Yeti problemen

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, maar ik rijd natuurlijk wel praktisch alleen lange stukken.
@Mollie: rijd je veel korte stukjes misschien?
 

wimv

Actief lid
Bijna 7000 op de teller nu. Auto doet het zoals verwacht mag worden. Geen olieverbruik en/of lekkages. Wel bij lagere temperaturen stoom/waterdamp uit de uitlaat (ook na een langere rit) wat volgens mijn dealer zou wijzen op een hele schone verbranding in een perfect lopende motor.
 

Multi1100

Actief lid
@Wim, ja die uitlaatstoom valt mij ook op..had idd zelf al bedacht dat dat goed moest zijn..waterdamp zie je!
 

EdK

Forumguru
Je zou hierin ook een deel van je vochtprobleem in terug kunnen vinden.
Maak eens een lange rit en zorg dat met verwarmen de airco ook aanstaat
Dan ontvocht je de wagen namelijk ( eigenschap airco )
Misschien dat je dan groot deel van je problemen voorbij zijn.
Dus ff ritje naar friesland of limburg en daar ff lekker wandelen en dan weer terug rijden.
 

clapton

Senior Member
Mijn Yeti, sinds januari 11.500 km., ook geen olieverbruik. Hij wordt dan ook alleen maar ingezet op de wat langere afstanden. Daar ligt volgens mij dan ook het probleem bij jouw Yeti. Ik heb aleens eerder een topic geopend over een Golf van een kennis van mij met 1.4 tsi motor die ook nog al wat olie gebruikte. Later vertelde die kennis mij dat hij zijn golf ook inzette voor ritjes die hij maakte als vrijwilliger voor 'tafeltje dekje', maaltijden voor bejaarden. Daarbij maakte de nieuwe Golf veel korte ritjes en dat bleek de dooddoener.
Dat vochtprobleem lijkt mij vervelender, volgens mij is het geen overmatig condens maar lekkage. Niet zelf zoeken maar een snelle oplossing van de dealer of anders Pon eisen.
 

Mollie

Nieuw lid
@clapton en rosinfield; ik denk idd dat het olieverbruik is te wijten aan de korte ritjes, op zich ook niet zo erg. Vochtprobleem is wel ernstig, na bezoek aan de wasstraat is de complete linkerzijde echt doordrenkt met water (en er kwam geen water via de pano naar binnen), als je met een vinger op de vloerbedekking drukt staat er gewoon een plas water in de auto. Morgenochtend sta ik bij de dealer, ben benieuwd welke actie ze gaan nemen..to be continued
 

EdK

Forumguru
Mollie zoals je het beschrijft ga je haast denken aan het fabia 1 probleem
Die hadden dit altijd via de achterdeuren, was ook de volledige vloermat zeiknat
Leg maar vast een telegraaf of volkskrant onder de losse mat en je vloer
Kan in iedergeval het vocht voor een deel wegtrekken.
En zorg dat het vocht nadat probleem bij dealer is opgelost goed verdreven wordt anders heb je straks een zooi paddo's en schimmel op je matten die je niet of nauwelijks volledig wegkrijgt.
 

Multi1100

Actief lid
Ben benieuwd wat ze bij Molle als oorzaak voor dat water gevonden hebben...
De Telegraaf is maar een lapmiddel..
 

Mollie

Nieuw lid
Het lek is boven !! (althans dat hoop ik)..
Ik stond vanmorgen om 8 uur op de stoep van mijn dealer in Heemstede om het lek op te laten sporen. Kreeg een leenauto mee en heb het verlossende telefoontje afgewacht. Om 16.00 uur was de auto gereed en het lek was getraceerd. Het was een verstopte afvoer van het panoramadak. Volgens de chefmonteur lopen er in de A- en C-stijlen van de auto afvoerleidingen die, als alles normaal werkt, water vanaf het panodak afvoert naar buiten. Bij mijn auto zat er dus al 1 afvoer verstopt waardoor het water naar binnen werd afgevoerd...lekker dan. Ze hebben de afvoer doorgeblazen, er zat wat prut in en er is een nieuwe afvoer besteld. Ben benieuwd of het probleem nu is opgelost..afwachten maar.
Volgens de chefmonteur worden deze leidingen tijdens regulier onderhoud gecontroleerd op verstoppingen.

Heb dit "lekkageprobleem" overigens al eerder gelezen op briskoda.net maar hoopte dat het mijn auto zou overslaan.

Dealer heeft verder nog een modificatie van de aircoleiding uitgevoerd (is een PON-actie o.i.d) en als service de deurrubbers met een goedje ingesmeerd. Rest nu alleen nog de vochtvreter af en toe te legen tot de auto weer droog is..
 

wimv

Actief lid
@Mollie: en er nou maar op vertrouwen dat het probleem is opgelost en de auto weer snel helemaal droog is van binnen. Je sprak overigens ook nog even over een modificatie van een airoleiding. Wat is daarmee precies gebeurd ?
 

Multi1100

Actief lid
Da's "goed" nieuws Mollie, denk dat ze inderdaad het lek boven hebben..
Zal er bij die van mij opletten..weet je ook waar die afvoer uitkomt? In de wielkast(en)?
Zal zelf ook eens even kijken. Bedankt!
 

Mollie

Nieuw lid
Voor zover ik het begrepen heb hebben ze de aircoleiding (die ergens achter het dashboard loopt) uit voorzorg op een bepaald punt voorzien van een extra beschermlaag omdat deze anders kan beschadigen.
 

Mollie

Nieuw lid
@multi1100; aan de voorzijde weet ik het niet, aan de achterzijde zou je dat, volgens de chefmonteur, kunnen zien aan 2 openingen bij de achterklep.
 
Bovenaan Onderaan