Een Dacia automaat zou ik dus zeker overwegen temeer omdat er daarmee 1500 kg mag worden getrokken terwijl mijn Yeti de grens legt bij 1250 kg. Concreet mag ik nu dus maar net mijn lege caravan trekken en moet wat erin hoort naar de Yeti verplaatst worden en dat is niet bepaald een leuke of handige optie.
Zou ik dezelfde mogelijkheid bij de Yeti willen, dus 1500 kg trekgewicht, dan kom ik automatisch in een prijsklasse terecht die wel heel ver boven dat van een Dacia ligt.
Ook wij hebben de Dacia in de overweging gehad, maar het beperkte trekvermogen van maar 1500 icm met het niet echt lekker zittende stoelen, ook geen fijne instelling voor een betere zitpositie mogelijk. Dit deed de dacia na een proefritje al heel snel afvallen. Dat werd in de eerste paar km al duidelijk.
We zijn juist voor de Yeti (1.8tsi 4x4 benzin) gegaan vanwege de prettigere zithouding, trekkracht van 1800 Kg was ook zeer zeker een pro. De beslissing was qua rijgenot eigenlijk al genomen na de 1e KM.
Zeker nu we met de Yeti + Sleurhut (1600KG max) naar zijn wat meer natuurlijke omgeving zijn geweet ( De Alpen) hebben we absoluut geen spijt. Het blijft grappig als je een hooguit een keer terug moet schakelen om een berg op te komen terwijl je ziet dat om je heen er flink wat weggebruikers met sleurhut er flink moeite mee hebben om boven de 50 uit te komen, en dat op een autoBahn.
Wij zijn gekomen vanuit een ongeblazen 2.2 16v Zafira. Die deed het werk ook maar de Yeti toch een stuk soepeler.
En dat terwijl me opvalt dat het verbruik wat zeker niet onbelangerijk is, toch elkaar behoorlijk nadert.