euro aan opties aan te kunnen vinken, onder andere door niet voor de 1.5 te kiezen. Die is namelijk 3500 euro duurder dan de 1.0 op de O3.
 

Smeeuwis

Donateur
Leuke review. Ik zou inderdaad nadenken over verlaging. Ik vond de Octavia met normaal onderstel (OK, die had geen 18”) veel te zepig en vind mijn standaard RS niet oncomfortabel.

Waar het je opmerking over de ACC betreft; je kunt de ACC overrulen door zelf gas te geven. OK, niet wat je wilt bij een ACC, maar eerder dan nodig naar links gaan omdat de ACC niet dichter bij je voorganger wil komen (omdat de ACC niet weet dat je gaat inhalen) kan vervelend zijn voor achteropkomend verkeer: je maakt dan pas echt vaart op de linkerbaan. De ACC versnelt overigens wel iets als je je richtingaanwijzer uit doet.

Je opmerking over Flitsmeister begrijp ik niet. Hoezo kun je je route niet instellen? Of bedoel je “geen pontjes” en “geen tolwegen”, dat soort dingen? Blijft jammer dat Smartlink (CarPlay/Android Auto) geen toegang krijgt tot de virtual cockpit. Dat doet toch af aan de beleving.

De ACC moet ik nog verder gaan ervaren, deze week staat er een flink aantal km's op de agenda dus lekker om te experimenteren.

Met Flitsmeister bedoel ik het volgende. Je kan in de FM app, op de telefoon dus, je einddoel instellen en daar indien gewenst naartoe navigeren met instructies. FM houdt het verkeer op de route bij en past die indien nodig aan. Dit stuk kan je via Apple Carplay nog niet gebruiken. Dat komt kennelijk nog, maar is nog niet vrijgegeven door Apple. Geeft niks want het gaat mij primair om de verkeersmeldingen. Inderdaad is het jammer dat Smartlink niet op de Virtual cockpit wordt weergegeven. Dan zou je Google Maps, Flitsmeister of Apple Maps daar terugzien. Misschien in een toekomstige versie. Hopelijk wordt Carplay dan ook draadloos, nu moet je de telefoon via de kabel verbinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp
Bovenaan Onderaan