Yeti vs Duster

Erwin

Lid
Toen wij in 2010 onze Skoda yeti kochten was de Dacia duster volgens de autobladen een concurrent. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de Dacia duster met stille trom is vertrokken...of is de face lift van de Dacia een nieuwe bedreiging nu de yeti ook aangepast wordt?

Rosinfield

† In Memoriam
Wat mij betreft zelfs in tegendeel, net gelezen hebbende dat de Duster binnenkort ook met een 1.2 turbo van 115 pk gaat worden uitgerust.
En daarbij gevoegd dat ik eigenlijk weinig zie dat er beter op is geworden bij de Yeti.

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed dat Dacia nog een beetje last heeft van wat een aantal jaren geleden als "het Skoda-syndroom" kon worden gekarakteriseerd: "zo'n Oostblokbak, dat kan niks wezen...".

Skoda heeft zich daar aardig aan ontworsteld en ik verwacht dat dit Dacia uiteindelijk ook wel gaat lukken, met Renault als toeziend voogd en messcherp geprijsde aanbiedingen. 't Kan nog effe duren, maar ze komen eraan!

Berry

Senior Member
Weet niet of ze de Nieuwe Nissan Terano (een Duster maar dan luxer) in Nederland gaan leveren, want dat is wel
een Yeti concurrent Nissan-Terrano-2014-.jpg

Rosinfield

† In Memoriam
Het is denk ik per definitie een concurrent. Uiteraard niet als je beide auto's gaat vergelijken qua kwaliteit en rijgedrag. Maar wel als je kijkt naar de prijs. En er zullen altijd (en steeds meer) potentiele kopers zijn die dat aspect in belangrijke mate laten meewegen.

turboturbo

Forumguru
Persoonlijk vind ik de Yeti een van de weinige SUV's die ik niet heel lelijk kan vinden (igg die van voor de facelift). De looks heeft ie bij mij absoluut voor op de Duster.

Vooral Duitse en Koreaanse SUV's vind ik echt heel lelijk. De Yeti heeft een wat gematigder uitstraling, vind ik. Niet van dat action-hero achtige design.

VEEJAY

Forumguru
Mijn schoonvader wilde graag een hoge auto, omdat Skoda Center Utrecht de moeite niet nam om mijn schoonvader terug te bellen na een persoonlijk bezoek, had ie maar een Duster gekocht. (Hij is nogal gevoelig voor hoe dealers met hem omgaan en Renault deed dat blijkbaar goed.)

In ieder geval is hij is erg blij met de Duster tot nu toe. Zijn zoon heeft gisteren een KIA Sportage gekocht en ik moet zeggen dat die er ook erg fraai uitziet! Yeti is denk ik best duur met alles erop vergeleken met andere niet premium merken, maar ik ken de prijzen niet precies eerlijk gezegd.

Rosinfield

† In Memoriam
Als hij met vergelijkbare motor en automaat verkrijgbaar zou worden, duizenden euro's goedkoper, dan zou ik toch ernstig gaan overwegen om die naam een het wat mindere uiterlijk op de koop toe te nemen

Laatst bewerkt:
Ik ken 4 personen die een Dacia hebben gekocht en er heel snel vanaf zijn gestapt.....voor mij mede op basis van de ervaringen van deze personen een reden om nooit een Dacia te kopen. Dat rijtje bestaat daarom nu inmiddels uit Dacia, Kia, Hyundai, Audi en BMW

OuweHippie

Senior Member
Hier naast mij, op de camping, heeft de buurman een Dacia Duster. Is eigenlijk niets mis mee behalve dat er een automaat ontbreekt in het gamma.

Moet toegeven dat mijn eisen aan een auto niet echt bijzonder zijn maar geheel leeftijdgebonden zijn. Een hoge instap is eis nummer 1 en een automaat nummer 2.

Een Dacia automaat zou ik dus zeker overwegen temeer omdat er daarmee 1500 kg mag worden getrokken terwijl mijn Yeti de grens legt bij 1250 kg. Concreet mag ik nu dus maar net mijn lege caravan trekken en moet wat erin hoort naar de Yeti verplaatst worden en dat is niet bepaald een leuke of handige optie.

Zou ik dezelfde mogelijkheid bij de Yeti willen, dus 1500 kg trekgewicht, dan kom ik automatisch in een prijsklasse terecht die wel heel ver boven dat van een Dacia ligt.

Ik denk dat Skoda, eigenlijk Pon, hier een inschattingsfout maakt want naar een 1.6 of 1.8 motor met DSG is heus wel voldoende vraag. De laatste maanden veel enthousiaste reacties gehad over de Yeti maar idereen schrapt hem direkt van de wishlist als men hoort wat met een 1.2 of 1.4 mag worden getrokken.

Schrap de 1.4 en zet de 1.6 er voor in de plaats.

EdK

Forumguru
ben je helemaal............ tsjjjj de 1,4 schrappen !!
gooi dan die 1,2 er maar uit

OuweHippie

Senior Member
Als de 1.4 een instapmodel zou worden betekent dat men een potentiële koper confronteert met een prijs die bijna € 4000,00 hoger ligt t.o.v. de 1.2.

Het gat met de Duster is dan onacceptabel groot.

Sowieso vind ik de prijzen voor elke MPV/SUV in verhouding tot een sedan of hatchback te hoog. Veel meer materiaal zit er niet in verwerkt om het prijsverschil te verklaren.

Canon-Eye

Forumguru
Sowieso vind ik de prijzen voor elke MPV/SUV in verhouding tot een sedan of hatchback te hoog. Veel meer materiaal zit er niet in verwerkt om het prijsverschil te verklaren.
Zal wel iets met "marktwerking" te maken hebben?:)

VEEJAY

Forumguru
Een Renault/Dacia zonder turbo en zonder kleine cylinderinhoud is toch vele malen betrouwbaarder/minder storingsgevoelig op korte en lange termijn tov een 1.2/1.4 TSI motor?? (Het vermogen van 105pk valt me overigens nogal tegen voor zo'n grote auto)

Ik heb bijvoorbeeld in onze Peus 208 bewust een 1.6 (120pk) zonder turbo gekozen ipv bijvoorbeeld de 1.2 turbo motor die er ook is. Ik wil er zo'n 8 jaar zonder gezeur mee doen net als onze vorige Peus 206 1.4 zonder turbo.

Ik heb overigens niks tegen turbo's hoor (zie mijn Skoda). Zag vandaag overigens een KIA Sportage rijden, ziet er toch wel erg stoer uit.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan