Yeti vs Duster

Blauw Monster

Nieuw lid
Een Dacia automaat zou ik dus zeker overwegen temeer omdat er daarmee 1500 kg mag worden getrokken terwijl mijn Yeti de grens legt bij 1250 kg. Concreet mag ik nu dus maar net mijn lege caravan trekken en moet wat erin hoort naar de Yeti verplaatst worden en dat is niet bepaald een leuke of handige optie.

Zou ik dezelfde mogelijkheid bij de Yeti willen, dus 1500 kg trekgewicht, dan kom ik automatisch in een prijsklasse terecht die wel heel ver boven dat van een Dacia ligt.

Ook wij hebben de Dacia in de overweging gehad, maar het beperkte trekvermogen van maar 1500 icm met het niet echt lekker zittende stoelen, ook geen fijne instelling voor een betere zitpositie mogelijk. Dit deed de dacia na een proefritje al heel snel afvallen. Dat werd in de eerste paar km al duidelijk.

We zijn juist voor de Yeti (1.8tsi 4x4 benzin) gegaan vanwege de prettigere zithouding, trekkracht van 1800 Kg was ook zeer zeker een pro. De beslissing was qua rijgenot eigenlijk al genomen na de 1e KM.

Zeker nu we met de Yeti + Sleurhut (1600KG max) naar zijn wat meer natuurlijke omgeving zijn geweet ( De Alpen) hebben we absoluut geen spijt. Het blijft grappig als je een hooguit een keer terug moet schakelen om een berg op te komen terwijl je ziet dat om je heen er flink wat weggebruikers met sleurhut er flink moeite mee hebben om boven de 50 uit te komen, en dat op een autoBahn.

Wij zijn gekomen vanuit een ongeblazen 2.2 16v Zafira. Die deed het werk ook maar de Yeti toch een stuk soepeler.
En dat terwijl me opvalt dat het verbruik wat zeker niet onbelangerijk is, toch elkaar behoorlijk nadert.
 

OuweHippie

Senior Member
@veld94

En daarom stel ik nogmaals vast dat het vergelijk in het geheel niet opgaat.

Er is blijkbaar 1 Yeti, de jouwe, op grijs kenteken met alle voordelen van dien. Daarnaast zijn er alleen Yeti's en Dusters die op een 'normaal' kenteken rijden en wél met elkaar te vergelijken zijn. :)
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Maar blijft een ontzettend lelijk ding en dan vooral de achterkant en de binnenkant. Voorkant is wel iets beter geworden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind hem beslist niet lelijker dan de meeste "goedkope" moderne auto's, muv de Yeti uiteraard (van voor de facelift vooral). Vind dat uiterlijk ook niet zo'n punt eigenlijk. Zou voor mij pas echt een serieuze overweging worden wanneer ik zeg, €40 000 of meer aan een auto zou kunnen uitgeven
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik zal ook niet beweren dat ik hem mooi vind. Maar wel mooier dan bv een Fabia, Rapid, de meeste Opels, Toyota of Hyundai. Dan liever zo'n idioot geval
 

Joske

Forumguru
Mijn Yeti is de eerste in NL die is omgebouwd (door Profiglass) naar grijs kenteken, hij is bedrijfsmatig aangeschaft, dan vervalt de bpm ca 13000 euro en de btw ca 7000 euro, daar word de Yeti toch aardig goedkoper van. Ik ontdekte zelfs dat in deze situatie de DSG uitvoering nog 500 euro goedkoper werd dan de hand versnellingen versie. Vandaar de DSG uitvoering. En wat de wegenbelasting betreft, ca 89 euro per kwartaal...........
kan iemand de Belg eens vertellen wat "grijs kenteken" juist inhoudt?
dank u :dankje:
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat betekent dat de auto op naam van een bedrijf is gekocht. Er mogen dan achterin geen passagiers (geen stoelen, geblindeerde ruiten). Goedkoper in aanschaf en wegenbelasting
 

Joske

Forumguru
aha, bedankt Rosinfield :)

dat noemt in België lichte-vracht auto. Typisch voor pickups en bestelwagens. Alhoewel ik ook al een Audi RS4 Avant tegengekomen ben die ook in lichte-vracht uitgevoerd was. Dus geen achterbank, maar 1 vlakke laadruimte. Schilt massa in wegenbelasting en inschrijving :jaja:
 

CDK

Forumguru
de beruchte bpm belasting vervalt dan, zou in mijn geval 20.000,- schelen........
 
Bovenaan Onderaan