Zelf airco bijvullen

Ted

Forumguru
Wie zegt dat ik hem altijd uitzet zoals het advies? Dat is alleen voor nare geurtjes en heeft niets met de levensduur te maken. Die van mij gaat meestal in mei aan en zet ik in oktober af. Dat is het fijne van regelende airco. Een auto is er voor mij en niet andersom. Ofschoon ik hem weleens een desinfecterende behandeling gegeven heb echter laat ik dat de laatste jaren achterwege. Door de vele kilometers die ik maak, vallen vieze geurtjes wel mee. Wel vernieuw ik het interieurfilter ieder jaar!
 

0ri0n88

Forumguru
Ofschoon ik hem weleens een desinfecterende behandeling gegeven heb
Dus je onderhield hem wel? Dat je gasverlies beperkt is gebleven is niet onmogelijk wel komt dit minder vaak voor en dat is alleen maar fijn toch?
Wie zegt dat ik hem altijd uitzet zoals het advies? !
Wie zegt dat ik dat zeg? Ik geef alleen aan dat niet iedereen kan of wil voldoen aan "hoe de AC het beste te gebruiken".
Dat jij niet aan de eisen van je eerder genoemde post voldoet geeft alleen maar meer aan dat het meer geluk als wijsheid is dat die nog steeds geen onderhoud nodig heeft gehad wat overigens blijkt dat dat wel gebeurt is aangezien je hem wel reinigte.
Ik ga mijn airco ook niet vullen als het niet nodig is. Ik laat hem eens in de 2 jaar controleren en zonodig onderhouden cq vullen reinigen.
 

Ted

Forumguru
Vanmiddag na een warme rit de uitstroom lucht gemeten op ventilatie stand 2 en die bedroeg respectievelijk 1,9 R en 2,1 L. graden Celsius. gemeten met een infrarood temp. meter. Overigens koelde de airco zoals vanouds. Ben hier bijzonder tevreden over.
 

micky

Forumguru
maar wat kan je aan die nare geuren doen ? zijn hier nog legale middelen voor ?
er zijn reinigingsbusjes voor te koop, die gebruiken dealers ook, werkt goed heb ik ervaren, maar eigenlijk stinkt mijn airco nooit, ondanks dat ik hem 24/7 aan laat staan, komt wellicht omdat ik altijd nieuwe auto's krijg en na 2-3 jaar gaan ze weg.
 

TheoStek

Forumguru
Nou airco zelf bijvullen met die busjes mag niet en mogen ook niet meer verkocht worden in de EU.
Tevens worden die aangesloten op de zuigleiding...als je dan weet dat je in vloeibare vorming het middel eruit zuigt, maakt de compressor vloeistofslag.
Er wordt altijd via de hogedruk afgevuld, tenzij een accumulator is voorzien mag dit geschieden via de lagedruk maar niet met draaiende compressor!!
Waar lucht zit, zitgeen koudemiddel, tevens weet je niet hoeveel er nog in zit en wat erin moet, dus stel 450 gram en je hebt nog 200 gram aanwezig en zo'n busje bvat 400 gram en er helemaal in pompt, wordt er 150 gram teveel ingepompt.
Er ontstaat een hogere druk en vooral bij hoge temepraturen...loopt de druk zo hoog op dat de compressor telkens uitslaat.

Vanmiddag na een warme rit de uitstroom lucht gemeten op ventilatie stand 2 en die bedroeg respectievelijk 1,9 R en 2,1 L. graden Celsius. gemeten met een infrarood temp. meter. Overigens koelde de airco zoals vanouds. Ben hier bijzonder tevreden over.

Wat bedoel je met 1,9 R en 2,1 L,? ...wat is dan de nakoeling en de oververhitting? de uitstroom zegt niets.
 

milanseegers

Forumguru
Zo. Ik heb me verdiept in de werking van het ac systeem. Ac systeem op de Fabia is absoluut geen rocket science en is, als je begrijpt wat je doet, prima zelf af te toppen.

Ondanks alle fabels heb ik vreemd genoeg geen wetgeving kunnen vinden die mij verbieden er iets mee te doen?

Op basis van de vergaarde kennis heb ik besloten hem zelf af te vullen.

De procedure die ik heb gevolgd is nagenoeg hetzelfde als onderstaand filmpje:

Spullen die ik heb gebruik zijn besteld op eBay en betreffen de manometers en slangen en 200gr 134a koudemiddel. Ca 20 eu kwijt voor het koude middel en een tientje voor de slangen.

Rij nu een paar maanden met het gevulde systeem en het werkt perfect, de druk is goed en belangrijker nog; lekker koel!
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Klopt @Stinger via eBay kun je vergelijkbare setjes krijgen.

Enkele tips;

Het is goed om met de dubbele mano meter ook de hogedruk te monitoren.

Koude middel zeer langzaam toevoegen, en bus onderste boven houden.

Om dit 'af toppen' goed te doen moet je ac systeem moet goed werken! Bij kapotte compressor of fan eerst deze repareren. Als je dit niet doet kun je het systeem beschadigen.

Overigens schijn je 134a ook met het veel verkochte 12a af te kunnen toppen. Niet te verwarren met het oude a12. Beide koudemiddelen zijn mengbaar en geschikt voor hetzelfde systeem. Vaak staat er op de busjes dat je moet vacumeren vanwege zn. wetgeving, maar dit is voor de werking van de ac niet persee nodig.
 

TheoStek

Forumguru
Zo. Ik heb me verdiept in de werking van het ac systeem. Ac systeem op de Fabia is absoluut geen rocket science en is, als je begrijpt wat je doet, prima zelf af te toppen.

Ondanks alle fabels heb ik vreemd genoeg geen wetgeving kunnen vinden die mij verbieden er iets mee te doen?

Dus ik heb volgens alle fabels voorniets mijn stekdiploma behaald en de f gassen catogerie 1 en 2.
Dan zal ik je een qoute plaatsen van de wetten van de overheid...en als je googelt op de f-gassen verordering heb je genoeg lees voer waarin je je kunt verdiepen, en kun je misschien ook nog een cursus f-gassen verordering gaan volgen catogerie 1.

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • airco van een mobiel werktuig: koelinstallatie die
    • –niet hermetisch gesloten is en minder dan drie kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat, of

    • –hermetisch gesloten is en minder dan zes kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat,
    en hoofdzakelijk bestemd is om de luchttemperatuur en de vochtigheid in de bestuurdersruimte van een werktuig als bedoeld in bijlage I bij deze regeling te doen dalen;

  • airco van een voertuig: koelinstallatie die
    • –niet hermetisch gesloten is en minder dan drie kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat, of

    • –hermetisch gesloten is en minder dan zes kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat,
    en hoofdzakelijk bestemd is om de luchttemperatuur en de vochtigheid in de bestuurdersruimte of de passagiersruimte van een voertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c en d, van de Wegenverkeerswet 1994 te doen dalen;

  • deelnemer: deelnemer aan het examen, bedoeld in artikel 3, eerste lid;

  • exameninstelling: door de Minister aangewezen instelling als bedoeld in artikel 3, tweede tot en met vierde lid;

  • installeren: aaneenkoppelen van twee of meer apparatuuronderdelen of circuits die gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevatten of daartoe bestemd zijn met het oog op het plaatsen van een systeem op de locatie waar het zal functioneren, inclusief de handeling waarbij leidingen voor gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen van een systeem worden aaneengekoppeld om een koelcircuit te voltooien ongeacht de noodzaak het systeem na montage te vullen;

  • keuringsinstantie: door de minister aangewezen instantie als bedoeld in artikel 25, eerste lid;

  • koelinstallatie: drukapparatuur of drukapparaat als bedoeld in artikel 1, onder e, van het Warenwetbesluit drukapparatuur, waarin zich gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevinden;

  • koudemiddelenregistratie: registratie waarbij wordt bijgehouden de hoeveelheid gefluoreerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen die wordt gevuld of bijgevuld in koelinstallaties en de teruggewonnen hoeveelheid gefluoreerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen uit koelinstallaties evenals de bestemming hiervan;

  • lekcontrole: controle op lekkage als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de f-gassenverordening voor zover het gefluoreerde broeikasgassen betreft en controle op lekdichtheid als bedoeld in artikel 23 van de EG-verordening ozonlaagafbrekende stoffen en artikel 29a voorzover het gereguleerde stoffen betreft;

  • minister: de Minister van Infrastructuur en Milieu;

  • mobiele airco: airco van een voertuig of airco van een mobiel werktuig;

  • mobiele koelinstallatie: koelinstallatie die
    • –niet hermetisch gesloten is en drie kilogram of meer gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat of

    • –hermetisch gesloten is en zes kilogram of meer gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat,
    en zich bevindt in of op een spoorvoertuig als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Spoorwegwet of een voertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c of d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • onderhouden: alle werkzaamheden, met uitzondering van het terugwinnen en het uitvoeren van lekcontroles, waarbij de circuits die gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevatten of daartoe bestemd zijn, worden geopend, waaronder het vullen van het systeem met gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen, het wegnemen van een of meer circuit- of apparatuuronderdelen, het hermonteren van een of meer circuit- of apparatuuronderdelen en het herstellen van lekken;

  • stationaire koelinstallatie: koelinstallatie die tijdens het functioneren niet mobiel is;

  • terugwinnen: verzamelen en opslaan van gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen tijdens onderhoud of voorafgaand aan de verwijdering van koelinstallaties of houders als bedoeld in artikel 2, onder 12, van de f-gassenverordening.
    • et diploma heeft betrekking op een van de volgende categorieën van werkzaamheden:
      • a.categorie I: de houder van het diploma is bevoegd alle werkzaamheden als genoemd in het eerste lid te verrichten;

      • b.het terugwinnen;

      • c.het installeren, of

      • d.het onderhouden.
      • b.categorie II: de houder van het diploma is bevoegd:
        • 1°.de werkzaamheid, genoemd in het eerste lid, onder a, te verrichten op voorwaarde dat hierbij het koelcircuit, dat de gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat, niet wordt geopend;

        • 2°.de werkzaamheden, genoemd in het eerste lid, onder b tot en met d, te verrichten bij stationaire koelinstallaties die niet hermetisch gesloten zijn en minder dan drie kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevatten of die hermetisch gesloten zijn en minder dan zes kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevatten;
      • c.categorie III: de houder van het diploma is bevoegd de werkzaamheid, genoemd in het eerste lid, onder b, te verrichten bij stationaire koelinstallaties die niet hermetisch gesloten zijn en minder dan drie kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevatten of die hermetisch gesloten zijn en minder dan zes kilogram gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevatten;

      • d.categorie IV: de houder van het diploma is bevoegd de werkzaamheid, genoemd in het eerste lid, onder a, te verrichten voorzover hierbij het koelcircuit, dat de gefluoreerde broeikasgassen of gereguleerde stoffen bevat, niet wordt geopend.
    • 3Personen die belast zijn met het terugwinnen bij mobiele airco’s beschikken over een bij deze werkzaamheid behorend diploma.
    • 4Degene die beschikt over een diploma behorend tot categorie I als bedoeld in het tweede lid, onder a, is tevens gerechtigd de werkzaamheid, bedoeld in het derde lid, te verrichten.
    • 5Voor personen:
      • a.die een opleiding voor het kunnen verrichten van de betreffende werkzaamheid volgen met het oogmerk het hierbij behorende diploma te verkrijgen, en

      • b.die tot het moment dat het diploma voor die betreffende werkzaamheid is verkregen bij het verrichten van die werkzaamheid werkzaam zijn onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van iemand die over een bij het bij die werkzaamheid behorend diploma beschikt, is het eerste lid voor een periode van maximaal twee jaar en het derde lid voor een periode van maximaal een jaar niet van toepassing, te rekenen vanaf de aanvangsdatum van de opleiding.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt @Stinger via eBay kun je vergelijkbare setjes krijgen.

Enkele tips;

Het is goed om met de dubbele mano meter ook de hogedruk te monitoren.

Koude middel zeer langzaam toevoegen, en bus onderste boven houden.

Om dit 'af toppen' goed te doen moet je ac systeem moet goed werken! Bij kapotte compressor of fan eerst deze repareren. Als je dit niet doet kun je het systeem beschadigen.

Overigens schijn je 134a ook met het veel verkochte 12a af te kunnen toppen. Niet te verwarren met het oude a12. Beide koudemiddelen zijn mengbaar en geschikt voor hetzelfde systeem. Vaak staat er op de busjes dat je moet vacumeren vanwege zn. wetgeving, maar dit is voor de werking van de ac niet persee nodig.

Heb nog nooit gehoord van 12 A of A12, alle koudemiddelen beginnen met een R.
R134A is al een blend en kan met geen enkel ander koudemiddel samengevoegd worden in auto airco installatie's.
Iedere airco installatie moet gevacumeerd worden, wanneer dat niet wordt gedaan, wordt de druk verhoogd en is voor een professionel een vreemd gas aanwezig, drukken veranderen eveneens de nakoeling en oververhitting.

Maar ja volgens jou zijn het fabels en zgenaamde regels die niet hoeven.

Nogmaals ga een cursus volgen f-gassen, verdiep je daarin, in plaats van onzin te kramen.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zou alleen al denken. Waarom zou je dit willen?
Buiten dat je niet de complete kennis bezit bespaar je allicht 2 tientjes uit tov het professioneel uit te laten voeren. Beetje armoedig denk je ook niet?
 

Stinger

Actief lid
Dan nog iets vergeten @Monteurtje, wahahaha..dit dhz flesjes worden via de zuigleiding en draaiende compressor naar het systeem ingezogen...in vloeibarevorm...ik lach me rot.
Kunt u dit misschien toelichten? In Amerika worden deze "spuitbussen" gewoon verkocht bij Wallmarkt, Target en andere auto materialen zaken voor de particulier. Ik ga er van uit dat deze fabrikanten weten wat ze verkopen en getest hebben voor dat het product op de markt wordt gezet ivm eventuele schade claims van particulieren/bedrijven als er iets mis gaat. Immers schade vergoeding in Amerika zijn niet bepaald mals vergeleken met Nederland.
 

milanseegers

Forumguru
Wat een negativiteit en bangmakerij. Ik deel slechts mijn eigen (zeer positieve) ervaringen. Doe ermee wat je wilt.

Je kunt ook je veterstrik diploma halen. Wilt niet zeggen dat diegenen die dat niet hebben niet mogen veterstrikken.

Die wetgeving is allemaal komen te vervalen eind 2015. Staat groot boven de artikelen...
 

Spierings

Forumguru
Je ervaring is positief maar dat wil niet zeggen dat wat je hebt gedaan goed is..

Je hebt namelijk geen flauw idee hoeveel koudemiddel erin zat en hoeveel je erin hebt gedaan.... Het is gewoon toevoegen op goed geluk... Daarnaast heb je alleen koudemiddel toegevoegd en geen olie..

De drukken zeggen wel iets maar zijn erg temperatuur afhankelijk en zijn geen goede indicatie van de vulling...
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Wat een negativiteit en bangmakerij. Ik deel slechts mijn eigen (zeer positieve) ervaringen. Doe ermee wat je wilt.

Je kunt ook je veterstrik diploma halen. Wilt niet zeggen dat diegenen die dat niet hebben niet mogen veterstrikken.

Die wetgeving is allemaal komen te vervalen eind 2015. Staat groot boven de artikelen...
In Nederland/Europa mag je niet als particulier airco's vullen of laat staan de gasflessen kopen vandaar dat je ze ook in Amerika moet bestellen. Dat je ze kunt bestellen in amerika zegt niet dat je het mag gebruiken je mag daar ook vuurwapens hebben dus hier ook?.
Maar ik neem het je niet kwalijk als je het wel doet maar als je airco om zeep helpt ben je verder van huis. Ik laat hem eens in de 2 jaar doen en dan kost het je 50e per jaar gemiddeld. Zou er niet de moeite voor overhebben om dat zelf te gaan lopen vogelen met mogelijk alle gevolgen van dien.
 
Laatst bewerkt:
De procedure die ik heb gevolgd is nagenoeg hetzelfde als onderstaand filmpje:
Interessant filmpje, bedankt voor het plaatsen van de link, ik heb het bij deze een "like" gegeven
En flink van je dat je het zelf gedaan hebt, ik ga het je niet nadoen .
Is bij mijn 13,5 jaar oude ongeservicde Fabia ook nog niet nodig trouwens.
De uitstroom temperatuur van de airco van mijn Fabia is bij de ventielen net zo laag als op het filmpje na het hervullen, dus we laten het nog maar even zo.
40℉ = 4.4℃
Als ik hier lees dat ze de airco om de 2 jaar laten servicen zakt me daar de broek helemaal van af.
Top Milan Seegers
 

TheoStek

Forumguru
Kunt u dit misschien toelichten? In Amerika worden deze "spuitbussen" gewoon verkocht bij Wallmarkt, Target en andere auto materialen zaken voor de particulier. Ik ga er van uit dat deze fabrikanten weten wat ze verkopen en getest hebben voor dat het product op de markt wordt gezet ivm eventuele schade claims van particulieren/bedrijven als er iets mis gaat. Immers schade vergoeding in Amerika zijn niet bepaald mals vergeleken met Nederland.

Alle ac systemen worden gevuld met vloeibaar koudemiddel via de HOGEDRUKLEIDING MOTOR uit...
Dat dhz busje is ook vloeibaar koudemiddel, dus wordt via de zuigleiding vloeibaar koudemiddel met draaiende airco naar het systeem ingezogen...De zuig zijde is gasvormig, compressor kan niet tegen vloeistof slag.
 
Bovenaan Onderaan