Zo wordt 'ie! Nieuwe O3 FL uitgezocht...

lsp

Forumguru
De ACC moet ik nog verder gaan ervaren, deze week staat er een flink aantal km's op de agenda dus lekker om te experimenteren.

Met Flitsmeister bedoel ik het volgende. Je kan in de FM app, op de telefoon dus, je einddoel instellen en daar indien gewenst naartoe navigeren met instructies. FM houdt het verkeer op de route bij en past die indien nodig aan. Dit stuk kan je via Apple Carplay nog niet gebruiken. Dat komt kennelijk nog, maar is nog niet vrijgegeven door Apple. Geeft niks want het gaat mij primair om de verkeersmeldingen. Inderdaad is het jammer dat Smartlink niet op de Virtual cockpit wordt weergegeven. Dan zou je Google Maps, Flitsmeister of Apple Maps daar terugzien. Misschien in een toekomstige versie. Hopelijk wordt Carplay dan ook draadloos, nu moet je de telefoon via de kabel verbinden.

Waaromgebruik je WAZE dan niet?
 

lsp

Forumguru
Foto's en filmpje volgen nog, maar wel tijd om de eerste ervaringen te delen.

Allereerst de motor. Er is al heel wat gezegd over de 1,0, al dan niet in combinatie met DSG. Ik ben in ieder geval zeer positief verrast. Er zit een lekkere roffel in, hij trekt goed over het toerenbereik tot 4000 (hoger nog niet gegaan...) en de DSG schakelt alert en vlot. Alles in D tot nu toe, S nog niet gebruikt. Prima combinatie! Wel valt op dat de DSG in D inderdaad de gewoonte heeft om in 2 op te trekken vanuit stilstand, en ik merk soms een dip bij wegrijden vanuit stilstand. De motor lijkt dan even stil te vallen om dan ineens op te pakken. In hogere versnellingen bij plotselinge acceleratie nog niet gemerkt, maar het lijkt op het bekende gasrespons-issue. Ik had dat op mijn vorige laten aanpassen, en dat ga ik weer laten doen. Chippen vooralsnog niet nodig, ik denk wel dat ik de DSG programmering laat aanpassen bij JD of VAG techniek. In D wat later opschakelen met name, en mogelijk ook optrekken in 1 i.p.v. 2 als de bak in D staat. Maar, niets dan lof verder, die 115 pk zitten er echt wel in en ik vind hem weinig onderdoen voor de 1.5 die ik laatst reed. Het is een fel kikkertje!

Ik ben nog niet zo tevreden over de DSG in de D stand, is het net niet qua opschakelen en gasrespons kan ook beter. File rijden vooral irritant dat je fel op gas moet om het gat niet te groot te laten worden..

Ik ben benieuwd naar je aanpassings lijstje en je aanpassing gasrespons en DSG.

Deel graag verdere ervaringen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@HarrieSkoda Travel assist is een pakket wat je alleen met Lane assist samen kunt bestellen. Travel assist bevat dodehoekassistent, verkeersbordenherkenning en automatisch grootlicht. Te herkennen aan het grote blok met regensensor, lichtsensor en camera achter de binnenspiegel.

Het is inderdaad een bomvolle, ik was in de gelukkige omstandigheid om nog ruim 4000 euro aan opties aan te kunnen vinken, onder andere door niet voor de 1.5 te kiezen. Die is namelijk 3500 euro duurder dan de 1.0 op de O3.

Nice! Wist ik niet.

Heb je dan de oranje/rode waarschuwingslampjes in de buitenspiegels zitten?
 

Smeeuwis

Donateur
Ik ben nog niet zo tevreden over de DSG in de D stand, is het net niet qua opschakelen en gasrespons kan ook beter. File rijden vooral irritant dat je fel op gas moet om het gat niet te groot te laten worden..

Ik ben benieuwd naar je aanpassings lijstje en je aanpassing gasrespons en DSG.

Deel graag verdere ervaringen.

Ik ga het deze week goed proberen, er staan ruim 1000 km op de agenda. Gasrespons en DSG ga ik sowieso laten doen trouwens, weet alleen nog niet wanneer...
 
Mooi auto, die virtual cockpit ziet er ook goed uit. Heb wel het idee dat het net iets minder mooi is dan het Active Info Display van VW. Heb in de zoektocht naar een andere leaseauto ook gereden in een Golf Highline en daar leek de kaartweergave scherper.
 

CDK

Forumguru
Heb in de zoektocht naar een andere leaseauto ook gereden in een Golf Highline en daar leek de kaartweergave scherper.
Dat is niet het geval, dit zijn de nachtkleuren. De AID in de VW’s is wel groter, de koelwatertemperatuur en tankinhoud zijn bij Skoda led’s aan de zijkant van de AID en bij VW / Audi is dat opgenomen in het display.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik ga het deze week goed proberen, er staan ruim 1000 km op de agenda. Gasrespons en DSG ga ik sowieso laten doen trouwens, weet alleen nog niet wanneer...

Gasresponse is echt of je een andere auto hebt. Bij mijn 1.6TDi in elk geval wel.

Wat een mooie configuratie, zeg! Beste kleur, mooiste interieur, mooiste velgen, fijne opties. Echt een top samenstelling.
Veel plezier ermee.
 

Smeeuwis

Donateur
Gasresponse is echt of je een andere auto hebt. Bij mijn 1.6TDi in elk geval wel.

Wat een mooie configuratie, zeg! Beste kleur, mooiste interieur, mooiste velgen, fijne opties. Echt een top samenstelling.
Veel plezier ermee.

Tnx voor t compliment, zelf ook nog steeds errug blij met de keuzes.

Die gasrespons ken ik van mijn vorige al, inderdaad nogal een verschil. Laat ik bij deze ook zsm doen, de handling in de file en vanmiddag in de binnenstad valt tegen. Eerst niks en dan bijna volgas als je niet oppast...
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Smeeuwis

Donateur
Waze geprobeerd maar ik vind de user interface niks. Daarna FM geprobeerd door eerst de route in te stellen en dan de telefoon te koppelen: werkt!! Problem solved...

Navigeren via FM op het scherm werkt dus ook... Telefoon koppelen, ACP openen, FM openen, rechts boven op het vergrootglas klikken en je kan via spraak je bestemming invoeren. Perfect!

Twee nadelen nog: om te connecten met ACP moet de telefoon aan de kabel, dat dat nou niet via BT kan begrijp ik echt niet :sterretjes:, en de navigatiekaart van FM wordt niet in de virtual cockpit getoond. Geldt ook voor Google Maps en Apple kaarten overigens, wel jammer...

Verder helemaal super. Gelukkig is de navigatie op de Columbus een stuk accurater dan voorheen, verkeersinfo via internet i.p.v. via TMC. Dus navigeren via Columbus en flitsmeldingen via FM, al dan niet op carplay, of alles via FM. Zal afhangen van de situatie denk ik.

KYP!
 

Rallye

Forumguru
Met Flitsmeister bedoel ik het volgende. Je kan in de FM app, op de telefoon dus, je einddoel instellen en daar indien gewenst naartoe navigeren met instructies. FM houdt het verkeer op de route bij en past die indien nodig aan. Dit stuk kan je via Apple Carplay nog niet gebruiken. Dat komt kennelijk nog, maar is nog niet vrijgegeven door Apple. Geeft niks want het gaat mij primair om de verkeersmeldingen. Inderdaad is het jammer dat Smartlink niet op de Virtual cockpit wordt weergegeven. Dan zou je Google Maps, Flitsmeister of Apple Maps daar terugzien. Misschien in een toekomstige versie.

Grappig. Dat had ik nog niet ontdekt. Heb je een linkje naar de beperkingen van FM op CarPlay?

De routes en de tijdstippen waarop ik die tot nu toe met FM op CarPlay heb gereden gaven mogelijk ook geen aanleiding tot aanpassingen gedurende de rit. Mij is in ieder geval geen aanpassing, noch een gebrek daaraan, opgevallen. Wel werd rekening gehouden met de afsluiting van de A35 in de afgelopen weekeinden.
 

Smeeuwis

Donateur
@Rallye Vandaag twee lange ritten gedaan met FM op ACP, dus goed kunnen testen. Wat blijkt, als je de bestemming invoert op de telefoon en die vervolgens koppelt met ACP dan werkt het feilloos en komen ook de aanwijzingen in beeld op de Columbus. Als je de bestemming invoert op het scherm van de Columbus, dus NA koppelen met ACP, dan komen die aanwijzingen niet naar voren. Dat is wel lastig en nog een puntje wat FM moet ontwikkelen. Ik ga ze dat sturen via de Appstore. Verder werkt het eigenlijk best goed, behalve dat je de kaart niet in de virtual cockpit ziet maar dat wisten we al.

Laatste rit vandaag anders gedaan: navigeren via Columbus, kaart op virtual cockpit en FM via ACP op de achtergrond actief, muziek afspelen via ACP in beeld op de Columbus. Meldingen van FM komen door, dat gaat goed. Maar als ACP reageert op wat de telefoon doet, dus als ik wordt gebeld, dan schakelt de Columbus Navi uit! Het systeem geeft dan in het scherm weer dat de navigatie van een ander apparaat actief is. Hij ziet FM kennelijk als een Navi-app, ook al navigeer je niet. Daar moet ik nog eens verder mee rommelen.

On-topic: auto bevalt me nog steeds ontzettend goed. Vandaag bijna 350 km weggetikt dus hij is ook bijna ingereden inmiddels, lekker op de ACC mee met het verkeer, heerlijke rust in het interieur want de auto is heerlijk stil, veel licht via het panodak en de lichte bekleding, en de muziekweergave is op hoog niveau. Eén dezer dagen maar eens oefenen met de parkpilot.

KYP.
 

Smeeuwis

Donateur
ff een korte update, we zijn twee maanden verder sinds de laatste.

Auto bevalt nog steeds uitstekend. Inmiddels bijna 8000 km achter de wielen. Twee zaken die opvallen / lichtjes irriteren:

1. De gasrespons blijft een issue.

Als je een klein beetje gas geeft gebeurt er hoegenaamd niets, trap je iets verder dan spuit je ineens weg, zeker in S, met soms wielspin. Hopelijk lukt het om binnenkort enige VCDS aanpassingen te laten doen, dan laat ik de gasrespons laten aanpassen naar lineair, kijken wat het dan wordt.

2. Verbruik in D versus in S.

In D vind ik de auto gezapig van karakter. Je moet flink gasgeven om de DSG tot handelen aan te sporen en als je dat niet doet rijdt hij al bij 60 in 6 of 7. Veel te weinig toeren, en in combinatie met de gasrepons gebeurt het dus regelmatig bij gas bijgeven dat de automaat niet reageert. Je trekt dan op vanuit een veel te laag toerengebied en dat is weer bepaald niet zuinig te noemen... Dus, na enig speur en leeswerk op dit prachtige forum maar eens een tijdje consequent in S gaan rijden. Dat scheelt! Nu na twee keer tanken al op 5,8 liter per 100 km t.o.v. 6,5 en de auto rijdt ook nog eens veel prettiger, uitgezonderd wegrijden uit stilstand dus (zie punt 1). Ik lees dit bij anderen ook terug en het is is dus blijkbaar echt zo... Ik ga de DSG dus definitief laten aanpassen, zoals @Rosinfield ook meerdere malen heeft gezegd op dit forum. Versnellingen langer vasthouden in D en iets sneller opschakelen juist in S. Ook bij 50-60 km in 5 rijden in plaats van 6 of zelfs 7. Ik verwacht dat het in combinatie met de aanpassing gasrepons niet meer nodig zal blijken om continue in S te rijden. Waarschijnlijk kom ik dan definitief tot de slotsom om geen chiptuning te laten uitvoeren. Ik vind de motor pittig genoeg voor het dagelijkse verkeer hier in in Nederland èn voor mijn overwegend vrij rustige rijstijl.

Verder kan ik er niet zoveel aan toevoegen:

De ACC in combinatie met Lane Assist werkt vlekkeloos, behalve als je afgezakt bent achter een vrachtwagen en een gaatje naar links krijgt. Je moet dan even gas bijgeven want het duurt even voor de auto weer snelheid opbouwt als de weg vrij is. Als er in de verte weer nieuwe achterliggers aankomen moet je dat goed timen...

Apple Carplay helemaal goed, bediening via Siri en Flitsmeister op de achtergrond actief. Navigeren doe ik uiteindelijk vrijwel alleen via de Columbus, de verkeersinfo is zeer accuraat en de route wordt snel aangepast als het nodig is.

De verkeersbordherkenning ziet vaak zelfs de matrixborden maar mist de aanduiding op de hectometerpaaltjes, hierdoor wordt toch niet altijd de juiste snelheid aangegeven. Vooral als een bord Einde alle verboden er wel staat maar slecht gezien wordt door de camera.

Leuk gadget: als je stilstaat achter een voorganger en de start-stop heeft de motor uitgeschakeld, dan start de auto al als de radar ziet dat je voorganger gaat rijden! Cool!

Momenteel veel rijden met dak open, heerlijk frisse lucht maar na enige tijd gaat het gebulder wel ergeren. Het is veel minder dan bij bijvoorbeeld een Tiguan, dus ik hou het langer vol, maar na 20-30 minuten gaat het dak echt dicht. Als ik alleen maar provinciaal rijd valt dat wel weer mee, het lijkt met name boven de 100 km/u flink toe te nemen.

Binnenkort de inparkeerhulp maar eens uitproberen. Wel al ervaren dat de auto opzij 'kijkt' bij achteruit uit een parkeervak rijden, de sensoren van de Side Assist zien dan ook een voetganger of een andere auto merkte ik laatst. Gelukkig maar...

Combinatie kleur - bekleding - velgen nog steeds super. De lichte stof is wel wat besmettelijk, donkerblauwe spijkerbroek geeft af en dat vind ik minder. Binnenkort maar eens een reiniger er overheen.

Nog niet door de wasstraat geweest en ben ik ook niet van plan. Geen swirls deze keer om te polijsten. Over een maandje een goede waslaag aanbrengen nadat ik de lak heb gekleid (insecten) en de ramen insmeren met RainX.

Tot zover ff, KYP!!!
 

Canon-Eye

Forumguru
De verkeersbordherkenning ziet vaak zelfs de matrixborden maar mist de aanduiding op de hectometerpaaltjes, hierdoor wordt toch niet altijd de juiste snelheid aangegeven.
Dat systeem geeft heel vaak niet de juiste snelheid weer, aangezien het ook geen onderborden kan lezen. Dus op de vele plaatsen waar een maximum van 90 bij nat wegdek is aangegeven ziet-ie alleen de 90...

En dan willen ze in de toekomst zo'n systeem verplicht gaan stellen en dan ook nog laten ingrijpen?
Dat wordt lachen met al die ingrepen bij droog weer... :nono:
 

Smeeuwis

Donateur
Dat systeem geeft heel vaak niet de juiste snelheid weer, aangezien het ook geen onderborden kan lezen. Dus op de vele plaatsen waar een maximum van 90 bij nat wegdek is aangegeven ziet-ie alleen de 90...

En dan willen ze in de toekomst zo'n systeem verplicht gaan stellen en dan ook nog laten ingrijpen?
Dat wordt lachen met al die ingrepen bij droog weer... :nono:

Klopt, er valt nog wat te ontwikkelen qua software, maar ook te standaardiseren in Europa.

Ik vind het juist vaak goed gaan, maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk, of afhankelijk van waar je vaak rijdt...
 
Bovenaan Onderaan