Hier naast mij, op de camping, heeft de buurman een Dacia Duster. Is eigenlijk niets mis mee behalve dat er een automaat ontbreekt in het gamma.
Moet toegeven dat mijn eisen aan een auto niet echt bijzonder zijn maar geheel leeftijdgebonden zijn. Een hoge instap is eis nummer 1 en een automaat nummer 2.
Een Dacia automaat zou ik dus zeker overwegen temeer omdat er daarmee 1500 kg mag worden getrokken terwijl mijn Yeti de grens legt bij 1250 kg. Concreet mag ik nu dus maar net mijn lege caravan trekken en moet wat erin hoort naar de Yeti verplaatst worden en dat is niet bepaald een leuke of handige optie.
Zou ik dezelfde mogelijkheid bij de Yeti willen, dus 1500 kg trekgewicht, dan kom ik automatisch in een prijsklasse terecht die wel heel ver boven dat van een Dacia ligt.
Ik denk dat Skoda, eigenlijk Pon, hier een inschattingsfout maakt want naar een 1.6 of 1.8 motor met DSG is heus wel voldoende vraag. De laatste maanden veel enthousiaste reacties gehad over de Yeti maar idereen schrapt hem direkt van de wishlist als men hoort wat met een 1.2 of 1.4 mag worden getrokken.
Schrap de 1.4 en zet de 1.6 er voor in de plaats.