Zelf airco bijvullen

Cordoba

Forumguru
Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. Conform indertijd het advies van de Skoda dealer (stond vermeld in het Skoda blaadje) niets aan gedaan alleen jaarlijks het interieur filter vervangen. Dus die verlies % klopt weinig van en is meer op angst of profit gebaseerd. Blijkbaar heeft Skoda een goede compressor geleverd!

Interieurfilter is geen onderdeel van de airco, maar van de kachel/interieurlucht regeling. De lucht van de airco gaat na verlaten van de airco als eerste door het interieurfilter, maar als je geen airco hebt, heb je ook een interieurfilter en die moet je dan ook regelmatig vernieuwen.
 

Ted

Forumguru
Als het warmer wordt zal ik de uitgaande temperatuur meten. Verder zal ik de drukken van de airco uitlezen als ik tijd er voor vrij maakt. Overigens ga ik elk jaar naar warme oorden en koelt hij prima als het buiten 30 graden is.

Inderdaad staat de interieur filter buiten de werking van de airco. Weliswaar moet je de flow in stand houden uiteraard.

Zelf ben ik best kritisch op het functioneren van mijn auto en voer ik al van de aankoop al onderhoud zelf uit. Heb al bij al weinig onderdelen vernieuwd behoudens banden en twee accu's, 1 binnen homokineet, terugloopwiel generator en slechts een set remblokken, voor ophangrubbers, 1 reactie stang, 1 weerstand.
Verder geen noemenswaardig olieverbruik.

Dat je koudmiddel verliest kan ik mij voorstellen maar olie is veel viskeuzer en blijft mijns inziens altijd aanwezig tenzij de seal van de compressor zo lek is al een mandje.
 

0ri0n88

Forumguru
@Ted Op zijn koudst moet er meen ik 10/11 graden uitkomen, maar je moet wel degelijk het verschil kunnen voelen tussen airco of gewone lucht ongeacht de temperatuur buiten.
Er zijn idd zat aircos die jarenlang draaien zonder problemen, dit neemt niet weg dat het wijs is hem te controleren en te reinigen eens in de 2 jaar voor het behoud van je pomp en compressor daarnaast laat ik de airco altijd draaien zomer en winter heb niet voor niets climate control ;) geen beslagen ramen en gecontroleerde temperatuur en voor het minieme verbruiksverschil met name in winter hoef je het mijns insziens niet laten...
 

milanseegers

Forumguru
Bedankt voor jullie adviezen. Om de airco goed te kunnen vullen heb je dus meer nodig dan het betreffende setje op eBay.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die dit wel degelijk naar tevredenheid hebben gebruikt..? Als het absoluut niet zou werken/de boel zou slopen of op een andere wijze een fout product / toepassing zou zijn; dan zou het toch niet zo uitgebreid op internet over geschreven/gefilmd worden..

Ondanks ik graag alle Service aan m'n Fabia zelf doe, denk ik dat ik, wat betreft de ac, kies voor een Service beurt door een specialist.
 

Spierings

Forumguru
Over motor demontage staan ook TIG filmpjes, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het kan..... En als het internet niet helemaal vol foute onzin staat hadden we dit soort forums niet nodig ondanks dat het leuk is....
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Vraagje Milan, stel dat iemand zo'n setje gebruikt, en 4 maanden later loopt de pomp in elkaar, hoeveel van de DHZ-ers zouden dat koppelen met het zelf uitgevoerde bijvullen? Het is net zoiets als iedere dag een snufje arsenicum op je brood doen: als je dat lang genoeg volhoudt, is dat op zekere dag toch dodelijk, maar meestal niet direct 5 minuten na de eerste keer.
 

milanseegers

Forumguru
@Cordoba ook al is je vraag retorisch; Ik zelf ben er zo een. Ik schrijf publiceer mn bevindingen niet voor mij zelf, maar voor anderen. Probeer op dit Forum ook m'n dhz faal acties te delen, naast de ervaring die ik vertel. Bijvoorbeeld de handleiding van het vervangen van de stofhoezen van de aandrijfas. Denk dat mensen daar wat aan hebben; ook al ging het bij mij dan niet helemaal naar wens :bloos:.

Wat betreft alle dhz zaken geldt; naast het beetje lef vooral je gezonde (technische) verstand gebruiken dan hoeven we niet, zoals jij beschrijft, te eindigen als Napoleon ;).
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp wat je bedoelt Milan, en lees je bijdragen over het algemeen met veel interesse. Wat ik vooral bedoelde, is dat door onvoldoende kennis niet altijd de koppeling gemaakt wordt tussen problemen en slechte DHZ-acties. Ik denk dat je genoeg van mij gelezen hebt, om te weten dat ik ook van DHZ-acties hou, en daarbij ook wel eens lijnrecht tegen adviezen in ga. Daarbij heb ik over het algemeen wel bedacht waarom een advies niet zou kloppen, soms heb ik gelijk en wordt het een succes (voor sommigen onverwacht), soms ga ik de fout in, en dan heb ik weer iets geleerd.
 
Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. Conform indertijd het advies van de Skoda dealer (stond vermeld in het Skoda blaadje) niets aan gedaan alleen jaarlijks het interieur filter vervangen. Dus die verlies % klopt weinig van en is meer op angst of profit gebaseerd. Blijkbaar heeft Skoda een goede compressor geleverd!

Hier precies hetzelfde.
Fabia Comfort van januari 2003.
Nog nóóit geen enkel servicebeurt laten doen, echt helemaal niks!
Conform het advies van Skoda in die jaren.
Op het moment van het inschakelen van de airco duurt het +/- 3-4 seconden totdat er koude lucht gevoeld wordt.
Bij een buitentemperatuur van 30+ graden koelt de airco na enige minuten af tot een 9 graden, gemeten aan de uitstroomventielen in het midden van het dashboard bij stand 2 van de ventilator
Na een tiental minuten is de uitstroom temperatuur tot 5 graden gezakt, let wel, dus bij een buitentemperatuur van 30+ graden!
Ik rij het hele jaar door met een temperatuurmeter in het uitstroomventiel in het midden van het dashboard.
Ik monitor dus elke keer de temperatuur, dat is helaas mijn "dwangmatige tic".
Die temperatuurmeter is in de loop der jaren met veel andere, goede temperatuurmeters vergeleken en die liepen gelijk, dus kunnen we er gevoeglijk van uitgaan dat de temperatuurmeter die ik gebruik aardig in de pas loopt met de werkelijkheid...
Conform de inlichtingen van diverse garagebedrijven/ aircoservice bedrijven die ik gevraagd heb, kan ik er gevoeglijk van uit gaan dat er nog totaal niets mis is met het aircosysteem van mijn Fabia Comfort.
En er zal heel misschien iets verdwenen zijn van die 550 gram die in een Fabia airco zit, maar in ieder geval nog lang niet merkbaar.

Moraal van het verhaal?
Of die adviezen worden gedaan door personen en/of bedrijven die er belang bij hebben dat er jaarlijks. of minimaal 1 keer per twee jaar geserviced wordt, zo ook hier.
Of die "adviezen" worden door personen nagekakeld in talloze fora die hun aangemeten "wijsheid" weer van anderen hebben, die ook weer nakakelen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als je gaat kijken hoeveel koelmiddel er nu echt uitkomt als een airco leeggetrokken wordt en gevacumeerd, dan krijg je een idee van wat er echt aan koelmiddel verloren gaat in de loop der jaren. Als je dan de resultaten ziet als er 10-15 auto's op rij geserviced zijn, dan weet je ook dat het uitzonderlijk is als een auto een jaar of 3-4 geen airco onderhoud heeft gehad, en hij is minder dan 20% van het koelmiddel kwijt.

Overigens 3-4 seconden na inschakelen al 9 graden inblaastemperatuur bij 30 graden buitentemperatuur, komt mij buitengewoon onwaarschijnlijk voor: die tijd is nauwelijks genoeg om met de fan op 2 (zoals je schrijft) buitenlucht naar interieur te transporteren, over het inschakelen/opstarten van de airco heb ik dan nog niet eens.
 
@Cordoba,

Goed lezen..
Ik had het niet over 9 graden in 3-4 seconden, ik schreef dat na 3-4 seconden na inschakelen van de airco de koude lucht al voelbaar is en dat na "enige minuten" de uitstroomtemperatuur is gezakt naar een +/- 9 graden.
Bij een warme auto moeten al de inwendige onderdelen waar de koude lucht langs stroomt eerst afkoelen eer het zover kan komen dat die temperatuur bereikt wordt en aangegeven wordt op mijn temperatuurmeter.
Ik schreef ook dat na een tiental minuten de uitstroom temperatuur tot 5 graden is gezakt, in een Skoda Fabia Comfort die al ruim 13 jaar geen airco-service heeft gehad, net als die van Ted, dus welke kant je nu op wil, zeg het maar...
 

milanseegers

Forumguru
Moraal van het verhaal?
Of die adviezen worden gedaan door personen en/of bedrijven die er belang bij hebben dat er jaarlijks. of minimaal 1 keer per twee jaar geserviced wordt, zo ook hier.
Of die "adviezen" worden door personen nagekakeld in talloze fora die hun aangemeten "wijsheid" weer van anderen hebben, die ook weer nakakelen.

Super dat jouw airco het nog zo goed doet! Denk dat het koel middel verlies van auto tot auto zal verschillen.. Net zoals olie verbruik. Die van mij verbruikt geen olie, maar mijn buurman moet zijn Fabia iedere 5000km een liter geven.

Wij van wc-eend, ehh.. Een garage of AC specialist zal dan ook adviseren het eea regelmatig te laten controleren om dat dit voor iedereen anders is. 1x per jaar lijkt mij wel wat overdadig..
 

Cordoba

Forumguru
Mijn Fabia viert over een paar weken ook zijn 13e verjaardag, en na beide airco services die ie heeft gehad, heb ik gemerkt dat het koelcapaciteit nadien flink was toegenomen. Beide keren was er ook zo'n 150 gram koudemiddel verloren gegaan ten opzichte van wat er in zou moeten zitten.

@Gompy Overigens zijn de temperaturen die je aangeeft van buitentemperatuur en instroomtemperatuur nogal bijzonder: als ik het nu wel goed lees, zou de uitstroomtemperatuur zo'n 25 lager zijn dan de buitentemperatuur. Van wat ik gelezen heb, heb ik begrepen dat de airco een dergelijk verschil helemaal niet zou kunnen halen, of het moet zijn dat dit op een andere manier gemeten is. Bij die andere manier van meten zou je kunnen denken aan maximale fan snelheid (meer lucht door de airco, dus de lucht zal dan minder afkoelen tijdens de passage door de airco), of doordat de echte temperatuur in het passagierscompartiment wordt gemeten. Verder zal de kleur van de auto ook invloed hebben: een donkere kleur neemt veel meer warmte op, waardoor ook onder de motorkap veel meer warmte is.
 

0ri0n88

Forumguru
Met een uitstroom van 5 graden mag je wel een dikke jas aandoen denk ik zo en zeker als die nog niet eens op zijn hoogste stand staat.
Wellicht toch tijd hem na te laten kijken.
Goede airco geeft een uitblaas van om en nabij de 10 a 11 graden dit is meer dan voldoende om een behaaglijke temperatuur te creeëren wanneer nodig.
 
@Cordoba,

De meetkop van mijn temperatuurmeter hangt het hele jaar door in het bovenste/middelste uitstroomkanaal.
Die 5 graden meet ik met de ventilatorstand op 2, na een tiental minuten, met een buitentemperatuur van 30+.
Zet ik de stand op 4, de maximale, dan zakt de temperatuur in het uitstroomkanaal niet lager 8-10 graden, er wordt dan zoveel warme lucht doorgeblazen dat het minder koelt als op stand 2.
De bedieningsknop voor de uitstroomrichtingen staat 's zomers naar rechts, zodat de luchstroom op de middelste en buitenste uitlaatventielen staat gericht.
De lamellen van de luchtroosters naar boven gericht richting autodak omdat warme lucht stijgt en op deze manier de snelste afkoeling wordt verkregen in de binnenruimte omdat de koude lucht naar boven wordt geblazen en een goede koude circulatie wordt verkregen.
Kleur auto is donkerblauw
98-LJ-GT.
Ik heb mijn waarheid dus niet van "ergens gelezen", nee ik heb het uit mijn eigen ervaring.
Verder wil ik het hier bij laten want dit gaat nergens toe leiden vrees ik.
 

Cordoba

Forumguru
@Gompy Nu is het jouw beurt om goed te lezen: wat je schrijft komt bijna exact overeen met post #32. Slechts één aanvullende opmerking: dat de uitstroomtemperatuur die je meet lager is, wil niet zeggen dat je het interieur koeler krijgt. Namelijk door veel meer maar iets minder koude lucht er doorheen te blazen, kan het zo zijn dat de temperatuur in het interieur lager krijgt.
 

Ted

Forumguru
Bijgaande de publicatie van de Skoda dealer A'dam
(sorry voor de opmaak van jpg naar tekst met OCR)



C 0 0 I en Airco ook in herfst
en winter nuttig condensloos
Honderd jaar geleden was airco nog ondenkbaar, maar in moderne auto's
horen ze er helemaal bij. Cool en comfortabel in de zomer, maar zeker
ook ideaal in herfst en winter! Hoe haalt u nu het beste uit uw airconditioning?
Uitleg en tips van de expert.
Airco-check in 3 stappen:
• Zet de airconditioning in de auto op de koudste stand
• Zet de ventilators op de maximale stand
• Stop de thermometer in een van de ventilators en lees de temperatuur af
Vervolgens moet de temperatuur van de uitstromende lucht tussen de 4 en 10 graden zijn. Indien dit
niet het geval is, is de koelcapaciteit onvoldoende en is een bezoek aan de werkplaats noodzakelijk.
l&K ll
J ohn Veenhof is werkplaatschef bij
5koda-dealer 5-Point in Amsterdam.
Veenhof en zijn collega's zorgen onder
andere voor onderhoud en reiniging van
de airconditioning in uw 5koda.
Veen hof: "Wanneer u de airco inschakelt,
gaat de temperatuur in de auto naar
beneden en voelt u een koele luchtstroom.
Wat niet iedereen weet, is dat de
airco ook in de natte herfst- en wintermaanden
zijn dienst kan bewijzen: doordat
deze de vochtigheid uit de lucht
haalt, beslaan de ramen minder snel en
ontwasemen ze sneller. Zo biedt de airco
dus rijcomfort én vergroot het de veiligheid."
Het juiste gebruik
Maar hoe gebruik je de airco 't beste en
houd je de onderhoudskosten laag? John
Veenhof: "Zet tijdig de airconditioning uit;
ongeveer vijf minuten voor je rit eindigt.
En voor ritjes korter dan vijf kilometer kun
je 'm beter helemaal niet aanzetten.
Hiermee voorkom je vervuiling van de
verdamper en het ontstaan van vieze
luchtjes.
"Heeft u een elirnatronie airco-systeem
dan is het beter om de airco in de winterperiode
op de ECON stand te zetten. Als
de buitentemperatuur rond de 5 graden
schommelt, ontstaat er zo geen condens.
Afzonderlijk schoonmaken van de airco is
niet nodig als u op deze wijze met uw
airco omgaat. Maak wel regelmatig de
binnenkant van de ruiten schoon. Door
de aanslag en vettigheid te verwijderen is
er namelijk minder condensvorming.
Vergeet ook vooral niet jaarlijks of om de
twee jaar (afhankelijk van het aircosysteem
in uw auto) het interieur van de
airco en/ of het pollenfilter te laten vernieuwen."
Reinigingsbeurt
Mocht er toch iets mis zijn met uw airco,
dan kunt u altijd bij de 5koda-dealer
terecht. John Veenhof: "Meestal is het
dan voldoende om de airco even te reinigen
en de verdamper schoon te spuiten.
Maar dat soort onderhoud kun je eenvoudig
voorkomen door je airco op de
juiste manier te gebruiken." •
 
Bijgaande de publicatie van de Skoda dealer A'dam
(sorry voor de opmaak van jpg naar tekst met OCR)

Hoe haalt u nu het beste uit uw airconditioning?
Uitleg en tips van de expert.
Airco-check in 3 stappen:
• Zet de airconditioning in de auto op de koudste stand
• Zet de ventilators op de maximale stand
• Stop de thermometer in een van de ventilators en lees de temperatuur af
Vervolgens moet de temperatuur van de uitstromende lucht tussen de 4 en 10 graden zijn. Indien dit niet het geval is, is de koelcapaciteit onvoldoende en is een bezoek aan de werkplaats noodzakelijk.
**knip**
@Ted,

Dit is ook precies hetzelfde wat Arjan Korterink, de eigenaar van Skoda Dealer Korterink in De Lichtmis, waar ik mijn Fabia in 2006 gekocht heb, mij vertelde toen ik hem vroeg wanneer er geserviced moest worden en wat de uitstroom temperatuur moest zijn.
Hij zei mij dat als ik dat in de gaten hield er niets aan de hand was, en vandaar dat ik het hele jaar door met een temperatuurmeetkop in het middelste uitstroomventiel heb hangen, en rij ik nog steeds rond in een auto waarvan de Airco vanaf de datum van kentekenuitgifte 2003 nog nooit geserviced is.
Een compleet eerlijk antwoord.
Hij had mij ook kunnen vertellen dat er minimaal één keer in de twee jaar geserviced moest worden, dat was weer kassa voor hem, maar nee, gewoon eerlijk.
Mijn Fabia, mét AQW blok, die slechte blokken wat de "goeroe's" hier beweren, heeft geen 375 dkm gereden zoals die van jou, wel ruim de helft, maar is ook 13 jaar oud en nog steeds prima in orde en ik ben nog steeds een zeer tevreden Fabia rijder en hoop het nog lang te blijven, mét mijn huidige Fabiaatje...
 

Ted

Forumguru
Ik heb mijn Fabia van nieuws af aan altijd zelf onderhouden en kan je vertellen dat alles uitstekend functioneert en de apk zonder enige negatieve opmerking goedgekeurd wordt. Ofschoon hij minimaal aan die keuring moet voldoen. Als werktuigbouw ingenieur ben ik best kritisch maar iets wat goed functioneert en kan testen, ga ik geen onnodig onderhoud geven. Daarbij komt dat een airco die 375 dkm gedraaid heeft al dik over zijn lifetime heen is en als de compressor vervangen moet worden dat beslist geen schande is.
 

0ri0n88

Forumguru
@Ted @Gompy
Is toch hartstikke fijn dat jullie airco's het zo lang uithouden, helaas is dit niet voor iedere airco weggelegd ook omdat niet iedereen hem ideaal kan of wil gebruiken. Ik ben ook van het soort die hem altijd aan heb en sws tot aan de voordeur ga echt niet die laatste 5 minuten nog in de bloedhitte zitten of niet gebruiken voor een zgn kort ritje dus dan heeft die maar meer te lijden, ieder zijn ding zeg maar.
Dan maar eens in de zoveel tijd een keer vullen en reinigen.
Zeker weten dat het unieker is dat je airco het zo lang volhoudt dan dat die eerder onderhoud nodig heeft.
 
Bovenaan Onderaan