Zelf airco bijvullen

milanseegers

Forumguru
Hallo Allemaal,
Op oa de Duitse eBay staan setjes om zelf het r134a koude middel bij te vullen van je airco. Setjes bestaan uit een fles koudemiddel + slang met manometer en een nippel die je op de lage drukzijde kunt aansluiten. In Nederland mag het koudemiddel alleen geleverd worden aan professionals.

Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden waarin mensen zelf hun airco bijvullen met deze setjes.

Wijze van bijvullen blijkt kinderspel. Ik zit er aan te denken om zo ook mijn ac bij te vullen. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

micky

Forumguru
bijvullen is niets, je weet immers niet hoeveel er nog inzit, daarom haal je het systeem leeg voor het vullen, een beetje gokken wordt volgens mij 9 van de 10 keer een drama waarna je alsnog gewoon die (70 euro (zag dat de nissan dealer het al voor 65 doet)) paar Euro's er voor uit gaat geven....
 

turboturbo

Forumguru
Ik ga vast klaar zitten voor de rest van de reacties....:D

Maar ik zou het niet doen. :nono:

Een volledige airco service beurt bij een échte aircoboer (dus geen bandenketen) bestaat uit een complete behandeling van 1,5 uur waarbij vacuumeren en een uitgebreide lektest zeer belangrijke stappen zijn. Als je airco systeem (en het milieu) je tenminste lief is.

TheoStek heeft al diverse topics vol betoogd over de beste werkwijze waar eigenlijk alles wel een keer gezegd is. Hij had als ik me goed herinner ergens hier geschreven over een Skoda rijder met teveel koudemiddel. Dit is echt niet goed voor je systeem en dat risico loop je natuurlijk wel als je zelf gaat bijvullen lijkt me.


Bovendien is het in NL denk ik ook strafbaar. Je moet een bepaalde F-gassen diploma hebben om hiermee te mogen werken. Let op hè we hebben het hier niet over kneuterige regeltjesgeving - dit gaat over serieuze zaken.
 

0ri0n88

Forumguru
Zou er iid ook zeker niet aan beginnen. Voor niet al teveel geld laat je het gewoon netjes servicen bij een erkend bedrijf die bedragen variëren tussen de 50 en 100 euro lijkt me niet de moeite om het daarvoor niet professioneel te laten doen.
 

Cordoba

Forumguru
Buiten dit, is er nog een reden waarom dat zelf bijvullen wel eens duur kan uitvallen: behalve koudemiddel bevat het aircosysteem ook olie om de pomp te smeren, dat gaat als echte mengsmering in het systeem. Als je koude middel bijvult, is allereerst de vraag of er ook olie bij het koudemiddel zit, en of dit ook maar een beetje in de buurt komt, van wat jouw systeem nodig heeft. Het vervelende is namelijk dat zowel de hoeveelheid koudemiddel als de hoeveelheid olie per model en soms per modeljaar verschilt. Ook is het niet zo dat de verhouding tussen koudemiddel en olie een vaste verhouding is, zoals bijvoorbeeld bij de mengsmering voor 2-takt motoren (ik geloof dat 1:25 daar de standaard mengverhouding is).
 

Spierings

Forumguru
Dat gaat hem echt niet worden...

Je kunt hem met zo'n set wel vullen, maar je weet niet wat je doet want je bent er nog niet met een meter set en fles..
Je moet hem kunnen legen en vacuümeren, zodat het systeem helemaal leeg is, iets waarvoor je extra spullen nodig hebt.
Daarnaast heb je een professionele weegschaal nodig welke tot de gram nauwkeurig is zodat je hem goed kunt afvullen. Een te vol systeem is zeker niet goed en zal voor meer kosten zorgen...
Daarnaast moet je nog olie toe kunnen voegen...

Zelfs als je alles hebt om het zelf te doen haalt het niks uit als je niet weet hoe het moet...
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hier is alles al gezegd : NIET DOEN.
Vraag je af waarom je moet bijvullen? Door lekkage, dan moet je eerst het lek opsporen en daarna vacumeren met dichtheid controle.
Dan vullen met het juiste koudemiddel en voorgeschreven olie.
Lijkt me geen klusje voor een doehetzelver / amateur.
 

Cordoba

Forumguru
Een normaal goed werkend airco-systeem, verliest ook wat koelmiddel. Na 2-3 jaar zo'n 25% middel kwijt, is niet bijzonder.
 

micky

Forumguru
@Cordoba dat hoor ik vaak idd, maar waarom gebeurd dat met mijn Airco in huis niet en waarom werkt de airco in de Fiat 500 van mijn vrouwtje na bijna 7 jaar ook nog steeds zonder probleem?
Ik denk zelf dat als je koudemiddel verliest, je toch echt een lek hebt die er niet hoeft te zitten, oké, de enige plek wat ik me kan voorstellen dat een airco mag lekken zou langs de as van de pomp zijn, net als dat elke motor ook een ietsje pietsie olie mag verbruiken, maar goed, wellicht kan @TheoStek dit in jip en Janneke taal uitleggen...
 

Cordoba

Forumguru
Bij een airco in huis heb je dus even goed dat ie koudemiddel kwijt raakt. Alleen veel van die mobiele airco's zijn dermate goedkoop dat ze niet geserviced worden, en als ze het niet meer doen, gaan ze op de schroothoop. Bij de duurdere airco's zoals die bijvoorbeeld gebruikt worden om computer/server ruimtes te koelen, zie je ook dat er wat middel verdwijnt in de loop der tijd. (op het werk zie ik ook dat bij een servicebeurt voor de gebouwairco's er koelmiddel is verdwenen sinds de laatste beurt)

Een airco-installatie heeft dus ook leiding met koelmiddel dat rondgepompt wordt, en de leidingen (en de aansluitingen) kunnen dus ook variëren in temperatuur. In het complete circuit worden verschillende materialen gebruikt, dus dat betekent ook verschil in uitzetting met de temperatuurschommelingen in het systeem, dus per definitie kans op lekkage, voeg daar nog bij de drukverschillen in het systeem (zowel onderdruk als overdruk), en je gaat je langzamerhand verbazen als je nog iets van koelmiddel terug vindt in het systeem.
 

micky

Forumguru
@Cordoba ik heb gewoon ingebouwde airco in huis, met een unit op het dak, al 8 jaar nooit 1 monteur bij geweest en koelt als een malle, niet dat ik eigenwijs wil zijn, maar ik wil graag weten hoe het echt zit dan..
 

0ri0n88

Forumguru
@micky Wellicht heb jij een heel behoorlijke unit op je dak staan waardoor je dus overcapaciteit hebt en nog niet merkt dat er koudemiddel verdwijnt.
Zoals @Cordoba zegt gemiddeld verliest een airco een x percentage dus de 1 wat meer als de ander.
Heb ook een fiatje gehad en de airco compressor die daarin zit is groot genoeg om ook een mercedes B te koelen dus eigenlijk "te groot" voor de auto, meen dat er 450 gram koudemiddel ingaat en daar kan je al een behoorlijk autootje mee koelen.
 

ertromp

Forumguru
Zeker niet doen dat zelf bijvullen en de redenen zijn al genoeg gegeven.

Betreffende het verlies zie dit topic:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/na...ing-bv-varsseveld-nl.27850/page-6#post-555438

Dus auto was 5 jaar oud en er was op de 525gram 25 gram verdwenen. Daarna weer netjes afgevuld door @TheoStek . Kan dus inderdaad meevallen het verlies.
En de R134a heeft kleine moleculen die door diffusie door slangen heen kunnen en helaas door koppelingen dus vandaar lekkage.
 

Ted

Forumguru
Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. Conform indertijd het advies van de Skoda dealer (stond vermeld in het Skoda blaadje) niets aan gedaan alleen jaarlijks het interieur filter vervangen. Dus die verlies % klopt weinig van en is meer op angst of profit gebaseerd. Blijkbaar heeft Skoda een goede compressor geleverd!
 

ertromp

Forumguru
Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. Conform indertijd het advies van de Skoda dealer (stond vermeld in het Skoda blaadje) niets aan gedaan alleen jaarlijks het interieur filter vervangen. Dus die verlies % klopt weinig van en is meer op angst of profit gebaseerd. Blijkbaar heeft Skoda een goede compressor geleverd!
Dit vind ik meer geluk dan wijsheid. Is totaal niet op angst of profit gebaseerd maar op de eigenschappen van de HFCK's en een stuk onderhoud van je airco installatie.
En waarop weet je dat je airco uitstekend functioneert? Heb je al eens de uitblaastemperaturen gemeten aan de roosters?
Wees zuinig op die mooie en goede compressor en laat een keer het systeem vacumeren en opnieuw vullen wie weet heb je dan weer 13 jaar lang plezier
 

turboturbo

Forumguru
Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. [knip]
Je voorbeeld zegt inderdaad niet zo veel....

Toen de airco van mijn Fabia I werd geserviced (minimaal 5 jaar geen service had; misschien zelfs wel nooit - was verder geen historie bekend) koelde die nog perfect. Er bleek nog maar 25 gram koudemiddel in het systeem gezeten te hebben zo bleek.
Dus voor hetzelfde geld is jouw airco nagenoeg leeg na die 13 jaar. En een uitgebrande airco pomp (als gevolg van te weinig smering door te weinig koudemiddel en olie) overkomt je natuurlijk nét tijdens de heenweg op vakantie in Zuid Frankrijk.....
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. Conform indertijd het advies van de Skoda dealer (stond vermeld in het Skoda blaadje) niets aan gedaan alleen jaarlijks het interieur filter vervangen. Dus die verlies % klopt weinig van en is meer op angst of profit gebaseerd. Blijkbaar heeft Skoda een goede compressor geleverd!
Ik zou inderdaad wel de uitblaastemperatuur willen weten van deze airco maar ik zeg niet dat het niet kan heeft te maken met de grote van de compressor t.o.v de ruimte hoe lange weg legt het gas af binnen de leidingen en koppelimgen dat scheelt ook nog wel eens.
heb aan de zaak 7 koelmachines waarvan er 3 zijn die veel vaker gevuld dienen te worden dan andere dit zijn ook precies de koelingen die de langste weg af moeten leggen (koelleidingen) dus meer verliezen onderweg.
mijn oude bedrijfsbus heeft ook 10 jaar zonder bijvullen gewerkt maar dit was zo ren kleine ruimte om te koelen dat je het gewoonweg minder merkt dat de capaciteit afneemt
 

turboturbo

Forumguru
Uitblaas temperatuur alleen meten was volgens Theo niet voldoende als ik me niet vergis. Je moet aan de slag met berekenen, rekening houdend met de huidige (buiten)temperaturen en de gemeten drukken.
Dus even voelen of 'ie koud is, is niet voldoende als 'check'.
 

0ri0n88

Forumguru
Uitblaas temperatuur alleen meten was volgens Theo niet voldoende als ik me niet vergis. Je moet aan de slag met berekenen, rekening houdend met de huidige (buiten)temperaturen en de gemeten drukken.
Dus even voelen of 'ie koud is, is niet voldoende als 'check'.
Klopt maar of er 10 graden of 18 graden uitkomt geeft toch wel enigszins een indicatie denk ik zo.
werk de hele dag in koelingen en merk het meteen als 1 van mijn koelingen ook maar een graad oploopt of de airco minder werkt en dat komt dus door de uitblaastemperatuur, neemt niet weg dat de uitblaas goed kan zijn maar het systeem niet voldoende gas heeft dit valt of staat toch volgens mij ook echt wel met de grote en het vermogen van het systeem.
De airco in mijn winkel draait al sinds '92 als een tierelier en is in al die tijd maar 3 keer gevuld. Wordt wel jaarlijks nagezien uiteraard ;)
 
Bovenaan Onderaan